ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про закриття провадження у справі
31 липня 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/682/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження клопотання про закриття провадження у справі за позовом Коровійської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування наказу, -
ВСТАНОВИВ:
28.05.2020 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Коровійської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області (позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (відповідач) з такими позовними вимогами:
визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" від 12.02.2020 року №24-540/14-20-сг, яким надано гр. ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Коровійської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області, розмір земельної ділянки 1,8900 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (01.03).
Ухвалою суду від 10.06.2020 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
25.06.2020 року від відповідача на адресу суду надійшов відзив проти позову в якому обґрунтовується безпідставність позовних вимог Коровійської сільської ради.
30.06.2020 року від третьої особи на адресу суду надійшли письмові пояснення на позовну заяву.
Крім того, 25.06.2020 року від представника відповідача на адресу суду надійшло клопотання про закриття провадження у справі. В обґрунтування поданого клопотання представника відповідача зазначив, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 02.06.2020 №24-2100/14-20-сг гр. ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства за кадастровим номером 7321082700:01:006:1445 загальною площею 1,8900га розташованої в адміністративних межах Коровійської сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області у власність.
Згідно відомостей Поземельної книги на земельну ділянку за кадастровим номером 7321082700:01:006:1445- за гр. ОСОБА_1 11.06.2020 року зареєстроване право власності.
Верховний Суд у постанові від 13.11.2018 року по справі №925/1152/17 висловив правову позицію, згідно змісту якої рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватись з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішенням незаконним розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації цього рішення виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, має приватно правовий характер. Внаслідок реєстрації права приватної власності за громадянами виникло право цивільне, яке, у разі скасування оскаржуваного рішення, зазнає впливу, що призведе до породження нових судових справ. Згідно з пунктом 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України, до способів захисту цивільних прав та інтересів належить визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Отже, підсумовуючи наведене відповідач вважає, що даний спір, враховуючи суб`єктний склад сторін, має вирішуватися у порядку господарської юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право.
Примірник клопотання про закриття провадження у справі надіслано позивачу та третій особі листом з рекомендованим повідомленням, що підтверджується фіскальним чеком №24.06.2020 року.
Ухвалою суду від 15.07.2020 року адміністративну справу призначено до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін на 30.07.2020 року.
27.07.2020 року від представника позивача на адресу суду надійшло клопотання про розгляду справи без його участі у порядку письмового провадження та повідомлено, що підтримує позовні вимоги в повному обсязі та просив їх задовольнити.
29.07.2020 року від представника відповідача на адресу суду надійшло клопотання про розгляду справи без його участі у порядку письмового провадження.
30.07.2020 року від третьої особи на адресу суду надійшло клопотання про розгляду справи без його участі у порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Зважаючи на клопотання представників сторін, суд продовжив розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши клопотання про закриття провадження та перевіривши матеріали адміністративної справи, дослідивши та оцінивши в сукупності докази, якими вони обґрунтовуються, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі, з огляду на таке.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 10.06.2020 року відкрито провадження у справі за позовом Коровійської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" від 12.02.2020 року №24-540/14-20-сг, яким надано гр. ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Коровійської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області, розмір земельної ділянки 1,8900 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (01.03).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність" від 02.06.2020 року №24-2100/14-20-сг наказано:
1. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, на території Коровійської сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області.
2. Надати гр. ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 1,8900 га, в тому числі сінокіс площею 1,8900 га, (кадастровий номер 7321082700:01:006:1445) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Коровійської сільської ради, Глибоцького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту).
3. Право власності на земельну ділянку (кадастровий номер 7321082700:01:006:1445) виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (а.с. 35).
Згідно відомостей з Поземельної книги на земельну ділянку за кадастровим номером 7321082700:01:006:1445 право владності на вказану земельну ділянку зареєстроване за гр. ОСОБА_1 .
До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Відповідно до ст.124 Конституції України, правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За змістом п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
За приписами ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Вимоги до позовної заяви визначені правовими нормами ст.160 КАС України.
Частиною 1 ст. 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: 1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; 2) спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 3) спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; 4) спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 5) за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом; 6) спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму; 7) спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації; 8) спорах щодо вилучення або примусового відчуження майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності; 9) спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб; 10) спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб; 11) спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони", за винятком спорів, пов`язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю; 12) спорах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів охорони державного кордону у справах про правопорушення, передбачені Законом України "Про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень".
Приписами ч. 3 ст. 19 КАС України встановлено, що адміністративні суди не розглядають позовні вимоги, які є похідними від вимог у приватно-правовому спорі і заявлені разом з ними, якщо цей спір підлягає розгляду в порядку іншого, ніж адміністративне, судочинства і знаходиться на розгляді відповідного суду.
Згідно із частинами 1 та 4 ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Пунктом 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України визначено, що цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Водночас правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного кодексу України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
Згідно із частинами 2 та 3 ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Згідно із ч.1 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Порядок набуття права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності громадянами та юридичними особами передбачено вказаною нормою та статтями 118, 122 Земельного кодексу України.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або адміністративного судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.
Суд зазначає, що у ході судового розгляду справи судом встановлено, що згідно відомостей з Поземельної книги на земельну ділянку за кадастровим номером 7321082700:01:006:1445 право владності на вказану земельну ділянку зареєстроване за гр. ОСОБА_1 , яка є за третьою особою у даній справі, за результатами реалізації оскаржуваного у даній справі наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" від 12.02.2020 року №24-540/14-20-сг.
Отже, зважаючи на реалізацію оскаржуваного у даній справі наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою" від 12.02.2020 року №24-540/14-20-сг та реєстрації права власності на земельну ділянку за кадастровим номером 7321082700:01:006:1445 за гр. ОСОБА_1 , то в даному випадку між сторонами виник спір про право, який, згідно вищенаведених норм законодавства та позиції Великої палати Верховного суду України має розглядатись в порядку цивільного судочинства.
Таку правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21 березня 2018 року у справі №184/2470/13.
З урахуванням вищенаведеного, слід дійти висновку, що даний спір не носить характеру публічно-правового та не підпадає під юрисдикцію адміністративних судів, у зв`язку з чим провадження у цій справі підлягає закриттю на підставі п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України.
Оскільки позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, то у відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України наявні правові підстави для закриття провадження у справі.
Зважаючи на те, що спір про право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 7321082700:01:006:1445 є цивільно-правовим, суд роз`яснює, що вирішення таких спорів здійснюється за правилами цивільного або господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін.
Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Згідно ч. 2 ст. 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України "Про судовий збір" від 08.07.2011 року № 3674-VI (Закон України №3674-VI).
Згідно ст. 1 цього Закону судовий збір - збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених цим Законом. Судовий збір включається до складу судових витрат.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 7 Закону України №3674-VI сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.
Частиною 2 статті 7 Закону України №3674-VI встановлено, що у випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми; в інших випадках, установлених частиною першою цієї статті, - повністю.
Оскільки за подання позову, який ухвалою суду було повернуто позивачу, позивачем було сплачено судовий збір в сумі 2102,00 грн, то наявні підстави для повернення сплаченої суми судового збору.
На підставі наведеного та керуючись статтями 238, 241, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Провадження у адміністративній справі за позовом Коровійської сільської ради Глибоцького району Чернівецької області до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування наказу, - закрити.
2. Повернути Коровійській сільській раді Глибоцького району Чернівецької області (код ЄДРПОУ 04418357, вул. Головна, 78, с. Коровія, Глибоцький район, Чернівецька область, 60410) з Державного бюджету України судовий збір в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп., сплачений згідно квитанції №107 від 19.05.2020 року.
Згідно статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України ухвали суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку окремо від рішення суду повністю або частково. Апеляційна скарга на ухвалу подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (складання).
Суддя В.О. Григораш
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2020 |
Оприлюднено | 03.08.2020 |
Номер документу | 90705916 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні