ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1113/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , до Костянтинівська сільська об`єднана територіальна громада про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 звернулись в суд з позовом до Костянтинівської сільської ради в якому просили наступне:
Визнати протиправною бездіяльність Костянтинівської сільської об`єднаної територіальної громади щодо надання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та ОСОБА_4 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 116,20 в умовних кадастрових гектарах на території землі колишнього колективного сільськогосподарського підприємства (сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства) Славутич , с. Дубівка, Горностаївського району Херсонської області та зобов`язати Костянтинівську сільську об`єднану територіальну громаду надати ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та ОСОБА_4 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 116,20 (сто шістнадцять цілих двадцять сотих) в умовних кадастрових гектарах на території землі колишнього колективного сільськогосподарського підприємства (сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства) Славутич , с. Дубівка Горностаївського району Херсонської області, і здійснити дії щодо внесення до Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно відповідних змін стосовно належності земельних ділянок кадастрові номери 6522681000:03:001:0372 та 6522681000:03:001:0381.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом, кожному з них має право на земельні частки (паї), які були передані як членам колективного сільськогосподарського підприємства (сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства) "Славутич", с. Дубівка, Горностаївського району, Херсонської області загальним розміром 116,20 в умовних кадастрових гектарах. Враховуючи бажання вирішити питання оформлення права власності на вищезазначене майно, 23.09.2019 року звернулись до Костянтинівської сільської об`єднаної територіальної громади з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність. Вказану заяву Костянтинівська сільська об`єднана територіальна громада отримала 25.09.2019 року. Проте, жодної відповіді на наші адреси від відповідача не надійшло. У зв`язку з зазначеним 02.03.2020 року повторно звернулись до відповідача з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (копія додається), але станом на момент звернення з даною позовною заявою жодних повідомлень, щодо результату розгляду наших заяв від Відповідача не надходило.
Позивачі посилаючись на норми ст.ст. 22, 118, 122 ЗК України вважають вказане ігнорування заяв протиправним та таким, що порушує законні права, та просять повністю задовольнити позовні вимоги.
Від Костянтинівської сільської ради до суду надійшов відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги в частині визнання протиправної бездіяльності та не надання відповіді на подану позивачами заяву визнали. В іншій частині позовних вимог зазначили, що питання щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою спочатку будуть розглянуті профільною комісією, а потім включені до порядку денного чергової сесії.
Судом встановлені наступні обставини по справі.
Відповідно до свідоцтв про право на спадщину за законом, що додані до матеріалів справи ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 належать в різних частинах, права на земельні частки (паї), які були передані як членам колективного сільськогосподарського підприємства (сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства) "Славутич", с. Дубівка, Горностаївського району, Херсонської області загальним розміром 116,20 в умовних кадастрових гектарах.
23.09.2019 року позивачі звернулись до Костянтинівської сільської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність.
Вказану заяву Костянтинівська сільська рада отримала 25.09.2019 року, але рішення по ній не прийнято.
02.03.2020 року позивачі повторно звернулись до відповідача з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, але станом на момент звернення з даною позовною заявою жодних повідомлень, щодо результату розгляду заяв від відповідача не надходило.
Вивчивши позиції сторін викладені у заявах по суті та надані ними письмові докази, обґрунтування позицій, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до положень ст. 22 ЗК України, землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до ч. 6 ст.118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Кабінету міністрів Автономної Республіки Крим. Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з ч. 7 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Отже, за результатами розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення документації землеустрою, відповідач повинен був прийняти одне з таких рішень: про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою, або про відмову у наданні відповідного дозволу із зазначенням причин відмови.
Судом встановлено, що відповідач взагалі не розглянув у відповідності до зазначених норм заяви (клопотанням) позивачів щодо відведення їм земельних ділянок в натурі на місцевості.
За нормами ч. 3 ст.123 ЗК України, відповідач за результатами розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою має право вчинити лише дії:
- прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, або
- надати письмову відмову у наданні такого дозволу, і то лише з підстав, які прямо передбачені зазначеною статтею.
Враховуючи, що позитивного вирішення заяви позивачів не існує, вони звернулись до суду з вимогою про визнання протиправною бездіяльності та фактичного ухилення уповноваженого органу від розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту.
Згідно з абзацом 3 частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України особа має право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу, якщо уповноважений орган у місячний строк не надав ні дозволу на його розроблення, ні мотивованої відмови у наданні такого дозволу.
Проте, цією нормою закріплено виключно право, а не обов`язок громадянина замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу та жодним чином не позбавляє його права на отримання від уповноваженого органу після спливу місячного строку дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні, а також права на судовий захист у випадку неможливості реалізації права на отримання відповідного дозволу (бездіяльності суб`єкта владних повноважень) або відмови у його надані після спливу місячного строку (аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10 липня 2018 року в справі № 806/3095/17).
Крім того, суд вважає, що не розглядаючи заяви позивачів, відповідач діяв в супереч ст. 19 Конституції України, оскільки наведені норми Земельного кодексу України передбачають обов`язкове прийняття рішення по заяві (клопотанні) що надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою. Неприйняття рішення суб`єктом владних повноважень є протиправною бездіяльністю, яка є очевидною та визнаною відповідачем у цій справі.
Використання особою права замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу не позбавляє обов`язку відповідача розглянути заяву згідно із чинним законодавством та прийняти відповідне рішення.
Аналогічна правова позиція викладена у Постанові Верховного суду від 31.10.2019 року у справі № 822/25/18.
Таким чином, позовні вимоги в частині визнання протиправної бездіяльності Костянтинівської сільської ради щодо розгляду заяв ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, то суд вважає ї передчасними, оскільки відповідачем взагалі ні позитивного ні негативного рішення не прийнято. В даному випадку суд не може підміняти орган місцевого самоврядування та виконувати його функції.
Як вже було зазначено вище, позивачі можуть захистити своє право шляхом звернення до суду, або замовити проект землеустрою самостійно без дозволу органу місцевого самоврядування, що передбачено абзацом 3 частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України.
Оскільки позивачі обрали саме судовий захист порушеного права, то суд вважає належним способом його захисту буде зобов`язати Костянтинівську сільську раду розглянути заяви позивачів, щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою земельних ділянок які їм належать на праві власності.
За результатами розгляду позовних вимог, суд приходить до висновку, що судовий збір підлягає стягненню на користь позивачів у повному розмірі.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Костянтинівської сільської ради щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 від 12.09.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 116,20 в умовних кадастрових гектарах на території землі колишнього колективного сільськогосподарського підприємства (сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства) Славутич , с. Дубівка, Горностаївського району Херсонської області.
Зобов`язати Костянтинівську сільську раду розглянути заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва від 12.09.2019 року, що подана до Костянтинівської сільської ради 23.09.2019 року.
Стягнути з Костянтинівської сільської ради Горностаївського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 04400848, місцезнаходження: 74640, Херсонська обл., Горностаївський район, с. Костянтинівка, вул. Шевченка, 66-а) судовий збір:
- у сумі 840,80 грн на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 );
- у сумі 840,80 грн на користь ОСОБА_2 (РНОКПП АДРЕСА_2 );
- у сумі 840,80 грн на користь ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_3 );
- у сумі 840,80 грн на користь ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_3 , місце проживання: АДРЕСА_4 ).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя В.Ф. Попов
кат. 109020100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2020 |
Оприлюднено | 28.07.2020 |
Номер документу | 90620698 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні