Справа № 2-а-4405/08
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2008 року м. Чернігі в
Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючої судді Соломко І.І.,
розглянувши в порядку пис ьмового провадження справу з а адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління Пенс ійного фонду України в Бахма цькому районі Чернігівської області про поновлення проп ущеного строку звернення до суду та зобов'язання нарахув ати недоплачену щомісячну де ржавну соціальну допомогу за 2006-2007 роки, -
ВСТАНОВИВ:
28.10.2008 року позивач звернулас ь до суду з адміністративним позовом до управління Пенсі йного фонду України в Бахмац ькому районі Чернігівської о бласті (далі - УПФУ в Бахмацько му районі) про поновлення про пущеного строку звернення до суду за захистом порушених п рав, свобод та інтересів за п еріод з 01 січня 2006 року по 31 груд ня 2007 року та зобов'язати УПФУ в Бахмацькому районі нарахува ти недоплачену як дитині вій ни щомісячну державну соціал ьну допомогу за 2006-2007 роки в сумі 2733 грн. 30 коп.
Свої вимоги мотивує тим, що вона є дитиною війни та відпо відно до Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» їй щомісячно повинна під вищуватися пенсія на 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком. Всупереч того, що держав ні соціальні гарантії дітям війни, встановлені частиною 2, статті 3 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни», не можуть бути обмежені чи скасовані іншими норматив но-правовими актами, розмір п енсії щомісячно протиправно не підвищувався на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.
Також позивач просить поно вити строк для звернення за з ахистом порушених прав, своб од та інтересів за період з 01 с ічня 2006 року по 31 грудня 2007 року, мотивуючи це тим, що її закон ні права було обмежено шляхо м прийняття окремих неконсти туційних положень Законів Ук раїни, а також про належні пр ава позивача як дитини війни повідомлено не було, а тому п ро факт порушення прав стало відомо лише після висвітлен ня зазначених подій у пресі в зв'язку з ухваленням 09 липня 200 7 року Конституційним Судом У країни рішення, яким визнано такими, що не відповідають К онституції України (є неконс титуційними), такі положення Закону України «Про Державн ий бюджет на 2007 рік», якими зуп инено на! 2007 рік дію статті 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», з урахув анням статті 111 цього Закону.
В судове засідання позивач не з'явилась, про час слуханн я справи належним чином пові домлена, надіслала на адресу суду заяву про розгляд справ и у її відсутності, посилаючи сь на стан здоров'я.
Представник відповідача ч ерез канцелярію суду подав п исьмові заперечення на позов , в яких позов не визнає, прос ить в його задоволенні відмо вити, а також просить розглян ути справу без участі предст авника відповідача. Свої зап еречення обґрунтовує тим, що відповідач діяв в межах повн оважень, наданих йому закона ми України та підзаконними н ормативно-правовими актами. Відповідач зазначив, що Зако ном України «Про соціальний захист дітей війни» передбач ено, що фінансування виплат п о даному Закону проводиться з державного бюджету України , який затверджує Верховна Ра да України, а не з бюджету Пен сійного фонду України, який з атверджує Кабінет Міністрів України. Крім того, частиною 3 статті 28і Закону України «Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування» пер едбачено, що мінімальний роз мір пенсії за віком, встановл ений абзацом першим частини 1 цієї статті, застосовується виключно для визначення роз мірів пенсій, призначених зг ідно з цим Законом. З цього Ві дповідач робить висновок, що зазначений мінімальний розм ір пенсії за віком для перера хунків чи підвищення пенсій не застосовується. Також про сить застосувати термін позо вної давності відповідно до статей 99, 100 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.
За таких обставин суд вважа є за можливе розглянути спір по суті у письмовому провадж енні на підставі наявних у сп раві доказів.
Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивн о оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгля ду справи і вирішення спору п о суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволен ню частково з наступних підс тав.
Згідно статті 1 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» дитиною війни є ос оба, яка є громадянином Украї ни та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світов ої війни було менше 18 років.
Позивач, ОСОБА_1, народи лась ІНФОРМАЦІЯ_1 року. Зг ідно із статтею 1 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» дитиною війни є ос оба, яка є громадянином Украї ни та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світов ої війни було менше 18 років. Ві дповідно, позивач є дитиною в ійни в розумінні Закону Укра їни «Про соціальний захист
дітей війни», що не запереч ується відповідачем. її стат ус дитини війни підтверджуєт ься пенсійним посвідченням № НОМЕР_1, виданим управлін ням праці та соціального зах исту населення в Бахмацькому районі Чернігівської област і. Відповідно до статті 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни», редакці я якої діяла до 1 січня 2008 року, дітям війни пенсії або щоміс ячне довічне грошове утриман ня чи державна соціальна доп омога, що виплачуються заміс ть пенсії, підвищуються на 30 в ідсотків мінімальної пенсії за віком.
Статтею 46 Конституції Украї ни встановлено, що громадяни мають право на соціальний за хист, що включає право на заб езпечення їх у разі повної, ч асткової або тимчасової втра ти працездатності, втрати го дувальника, безробіття з нез алежних від них обставин, а т акож у старості та в інших вип адках, передбачених законом .
Таким чином, щомісячна доп лата до пенсії для дітей війн и є формою реалізації консти туційного права на соціальни й захист громадян, які відпов ідно до спеціального закону, є дітьми війни.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими час тиною 1 статті 28 Закону Україн и «Про загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я», іншого нормативно-правов ого акта, який би визначав це й розмір або встановлював ін ший розмір, немає.
Посилання відповідача на ч астину 1 статті 28 Закону Украї ни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня», що мінімальний розмір пе нсії за віком застосовується виключно до визначених розм ірів пенсії, призначених цим законом в даному випадку є бе зпідставним, оскільки суд вв ажає за можливе застосувати саме частину 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування» не для визначення р озміру будь-якої пенсії, а ли ше як коефіцієнт для визначе ння розміру щомісячної допла ти до пенсії, що на думку суду не суперечить вимогам части ни 3 статті 28 Закону України «П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування».
Відповідно до статті 7 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» фінансове забезпечення державних соці альних гарантій здійснюєтьс я за рахунок Державного бюдж ету України, а не за рахунок б юджету Пенсійного фонду Укра їни. За умови відсутності у де ржавному бюджеті коштів на в иплату щомісячних надбавок д ітям війни це створює ситуац ію правової невизначеності с тосовно джерела коштів, з яки х має виплачуватися зазначен а надбавка. Однак, в той же час , на думку суду, це не може бут и підставою для порушення пр ав громадян на соціальний за хист, в тому числі й на отрима ння надбавки до пенсії, яка п рямо передбачена законом.
Реалізація особою права, щ о пов'язане з отриманням бюдж етних коштів,
яке базуєть ся на спеціальних та чинних н а час виникнення спірних
правовідносин нормативно-пр авових актів національного з аконодавства, не
може бут и поставлена у залежність ві д бюджетних асигнувань, тобт о
посилання органами держ авної влади на відсутність к оштів як на причину
невик онання своїх зобов'язань суд ом не приймається до уваги.
Відповідно до статті 22 Конс титуції України конституцій ні права і свободи гарантуют ься і не можуть бути скасован і. При прийнятті нових законі в або внесенні змін до чинних законів не допускається зву ження змісту та обсягу існую чих прав і свобод.
Відповідно до частини 1 та 2 с татті 2 Кодексу адміністрати вного судочинства України за вданням адміністративного с удочинства є захист прав, , св обод та інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб у сфері публічно-пра вових відносин від порушень з боку органів державної вла ди, органів місцевого самовр ядування, їхніх посадових і с лужбових осіб, інших суб'єкті в при здійсненні ними владни х управлінських функцій на о снові законодавства, в тому ч ислі на виконання делеговани х повноважень.
Положення статті 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» було зупинено н а 2006 рік згідно з Законом Украї ни «Про Державний бюджет на 200 6 рік» від 20.12.2005 p., однак у зв'язку з виключенням пункту 17 статті 77 Закону України «Про Державн ий бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005р. ві дповідно до Закону України « Про внесення змін до Закону У країни «Про Державний бюджет на 2006 рік» від 19.01.2006 р. дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» було відновлено.
Згідно пункту 12 статті 71 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» з метою приведення окремих норм зак онів у відповідність із цим з аконом, зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » з урахуванням статті 111 цьог о Закону.
Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року , було визнано такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни (є неконституційними), т акі положення Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік», яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», з урахуванням ст атті 111 цього Закону.
Згідно частини 2 статті 152 Кон ституції України Закони, інш і правові акти або їх окремі п оложення, що визнані неконст итуційними, втрачають чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Суд вважає, що невиплачена позивачу щомісячна державна соціальна допомога як дитин і війни підлягає стягненню, в раховуючи те, що право на отр имання щомісячної доплати до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, передбаченої Законом Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», не залежить від р озміру доходів отримувача чи наявності фінансування з бю джету, а має безумовний харак тер, тому підлягають задовол енню вимоги позивача щодо ви плати недоплаченої пенсії як дитині війни з 09 липня 2007 року п о 31 грудня 2007 року.
Офіційне опублікування рі шення Конституційного Суду У країни «У справі за конститу ційним поданням 46 народних де путатів України щодої відпов ідності Конституції України (конституційності) положень статей 29, 36, частини другої ст атті 56, частини другої статті 62, частини першої статті 66, пу нктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» (справа п ро соціальні гарантії громад ян)» від 09.07.2007 р. за 6-рп/2007 було здій снене в журналі «Офіційний в існик України», 2007, N 52 (27.07.2007).
Відповідач наполягає на за стосуванні строків зверненн я до адміністративного суду згідно статті 100 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, а тому позивачу слід в ідмовити в задоволенні стягн ення суми за періоди з січня п о грудень 2006 року, з січня по ли пень 2007 року, так як суд не вбач ає поважних причин пропущенн я строку звернення до суду.
Відповідно до частини 1 стат ті 71 Кодексу адміністративно го судочинства України кожна сторона повинна довести ті о бставини, на яких ґрунтуютьс я її вимоги та заперечення, к рім випадків, встановлених с таттею 72 цього Кодексу.
Керуючись ст. ст. 7 - 14, 69 - 71, ч.3 с т. 122, 158 - 163, 167 Кодексу адміністра тивного судочинства України , суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в Бахмацькому ра йоні Чернігівської області з адовольнити частково.
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Бахм ацькому районі Чернігівсько ї області провести перерахун ок пенсії ОСОБА_1 з підвищ енням її розміру як дитині ві йни на 30 відсотків мінімально ї пенсії за віком, встановлен ої Законом України «Про соці альний захист дітей війни» з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 рок у і здійснити відповідні вип лати на користь позивача за в казаний період. В задоволенн і решти позовних вимог відмо вити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 3 гривні 40 копійок судових витрат.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку для подання заяви про апел яційне оскарження, встановл еного цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду пр отягом десяти днів з дня її ск ладання в повному обсязі, осо бою, яка оскаржує постанову, за правилами, встановленими статтями 185-187 КАС України, шлях ом подання через суд першої і нстанції заяви про апеляційн е оскарження. Апеляційна ска рга на постанову суду першої інстанції подається протяго м двадцяти днів після поданн я заяви про апеляційне оскар ження. Апеляційна скарга мож е бути подана без попередньо го подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо скарга п одається у строк, встановлен ий для подання заяви про апел яційне оскарження.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2008 |
Оприлюднено | 15.11.2010 |
Номер документу | 9060001 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні