Рішення
від 24.07.2020 по справі 120/2112/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

24 липня 2020 р. Справа № 120/2112/20-а

Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання адміністративну справу

за позовом: Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області

до: державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації Вінницької районної державної адміністрації Стиран Наталії Леонідівни

про: визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Гавришівська сільська рада Вінницького району Вінницької області звернулась з адміністративним позовом до державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації Вінницької районної державної адміністрації Стиран Наталії Леонідівни про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обгрунтовує протиправними діями державного реєстратора, якою 10.02.2020 року проведено в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державну реєстрацію припинення Стадницької Великокрушлинецької, Малокрушлинецької сільських рад Вінницького району Вінницької області. Посилається на те, що реєстрація припинення проведена до затвердження передавального акту та призвела до неможливості завершення процедури передачі майна до Гавришівської сільської ради, звільнення в установленому порядку працівників даних сільських рад та унеможливила виконання заходів, передбачених при здійсненні ліквідації сільських рад внаслідок добровільного об`єднання територіальних громад, а головне до їх завершення позбавила фінансування бюджетних видатків за такими статтями, як заробітна плата та фінансування дошкільних закладів (дитячих садків).

Не погоджуючись із позовними вимогами, відповідачем до суду подано відзив, згідно якого повністю заперечує викладені позивачем обставини. Зазначає, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації діє на підставі вичерпного переліку документів та лише засвідчує факт, тобто виконує функцію легалізації події. Крім того зазначає, що оскаржувані реєстраційні дії проведені на підставі заяв встановленого зразка, які подані головою Гавришівської сільської ради, тобто належним заявником та на підставі вичерпного переліку документів. Щодо посилань позивача про включення державним реєстратором до опису документів примірнику оригіналу передавального акту, відповідач вказує, що в даному випадку це є технічною вимогою програмного забезпечення введення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, без якої неможливо здійснити прийом документів.

Окремо зауважує, що державний реєстратор відділу з питань державної реєстрації Вінницької районної державної адміністрації Стиран Н.Л. є неналежним відповідачем у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в сукупності, суд встановив наступне.

Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", на підставі рішення 1 сесії 7 скликання Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області № 10 від 28.01.2020 року "Про реорганізацію Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад", вирішено розпочати процедуру реорганізації Стадницької сільської ради, Малокрушлинецької сільської ради, Великокрушлинецької сільської ради.

Визначено, що Гавришівська сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад.

Рішенням 1 сесії 7 скликання Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області № 2 від 28.01.2020 року "Про початок повноважень Гавришівського сільського голови" вирішено заслухати складання присяги посадової особи місцевого самоврядування Гавришівським сільським головою Яклюшиним В.В. та вважати його таким, що вступив на посаду.

На виконання цього рішення для внесення відомостей про юридичних осіб, правонаступником якої є Гавришівська сільська рада сільський голова Яклюшин В.В. року подав державному реєстратору відділу з питань державної реєстрації Вінницької районної державної адміністрації Стиран Н.Л. згідно опису заяву та вищевказане рішення 1 сесії 7 скликання Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області № 10 від 28.01.2020 року "Про реорганізацію Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад".

У подальшому, 10.02.2020 року державним реєстратором Стиран Н.Л. проведені наступні реєстраційні дії: № 11491270003001042 "Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи шляхом реорганізації" щодо Стадницької сільської ради, № 11491270008000522 "Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи шляхом реорганізації" щодо Малокрушлинецької сільської ради, № 11491270003001044 "Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи шляхом реорганізації" щодо Великокрушлинецької сільської ради.

Не погоджуючись з такими діями державного реєстратора 05.03.2020 року Гавришівська сільська рада Вінницького району Вінницької області подала скаргу до Міністерства юстиції України на реєстраційні дії, проведені державним реєстратором.

За результатами розгляду скарги, на підставі висновку колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, прийнято наказ Мін`юстом від 27.05.2020 року № 1244/7, яким відмовлено у задоволенні скарги.

Отже вчиненні реєстраційні дії державним реєстратором Стиран Н .Л. одночасно є предметом оскарження у цій справі.

Визначаючись стосовно позовної вимоги щодо визнання протиправними дій державного реєстратора щодо проведення 10.02.2020 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державної реєстрації припинення Стадницької сільської ради, Великокрушленецької сільської ради, Малокрушлинецької сільської ради Вінницького районну Вінницької області суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулюються відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" також відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад регулюються Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (редакція чинна на момент вчинення реєстраційних дій).

Пунктом 4 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" визначено, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Частиною 2 ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачені обов`язки державного реєстратора, який в свою чергу: - приймає документи; - встановлює черговість розгляду поданих документів для державної реєстрації; - перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; - перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; - під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів; - перевіряє дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, за допомогою Єдиного реєстру довіреностей; - перевіряє використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладені документи, що подаються для здійснення реєстраційних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів; - проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; - веде Єдиний державний реєстр; - веде реєстраційні справи; - надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; - здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Як встановлено з матеріалів справи державним реєстратором проведено реєстраційні дії щодо внесення рішення засновників юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи шляхом реорганізації Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад.

Для проведення зазначених реєстраційних дій на адресу державного реєстратора сільським головою Гавришівської сільської ради надано копії рішення Гавришівської сільської ради І сесії 7 скликання "Про реорганізацію Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад" від 28.01.2020 року № 10.

В подальшому 10.02.2020 року державним реєстратором проведено реєстраційні дії щодо реєстрації припинення юридичних осіб в результаті реорганізації щодо Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад шляхом приєднання до Гавришівської сільської ради.

Досліджуючи матеріали справи та визначаючись згідно норм чинного законодавства судом встановлено, що підставою для проведення оскаржуваних реєстраційних дій були саме заяви, між іншим поданні сільським головою, про державну реєстрацію припинення Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад у зв`язку з реорганізацією та приєднанням їх до Гавришівської сільської ради від 07.02.2020 року.

З підстав зазначеного, суд наголошує, що державна реєстрація органів місцевого самоврядування, як юридичних осіб у зв`язку з добровільним об`єднанням територіальних громад здійснюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" з урахуванням спеціального Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

Згідно якого ч. 6 ст. 8 визначено, що реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

Більше того, державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів шляхом приєднання здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об`єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою суб`єкту державної реєстрації (абз. 1 ч. 11 ст. 8 Закону).

Із зазначеного слідує, що реєстраційні дії державним реєстратором проводяться виключно на підставі заяви про державну реєстрацію встановленого законом зразка, поданої уповноваженим головою сільської ради.

Відтак із матеріалів справи слідує, що державному реєстратору надано необхідні документи належним заявником.

За таких обставин суд приходить до висновку, що державний реєстратор діяв в межах чинного законодавства, тому визнавати його дії протиправними в суду відсутні підстави у зв`язку з чим в цій частині позовної вимоги слід відмовити.

Що стосується вимоги скасування в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записів про державну реєстрацію припинення Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад та зобов`язання відновити в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записів про їх реєстрацію, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому ч. 4 ст.7 цього Закону.

Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Після завершення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, їхні виконавчі комітети продовжують здійснювати свої повноваження до затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, персонального складу її виконавчого комітету. Протягом зазначеного строку сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою, очолює такі виконавчі комітети та входить до їх персонального складу.

Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом.

Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

З дня затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, персонального складу її виконавчого комітету у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - виконавчих комітетів відповідних сільських, селищних, міських рад, розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад припиняються у порядку, визначеному цим Законом.

Юридична особа - виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - виконавчих комітетів відповідних сільських, селищних, міських рад територіальних громад, що об`єдналися, з дня затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, персонального складу її виконавчого комітету.

Реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

Під час проведення реорганізації юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою.

Після припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, їхніх виконавчих комітетів, сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу сільської ради територіальної громади, що увійшла до об`єднаної територіальної громади, видані ними нормативно-правові акти, невиконані акти індивідуальної дії зберігають чинність на відповідних територіях та для відповідних осіб.

Сільська, селищна, міська рада, обрана об`єднаною територіальною громадою, її виконавчий комітет можуть вносити зміни, визнавати такими, що втратили чинність, або скасовувати акти відповідних органів місцевого самоврядування та посадових осіб, визначені в абзаці першому цієї частини.

Бюджети територіальних громад, що об`єдналися, виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цією частиною.

Сільська, селищна, міська рада, обрана об`єднаною територіальною громадою, може вносити зміни до рішень про місцеві бюджети, прийняті сільськими, селищними, міськими радами, обраними територіальними громадами, що об`єдналися.

До завершення періоду окремого виконання бюджетів територіальних громад, що об`єдналися, функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів територіальних громад, що об`єдналися, продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі сільського, селищного, міського голови, обраного об`єднаною територіальною громадою, інших керівників бюджетних установ.

До завершення періоду окремого виконання бюджетів територіальних громад, що об`єдналися, функції місцевих фінансових органів територіальних громад, що об`єдналися, здійснюють: - відповідні місцеві фінансові органи, створені до об`єднання територіальних громад; - сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою, якщо у відповідних територіальних громадах місцеві фінансові органи не були створені згідно із законом.

Залишки коштів на кінець бюджетного періоду бюджетів територіальних громад, що об`єдналися, перераховуються до бюджету об`єднаної територіальної громади на підставі платіжних доручень за підписом сільського, селищного, міського голови, обраного об`єднаною територіальною громадою.

Державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів шляхом приєднання здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об`єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою суб`єкту державної реєстрації.

Державна реєстрація припинення шляхом приєднання юридичних осіб - виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, які забезпечують окреме виконання бюджетів територіальних громад, що об`єдналися, здійснюється не раніше затвердження бюджету об`єднаної територіальної громади.

Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, її виконавчий комітет є такою, що припинилася, з дня внесення запису про її припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу - сільську, селищну, міську раду, обрану об`єднаною територіальною громадою, її виконавчий комітет, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об`єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою.

Аналізуючи зазначене слід звернути увагу, що Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" передбачено особливий порядок реорганізації окремих юридичних осіб публічного права, який суттєво відрізняється від порядку реорганізації передбаченого для юридичних осіб приватного права. Відповідальним за забезпечення процесу реорганізації є новообраний сільський, селищний, міський голова (ч. 7 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад").

Крім того дії щодо реорганізації сільської, селищної, міської ради, розміщеної у адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є відмінними від дій щодо реорганізації інших сільських, селищних, міських рад. Сільська, селищна, міська рада, розміщена у адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади набуває статусу сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади у силу закону. Вона не припиняється як юридична особа і продовжує діяти і далі, але вже із більшим обсягом повноважень, територією юрисдикції та новим складом депутатів. Її власне найменування та ідентифікаційний код юридичної особи (раніше код ЄДРПОУ) залишається без змін. Вказане також стосується виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради, розміщеного у адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади (ч. 4, 5 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад").

Також особливим порядком реорганізації інших сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих органів: - не передбачено прийняття рішень засновника щодо припинення юридичної особи (дії з припинення починаються на підставі Закону з моменту виникнення юридичного факту - набуття повноважень новообраною радою); - внесення державними реєстраторам відповідного запису до Єдиного державного реєстру та оприлюднення повідомлення про це на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (ч. 6 ст.8 Законі України "Про добровільне об`єднання територіальних громад").

Тобто до державного реєстратора на початку процесу реорганізації звертатися не потрібно.

Щодо юридичних осіб, які припиняються, звернення до державного реєстратора передбачено лише після завершення всіх дій з реорганізації. Для проведення державної реєстрації припинення потрібно подати державному реєстратору по кожній юридичній особі лише 1 документ - заповнену реєстраційну картку встановленого зразка.

Також важливою особливістю процесу реорганізації органів місцевого самоврядування є продовження виконання ними відповідних бюджетів територіальних громад, що об`єдналися, до прийняття нового бюджету (ч. 7 та 9 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад"). Вони можуть бути припинені (крім сільської, селищної, міської ради, розміщеної у адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, та її виконавчого комітету) як юридичні особи лише після завершення виконання такої функції (абз. 2 ч. 11 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад").

Відтак суд констатує, що голова Гавришівської сільської ради передчасно звернувся до державного реєстратора, що призвело до передчасного припинення юридичних осіб, спричинило соціальну проблему та порушення прав громадян.

Зазначеними нормами права, регулюються питання припинення сільських рад в результаті добровільного об`єднання територіальних громад. Однак вимоги щодо скасування проведеної державної реєстрації Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад обгрунтовуються передчасною реєстрацією припинення вказаних сільських рад, яка здійсненна до завершення процедури приєднання до Гавришівської сільської ради, що наразі унеможливило передачу останній всіх прав, обов`язків, належного майна та загальмувало процес завершення децентралізації вказаних рад.

В ході розгляду справи судом враховано, що реорганізація Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад на даному етапі є незавершена, що в свою чергу перешкоджає процедурі передачі майна до Гавришівської сільської ради, ускладнює процес звільнення в установленому порядку працівників сільських рад, також враховано, що до затвердження передавального акту сільські ради позбавлені фінансування, виплати заробітної плати та фінансування дошкільних навчальних закладів.

З метою ефективного вирішення питання стосовно захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, суд приходить до висновку, що слід скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записи про державну реєстрацію припинення Стадницької, Малокрушлинецької та Великокрушлинецької сільських рад.

Стосовно зобов`язання відновити відповідні записи в Єдиному державному реєстрі, суд керується ч. 3 ст. 13 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" відомості з Єдиного державного реєстру про державну реєстрацію створення юридичної особи та її відокремленого підрозділу, відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації, державну реєстрацію фізичної особи - підприємця, скасування державної реєстрації їх припинення є підставою для взяття їх на облік в органах державної статистики, податкових органах та/або вчинення інших дій відповідно до законодавства.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 25 цього ж Закону встановлено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також, що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.

У зв`язку з цим не підлягає задоволенню вимога про зобов`язання відновити в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записи про державну реєстрацію Стадницької, Малокрушлинецької, Великокрушлинецької сільських рад, оскільки судове рішення про реєстраційні дії, відміни державної реєстрації припинення юридичної особи є наслідком вчинення попередньої дії, тобто її скасування, відповідно тягне за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі.

Отже такий спосіб захисту прав позивача, який діє в інтересах жителів цих територіальних громад, відновить законність та забезпечить право позивача на завершення процедури ліквідації цих юридичних осіб шляхом приєднання до Гавришівської Сільської ради, дозволить завершити передачу прав та обов`язків, переведення/звільнення в установленому порядку працівників цих органів місцевого самоврядування та надасть змогу завершити процес добровільного об`єднання територіальних громад відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

Окремо суд зазначає, що твердження позивача відносно вчинення оскаржувальних дій державним реєстратором без передавального акту суд не бере до уваги, оскільки законодавство визначає, що реєстраційні дії щодо припинення в результаті реорганізації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб після добровільного об`єднання територіальних громад повинні проводитись відповідно до Закону про реєстрацію (ч. 2 ст. 17) з урахуванням особливостей, які передбачені Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (ч. 6, 11 ст. 8), а саме без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди, виключно на підставі заяви про державну реєстрацію встановленого зразка, поданої державному реєстратору сільським головою, обраним об`єднаною територіальною громадою.

За таких обставин, твердження позивача, що державному реєстратору мав бути поданий передавальний акт, а його відсутність мала стати підставою для відмови у проведенні оскаржуваних реєстраційних дій, є безпідставними.

Крім того, подання передавального акта для державної реєстрації припинення юридичної особи органу місцевого самоврядування (місцевої ради) не передбачена в ч. 2 ст. 17 Закону про реєстрацію. В свою чергу, Закон про реєстрацію забороняє державному реєстратору вимагати додаткові документи для проведення реєстраційних дій.

Стосовно посилань відповідача, що державний реєстратор відділу з питань державної реєстрації Вінницької районної державної адміністрації є неналежним відповідачем у справі, суд зазначає наступне.

Частиною 3 ст. 46 КАС України визначено, що відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Суб`єкт владних повноважень, згідно п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, це органи державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

З цього слідує можливість службової особи, при здійсненні нею публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, бути відповідачем в адміністративній справі.

А відтак, дане твердження відповідача суд відхиляє.

Також суд звертає увагу, що згідно п. 41 висновку 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Отже з підстав зазначеного суд приходить до висновку що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАК України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Гавришівської сільської ради Вінницького району Вінницької області (вул. Гагаріна, 16, с. Гавришівка, Вінницький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 04329783) до Державного реєстратора відділу з питань державної реєстрації Вінницької районної державної адміністрації Стиран Наталії Леонідівни (вул. Хмельницьке шосе, 17, м. Вінниця, ЄДРПОУ 20089290) визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань записи про державну реєстрацію припинення Стадницької сільської ради (дата запису: 10.02.2020 року, номер запису: 11491120004001042, стан суб`єкта: припинено), Великокрушлинецької сільської ради (дата запису: 10.02.2020 року, номер запису: 11491120004001044, стан суб`єкта: припинено), Малокрушлинецької сільської ради (дата запису: 10.02.2020 року, номер запису: 11491120009000522, стан суб`єкта: припинено).

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя Альчук Максим Петрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2020
Оприлюднено28.07.2020
Номер документу90594655
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2112/20-а

Рішення від 24.07.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні