Рішення
від 30.06.2020 по справі 917/1598/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.06.2020 р. Справа № 917/1598/19

За позовною заявою Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області, вул. Дружби, 5, с. Лисівка, Гадяцький район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 21051119

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Материк-центр", проспект Наддніпрянський, 17, кв. 47, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51937, код ЄДРПОУ 36568350

про внесення змін до Договору оренди землі,

та за зустрічною позовною заявою Товариство з обмеженою відповідальністю "Материк-центр", проспект Наддніпрянський, 17, кв. 47, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51937, код ЄДРПОУ 36568350

до Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області, вул. Дружби, 5, с. Лисівка, Гадяцький район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 21051119

про визнання протиправним та скасування рішення Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області від 22 червня 2018 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Суддя Погрібна С.В.

Секретар судового засідання Коваленко О.С.

Представники сторін згідно протоколу судового засідання від 30.06.2020 р.

Обставини справи. Розглядається справа за позовною заявою Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Материк-центр" про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 22.10.2009 року (зареєстрованого у Гадяцькому відділі Полтавської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" від 12.11.2009 р. за №040955200604) шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного Договору оренди (редакція Додаткової угоди згідно позовної заяви) та зустрічна позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Материк-центр" до Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області від 22 червня 2018 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Ухвалою суду від 17.09.2019 р. позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Підготовче засідання призначено на 17.10.2019 р..

Ухвалою суду від 17.10.2019 р. відкладено підготовче засідання на 14.11.2019 р..

Від відповідача 12.11.2019 р. надійшов відзив на позовну заяву (вх. №12427), клопотання про витребування доказів у Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області (вх. №12426), а саме: 1) рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель станом на 01.01.2018 р.; 2) рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, які входять до складу Лисівської сільської ради; 3) технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Млини.

Товариством з обмеженою відповідальністю "Материк-центр" подано зустрічну позовну заяву до Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області від 22 червня 2018 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки" (вх. 3 2257/19 від 12.11.2019 р.).

14.11.2019 р. позивачем (за первісним позовом) подано клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових документів (вх. № 12555).

Ухвалою суду від 14.11.2019 р. відмовлено відповідачу (за первісним позовом) у клопотанні про витребування доказів (вх. № 12426); продовжено строк підготовчого провадження; прийнято зустрічну позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Материк-центр" для спільного розгляду з первісним позовом; відкладено підготовче засідання на 17.12.2019 р..

02.12.2019 р. від Товариства з обмеженою відповідальністю "Материк-центр" надійшло клопотання про витребування доказів (вх. № 13270), в якому просить витребувати у Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області:

- рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9132 га., розташованої за адресою: с. Млини Гадяцького району Полтавської області, вул. Гадяцька,36;

- технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9132 га., розташованої за адресою: с. Млини Гадяцького району Полтавської області, вул. Гадяцька, 36.

04.12.2019 р. від Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області надійшов відзив на зустрічну позовну заяву (вх. №13412) та відповідь на відзив за первісним позовом (вх. № 13413).

17.12.2019 р. представником Товариства з обмеженою відповідальністю "Материк-центр" подано заперечення на клопотання позивача (за первісним позовом) про долучення додаткових доказів, вчинені з пропуском процесуальних строків. В поданих запереченнях відповідач (за первісним позовом, позивач за зустрічним) просить суд зобов`язати позивача за первісним позовом надати відповідачу копії доказів, які були надані суду поза межами процесуальних строків і з порушенням статті 80 ГПК України.

Ухвалою суду від 17.12.2019 р. -відкладено підготовче засідання на 28.01.2020 р. на 11:00 год.; -витребувано у Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області: рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки, що стосується земельної ділянки площею 1,9132 га., розташованої за адресою: с. Млини вул. Гадяцька, 36, Гадяцького району Полтавської області; -технічну документацію з нормативної грошової оцінки, щодо земельної ділянки площею 1,9132 га, розташованої за адресою: с. Млини Гадяцького району Полтавської області, вул. Гадяцька, 36; -відмовлено ТОВ "Материк-центр" у задоволенні клопотання про зобов`язання позивача (за первісним позовом) надати відповідачу (за первісним позовом) копії доказів (що подані 14.11.2019 р.).

Ухвалою суду від 18.12.2019 р. виправлено описку в ухвалі суду від 14.11.2019 р..

20.12.2020 р. від ТОВ "Материк-центр" надішли заперечення на відповідь на відзив (за первісним позовом); відповідь на відзив на зустрічну позовну заяву (вх. №1456); заперечення на клопотання позивача про долучення додаткових доказів, вчинені з пропуском процесуальних строків (вх. №14158).

Судом не прийнято до уваги заперечення ТОВ "Материк-центр" на клопотання позивача про долучення додаткових доказів (вх. №14158), оскільки вони є ідентичними поданим запереченням (від 17.12.2019 р. за вх. №14012), які були відхилені судом в ухвалі суду від 17.12.2019 р..

17.01.2020 р. від Лисівської сільської ради надійшло заперечення на відзив на зустрічну позовну заяву (вх. № 600).

Ухвалою суду від 28.01.2020 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду по суті на 17.03.20 р. на 11:00 год.

Ухвала суду від 28.01.2020 р., яка направлялась на адресу ТОВ "Материк-центр" повернулась без вручення адресату з відміткою пошти - "інші причини, що не дали змоги виконати обов`язок".

Судове засідання, призначене на 17.03.2020 р. на 11:00 год., не відбулося у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному. Розгляд справи призначено на 28.05.2020 р..

28.05.2020 р. відкладено розгляд справи на 30.06.2020 р..

26.06.2020 р. від Лисівської сільської ради надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Млини Лисівської сільської ради (вх. № 6722).

Вказана документація долучена судом до матеріалів справи, однак не буде досліджуватись при прийнятті рішення, оскільки подана з порушенням вимог до подачі доказів.

В судове засідання 30.06.2020 р. представник ТОВ "Материк-центр" не з`явився, причин щодо того суду не повідомив, ухвала суду від 28.05.2020 р., що направлялась на адресу ТОВ "Материк-центр" повернулась без вручення адресату з відміткою пошти - "адресат відсутній за адресою".

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "Материк-центр", зареєстроване за адресою: проспект Наддніпрянський, 17, кв. 47, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51937, код ЄДРПОУ 36568350, що співпадає з його місцезнаходженням, зазначеним у позовній заяві та у зустрічній позовній заяву.

Відповідно до частин 2, 3 статті 120 Господарського процесуального кодексу України, суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.

Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.

У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає (ч. 7 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України).

Заява (письмове повідомлення) відповідача (за первісним позовом, позивача за зустрічним) про зміну місця реєстрації в матеріалах справи відсутня.

За змістом частини 6 статті 242 ГПК України, днем вручення судового рішення (одним із видів якого є ухвала суду) є, зокрема, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Також, ухвала господарського суду Полтавської області від 28.05.2020 р. по даній справі розміщена в Єдиному Державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua). Відповідно до Закону України "Про доступ до судових рішень" судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України. Загальний доступ до судових рішень на офіційному веб-порталі судової влади України забезпечується з дотриманням вимог статті 7 цього Закону. Для реалізації права доступу до судових рішень, внесених до Реєстру, користувачу надаються можливості пошуку, перегляду, копіювання та роздрукування судових рішень або їхніх частин.

Cуд вважає, що відповідач (за первісним позовом, позивач за зустрічним) у справі належним чином був повідомлений про дату проведення судового засідання.

Основним завданням судочинства в господарських судах є захист економічних прав та охоронюваних законом інтересів учасників господарських відносин, сприяння зміцненню законності у цій сфері та розгляду справи у встановлені строки незалежним та незацікавленим судом. Необґрунтоване затягування процесу перешкоджає своєчасному здійсненню правосуддя, що не узгоджується із засадами господарського судочинства.

Даний випадок не є винятковим.

Будь-які клопотання про відкладення судового засідання, продовження строку розгляду справи від ТОВ "Материк-центр" до суду не надходили.

В судовому засіданні 30.06.2020 р. представник позивача (за первісним позовом) виклав зміст вимог щодо первісного позову, наполягав на його задоволенні; заперечив проти зустрічних вимог.

Судом досліджено матеріали справи та надано заключне слово представнику Лисівської сільської ради, який підтримав позицію викладену письмово та озвучену в судовому засіданні.

Враховуючи достатність у матеріалах справи доказів для розгляду спору по суті, суд розглядає спір за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані документальні докази, суд встановив, що 22.10.2009 року між Лисівською сільською радою Галицького району Полтавської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Материк-центр було укладено Договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5320484105:05:001:0023 (а.с. 15 том 1).

Відповідно до розділу І Орендодавець надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою: с. Млини, Гадяцького району, Полтавської області, загальною площею 1,9132 га. за рахунок запасу, під господарським двором 1,9132 га., під розміщення виробничої будівлі (пилорами), та під ведення сільського господарства, під забудову згідно з планом землекористування.

Земельна ділянка надається строком на 49 років до 22 жовтня 2058 року (п. 2.1 Договору).

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 171 040,08 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.10.2009 р. за № 1678 (п. 3.1 Договору).

Плата за землю вноситься орендарем помісячно у вигляді грошової оплати в сумі 712,67 грн.. Орендна плата вноситься в грошовій формі в розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що становить 8552,00 грн. в рік (п. 3.2 Договору).

Плата за землю щорічно індексується відповідно до рівня інфляції (п. 3.3 Договору).

Договір зареєстрований 12.11.2009 року у Гадяцькому районному відділі Полтавської регіональної філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру , про що в Державному реєстрі вчинено запис № 040955200604.

Рішенням сесії Лисівської сільської ради від 22.06.2018 року затверджено нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 1,9132 га. кадастровий номер 5320484105:05:001:0023, яка розташована в с. Млини Гадяцького району Полтавської області, яка становить 1589762,76 грн. станом на 01.01.2018 рік.

Пунктом 3 вказаного рішення вирішено внести зміни до договорів оренди землі, які були складені раніше у зв`язку з введенням в дію нормативної грошової оцінки земель в частині орендної плати шляхом складання додаткових угод.

Позивач за первісним позовом зазначає, що для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди, Лисівська сільська рада в порядку статті 188 Господарського кодексу України неодноразово зверталася до ТОВ Магерик-центр із пропозицією внести зміни до договору оренди землі, однак, останній додаткову угоду не підписав.

18.04.2019 року Лисівською сільською радою Гадяцького району Полтавської області втретє направлено на адресу орендаря ТОВ Материк-центр лист-пропозицію № 149/0225, в якому запропоновано внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 22.10.2009 р. До листа додано проект додаткової угоди (а.с. 12 том 1).

Розрахунок розміру орендної плати за спірну земельну ділянку визначено позивачем на підставі витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 26.03.2018 р..

Листи направлені на юридичну адресу відповідача (за первісним позовом) та на адресу місця проживання директора товариства Лазаренка Г.М. - повернуті за зворотною адресою.

Відповідач (за первісним позовом) вказує, що договором оренди земельної ділянки від 22.10.2009 р. не передбачено випадків, в яких до нього вносяться зміни.

Податковий кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати. Законодавчої зміни ставок земельного податку не було, а зміна органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки землі не є законодавчою зміною граничного розміру орендної плати.

Рішення Лисівської сільської ради може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України".

При прийняті рішення за первісним позовом судом враховано наступне.

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Згідно статті 4 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Згідно із статтею 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Положеннями статей 627, 628 Цивільного кодексу України визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до частини 2 статті 126 Земельного кодексу України, право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Статтею 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частиною 2 статті 792 Цивільного кодексу України також встановлено, що відносини з найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Договір оренди від 22.10.2009 року укладений між Лисівською сільською радою Галицького району Полтавської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Материк-центр , за яким Орендодавець надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою: с. Млини, Гадяцького району, Полтавської області, загальною площею 1,9132 га. за рахунок запасу, під господарським двором 1,9132 га., під розміщення виробничої будівлі (пилорами), та під ведення сільського господарства, під забудову згідно з планом землекористування.

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 171 040,08 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.10.2009 р. за № 1678 (п. 3.1 Договору). Плата за землю вноситься орендарем помісячно у вигляді грошової оплати в сумі 712,67 грн. Орендна плата вноситься в грошовій формі в розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що становить 8552,00 грн. в рік (п. 3.2 Договору). Плата за землю щорічно індексується відповідно до рівня інфляції (п. 3.3Договору).

Відповідно до статті 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 652 ЦК України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.

Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Згідно з положеннями статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку (зокрема для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше З відсотків їх нормативної грошової оцінки) та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Частиною першою пункту 289.1 статті 289 ПК України і частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Отже, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Відповідно до статті 18 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Рішенням сесії Лисівської сільської ради від 22.06.2018 року затверджено нормативно грошову оцінку земельної ділянки площею 1,9132 га. кадастровий номер 5320484105:05:001:0023, яка розташована в с. Млини Гадяцького району Полтавської області, яка становить 1589762,76 грн. станом на 01.01.2018 рік.

Рішення опубліковане в газеті Гадяцький вісник від 29.06.2018 р. № 24 (117249) (а.с. 106-107 том 1).

Рішення є чинним у визначеному Законом порядку не скасоване.

Згідно з частиною 1 статті 23 зазначеного Закону (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.03.2018 р. № 530/0/193-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5320484105:05:001:0023, площею 19132 м 2 становить 1 589 762,76 грн. (а.с. 14 том 1).

Відповідно до статті 188 Господарського Кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Як вбачається з матеріалів справи цінним листом вих. 149/0225 від 18.04.2019 р. направлено Товариству з обмеженою відповідальністю Материк-центр пропозицію щодо внесення за згодою сторін змін до Договору шляхом укладення додаткової угоди в запропонованій редакції.

Згідно п. 4 статті 188 Господарського Кодексу України у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 3 статті 10 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно з частиною 1 статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (частина 1 статті 73 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні").

Рішення ради є обов`язковими для виконання.

За даних обставин, вимога Лисівської сільської ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 22.10.2009 р. є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

В обґрунтування заявлених вимог позивач (за зустрічним позовом), зокрема, зазначає, що рішення 23 сесії сьомого скликання Лисівської сільської ради від 22.06.2018 року не відповідає по формі і змісту вимогам, які ставляться до складання актів суб`єктом владних повноважень; не містить його порядкового номеру, що унеможливлює його ідентифікацію та реєстрацію як індивідуального акта ОМС; не містить конкретного суб`єкта правовідносин, до якого повинні бути застосовані приписи, вказані в цьому акті; рішення прийняте 22.06.2018 року, а нормативну грошову оцінку земельної ділянки введено цим рішенням в дію з 01.01.2018 р., що суперечить пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України; пунктом 3 рішення вирішено внести зміни до договорів оренди землі, які були складені раніше у зв`язку з введенням в дію НГО землі в частині орендної плати шляхом складання додаткових угод, але, не зазначено, в які саме договори оренди вносяться зміни (номер, дата укладання, найменування орендаря), не зазначено порядку розрахунку орендної плати, яка повинна бути розрахована з урахуванням внесених змін до договорів оренди.

Відповідач за зустрічним позовом вказує, що рішення Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися зі зміною розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Невнесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов`язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки підставою для перегляду розміру орендної плати.

При розгляді зустрічної позовної заяви судом враховане наступне.

Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

За змістом статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно з частиною 1 статті 23 зазначеного Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою..

Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Частиною 5 статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" передбачено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання..

У відповідності до норм чинного законодавства Лисівською сільською радою Гадяцького району Полтавської області в офіційному друкованому виданні Гадяцький вісник від 29.06.2018 № 24 (117249) оприлюднено рішення двадцять третьої сесії сьомого скликання Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області від 22.06.2018 року Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки .

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 3 статті 10 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно з частиною 1 статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (частина 1 статті 73 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні").

Рішення ради є обов`язковими для виконання.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами у договорі оренди землі, що, у свою чергу, спростовує твердження, викладене відповідачем (за первісним позовом) у відзиві, про зворотне.

ТОВ "Материк-центр" не доведено суду обґрунтованість заявлених позовних вимог належними та допустимими доказами, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про відмову у задоволенні зустрічного позову про визнання протиправним та скасування рішення Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області від 22 червня 2018 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Щодо інших аргументів ТОВ "Материк-центр", суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться у рішенні, позаяк не покладаються судом в його основу, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України , рішення від 10.02.2010 р.). Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 127/3429/16-ц.

У відповідності до частини 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до приписів статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 123, 129, 209, 210, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Первісний позов задовольнити.

2. Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 22.10.2009 року (зареєстрованого у Гадяцькому відділі Полтавської регіональної філії ДІІ Центр державного земельного кадастру 12.11.2009 за № 040955200604) шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, який зареєстрований у Гадяцькому відділі Полтавської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру 12.1 1.2009 за № 040955200604 (госп. двір. площею 1,9132 га. на території Лисівської сільської ради)

с. Лисівка 18 квітня 2019 року

Гадяцький район

ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ЛИСІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА Гадяцького району Полтавської області в особі голови сільської ради Вірменка Віталія Григоровича, який діє на підставі Закону України Про місцеве самоврядування з однієї сторони та ОРЕНДАР: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ МАТЕРИК-ЦЕНТР , в особі директора Іваніни Віри Борисівни з другої сторони, (в подальшому разом іменуються Сторони , а кожна окремо - Сторона ), попередньо досягнувши згоди з усіх істотних умов, уклали цю Додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки, який зареєстрований у Гадяцькому відділі Полтавської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру 12.11.2009 р. за № 040955200604 площею 1,9132 га. (госп.двір), яка розташована на території Лисівської сільської ради Гадяцького району та домовилися про перегляд нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.

В зв`язку з цим Сторони домовилися внести наступні зміни до Договору оренди землі:

1. Пункт 3.1. Договору оренди землі викласти в новій редакції

3.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 589 762,76 грн. (один мільйон п`ятсот вісімдесят дев`ять тисяч сімсот шістдесят дві грн. 76 коп.).

Пункт 3.2. Договору оренди землі викласти в новій редакції

3.2. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 5 (п`яти) відсотків від її нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням коефіцієнту індексації, що становить 79 488,14 грн. (сімдесят дев`ять тисяч чотириста вісімдесят вісім грн. 14 коп.) на рік.

Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно, рівними частинами до 30 числа в сумі 6624,01грн. (шість тисяч шістсот двадцять чотири грн.. 01 коп.) на розрахунковий рахунок Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області.

2. Інші умови договору оренди землі не змінені та залишаються чинними у тій редакції, в якій вони викладені Сторонами раніше і Сторони підтверджують їх обов`язковість для себе.

3. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі.

4. Ця Додаткова угода укладена у двох оригінальних примірниках, що мають однакову юридичну силу. Перший примірник залишається в Орендодавця, другий - в Орендаря.

ПІДПИСИ, АДРЕСИ ТА РЕКВІЗИТИ СТОРІН

Лисівська сільська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

"МАТЕРИК-ЦЕНТР"

Юридична адреса Юридична адреса

с.Лисівка, вул. Дружби, 5 м. Кам`янське

Гадяцький район проспект Наддніпрянський, 17

Полтавська область (проспект 50 років СРСР, 17, кв. 47)

Голова Лисівської сільської ради Директор ТОВ "МАТЕРИК-ЦЕНТР "


В.Г. Вірченко
В.Б.Іванівна

М.П. М.П.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Материк-центр", (проспект Наддніпрянський, 17, кв. 47, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51937, код ЄДРПОУ 36568350) на користь Лисівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області, (вул. Дружби, 5, с. Лисівка, Гадяцький район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 21051119) 1921,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4. В зустрічному позові відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення. Відповідно до п. 17.5 Перехідних положень ГПК України, апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди (через Господарський суд Полтавської області).

У зв`язку з відпусткою та лікарняним судді, повне рішення складено та підписано 29.07.2020 р..

Суддя Погрібна С.В.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення30.06.2020
Оприлюднено31.07.2020
Номер документу90669944
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1598/19

Судовий наказ від 10.08.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Рішення від 30.06.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Рішення від 30.06.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 28.05.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 31.03.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 28.01.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 28.01.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 17.12.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 17.12.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 18.12.2019

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні