Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 липня 2020 р. № 520/6072/2020
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області (62300, Харківська область, м.Дергачі, вул. 1 Травня, 63) до Золочівської селищної ради Харківської області (62203, Харківська область, смт. Золочів, вул. Центральна, 13-А, код ЄДРПОУ 25175462), третя особа - Комунальний заклад "Золочівський ліцей № 2 " Золочівської селищної ради Харківської області (62203, Харківська область, смт. Золочів, вул. Клименка Віктора, 63) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Керівник Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Золочівської селищної ради Харківської області, третя особа - Комунальний заклад "Золочівський ліцей № 2 " Золочівської селищної ради Харківської області, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Золочівської селищної ради Харківської області в частині невиконання вимог ст.ст.122, 123 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом - Комунальний заклад «Золочівський ліцей №2» Золочівської селищної ради Харківської області;
- зобов`язати Золочівську селищну раду Харківської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом - Комунальний заклад «Золочівський ліцей №2» Золочівської селищної ради Харківської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні Комунального закладу "Золочівський ліцей № 2 " Золочівської селищної ради Харківської області, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування зазначеного закладу та здобуття дошкільної освіти, що може призвести до негативних наслідків.
Відповідач, Золочівська селищна рада Харківської області надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.
Дослідивши наявні матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 28.12.2018 №151411156, від 08.04.2019 №162546251, №162546906 вбачається, що за адресами: вул. Клименка Віктора, 63, вул. Клименка Віктора, 66 та вул. Миру 15 в смт. Золочів, Золочівського району Харківської області знаходиться комплекс будівель комунального закладу Золочівський ліцей №2 Золочівської селищної ради (Золочівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2) загальною площею 1246,15 кв.м., 747,2 кв.м. та 276 кв.м. відповідно. Вказані будівлі перебувають у комунальній власності Золочівської селищної ради.
Відповідно до п. 1.1 статуту Комунального закладу Золочівський ліцей №2 Золочівської селищної ради Харківської області рішенням XXVI сесії Золочівської районної ради VII скликання від 27.07.2018 № 543 Про передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, Золочівського району цілісних майнових комплексів у комунальну власність Золочівської селищної ради , рішенням IX сесії Золочівської селищної ради VIII скликання від 03.08.2018 № 1279 Про прийняття до комунальної власності Золочівської селищної ради цілісних майнових комплексів об`єктів закладів освіти цілісний майновий комплекс комунального закладу Золочівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Золочівської районної ради Харківської області (ідентифікаційний код юридичної особи 25463528) передано зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Золочівського району Харківської області до комунальної власності Золочівської селищної ради.
Відповідно до п. 1.2. Статуту Комунальний заклад Золочівський ліцей №2 Золочівської селищної ради Харківської області є власністю Золочівської селищної ради Харківської області.
Статутом Комунального закладу Золочівський ліцей №2 Золочівської селищної ради Харківської області, затвердженого рішенням IX сесії Золочівської селищної ради VIII скликання від 03.08.2018 № 1279 та погодженого начальником відділу освіти, молоді та спорту Золочівської селищної ради Харківської області 02.08.2018 передбачено, що головною метою закладу освіти є забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти; виховання громадянина України; формування особистості здобувача освіти, розвиток його здібностей і обдарувань, наукового світогляду; виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти, підготовка здобувачів освіти до подальшої освіти і трудової діяльності; виховання у здобувачів освіти поваги до Конституції України, державних символів України, прав і свобод людини і громадянина, почутті власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого ставлення до обов`язків людини і громадянина; реалізація права здобувачів освіти на вільне формування політичних і світоглядних переконань; виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови, регіональних мої або мов меншин та рідної мови, національних цінностей Українського народу та інших народів і націй; виховання свідомого ставлення до свого здоров`я та здоров`я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров`я здобувачів освіти (п.1.10. Статуту).
Згідно до вимог п. 4.1 Статуту управління Комунальним закладом Золочівський ліцей № 2 Золочівської селищної ради Харківської області здійснюється, зокрема, його засновником, а саме Золочівською селищною радою Харківської області.
Вимогами п. 6.1. Статуту визначено, що джерелами фінансування закладу освіти є кошти насамперед засновника Золочівської селищної ради Харківської області.
Дергачівською місцевою прокуратурою під час вивчення стану дотримання вимог земельного законодавства направлено запит до відділу у Золочівському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо володіння, користування та розпорядження земельними ділянками закладів освіти Золочівського району Харківської області.
Відповідно до листа відділу у Золочівському районі Головного правління Держгеокадастру у Харківській області загальна площа земельної ділянки, що використовується закладом Комунальний заклад "Золочівський ліцей № 2 " Золочівської селищної ради Харківської області становить 1,5 га.
Під час моніторингу Публічної кадастрової карти України та інформації, яка розміщена в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, місцевою прокуратурою встановлено, що на даний час питання щодо розробки земельно-технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку не розроблено та не видано.
Таким чином, місцевою прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку площею 1,5 га, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу світи, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
З огляду на викладене, керівник Дергачівської місцевої прокуратури, виконуючи надані законом функції, звертається до суду з даним адміністративним позовом про зобов`язання Золочівську селищну раду Золочівського району Харківської області вчинити певні дії, та реалізує покладені від імені держави повноваження по захисту державних інтересів і є позивачем у справі.
Положеннями ст.17 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.ст. 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності закладів освіти.
Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти.
Відповідно до ст.25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель визначені положеннями ст.33 Закону України «Про місцеве самоврядування» .
При цьому, положеннями п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно із приписами ч.1, ч.4, ч.5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
В той же час, як визначено положеннями ч.1, ч.2 ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установу організацій, підприємств системи освіти належать їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України .
Приписами ст. 66 Закону України «Про освіту» встановлено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.
Як визначено положеннями ч.2 ст. 19 Закону України «Про дошкільну освіту» органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.
З урахуванням вищенаведеного та з огляду на норми діючого законодавства, земельна ділянка, якою користується Комунальний заклад "Золочівський ліцей № 2 " Золочівської селищної ради Харківської області, має перебувати на праві постійного користування.
При цьому, суд зазначає, що відповідно до ст.92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Положеннями ст.12 Земельного Кодексу України визначені повноваження місцевих рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Згідно з ч.1, ч.2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗК України або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України місцеві ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у ст. 123 ЗК України.
Згідно із положеннями ст.124 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .
Як передбачено приписами ч.1, ч.3 ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Також суд зазначає, що розпорядженням Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012 року «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» , зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкування яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Суд зазначає, що матеріали справи не містять та судом в рамках офіційного з`ясування обставин у справі не встановлено обставин прийняття рішення Золочівською селищною радою Харківської області щодо оформлення правовстановлюючої документації або доказів реєстрації права постійного користування земельною ділянкою за Комунальним закладом "Золочівський ліцей № 2 " Золочівської селищної ради Харківської області.
З огляду на вищевикладене суд приходить до висновку, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність в частині невиконання вимог ст. ст. 122 , 123 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом - Комунальним закладом "Золочівський ліцей № 2 " Золочівської селищної ради Харківської області.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 246, 257-263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області (62300, Харківська область, м.Дергачі, вул. 1 Травня, 63) до Золочівської селищної ради Харківської області (62203, Харківська область, смт. Золочів, вул. Центральна, 13-А, код ЄДРПОУ 25175462), третя особа - Комунальний заклад "Золочівський ліцей № 2 " Золочівської селищної ради Харківської області (62203, Харківська область, смт. Золочів, вул. Клименка Віктора, 63) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Золочівської селищної ради Харківської області в частині невиконання вимог ст.ст.122, 123 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом - Комунальний заклад «Золочівський ліцей №2» Золочівської селищної ради Харківської області.
Зобов`язати Золочівську селищну раду Харківської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом - Комунальний заклад «Золочівський ліцей №2» Золочівської селищної ради Харківської області.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2020 |
Оприлюднено | 31.07.2020 |
Номер документу | 90672212 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні