Рішення
від 27.07.2020 по справі 501/2051/20
ІЛЛІЧІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Дата документу 27.07.2020

Справа № 501/2051/20

2/501/1026/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 липня 2020 року Іллічівський міський суд Одеської області у складі:

головуючого - судді Пушкарського Д.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Тимко М.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Іллічівського міського суду Одеської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області про визнання права власності на самовільно реконструйовану адміністративну будівлю, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, в якому просить суд визнати за нею право власності на реконструйований об`єкт майна, а саме: адміністративну будівлю, яка в цілому складається з: літ В - адміністративна будівля-загальною площею 1511,3 кв.м., літ Б -котельня, загальною площею 20 кв.м., №1 - огорожа, №2 - ворота, та яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що розташована на земельній ділянці площею 0,3031 га, кадастровий номер 5110800000:03:001:0472, з подальшим належним оформленням, шляхом внесенням змін в державний реєстр речових прав на нерухоме майно, а саме в реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1309367051108, номер запису про право власності 24117070 (а.с.2-5).

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що їй на праві приватної власності згідно Договору купівлі-продажу від 22 грудня 2017 року та Договору про повний розрахунок за Договором купівлі-продажу посвідченим 22 грудня 2017 року Перечеклій І. М. , приватним нотаріусом Чорноморського міського нотаріального округу Одеської області, зареєстрованим в реєстрі за № 3938 від 07 лютого 2018 року, належить майно, а саме: будівля їдальні, яка в цілому складалась з: літ. В загальною площею 576,7 кв.м, що розташована на земельній ділянці площею - 0,3031 га, кадастровий номер 5110800000:03:001:0472, та яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Майно зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності за реєстраційним номером 1309367051108 від 22.12.2017 р.

В подальшому позивач здійснила реконструкцію належного їй на праві приватної власності нерухомого майна, а саме будівлі їдальні, шляхом прибудови, надбудови, перепланування та змін цільового призначення. Опис об`єкту зазначений в технічному паспорті №93147 від 04.05.2020, виданий Комунальним підприємством "Бюро технічної інвентаризації" Чорноморської міської ради Одеської області на адміністративну будівлю, яка в цілому складається з: з літ В - адміністративна будівля, загальною площею 1511,3 кв.м., літ Б -котельня, загальною площею 20 кв.м., №1 - огорожа, №2 - ворота.

Позивач також зазначила, що 14.05.2020 р. вона звернулась з заявою щодо роз`яснення можливості узаконення самостійно реконструйованої в 2020 році адміністративної будівлі, до відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області. 15.05.2020 вона отримала відповідь відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області про те, що для вирішення питання узаконення самовільної реконструкції необхідно звернутись до суду.

Для встановлення відповідності технічного стану будівлі, позивач звернулась до судового експерта Дзінька А.І. та 23.06.2020 р. отримала висновок експертного будівельно-технічного дослідження, у відповідності до якого спеціаліст зазначив, що технічний стан будівлі нормальний (технічний стан всіх конструкцій будівлі - нормальний, фактичні зусилля в елементах та перерізах конструкцій не перевищують допустимих, відсутні дефекти та пошкодження, які знижують несучу здатність та довговічність або перешкоджають нормальній експлуатації).

Позивач в судове засідання не прибула, про час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, розгляд справи просила провести за її відсутності.

Представник Чорноморської міської ради Одеської області в судове засідання не прибув, надав суду відзив в якому вказав, що позов не підлягає задоволенню з підстав, що ОСОБА_1 без дозвільних документів була здійснена реконструкція адміністративної будівлі, яка в цілому складається з літ В - адміністративної будівлі загальної площі 1511,3 кв.м.; літ. Б - котельні, загальною площею 20 кв.м., №1 - огорожа, №2 - ворота, та яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що розташована на земельній ділянці площею 0,3031 га. За приписами ст.34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI замовник має право виконувати будівельні роботи після: видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".

Відповідно до Постанови Кабінетів Міністрів від 13 квітня 2011 року за №461 Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, а також комплексів (будов), до складу яких входять об`єкти з різними класами наслідків (відповідальності), здійснюється на підставі акту готовності об`єкта до експлуатації шляхом видачі відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката.

Таким чином, позивач не отримала дозвільні документи для здійснення реконструкції адміністративної будівлі за адресою: АДРЕСА_1 . Крім того, представник Чорноморської міської ради Одеської області зазначив що, особа яка здійснила самочинне будівництво не є законним власником будинку, так-як самочинне будівництво (реконструкція) являє собою правопорушення, що полягає в даному випадку у виконанні будівельних робіт без дозвільних документів. За загальним правилом особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього (ч.2 ст.376 ЦК України).

Представник відповідача в задоволенні позовних вимог просить відмовити в повному обсязі та розглянути справу за його відсутності.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до п.п.9,12 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ №6 від 30.03.2012 року "Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)" при розгляді справ зазначеної категорії судам слід мати на увазі, що відповідно до статті 26 Закону України №2780-XII спори з питань містобудування вирішуються радами, інспекціями державного будівельного контролю у межах їх повноважень, а також судом відповідно до законодавства.

За загальним правилом кожна особа має право на захист свого цивільного права лише в разі його порушення, невизнання або оспорювання. У зв`язку із цим звернення до суду з позовом про визнання прав власності на самочинне будівництво має здійснюватись за наявності даних про те, що порушене питання було предметом розгляду компетентного державного органу, рішення якого чи його відсутність дають підстави вважати про наявність спору про право.

Таким чином, при вирішенні питання про відкриття провадження у справі за позовом про визнання права власності на самочинно збудовані об`єкти суд має звертати увагу чи зазначено у позовній заяві обставини щодо звернення позивача до інспекції державного будівельного архітектурного контролю про прийняття об`єкта до експлуатації та посилання на докази щодо зазначених обставин.

Вирішуючи справу за позовом власника (користувача) земельної ділянки про визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно, суди зобов`язані встановлювати усі обставини справи, зокрема: чи є позивач власником (користувачем) земельної ділянки; чи звертався він до компетентного державного органу про прийняття забудови до експлуатації; чи є законною відмова у такому прийнятті; чи є порушені будівельні норми та правила істотними.

За таких підстав позивачем при зверненні до суду дотримані вимоги процесуального законодавства та положення 9,12 Постанови ВССУ №6 від 30.03.2012 року, оскільки вона зверталась до компетентних органів, що підтверджується листом органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Судом встановлено, що 21.02.2020 рішенням №551/70-VII Чорноморської міської ради Одеської області погоджено Приватному акціонерному товариству ІСРЗ передачу в суборенду ОСОБА_1 частини земельної ділянки площею 0,3031 га із загальної площі 41,9518 га, на яку поширюються права суборенди, за адресою: АДРЕСА_2 без змін умов договору оренди земельної ділянки, на підставі якого укладено договір суборенди землі N 512 від 21.04.2020 р. між ПрАТ ІСРЗ та ОСОБА_1 , що зареєстрований згідно витягу N 207201628від 21.04.2020 р. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права. Тобто Позивач є користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 5110800000:03:001:0472 (а.с.30-31).

На вказаній земельній ділянці розташована будівля їдальні, яка в цілому складалась з літ. В - загальною площею 576,7 кв.м., яка зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 22.12.2017 року, номер запису про право власності: 24117070, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №108816407 від 22.12.2017 року (а.с.16-17).

В подальшому позивач здійснила реконструкцію вказаної будівлі їдальні без відповідного документу, який дає право виконувати будівельні роботи та без належно затвердженого проекту, у зв`язку з чим реконструйований об`єкт вважається самочинним будівництвом.

Згідно технічного паспорту №93147 від 04.05.2020, виготовленого комунальним підприємством "Бюро технічної інвентаризації" Чорноморської міської ради Одеської області, зазначений об`єкт нерухомості після реконструкції складається з: літ В - адміністративна будівля загальною площею 1511,3 кв.м., літ. Б котельня, загальною площею 20 кв.м., №1 - огорожа, №2 - ворота (а.с.32-45).

З метою введення в експлуатацію вказаного об`єкту нерухомості позивач звернувся до відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Чорноморської міської ради, та отримала відповідь що для введення самочинного об`єкта в експлуатацію необхідно звернутись до суду (а.с.46-49).

Згідно висновку експерта №953/2020 від 15.07.2020 (а.с.67-75) досліджуваний об`єкт - триповерхова адміністративна будівля, яка в цілому складається з: літ В - адміністративна будівля загальною площею 1511,3 кв.м.; літ Б - котельня, загальною площею 20 кв.м., №1 - огорожа, №2 - ворота, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , розташована на земельній ділянці площею 0,3031 га, кадастровий номер 5110800000:03:001:0472, до реконструкції - одноповерхова будівля їдальні, встановлено що технічний стан будівлі - нормальний (технічний стан всіх конструкції будівлі - нормальний, фактичні зусилля в елементах та перерізах конструкцій не перевищують допустимих, відсутні дефекти та пошкодження, які знижують несучу здатність та довговічність або перешкоджають нормальній експлуатації).

У відповідності до пункту 2 розділу ІІ Закону України №132-IX від 20.0.2019 року Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні , Позивачем був укладений Договір про пайову участь замовника у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Чорноморської територіальної громади №3 від 22.07.2020 р. для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Чорноморської територіальної громади при реконструкції адміністративної будівлі, за адресою: АДРЕСА_1 що розташована на земельній ділянці площею 0,3031 га, кадастровий номер 5110800000:03:001:0472.

Пунктом 10 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №461 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. №750) регламентовано прийняття в експлуатацію самочинно збудованих (реконструйованих) об`єктів за рішенням суду.

Так, відповідно до вказаного пункту Порядку, у випадку визнання права власності на самочинно збудований (реконструйований) об`єкт за рішенням суду він приймається в експлуатацію згідно з цим Порядком за умови можливості його надійної та безпечної експлуатації за результатами проведення технічного обстеження такого об`єкта.

На підставі інформації, отриманої під час технічного обстеження, з урахуванням виду, складності, технічних та інших особливостей об`єкта, проведених заходів, передбачених цим пунктом, а також даних технічного паспорта, проектної та іншої технічної документації на об`єкт (за наявності) виконавець проводить оцінку технічного стану об`єкта та складає звіт про проведення технічного обстеження за формою, наведеною в додатку 1 до цього Порядку.

Таким чином позивач у відповідності до вимог чинного законодавства здійснила дії щодо введення в експлуатацію вказаного реконструйованого об`єкта нерухомості.

За змістом ч.1 ст.376 ЦК України самочинним вважається будівництво житлового будинку, будівлі, споруди, іншого нерухомого майна, якщо вони збудовані на земельній ділянці, що не була відведена особі, яка здійснює будівництво; або відведена не для цієї мети; або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту; або з істотним порушенням будівельних норм і правил.

Отже, самочинним є будівництво об`єкта нерухомого майна за наявності будь-якої з умов, зазначених у ній.

Таким чином, відсутність дозволу на будівництво тягне визнання такого будівництва самочинним відповідно до ч.1 ст.376 ЦК України.

У розумінні ч.1 ст.376 ЦК України самочинним будівництвом є не тільки новостворений об`єкт, а й об`єкт нерухомості, який виник у результаті реконструкції, здійсненої без одержаного дозволу місцевих органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, розробленої та затвердженої в установленому порядку проектної документації, дозволу на виконання будівельних робіт, наданого органами архітектурно-будівельного контролю, оскільки в результаті таких дій об`єкт втрачає тотожність із тим, на який власником (власниками) отримано право власності.

Поняття реконструкції об`єкта нерухомості міститься в пункті 3.21. ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво зазначено що, реконструкція - перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об`єкта будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, внаслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників кількість продукції, потужності тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його техніко-економічного рівня та якості продукції, що виготовляється поліпшення умов експлуатації та якості послуг.

Таким чином, норма ч.1 ст.376 ЦК України підлягає застосуванню й до випадків самочинної реконструкції об`єкта нерухомості, у результаті якої об`єкт набуває нових якісних характеристик (зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, внаслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників кількість продукції, потужності тощо).

При цьому за змістом ч.1 ст.376 ЦК України правила про самочинне будівництво і його наслідки поширюються на всі випадки будівництва (реконструкції) всіх типів будівель, споруд та іншого нерухомого майна.

Згідно з ч.2 ст.376 ЦК України головним наслідком самочинного будівництва (реконструкції) є те, що в особи, яка його здійснила, не виникає права власності на нього, як на об`єкт нерухомості.

У зв`язку із цим, норми ч.3 ст.376 ЦК України можуть бути підставою для задоволення позову про визнання права власності на самочинно збудований (реконструйований) об`єкт нерухомості лише тоді, коли було здійснено самочинне будівництво (реконструкцію) з додержанням архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних, протипожежних та інших норм і правил.

Враховуючи наявність позитивних висновків про додержання під час реконструкції спірного об`єкту архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних, протипожежних та інших норм і правил, даний позов може бути задоволений з підстав, зазначених у ч.3 ст.376 ЦК України.

Відповідно до ч.2 ст.5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію об`єкта нерухомого майна, державна реєстрація прав на такий об`єкт проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку.

Частина 8 ст.39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності"експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Відповідно до змісту п.п.1 п."б" ч.1 ст.31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" відноситься до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затверджений Постановою КМУ від 13.04.2011 року N 461 (в редакції Постанови КМУ від 08.09.2015 року №750), введення в експлуатацію можливе на підставі рішення суду про визнання права власності на самочинно збудоване (реконструйоване) нерухоме майно.

Відповідно до ст.1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який ратифіковано Законом №475/97-ВР від 17.07.97 р., кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Відповідно до ч.4 ст.13 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Згідно з ч.4 ст.41 Конституції України та ч.1 ст.321 Цивільного кодексу України право приватної власності є непорушним та ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно ст.16 ЦК України - кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно ст.328 ЦК України право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до ч.5 ст.376 ЦК України, на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб.

Враховуючи те, що згідно висновку експертного будівельно-технічного дослідження, у відповідності до якого спеціалістом встановлено, що технічний стан будівлі - нормальний (технічний стан всіх конструкцій будівлі-нормальний, фактичні зусилля в елементах та перерізах конструкцій не перевищують допустимих, відсутні дефекти та пошкодження, які знижують несучу здатність та довговічність або перешкоджають нормальній експлуатації), тобто встановлено технічну можливість надійної та безпечної експлуатації адміністративної будівлі, суд дійшов висновку, що позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області про визнання права власності на самовільно реконструйовану адміністративну будівлю підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.263-265 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області про визнання права власності на самовільно реконструйовану адміністративну будівлю, - задовольнити.

Визнати за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) право власності на реконструйований об`єкт майна, а саме: адміністративну будівлю, яка в цілому складається з: літ В - адміністративна будівля-загальною площею 1511,3 кв.м., літ Б -котельня, загальною площею 20 кв.м., №1 - огорожа, №2 - ворота, та яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що розташована на земельній ділянці площею 0,3031 га, кадастровий номер 5110800000:03:001:0472, з подальшим належним оформленням, шляхом внесенням змін в державний реєстр речових прав на нерухоме майно, а саме в реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1309367051108, номер запису про право власності 24117070.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя

СудІллічівський міський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення27.07.2020
Оприлюднено28.07.2020
Номер документу90605099
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —501/2051/20

Рішення від 27.07.2020

Цивільне

Іллічівський міський суд Одеської області

Пушкарський Д. В.

Ухвала від 07.07.2020

Цивільне

Іллічівський міський суд Одеської області

Пушкарський Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні