П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/795/19-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Григораш В.О.
Суддя-доповідач - Полотнянко Ю.П.
29 липня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Полотнянка Ю.П.
суддів: Драчук Т. О. Ватаманюка Р.В. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Аніщенко А.О.,
третьої особи: ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення Сторожинецької районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в липні 2019 року ОСОБА_2 звернулась до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Сторожинецької районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 , в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати п. 2 рішення Комісії з розгляду питань призначення та здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 15.02.2019 року, яким ОСОБА_2 відмовлено у призначенні щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг;
- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Сторожинецької районної державної адміністрації розглянути заяву від 29.01.2019 року про призначення позивачу щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг та призначити допомогу строком на 6 місяців починаючи з дня звернення з заявою про призначення.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 19.02.2020 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги повністю. Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги апелянт зазначає, що не дивлячись на те, що ОСОБА_2 проживає в одному господарстві із своєю донькою, які призначено допомогу, вони не повязані спільним побутом, бюджети у них різні, харчуються вони окремо, одяг купують кожен за власні кошти, господарство спільне вони не ведуть.
В судовому засіданні третя особа підтримала апеляційну скаргу, вважає оскаржене рішення суду незаконним та протиправним та повністю підтримала доводи, зазначені у апеляційній скарзі.
Позивач та відповідач в судове засідання не з`явилися, хоча про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів, переглядаючи судове рішення у даній справі у відповідності до ч. 1ст. 308 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції, відповідно до Довідки про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення від 05.02.2015 року №7716000052, ОСОБА_2 перемістилася з тимчасово окупованої території в АДРЕСА_1 (а.с. 10).
Згідно відмітки Сторожинецької міської ради на Довідці від 05.02.2015 року №7716000052, останнє місцеперебування позивача зареєстровано за адресою
АДРЕСА_2 центру нарахування та здійснення соціальних виплат від 28.03.2018 року призначено ОСОБА_3 допомогу переміщеним особам на проживання. Склад сім`ї: ОСОБА_3 - 442,00 грн; ОСОБА_4 - знята з оплати; ОСОБА_5 - 1000,00 грн; ОСОБА_6 - 1000,00 грн; ОСОБА_2 - 1000,00 грн. Допомога призначена з 02.02.2018 року по 01.08.2018 року (а.с. 85).
Рішенням Сторожинецького районного центру нарахування та здійснення соціальних виплат від 23.08.2018 року призначено ОСОБА_3 допомогу переміщеним особам на проживання. Склад сім`ї: ОСОБА_3 - 442,00 грн; ОСОБА_4 - знята з оплати; ОСОБА_5 - 1000,00 грн; ОСОБА_6 - 1000,00 грн; ОСОБА_2 - 1000,00 грн. Допомога призначена з 10.08.2018 року по 09.02.2019 року (а.с. 83).
29.01.2019 року ОСОБА_2 звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Сторожинецької районної державної адміністрації із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (а.с. 42).
Також, 29.01.2019 року ОСОБА_1 звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Сторожинецької районної державної адміністрації із заявою про призначення їй, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (а.с. 42).
Згідно з Протоколом від 15.02.2019 року №2 засідання районної комісії з розгляду питань призначення та здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, вирішено:
1. Призначити (відновити) як одержувачу щомісячної адресної допомоги, особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 .
2. Відмовити гр. ОСОБА_2 у призначенні, як одержувачам щомісячної адресної допомоги, особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до чинного законодавства п. 3 Порядку №505 грошова допомога призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів, яку на даний час отримує її донька ОСОБА_1 з якою проживає разом (а.с. 17).
Вважаючи протиправним п. 2 рішення Комісії з розгляду питань призначення та здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 15.02.2019 року, яке оформлено Протоколом від 15.02.2019 року №2, позивача звернулася до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що адресна допомога особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районі проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату комунальних послуг виплачується на сім`ю і викоритовується саме на оплату комунальних послуг та витрат на проживання. Позивачу було правомірно відмовлено в призначення допомоги, оскільки ОСОБА_2 включена до складу сім`ї ОСОБА_1 , розмір її допомоги вже враховано в суму допомоги і становить 1000 грн.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі - грошова допомога), визначається Порядком надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року №505 (Порядок №505).
Згідно пункту 2 Порядку №505 грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Відповідно до п. 3 Порядку №505 грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї) у таких розмірах:
для осіб, які отримують пенсію, та інших осіб, які досягли пенсійного віку (крім осіб з інвалідністю), дітей, осіб, які досягли 18-річного віку та продовжують навчання за денною формою в закладах освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної) або вищої освіти, до закінчення таких закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років, - 1000 гривень на одну особу (члена сім`ї);
для осіб з інвалідністю I групи та дітей з інвалідністю - 130 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
для осіб з інвалідністю II групи - 115 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
для осіб з інвалідністю III групи - прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність;
для працездатних осіб - 442 гривні на одну особу (члена сім`ї).
Загальний розмір допомоги на сім`ю розраховується як сума розмірів допомоги на кожного члена сім`ї та не може перевищувати 3000 гривень, для сім`ї, до складу якої входить одна особа з інвалідністю або дитина з інвалідністю, - 3400 гривень, для багатодітної сім`ї - 5000 гривень. Загальний розмір допомоги на сім`ю, до складу яких входять двоє і більше осіб з інвалідністю (дітей з інвалідністю), максимальним розміром не обмежується.
Відповідно до пункту 6 Порядку №505, грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Згідно з пункту 10 Порядку №505, уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідних для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Відповідно до пункту 15 Порядку №505, контроль за цільовим та ефективним витрачанням бюджетних коштів, виділених для виплати грошової допомоги, здійснюється в установленому порядку.
Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам визначається Постановою КМУ від 08.06.2016 №365 (далі - Порядок №365)
Згідно з пунктом 1 Порядку № 365 цей Порядок визначає механізм призначення (відновлення) внутрішньо переміщеним особам виплати пенсій, довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги за рахунок державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Пунктом 7 Порядку №365 визначено, що для призначення (відновлення) соціальних виплат структурний підрозділ з питань соціального захисту населення за власною ініціативою або за зверненням органів, що здійснюють соціальні виплати, протягом 15 робочих днів з дня отримання відповідної заяви внутрішньо переміщеної особи або з дня надходження звернення від органів, що здійснюють соціальні виплати, проводить перевірку достовірності зазначеної в заяві інформації про фактичне місце проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи.
Відповідно до пункту 8 Порядку №365 за результатами проведення перевірки структурним підрозділом з питань соціального захисту населення складається акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї за формою, встановленою Мінсоцполітики.
Згідно з пунктом 10 Порядку №365 структурний підрозділ з питань соціального захисту населення вносить на розгляд комісій з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам подання про призначення (відновлення) або про відмову в призначенні (відновленні) відповідної соціальної виплати, до якого додається акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї.
Відповідно до пункту 12 Порядку №365 за результатами розгляду подання з урахуванням акта обстеження матеріально-побутових умов сім`ї комісія приймає рішення про призначення (відновлення) або відмову у призначенні (відновленні) соціальної виплати.
Як слідує з матеріалів справи, 29.01.2019 року ОСОБА_2 та її донькою ОСОБА_1 були подані заяви про призначення їм щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату комунальних послуг.
Відповідно до акту обстеження житлово-побутових умов ОСОБА_1 , що проживає в АДРЕСА_2 , складеного комісією Сторожинецької міської ради в с. Панка 29 січня 2019 року №21, встановлено, що склад сім`ї є наступним: ОСОБА_1 - 1979 р.н., бібліотекар проживає без реєстрації; ОСОБА_6 - 2008 р.н., дочка, учениця Панківського НВК; ОСОБА_5 - підопічний, 1951 р.н., учень Панківського НВК; ОСОБА_2 - мати, 1951 р.н., пенсіонерка (а.с. 45).
Відповідно до Довідки від 29.01.2019 року №143 фактичний склад сім`ї ОСОБА_1 наступний: ОСОБА_1 - заявник; ОСОБА_6 - дочка; ОСОБА_5 - підопічний; ОСОБА_2 - мати.
Таким чином, ОСОБА_2 входить до складу сім`ї доньки ОСОБА_1 , які проживають в одному домогосподарстві за адресою АДРЕСА_2 .
Колегія суддів не погоджується із посиланням позивача на акт обстеження від 06.05.2019 №129, оскільки на момент розгляду заяви позивача про призначення щомісячної адресної допомоги, такого акту не існувало, натомість рішення про відмову у призначенні виплати виносилось на підставі діючого, на той момент, акту обстеження житлово-побутових умов від 29.01.2019 №21 та довідки від 29.01.2019 №143.
При цьому, як правильно встановлено судом першої інстанції, після складання акту обстеження житлово-побутових умов від 06.05.2019 №129, позивач до відповідача із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги не звертався.
Як було зазначено вище, адресна допомога особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату комунальних послуг виплачується на сім`ю і використовується саме на оплату комунальних послуг та витрат на проживання.
Суд враховує, що за результатами заяви позивача від 29.01.2019 комісією з розгляду питань призначення та здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам прийнято рішення про призначення допомоги переміщеним особам на проживання ОСОБА_1 , як уповноваженому представнику в розмірі 3000 грн. щомісячно, на сім`ю, в склад якої входить позивач ОСОБА_2 .
Суд критично ставиться до тверджень позивача про те, що вона із донькою не є членами сім`ї, так як проживають окремими сім`ями і не ведуть спільне господарство та зазначає наступне.
Суд звертає увагу, що Порядок №505 не містить визначення застосованого в ньому терміну члени сім`ї . Однак, стаття 3 Сімейного Кодексу України визначає, що сім`я є первинним та основним осередком суспільства. Сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Подружжя вважається сім`єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв`язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно. Сім`я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.
Таким чином, до членів сім`ї, крім осіб, які перебувають у шлюбі, також відносяться і особи, які не перебувають у шлюбі, але спільно проживають, а також їхні діти. При цьому таке спільне проживання повинно мати характер сімейних відносин, тобто пов`язаність спільним побутом, наявність взаємних права та обов`язки, тощо.
Слід звернути увагу, що відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 02.12.2014 №181/5/75/14, якщо члени сім`ї пов`язані родинними зв`язками (батьки та повнолітні діти зі своїми сім`ями) і проживають на одній житловій площі, грошова допомога призначається на всіх проживаючих разом.
Колегія суддів враховує, що рішенням Сторожинецького районного центру нарахування та здійснення соціальних виплат від 18.02.2019 призначено ОСОБА_3 виплату допомоги переміщеним особам на проживання. Склад сім`ї: ОСОБА_3 - 442,00 грн; ОСОБА_4 - знята з оплати; ОСОБА_5 - 1000,00 грн; ОСОБА_6 - 1000,00 грн; ОСОБА_2 - 1000,00 грн. Допомога призначена з 10.02.2019 по 09.08.2019 (а.с. 39).
Отже, колегія суддів зазначає, що оскільки щомісячна адресна допомога особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, призначена доньці позивача ОСОБА_1 як уповноваженому представнику сім`ї, тому підстави для призначення вказаної допомоги ОСОБА_2 відсутні, що відповідає вимогам пункту другого Порядку № 505.
Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 29 липня 2020 року.
Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Драчук Т. О. Ватаманюк Р.В.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2020 |
Оприлюднено | 30.07.2020 |
Номер документу | 90673876 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Полотнянко Ю.П.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні