ПОСТАНОВА
іменем України
21 липня 2020 року справа 340/140/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,
при секретарі Троянові А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Червонокам`янської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.03.2020 (суддя Черниш О.А.) в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Червонокам`янської сільської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання повторно розглянути заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 21.01.2020 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Червонокам`янської сільської ради, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність стосовно неприйняття рішення за заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2га, суміжною із земельною ділянкою кадастровий номер 3520386900:02:000:0634, для ведення особистого селянського господарства;
- зобов`язати повторно розглянути заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2га, суміжною із земельною ділянкою кадастровий номер 3520386900:02:000:0634, для ведення особистого селянського господарства.
Позивач зазначає, що на розгляд пленарного засідання сесії сільської ради заява не виносилась, рішення не приймалось, а письмова відповідь що земельна ділянка передана у власність іншій особі, не відповідає дійсності (ас5) .
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.03.2020, прийнятому в спрощеному провадженні, позов задоволений (ас36) .
В апеляційній скарзі Червонокам`янська сільська рада просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказують, що заява про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки була подана на ім`я сільського голови, а тому він і надав відповідь про відмову в наданні дозволу у відповідності до статей 12, 42, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Стверджують, з посиланням на постанови Верховного Суду від 31.01.2018 у справі №814/741/16 та від 14.03.2018 у справі №804/3703/16, що дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є рішенням, без якого не можна реалізувати право на отримання земельної ділянки у власність. Відмова в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, навіть якщо вона є протиправною, не порушує права особи, яка має намір отримати земельну ділянку (ас63) .
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:
ОСОБА_1 . 07.12.2019 подав заяву на ім`я Червонокам`янського сільського голови, в якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2га, суміжною із земельною ділянкою кадастровий номер 3520386900:02:000:0634, для ведення особистого селянського господарства (ас12) .
До заяви додані:
- копії паспорта та ідентифікаційного номера (ас8) ;
- графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки, яку позивачка просить надати у власність (ас13) ;
Листом №481 від 17.12.2019 за підписом сільського голови відмовлено в задоволенні заяви в зв`язку з тим, що бажана земельна ділянка передана у власність іншій особі (ас14).
Відповідно до пунктів а , б частини 1 статті 12 Земельного Кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад в галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.
Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного Кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів в межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. В клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (в разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи в сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (в разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). В разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до абзацу 1 частини 7 статті 118 Земельного Кодексу України, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання в місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні. Підставою відмови в наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до частини 10 статті 118 Земельного Кодексу України, відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Відповідно до частини 11 статті 118 Земельного Кодексу України, в разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Відповідно до частини 1 статті 121 Земельного Кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: а) для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. В разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району; б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 гектара; в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара; г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара; ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара; д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного Кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або в користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Задовольняючи позов, окружний суд вказав, що лист №481 від 17.12.2019 не є рішенням органу місцевого самоврядування.
Колегія суддів погоджується з таким висновком оскільки відповідно до пункту 34 часини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Доводи апеляційної скарги, що лист про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки підписаний сільським головою у відповідності до статей 12, 42, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , протирічать діючому законодавству. Переліченими нормами не надано право сільським, селищним, міським головам одноособово вирішувати питання регулювання земельних відносин, до яких, зокрема, належить питання надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок.
Отримавши від громадянки ОСОБА_1 заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, Червонокам`янський сільський голова, у відповідності до частини 3 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування України , як головна посадова особа територіальної громади та відповідальна за організацію роботи ради (частина 1 статті 12, частина 4 статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування України ), був зобов`язаний винести цю заяву на розгляд найближчої пленарної сесії ради.
Посилання відповідача на постанови Верховного Суду від 31.01.2018 у справі №814/741/16 і від 14.03.2018 у справі №804/3703/16 та твердження що відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою не порушує права особи, яка має намір отримати земельну ділянку колегією суддів не приймаються. В подальшому Верховний Суд змінив свою практику та в постановах від 06.11.2019 у справі №826/23389/15, від 03.04.2020 у справі №120/4542/18-а зазначив, що неприйняття рішення за клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою є протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, яка порушує право особи на можливість отримання у власність земельної ділянки.
З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Червонокам`янської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області залишити без задоволення, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.03.2020 - без змін.
Постанова набирає законної сили з 21.07.2020 та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий А.В. Суховаров
суддя О.В. Головко
суддя Т.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2020 |
Оприлюднено | 27.07.2020 |
Номер документу | 90589797 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні