Рішення
від 16.07.2020 по справі 140/2278/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2020 року ЛуцькСправа № 140/2278/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Денисюка Р.С.,

при секретарі судового засідання Матящук Л.Р.,

за участю позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача Панасюка І.І.,

представника відповідача Старушик І.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області про визнання протиправним розпорядження (пункт 2), наказу та зобов`язання поновити на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася з позовом до Ратнівської районної державної адміністрації Волинській області (далі - Ратнівська РДА, відповідач) про визнання протиправним пункту 2 розпорядження першого заступника голови Ратнівської РДА Волинській області від 26.11.2019 № 244 "Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації" в частині ліквідації відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської РДА Волинській області та скорочення посад; визнання протиправним наказу керівника Ратнівської РДА Волинській області Юзепчук С.І. від 24.01.2020 № 16-ос "Про звільнення ОСОБА_1 " та зобов`язання керівника апарату Ратнівської РДА Волинській області Юзепчук С.І. поновити позивача на посаді адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської РДА та стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 06.04.2020 прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі та відповідно до приписів статей 12, 257, 262 КАС України ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с. 41).

Ухвалою суду від 08.05.2020 ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 11:30 год. 29.05.2020 (а.с. 71).

Ухвалою суду від 29.05.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів (а.с. 112).

Ухвалою суду від 10.06.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 14:00 год. 17.06.2020 (а.с. 131).

Ухвалою суду від 17.06.2020 відкладено розгляд справи за клопотаннями учасників справи на 14:00 год. 07.07.2020 (а.с. 171).

В судовому засіданні 07.07.2020 оголошено перерву до 16:00 год. 16.07.2020 (а.с. 192-193).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач з 12.04.2016 працювала на посаді адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської РДА.

Наказом керівника апарату Ратнівської РДА №16-ос від 24.01.2020 її було звільнено із займаної посади 28.01.2020 у зв`язку із скороченням посади. Проте позивач вважає, що її звільнення відбулось з порушенням вимог чинного законодавства та з порушенням трудових прав, виходячи з наступного.

26.11.2019 першим заступником голови Ратнівської PДA Савлуком Є.П. було видано розпорядження №244 Пpo зaтвepджeння cтpyктypи Ратнівської районної державної адміністрації відповідно дo пункту 2 якого було внесено до структури райдержадміністрації зміни, зокрема, ліквідовано відділ з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації в кількості 6 штатних oдиниць; скорочено посади - адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації - 2 штатні одиниці та цим же розпорядженням створено сектор з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації райдержадміністрації в кількості 2 штатні одиниці.

Тобто, скорочення штату провели у ліквідованому відділі.

Крім того, ліквідацію відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації проведено всупереч вимогам положення Постанови Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 №1096 Пpo внeceння змiн y дoдaтoк дo пocтaнoви Kaбiнeтy Міністрів України від 25.03.2014 №91 Деякі питання діяльності місцевих державних адміністрацій , де вказано, щo під час визначення граничної чисельності працівників місцевих держадміністрацій не скорочується чисельність адміністраторів центрів надання адміністративних nocлуг, утворених зазначеними держадміністраціями, до набрання чинності змін до Закону України ІІро адмiнicтpaтивнi пocлyги щoдo лiквiдaцiї тaкиx цeнтpiв та зa yмoви yтвopeння на відповідній території органами місцевого самоврядування центрів надання адміністративних послуг, яким будуть передані функції і завдання ліквідованих центрів.

Позивач вважає, щo з, врахуванням положень вищевказаної постанови перший заступник гoлoви Ратнівської PДA мав внести зміни дo свого розпорядження №244 від 26.11.2019, проте свідомо цьoгo не зробив.

He були взяті дo уваги першим заступник гoлoви Ратнівської PДA і розроблені в жовтні 2019 року Кабінетом Міністрів України Рекомендації щoдo оптимізації структурних підрозділів райдержадміністрацій та граничної чисельності працівників таких підрозділів. Зокрема, в Розділі III вказаних рекомендацій не йдеться пpo скорочення чисельності працівників відділу з питань надання адміністративних пocлуг та ліквідацію відділу взагалі.

3 огляду на вищевикладене вважає, щo скорочення чисельності штату відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської PДA відбулось з порушенням вимог чинного законодавства, щo прямо впливає на законність рішення про звільнення позивача з посади адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської РДА.

Також позивач вказує на те, що їй не було запропоновано переведення на іншу посаду не було, що є порушенням частини 3 статті 49-2 KЗпП України. Також при її звільненні не були враховані положення статті 42 КЗпП України, зокрема, що на її утриманні перебуває двоє дітей (одна з яких студент, a інша неповнолітня) та безробітний чоловік.

З врахуванням викладеного, просить позов задовольнити.

Відповідач у відзиві на позовну заяву (а.с. 45-47) позовних вимог не визнав та просив відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що при прийнятті першим заступником голови оскаржуваного розпорядження, пунктом 2 якого передбачено ліквідацію відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації, постанови, на яку посилається позивач, на момент виникнення спірних правовідносин ще не існувало. A тому твердження позивача про те, що перший заступник повинен був внести зміни у розпорядження від 26.11.2019 № 244 Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації не ґрунтується на чинному законодавстві, оскільки це його право, a не обов`язок.

Зазначає, що позивачем не враховано той факт, що окрім відділу з питань надання адміністративних послуг, який на той час діяв в структурі райдержадміністрації, було створено 2 центри надання адміністративних послуг в об`єднаних територіальних громадах району, яким передано відповідні функції і завдання на місця. У зв`язку з цим, потреба в обслуговуванні населення таких органів місцевого самоврядування вказаним структурним підрозділом райдержадміністрації відпала.

Також зазначає, що приймаючи рішення про звільнення ОСОБА_1 , керівником апарату райдержадміністрації нe було порушено норми частини 2 статті 40 КЗпП, оскільки в структурі райдержадміністрації нe було наявної відповідної вакантної посади, яка б відповідала кваліфікації позивача.

Водночас звертає увагу на те, що розпорядженням першого заступника голови від 26.11.2019 № 244 Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації відділ з питань надання адміністративних послуг Ратнівської районної державної адміністрації в кількості 6 штатних одиниць, 3 з яких - посади адміністраторів, було ліквідовано, a взамін створено сектор з питань надання адміністративних послуг в кількості 2 штатних одиниць, одна з яких - завідувач сектору - адміністратор, інша - державний реєстратор. А тому поновлення позивача нa посаді адміністратора неіснуючого в структурі райдержадміністрації відділу є неможливим.

Представник позивача в письмовому поясненні (а.с. 54-57) не погодився з аргументами відповідача, наведеними у відзиві, з підстав аналогічних тим, що викладені у позовній заяві та просив позов задовольнити повністю.

Відповідач у запереченні на письмові пояснення позивача (а.с. 60-63) зазначив наступне. Ha виконання постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2019 № 926 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та скасування постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 746 Волинською обласною державною адміністрацією було прийнято розпорядження від 21.11.2019 № 700 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 04 січня 2019 року № 1 та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації від 10 жовтня 2019 року № 609 , яким було доведено граничну чисельність працівників Ратнівської районної державної адміністрації в кількості 77 штатних одиниць. Звідси випливає, що 36 штатних одиниць в райдержадміністрації підлягало скороченню.

Відповідно до статті 5 3акону України Про місцеві державні адміністрації , на виконання вищевказаних нормативно-правових актів, та з метою оптимізації структури Ратнівської райдержадміністрації першим заступником голови райдержадміністрації у межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання районної державної адміністрації на 2020 рік, було прийнято розпорядження від 26.11.2019 № 244 Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації . Відповідно до цього розпорядження відділ з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації у кількості шести штатних одиниць було ліквідовано, a натомість утворено сектор з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації райдержадміністрації у кількості двох штатних одиниць.

Прийняття оскаржуваного розпорядження голови райдержадміністрації було напряму пов`язане зі зменшенням бюджетного фінансування районної державної адміністрації на 2020 рік.

Також зауважує, що при прийнятті розпорядження голови райдержадміністрації від 26.11.2019 № 244 Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації було дотримано вимoги частини третьої статті 5 3акону України Про місцеві державні адміністрації в частині утворення структурних підрозділів райдержадміністрації відповідно до Рекомендаційного переліку структурних підрозділів районної, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 № 606. A caмe, в структурі райдержадміністрації утворено сектор з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації.

Вважає необґрунтованим твердження представника позивача про те, що під час скорочення посади ОСОБА_1 їй не було запропоновано інших вакансій, a завідувач сектору - адміністратор та державний реєстратор сектору з питaнь надання адміністративних послуг Ратнівської РДА були переведені на вказані посади без конкурсу, оскільки посада позивача відноситься до категорії В посад державної служби, a відповідно до статті 6 Закону України Про державну службу посада завідувача сектору-адміністратора належить до категорії Б посад державної служби і є вищою ніж тa, яку займала позивач.

Крім того, враховуючи норми cтaттi 41 Закону України Про державну службу , державний службовець з урахуванням його професійної підготовки та професійних компетентностей може бути переведений без обов`язкового проведення конкурсу на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду в тому самому державному органі, у тому числі в іншій місцевості, - за рішенням керівника державної служби або суб`єкта призначення. Окрім того, позивачу не було запропоновано переведення на посаду державного реєстратора новоствореного сектору з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації райдержадміністрації у зв`язку з тим, що вона не відповідала кваліфікаційним вимогам до державного реєстратора, затвердженим наказом Міністерства юстиції від 04.11.20 19 № 3388/5 Про внесення змін до Кваліфікаційних вимог до державного реєстратора , та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.11.2019 за № 1145/34116.

З врахуванням наведеного просить в задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні позивач та її представник позовні вимоги підтримали повністю з підстав, наведених у позовній заяві та заявах по суті справи, просили позов задовольнити повністю.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечила з підстав, наведених у відзиві на позов, просила відмовити у задоволенні позову повністю.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення, з таких підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 12.04.2016 була призначена на посаду адміністратора відділу Центр надання адміністративних послуг Ратнівської РДА.

Згідно з розпорядженням голови Ратнівської РДА від 26.11.2019 №244 "Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації" відповідно до статей 5, 41, 47 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2019 № 926 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 746 , на виконання розпорядження голови облдержадміністрації від 21.11.2019 №700 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 04.01.2019 № 1 та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації від 10.10.2019 № 609 , з метою оптимізації структури райдержадміністрації внесено до структури райдержадміністрації такі зміни: ліквідувати відділ з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації в кількості 6 штатних одиниць (підпункт 1 пункту 2); скоротити посади: начальника відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації - 1 штатна одиниця; адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації - 2 штатні одиниці; державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації - 3 штатні одиниці (підпункт 2 пункту 2); утворити, зокрема, сектор з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації райдержадміністрації в кількості 2 штатні одиниці: завідувач сектору - адміністратор - 1 штатна одиниця, державний реєстратор - 1 штатна одиниця (а.с. 7-9).

26.11.2019 ОСОБА_1 було попереджено про наступне вивільнення у зв`язку із скороченням посади адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації відповідно до розпорядження голови Ратнівської РДА від 26.11.2019 №244 "Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації", без пропозиції переведення на іншу роботу (а.с. 15).

02.01.2020 в.о. керівника апарату, начальник загального відділу апарату райдержадміністрації Баранчук Т. звернулася до профспілкового комітету Ратнівської РДА з поданням у якому просила розглянути на засіданні профспілкового комітету та погодити звільнення відповідно до пункту 1 частини першої статті 87 Закону України Про державну службу та пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України ряду осіб, зокрема, ОСОБА_1 , адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації (а.с. 16).

Як слідує з протоколу засідання профспілкового комітету від 10.01.2020 № 1 на розгляд комітету було винесене питання про надання попередньої згоди на звільнення працівників Ратнівської РДА, в тому числі і ОСОБА_1 , із займаних посад у зв`язку із скороченням штатної чисельності працівників райдержадміністрації. Члени комісії обговоривши дане питання постановили у зв`язку із скороченням штатної чисельності працівників райдержадміністрації відповідно до розпорядження голови райдержадміністрації від 26.11.2019 № 244 "Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації" на підставі пункту 1 частини першої статті 87 Закону України Про державну службу та пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України надати попередню згоду на звільнення, зокрема, ОСОБА_1 , з посади адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації. Проголосували: за - 4, проти - 1, утримались - 1 (а.с. 17-18).

23.01.2020 за № 03/2-20 начальник відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської РДА адресувала першому заступнику голови райдержадміністрації Савлуку Є.П. та керівнику апарату Юзепчук С.І. доповідну записку в якій просила переглянути рішення щодо скорочення вищевказаного відділу, оскільки це може призвести до паралізації роботи відділу.

Наказом керівника апарату Ратнівської РДА від 24.01.2020 № 16-ос Про звільнення ОСОБА_1 відповідно до пункту 1 частини першої статті 40, статті 44 КЗпП України, пункту 1 частини першої, четвертої статті 87 Закону України Про державну службу , статті 24 Закону України Про відпустки ОСОБА_1 звільнено з посади адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації 28 січня 2020 року у зв`язку зі скороченням посади (а.с. 12).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 38 Конституції України громадянам гарантовано рівне право доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 119 Конституції України місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують: 1) виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади; 2) законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян; 3) виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку; 4) підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів; 5) звіт про виконання відповідних бюджетів та програм; 6) взаємодію з органами місцевого самоврядування; 7) реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.

Згідно з статтею 5 Закону України Про місцеві державні адміністрації склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимог статті 18 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій.

Типове положення про структурні підрозділи місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до положень статті 44 Закону України Про місцеві державні адміністрації для правового, організаційного, матеріально-технічного та іншого забезпечення діяльності місцевої державної адміністрації, підготовки аналітичних, інформаційних та інших матеріалів, систематичної перевірки виконання актів законодавства та розпоряджень місцевої державної адміністрації, подання методичної та іншої практичної допомоги місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування головою місцевої державної адміністрації утворюється апарат місцевої державної адміністрації в межах виділених бюджетних коштів.

Згідно з статтею 47 вказаного Закону фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.

Гранична чисельність, фонд оплати праці працівників і витрати на утримання місцевих державних адміністрацій та їх апаратів встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій" від 18 квітня 2012 року № 606 затверджено Рекомендаційний перелік структурних підрозділів районної, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації (Додаток 2).

Згідно з пунктом 4 цієї постанови структура апарату місцевої державної адміністрації та статус його структурних підрозділів визначаються головою обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державної адміністрації з урахуванням вимог частини першої статті 44 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та інших нормативно-правових актів щодо утворення апарату для правового, організаційного, матеріально-технічного забезпечення діяльності місцевої державної адміністрації, проведення кадрової роботи, здійснення документообігу та контролю, розгляду звернень громадян, роботи патронатної служби, забезпечення мобілізаційної роботи, запобігання та виявлення корупції, доступу до публічної інформації, адміністрування (ведення) Державного реєстру виборців, забезпечення цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації тощо.

Тут же вказано, що вид структурних підрозділів (управління, відділ, сектор) та їх статус як юридичних осіб публічного права визначається головою районної, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації залежно від ступеня складності завдань відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2005 року № 179 "Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій" (надалі - Постанова № 179).

Відповідно до пункту 3-1 Постанови № 179 у складі місцевих державних адміністрацій утворюються такі структурні підрозділи (якщо інше не передбачено законодавчими актами): департамент - структурний підрозділ обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (крім їх апаратів), що утворюється для виконання основних завдань високого ступеня складності (багатогалузевість, багатофункціональність), координації роботи, пов`язаної з виконанням таких завдань, за умови, що в його складі буде не менш як два управління; управління - структурний підрозділ місцевої державної адміністрації одногалузевого або однофункціонального спрямування, до складу якого входить не менш як два самостійних відділи; відділ - структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, що утворюється для виконання завдань за одним напрямом діяльності місцевої державної адміністрації з штатною чисельністю не менше ніж п`ять одиниць в обласній державній адміністрації та не менше ніж три одиниці у районній державній адміністрації; сектор - структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, що утворюється для виконання завдань за одним напрямом діяльності місцевої державної адміністрації, функції якого неможливо поєднати з функціями інших структурних підрозділів, з штатною чисельністю не менше ніж дві одиниці.

Судом встановлено, що головою Ратнівської РДА 26.11.2019 прийнято розпорядження №244 "Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації" відповідно до статей 5, 41, 47 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2019 № 926 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 746 , на виконання розпорядження голови облдержадміністрації від 21.11.2019 №700 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 04.01.2019 № 1 та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації від 10.10.2019 № 609 з метою оптимізації структури райдержадміністрації.

Відповідно дo пункту 2 якого було внесено до структури райдержадміністрації зміни, зокрема, ліквідовано відділ з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації в кількості 6 штатних oдиниць; скорочено посади - адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації - 2 штатні одиниці та цим же розпорядженням утворено сектор з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації райдержадміністрації в кількості 2 штатні одиниці.

Аналізуючи законність прийнятого розпорядження суд зазначає, що воно не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства та є протиправним в частині ліквідації відділу надання адміністративних послуг Ратнівської РДА, враховуючи наступне.

Так, дійсно на момент прийняття вказаного розпорядження воно повністю відповідало вимогам Закону України Про місцеві адміністрації , Постанов Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 746, від 03.11.2019 № 926.

Однак, при реалізації вказаного розпорядження відповідачем не було дотримано вимоги Постанови Кабінету Міністрів України № 91 від 25.03.2014.

Вказане розпорядження не вичерпало свою дію з моменту його прийняття, а виходячи з його змісту повинно було бути реалізовано протягом певного періоду та закінчити свою дію після ліквідації відповідних відділів і створенням відповідних секторів та затвердження Положень про них.

Також під час реалізації даного розпорядження необхідно було провести відповідні процедури звільнення працівників ліквідованих відділів райдержадміністрації.

Як вбачається із матеріалів справи, Положення про сектор з питань надання адміністративних послуг та державної реєстрації затверджено 31.01.2020 розпорядженням Голови Ратнівської РДА № 29.

Тобто, дія оскаржуваного розпорядження в частині ліквідації відділу адміністративних послуг вичерпала свою дію 31.01.2020.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1096 Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2014 року № 91 внесено зміни у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2014 р. № 91 "Деякі питання діяльності місцевих державних адміністрацій".

Зокрема було доповнено примітки до нього пунктом 3 такого змісту: "3. Під час визначення граничної чисельності працівників місцевих держадміністрацій не скорочується чисельність адміністраторів центрів надання адміністративних послуг, утворених зазначеними держадміністраціями, до набрання чинності змін до Закону України "Про адміністративні послуги" щодо ліквідації таких центрів та за умови утворення на відповідній території органами місцевого самоврядування центрів надання адміністративних послуг, яким будуть передані функції і завдання ліквідованих центрів."

Дана Постанова набрала чинності 26.12.2020.

Фактично цією Постановою було заборонено скорочення чисельності адміністраторів центрів надання адміністративних послуг, утворених зазначеними адміністраціями до настання певних умов.

Такі умови, як встановлено в судовому засіданні, на момент ліквідації відділу адміністративних послуг та скорочення штатів не було дотримано та відповідні зміни до Закону України Про адміністративні послуги прийнято не було.

На момент набрання чинності зазначеною Постановою, ліквідація відділу надання послуг тривала, процес звільнення працівників не було завершено, відповідні накази про звільнення працівників не приймалися, Положення про сектори не було затверджено.

Всупереч Постанові КМ України 25 березня 2014 року № 91, в редакції Постанови КМ України № 1096 від 24.12.2019, якою введено пряму заборону на скорочення працівників відділу надання адміністративних послуг відповідачем проведено ліквідацію відділу надання адміністративних послуг, утворено сектор надання послуг та скорочено чисельність працівників із 6 штатних одиниць до 2 штатних одиниць.

Враховуючи вищевикладене суд вважає, що пункт 2 оскаржуваного розпорядження в частині ліквідації відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області та скорочення посад: начальника відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації, адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації і державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації не відповідає вимогам чинного законодавства, є протиправним та підлягає скасуванню.

Суд зазначає, що в даному випадку, враховуючи вимоги Постанови КМ України № 91 відповідач повинен був привести своє Розпорядження № 244 у відповідність до вимог чинного законодавства, чого ним зроблено не було.

Відповідно до частини першої-другої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Оскільки, в ході розгляду вказаної справи судом встановлено порушення відповідачем вимог чинного законодавства, що у свою чергу призвело до винесення протиправного розпорядження в частині ліквідації відділу надання послуг та скорочення чисельності працівників, яке стало підставою для прийняття наказу керівника апарату Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області від 24.01.2020 № 16-ос Про звільнення ОСОБА_1 , з 28 січня 2020 року, а тому суб`єктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваного розпорядження безпосередньо порушено права та законні інтереси позивача щодо права на працю, та дає право позивачу на його оскарження.

Крім того, при наданні оцінки правомірності оскаржуваного розпорядження, судом враховується та обставина, що наслідки у вигляді звільнення працівників відділу настали для позивача після набрання чинності відповідною Постановою КМ України, якою було заборонено скорочення чисельності працівників центрів.

Статтею 43 Конституції України передбачено, що громадянам гарантується захист від незаконного звільнення".

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 40 КЗпП України передбачено, що трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Відносини щодо підстав та порядку припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення врегульовано положеннями статей 83-90 Закону України "Про державну службу".

Так, пунктом 4 частини першої статті 83 Закону України "Про державну службу" передбачено, що державна служба припиняється за ініціативою суб`єкта призначення (статті 87, 87 1 цього Закону).

Згідно з частиною першою статті 87 цього Закону підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є: 1) скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу; 1-1) ліквідація державного органу; 2) встановлення невідповідності державного службовця займаній посаді протягом строку випробування; 3) отримання державним службовцем негативної оцінки за результатами оцінювання службової діяльності; 4) вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, який передбачає звільнення.

Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про незаконність пункту 2 розпорядження першого заступника голови Ратнівської РДА Волинської області від 26.11.2019 № 244 Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації в частині ліквідації відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області та скорочення посад, який був підставною для звільнення позивача з роботи, то відповідно наказ про звільнення позивача є протиправним та підлягає скасуванню.

Так як судом встановлено протиправність скорочення чисельності працівників відділу адміністративних послуг Ратнівської РДА, то за таких обставин не можна визнати законним звільнення працівника цього відділу, навіть при дотриманні процедури його звільнення, оскільки при дотриманні вимог чинного законодавства у відповідача були відсутні підстави для звільнення позивача із займаної посади.

Тому позов в цій частині слід задовольнити, визнати протиправним та скасувати наказ керівника апарату Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області від 24.01.2020 № 16-ос Про звільнення ОСОБА_1 , з 28 січня 2020 року та поновити останню на посаді адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області, з 29 січня 2020 року.

Суд не приймає, до уваги твердження представника відповідача про те, що Постановою КМ №91, в редакції Постанови №1096, не було встановлено заборони на ліквідацію відділу, та у районі створено центри надання адміністративних послуг, оскільки як вбачається із її змісту нею введено пряму заборону щодо скорочення працівників центрів надання адміністративних послуг ними створених до настання певних умов.

Створення центрів надання адміністративних послуг в об`єднаних громадах на території району не дає підстав стверджувати, що воно виконано, так як інші умови визначені вказаним актом дотримано не було.

Так дійсно дана постанова не забороняє ліквідацію певних відділів, їх реформування, створення секторів, однак із дотриманням умови - збереження штату працівників, чого в даному випадку відповідачем дотримано не було.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Проаналізувавши вищенаведене, суд дійшов висновку, що відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність прийнятих оскаржуваних рішень, а тому позов слід задовольнити повністю.

Частиною другою статті 235 Кодексу законів про працю України передбачено, що При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

Відповідно до пункту 2 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100 (далі - Порядок № 100) середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.

Пунктом 8 Порядку № 100 встановлено, що нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.

Згідно з довідкою Ратнівської РДА від 23.04.2020 № 24/07/02-20 позивачу було нараховано заробітну плату за листопад-грудень 2019 року в загальній сумі 14355,95 грн. та середньоденний заробіток позивача за 1 день складає 388,17 грн. (а.с. 49).

Час вимушеного прогулу становить з 29.01.2020 по 15.07.2020, а всього 115 робочих дні. Таким чином, заробітна плата за час вимушеного прогулу складає 44639,55 грн. (388,17 грн. х 115 робочих днів), яку слід стягнути з Ратнівської РДА на користь позивача.

Відповідно до пунктів 2, 3 частини першої статті 371 КАС України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць та поновлення на посаді у відносинах публічної служби.

Отже, рішення суду в частині поновлення позивача на посаді та стягнення з відповідача на користь позивача грошового утримання в межах стягнення за один місяць в розмірі 7177,98 грн. слід звернути до негайного виконання.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань Ратнівської РДА на користь позивача слід стягнути судовий збір в сумі 840,80 грн., що сплачений відповідно до квитанції від 27.02.2020 № 215600426655 (а.с. 4).

Керуючись ст.ст.241, 242, 243 ч.3, 245, 246, 295, 297, підпункту 15.5 пункту І розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати пункт 2 розпорядження першого заступника голови Ратнівської РДА Волинської області від 26.11.2019 № 244 Про затвердження структури Ратнівської районної державної адміністрації в частині ліквідації відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області та скорочення посад: начальника відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації, адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації і державного реєстратора відділу з питань надання адміністративних послуг райдержадміністрації.

Визнати протиправним та скасувати наказ керівника апарату Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області від 24.01.2020 № 16-ос Про звільнення ОСОБА_1 , з 28 січня 2020 року.

Поновити ОСОБА_1 на посаді адміністратора відділу з питань надання адміністративних послуг Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області, з 29 січня 2020 року.

Стягнути з Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 44639,55 грн. (сорок чотири тисячі шістсот тридцять дев`ять гривень 55 копійок).

Рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді та стягнення грошового забезпечення в межах стягнення за один місяць в розмірі 7177,98 грн. (сім тисяч сто сімдесят сім гривень 98 копійок) підлягає до негайного виконання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).

Відповідач: Ратнівська районна державна адміністрація Волинській області (44101, Волинська обл., смт. Ратне, вул. Центральна, 19, код ЄДРПОУ 04051460).

Суддя Р.С. Денисюк

Повний текст рішення складено 27 липня 2020 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.07.2020
Оприлюднено28.07.2020
Номер документу90594889
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/2278/20

Рішення від 04.08.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Рішення від 16.07.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Рішення від 16.07.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 17.06.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні