Рішення
від 28.07.2020 по справі 320/4073/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 липня 2020 року № 320/4073/19

Суддя Київського окружного адміністративного суду Лапій С.М., розглянувши в м. Києві за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автобансервіс" про зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автобансервіс", в якому просить:

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Автобансервіс" (код СДРПОУ 31982734) припинити дії, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю), а саме - допустити посадових осіб Головного управління ДСНС України у Київській області до здійснення перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на об`єкті, розташованому за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, 17 км + 170 м праворуч міжнародної автомобільної дороги М-05 Київ-Одеса на території Чабанської селищної ради Київської області.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до наказу позивача від 06.06.2019 № 570 у період з 10.06.2019 по 11.06.2019 провідним інспектором сектора техногенної безпеки управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління старшим лейтенантом служби цивільного захисту Майоровим В .Ю. та головним інспектором Києво-Святошинського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітаном служби цивільного захисту Мойшевичем О.А. на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 07.06.2019 № 5810 здійснено виїзд за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, 17 км+170 м праворуч міжнародної автомобільної дороги М-05 Київ-Одеса на території Чабанівської селищної ради для проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Перед початком перевірки пред`явлено представнику відповідача службове посвідчення особи та посвідчення на проведення перевірки. Проте, відповідач на порушення вимог чинного законодавства відмовився допустити державних інспекторів до проведення перевірки.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.08.2019 відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки відповідачем була надана відповідь позивачу щодо всіх питань, які були предметом перевірки.

Представник відповідача надав суду клопотання, в якому просив розглядати справу за його відсутності.

На підставі ст.ст. 194, 205 КАС України судом прийнято рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Судом встановлено, що відповідно до ст. ст. 47, 64, 65, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення ДСНС України від 06.06.2019 № 26-28059/261 Про здійснення позапланової перевірки на підставі звернення громадянина ОСОБА_2 та погодження МВС України від 29.05.2019 № 7457/02/35/-2019 Про погодження здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю), було видано наказ Головного управління ДСНС України у Київській області від 06.06.2019 № 570 для проведення позапланової перевірки щодо додержання ТОВ "Автобансервіс" за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, 17 км +170 м праворуч міжнародної автомобільної дороги М-05 Київ-Одеса на території Чабанівської селищної ради щодо дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Провідним інспектором сектора техногенної безпеки управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління старшим лейтенантом служби цивільного захисту Майоровим В.Ю. та головним інспектором Києво-Святошинського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітаном служби цивільного захисту Мойшевичем О.А. на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 07.06.2019 № 5810 здійснено виїзд за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, 17 км+170 м праворуч міжнародної автомобільної дороги М-05 Київ-Одеса на території Чабанівської селищної ради для проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Згідно ч. 5 ст. 7 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Прибувши на об`єкт перевірки, головний інспектор Києво-Святошинського РВ ГУ ДСНС України у Київській області капітан служби цивільного захисту Мойшевич Олег Анатолійович та провідний інспектор сектору техногенної безпеки управління запобігання надзвичайним ситуаціям ГУ ДСНС України у Київській області старший лейтенант служби цивільного захисту Майоров Віталій Юрійович пред`явили посвідчення на проведення перевірки та службове посвідчення Іщенку Віталію Івановичу , який представляє інтереси ТОВ "Автобансервіс" на підставі довіреності від 04.06.2019, проте представником ТОВ "Автобансервіс" Іщенком Віталієм Івановичем не було допущено вищевказаних посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до перевірки пояснюючи своє рішення тим, що звернення громадянина ОСОБА_2 є необґрунтованим та надали лист роз`яснення від 10.06.2019 № 01-35/563.

Враховуючи те, що посадову особу органу державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не було допущено до перевірки, 10.06.2019 провідним інспектором сектору техногенної безпеки управління запобігання надзвичайним ситуаціям ГУ ДСНС України у Київській області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Майоровим Віталієм Юрійовичем був складений акт стосовно неможливості здійснення заходу державного нагляду (контролю) з причини недопущення уповноваженої посадової особи ДСНС (її територіального органу) до проведення заходу державного нагляду (контролю) ТОВ "Автобансервіс" за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, 17 км + 170 м праворуч міжнародної автомобільної дороги М-05 Київ - Одеса на території Чабанської селищної ради, та який було вручено особисто під підпис Іщенко В.І. (який діє на підставі довіреності від 03.06.2019).

Позивач зазначає, що через не допуск до перевірки у нього немає можливості встановити наявність або відсутність порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, що можуть створювати реальну загрозу життю та здоров`ю людей, які там працюють, перебувають, а також особам, які будуть здійснювати гасіння у разі виникнення пожежі.

Позивач вважає ці дії відповідача протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Частиною ч. 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052 (далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

За приписами пп. 2 п. 3 Положення основним завданням ДСНС, зокрема, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до п.п. 39 п. 4 Положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Пунктом 7 Положення встановлено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з Положенням про Головне управління ДСНС України у Київській області, нова редакція якого затверджена наказом ДСНС України від 21 вересня 2017 р. № 507, Головне управління ДСНС України є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до п.п. 27 п. 4 вказаного Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.

Статтею 66 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.

Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 р. № 877-V (далі - Закон №877-V) визначено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Вимогами ч. 4 ст. 5 Закону № 877-V встановлено, що органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю). Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Згідно ч. 5 ст. 7 Закону № 877-V перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 10 Закону № 877-V визначено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право вимагати від посадових осіб органу державного нагляду (контролю) додержання вимог законодавства.

Відповідно до вимог цієї ж статті суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо:

державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів;

посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону;

суб`єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом;

посадова особа органу державного нагляду (контролю) не внесла запис про здійснення заходу державного нагляду (контролю) до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу в суб`єкта господарювання);

тривалість планового заходу державного нагляду (контролю) або сумарна тривалість таких заходів протягом року перевищує граничну тривалість, встановлену частиною п`ятою статті 5 цього Закону, або тривалість позапланового заходу державного нагляду (контролю) перевищує граничну тривалість, встановлену частиною четвертою статті 6 цього Закону;

орган державного нагляду (контролю) здійснює повторний позаплановий захід державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю);

органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику;

у передбачених законом випадках посадові особи не надали копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики з питань державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, або відповідного державного колегіального органу на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю).

Крім того, суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом (п.1 ч.1 ст.11 Закону №877-V).

Таким чином, положеннями Кодексу цивільного захисту України та Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на Державну службу України з надзвичайних ситуацій, у тому числі на її територіальний підрозділ - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області покладено обов`язок щодо здійснення державного нагляду (контролю) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб, визначено порядок проведення заходів щодо здійснення відповідного контролю, у тому числі планових перевірок та встановлено обставини виключно за наявності яких суб`єкт господарювання може не допустити до проведення перевірки.

Відповідно до вимог статей 64 - 67 Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та з метою реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Міністерством внутрішніх справ України видано наказ від 2 листопада 2015 р. № 1337, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2015 р. за №1467/27912, підпунктом 1 пункту 1 якого затверджено Порядок проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Пунктом 9 розділу ІІІ вказаного Порядку встановлено, що посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об`єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов`язання суб`єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об`єкта перевірки.

Позивачем цей адміністративний позов було подано до суду відповідно до повноважень, наданих йому пунктом 9 розділу ІІІ Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 2 листопада 2015 р. № 1337, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2015 р. за № 1467/27912.

Пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України № 169-р від 10 жовтня 2017 р., яке набрало чинності 21 травня 2017 р., скасовано накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", за переліком згідно з додатком 1, зокрема, підпункт 1 пункту 1 наказу МВС від 2 листопада 2015 р. № 1337.

Отже, станом як на час проведення перевірки, так і на час розгляду справи судом скасовано нормативно - правовий акт, яким позивачу було надано право на звернення до суду з вимогою щодо зобов`язання суб`єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об`єкта перевірки у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об`єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку.

Суд бере до уваги, що згідно з наведеними вище приписами статей 10-11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності права суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) щодо допуску посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) та відмови у такому допуску законодавцем пов`язуються з наявністю порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

Суд враховує, що вказаним Законом такий порядок детально не визначено. Крім того, Порядок, який визначався для органів ДСНС, на час перевірки вже було скасовано.

Отже, за відсутності встановленого порядку проведення органом ДСНС планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки суб`єкт господарювання, у даному випадку, відповідач згідно з вимогами ст.ст.10-11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності мав право на відмову у допуску до перевірки посадових осіб ДСНС.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зобов`язання відповідача припинити дії, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю), а саме - допустити посадових осіб позивача до здійснення перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, на об`єкті, розташованому за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, 17 км +170 м праворуч міжнародної автомобільної дороги М-05 Київ-Одеса на території Чабанівської селищної ради.

Позивачем під час розгляду справи не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження обґрунтованості позовних вимог. За таких обставин позов задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 205, 241, 245, 246, 257, 259-262, 295 КАС України, суд -

в и р і ш и в:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Лапій С.М.

Дата ухвалення рішення28.07.2020
Оприлюднено28.07.2020
Номер документу90619595
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —320/4073/19

Рішення від 28.07.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 04.07.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Іваненко О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні