Рішення
від 27.07.2020 по справі 520/4715/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 липня 2020 р. № 520/4715/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мороко А.С., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу № 520/4715/2020 за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Фактор, ЛТД" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпраці у Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду із позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Фактор, ЛТД" (код ЄДРПОУ 14083018, 61099, м. Харків, вул. Велозаводська, буд. 1) до усунення порушень, шляхом зупинення виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме: заборонити суб`єкту господарювання проведення робіт із залученням головного бухгалтера ОСОБА_1 , інженерів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , які не пройшли інструктаж, перевірку знань з питань охорони праці; заборонити суб`єкту господарювання виконання робіт на висоті, обстеження димових та вентиляційних каналів; зупинити експлуатацію внутрішніх мереж електропостачання приміщень за адресою: м. Харків, пров. Соляниківській, 4.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що зі сторони відповідача існують не усунуті порушення нормативно-правових актів з охорони праці, що підтверджується актом перевірки № 19-03-04-1303/0092 від 31.01.2020 та приписами № 19-03-04-1303/0092-0377/5415, № 19-03-04-1303/0092-0378/5415 від 31.01.2020.

Ухвалою суду від 12.05.2020 відкрито спрощене провадження по даній справі та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачу, однак поштове відправлення не було вручено адресату з незалежних від суду причин, про що свідчить наявний у матеріалах справи конверт із поштовою відміткою "за закінченням терміну зберігання", який надійшов до суду 17.06.2020.

У зв`язку з чим, 18.06.2020 судом повторно направлено ухвалу про відкриття провадження по справі № 520/4715/2020 на адресу відповідача. Проте, поштове відправлення не було вручено адресату з незалежних від суду причин, що підтверджується конвертом із поштовою відміткою "за закінченням терміну зберігання", який надійшов до суду 27.07.2020.

Відповідно до частини 4. статті 124 КАС України у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються: юридичним особам та фізичним особам - підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.

Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Працівниками ГУ Держпраці у Харківській області на підставі наказу № 75 від 31.01.2020 та направлення на перевірку № 03.04-03/142 від 27.01.2020 у період з 27.01.2020 по 31.01.2020 проведено планову перевірку ТОВ "Виробничо-комерційна фірма "Фактор, ЛТД" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки за адресою: вул. Велозаводська, буд. 1, м. Харків, 61099.

Результати перевірки оформлені актом № № 19-03-04-1303/0092 від 31.01.2020.

Вказаним актом встановлені наступні порушення нормативно - правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю людини:

- відсутнє посвідчення директора ОСОБА_4 , який відповідає за охорону праці (як роботодавець) щодо проходження навчання з присвоєнням IV групи з електробезпеки, що є порушенням п. 1.3.2 розділу 1.3. "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів", що затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України 09.01.98 № 4 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 за № 93/2533 (далі НПАОП 40.1 -1.21 -98);

- працівники допускаються до роботи без проведення вступного інструктажу спеціалістом служби охорони праці або іншим фахівцем відповідно до наказу (розпорядження) роботодавця, який в установленому Типовим положенням порядку пройшов навчання і перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням п. 6.3 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірці знань з питань охорони праці";

- до роботи допускаються працівники, які не пройшли інструктаж, перевірку знань з питань охорони праці: головний бухгалтер ОСОБА_1 ; інженери ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , що є порушенням п.3.16. НПАОП 0.00-4.12-05 "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірці знань з питань охорони праці";

- на підприємстві відсутній прилад для перевірки повітрообміну в приміщеннях житлових і громадських будинків при обстеженні димових та вентиляційних каналів, що є порушенням розділу V п.6.4. НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання";

- відсутні засоби колективного та індивідуального захисту для проведення робіт на висоті, що є порушенням п. 1.9. НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті";

- відсутні інструменти, пристрої, засоби підмащування тощо для проведення робіт на висоті, що є порушенням п. 1.10. НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті";

- керівник та посадові особи підприємства не пройшли навчання та перевірку знань відповідно до діяльності, яку проводить підприємство (НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час роботи на висоті", НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", НПАОП 0.00-1.71-13 "Правила охорони праці під час роботи з інструментами та пристроями"), що є порушенням п.3.1, п.3.9, п.4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірці знань з питань охорони праці";

- на підприємстві відсутні працівники, які пройшли навчання та перевірку знань відповідно до діяльності, яку проводить підприємство (НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час роботи на висоті", НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання", НПАОП 0.00-1.71-13 "Правила охорони праці під час роботи з інструментами та пристроями"), що є порушенням п.3.1, п.3.9, п.4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірці знань з питань охорони праці";

- наказом по підприємству не назначена відповідальна особа за проведення робіт на висоті, яка пройшла спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці у встановленому порядку ("Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті"), що є порушенням п. 1.12. НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті";

- відсутній перелік питань для проведення цільового інструктажу за нарядами-допусками під час проведення робіт на висоті, що є порушенням п. 1.7.3. НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті";

- на підприємстві відсутній затверджений наказом перелік робіт на висоті, які виконуються за нарядами - допусками. що є порушенням вимог п. 1.6. НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті";

- на підприємстві відсутній Журнал обліку робіт, що виконуються за нарядами і розпорядженнями (додаток 3 до НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті"), в якому повинні реєструватися наряди і розпорядження на виконання підготовки робочих місць та на безпосереднє виконання робіт на висоті, що є порушенням вимог п. 1.7.6. НПАОП 0.00-1.15-07 "Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті";

- не проведено перевірку спрацювання пристроїв захисту (працездатність розчіплювачів автоматичних вимикачів в розподільчих шафах та щитках), що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98, додаток 1, табл. 27 п. 5 ПТЕЕС;

- не проведено перевірку спрацювання пристроїв захисту (автоматичних вимикачів) у розподільчих шафах та шитках (перевірка спрацювання пристроїв захисту, які реагують на надструми), що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98, додаток 1, табл. 27 п. 4 ПТЕЕС;

- не проведено випробування та вимірювання параметрів електропроводки, що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21-98, додаток 1, табл. 27 ПТЕЕС;

- не проведено перевірку наявності та стану кіл між заземлювачем й елементами, що заземлюються, що є порушенням вимог п. 1.3.1 ПБЕЕС НПАОП 40.1-1.21- 98. додаток 1 табл. 25 п. 1 ПТЕЕС.

Приписами № 19-03-04-1303/0092-0377/5415, № 19-03-04-1303/0092-0378/5415 від 31.01.2020 встановлено строк товариству для усунення виявлених порушень вимог діючого законодавства України.

Щодо правового регулювання спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 № 96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи (пункт 3 Положення).

Наказом Держпраці України від 03.08.2018 № 84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області (далі - Управління Держпраці), згідно пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Статтею 1 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно пп.4, 16 п.4 вказаного Положення Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює контроль за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Державна політика в галузі охорони праці визначена статтею 3 ЗУ "Про охорону праці".

Зокрема, зазначеною нормою права передбачено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Статтею 5 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Суд зауважує, що відповідно до норм чинного законодавства України заходи реагування у сфері державного нагляду застосовуються до усунення встановлених порушень.

Відповідно до ч.7, 8 ст.7 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Також, відповідно до ст. 21 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суб`єкт господарювання має право звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю).

Поряд з цим, суд звертає увагу на те, що відповідачем не надано до суду доказів оскарження приписів № 19-03-04-1303/0092-0377/5415, № 19-03-04-1303/0092-0378/5415 від 31.01.2020.

Згідно частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За статтею 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Суд звертає увагу на те, що ТОВ "Виробничо-комерційна фірма "Фактор, ЛТД" не надано до суду жодних доказів на усунення виявлених порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що в спірних правовідносинах наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до відповдіача до усунення порушень.

Таким чином, позовні вимоги Головного управління Держпраці у Харківській області підлягають задоволенню.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 139, 243-246, 293, 295, 296, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області (місцезнаходження: вул. Алчевських, буд. 40, м. Харків, 61002, ідентифікаційний код - 39779919) до товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Фактор, ЛТД" (місцезнаходження: вул. Велозаводська, буд. 1, м. Харків, 61099, ідентифікаційний код - 14083018) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити в повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Фактор, ЛТД" до усунення порушень, шляхом зупинення виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: заборонити суб`єкту господарювання проведення робіт із залученням головного бухгалтера ОСОБА_1 , інженерів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , які не пройшли інструктаж, перевірку знань з питань охорони праці; заборонити суб`єкту господарювання виконання робіт на висоті, обстеження димових та вентиляційних каналів; зупинити експлуатацію внутрішніх мереж електропостачання приміщень за адресою: м. Харків, пров. Соляниківській, 4.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо справа розглядалась в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя А.С. Мороко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2020
Оприлюднено29.07.2020
Номер документу90647195
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/4715/2020

Рішення від 27.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні