Рішення
від 30.07.2020 по справі 693/270/20
ЖАШКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

693/270/20

2/693/206/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.07.2020 м. Жашків

Жашківський районний суд Черкаської області в складі: головуючого судді Шимчика Р.В., за участю секретаря судового засідання: Коломієць С.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Жашків цивільну справу за позовом Першого заступника керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі: Управління соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів, в розмірі 9609 грн. 86 коп.,

ВСТАНОВИВ

Перший заступник керівника Уманської місцевої прокуратури, який діє в інтересах держави в особі: Управління соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації (далі - позивач), звернувся до суду із вказаним позовом, обгрунтовуючи свої вимоги наступним. Уманською місцевою прокуратурою в ході вивчення стану дотримання вимог чинного законодавства при використанні коштів Державного бюджету України на виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги сім`ям з дітьми.

Позивач зазначає, що ним встановлено, що 20.06.2019 року ОСОБА_1 звернулася з заявою до Управління соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації (далі - Управління) про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям.

На підставі поданої заяви Управлінням 21.06.2019 року призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям та в період з 01.06.2019 року по 30.11.2019 року ОСОБА_1 отримала грошові кошти вказаної допомоги в сумі 13180 грн. 74 коп.

Також, 21.06.2019 року Управлінням призначена державна допомога сім`ям з дітьми, а саме допомога на дітей одиноким матерям та в період з 01.06.2019 року по 30.11.2019 року ОСОБА_1 отримала грошові кошти вказаної допомоги в сумі 8813 грн. 76 коп.

При цьому встановлено, що при зверненні за державною соціальною допомогою малозабезпеченим сім`ям та державною допомогою сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям, ОСОБА_1 подано декларацію про доходи та майновий стан, у розділі VI вказаної декларації ОСОБА_1 вказано про відсутність додаткових джерел для існування. При проведенні звірки доходів одержувачів соціальних виплат з державною фіскальною службою, встановлено невідповідність розміру отриманих доходів та поданих до розрахунку для призначення соціальних виплат.

У подальшому встановлено, що ОСОБА_1 отримувала доходи від продажу продукції тваринництва, а саме від ПР AT Обухівський молокозавод у період з 01.01.2019 по 30.09.2019 ОСОБА_1 отримала дохід у розмірі 17932 грн. 17 коп.

При призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям, ОСОБА_1 була повідомлена про відмову в призначенні або припинені виплат призначених допомог та про повернення надміру нарахованих коштів у разі подання недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї. У заявах про призначення соціальної допомоги ОСОБА_1 власноручно ставила свій підпис під зазначеними попередженнями, тобто усвідомлюючи, що надання неточних чи неповних відомостей тягне відповідальність згідно із чинним законодавством, та одночасно дала згоду на збір інформації про сім`ю та доходи, що необхідні для призначення допомоги.

Відповідно до ст. 7 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Також, відповідно до п. 12 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого Постановою КМУ № 250 від 24.02.2003, у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Відповідно до п. 28 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого Постановою КМУ № 250 від 24.02.2003, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї.

Пунктом 49 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою КМУ № 1751 від 27.12.2001 визначено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).

Відповідно до ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави, зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Внаслідок того, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям та державна допомога сім`ям з дітьми, а саме допомога на дітей одиноким матерям, ОСОБА_1 були виплачені з порушенням встановлених порядків по їх виплаті, державі нанесено збиток тим, що бюджетні кошти були використані не за призначенням і підлягають стягненню.

У даному випадку органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Управління соціального захисту населення Жашківської РДА.

З метою повернення коштів Управління звернулось до ОСОБА_1 з вимогою повернення надміру нарахованих коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 5887 грн. 26 коп. та державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 3722 грн. 60 коп., на загальну суму 9 609 грн. 86 коп.

Виходячи з вищевикладеного, щодо нездійснення захисту інтересів держави відповідним суб`єктом, Управлінням соціального захисту населення Жашківської РДА станом на 21.02.2020 належні заходи до повернення коштів зазначених допомог не вживались.

Позивач просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації кошти в розмірі 9609 грн. 86 коп.

Ухвалою Жашківського районного суду Черкаської області від 08.07.2020 року відкрито спрощене позовне провадження у цивільній справі, призначено розгляд справи по суті.

Відповідно до ч. 2 ст. 279 ЦПК України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Згідно ч. 5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Заперечення проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження від сторін у справі не надходили.

Відзив на позов від відповідачки ОСОБА_1 до Жашківського районного суду Черкаської області не надходив.

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких грунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, дійшов до таких висновків.

Згідно зі статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функції представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 23 Закону України Про прокуратуру підставою для звернення прокурора до суду за захистом інтересів держави є складний юридичний факт, що складається з наступних обставин: 1) наявність порушення або загрози порушення інтересів держави; 2) нездійснення або здійснення неналежним чином захисту інтересів держави органом державної влади, органом місцевого самоврядування чи іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження або нездійснення відповідного захисту через відсутність такого органу.

Згідно із положеннями ст. 56 ЦПК України з метою представництва інтересів держави в суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з позовною заявою (заявою), бере участь у розгляді справ за його позовами.

Згідно із ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Судом установлено, що 20.06.2019 ОСОБА_1 звернулася з заявою до Управління соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям.

21.06.2019р року на підставі поданої заяви Управлінням призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям та в період з 01.06.2019 по 30.11.2019 ОСОБА_1 отримала грошові кошти вказаної допомоги в сумі 13180 грн. 74 коп.

Також, 21.06.2019 року Управлінням призначена державна допомога сім`ям з дітьми, а саме допомога на дітей одиноким матерям та в період з 01.06.2019 року по 30.11.2019 року ОСОБА_1 отримала грошові кошти вказаної допомоги в сумі 8813 грн. 76 коп.

Відповідно до наданої інформації Управління соціального захисту населення від 05.02.2020 року № 03-01/39, гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в управління соціального захисту населення Жашківської райдержадміністраці як отримувач державної допомоги на дітей одиноким матерям ( з урахуванням доходів) згідно ЗУ Про державну допомогу сім`ям з дітьми та допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Вона отримувала допомогу одиноким матерям на сина ОСОБА_2 та дочку ОСОБА_3 , з 01.06.2019 року по 30.11.2019 року в сумі 1468 грн. 96 коп. щомісяця, та отримувала допомогу малозабезпеченим сім`ям з 01.06.2019 року по 2196,79 грн. щомісяця.

Оскільки заявницею не було задекларовано дохід від продажу продукції тваринництва при поданні документів, виникла переплата коштів державного бюджету у сумі 3722,6 грн. при призначенні допомоги на дітей одиноким матерям та 5887,26 грн. допомоги малозабезпеченим сім`ям (а.с. 37)

Станом на 21.02.2020 року вказані кошти ОСОБА_1 не повернула.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом, що передбачено ч. 1 ст. 81 ЦПК України.

Відповідно до п. 12 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого Постановою КМУ № 250 від 24.02.2003, у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Відповідно до ст. 18-3 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Пунктом 49 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою КМУ № 1751 від 27.12.2001 визначено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).

Відповідно до ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави, зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Доказами можуть бути будь-які фактичні дані, на підставі яких у визначеному законом порядку суд установлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги й заперечення сторін та інші обставини, котрі мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються показаннями свідків, висновками експертів, письмовими доказами (наприклад медичними довідками, висновками).

Таким чином, повно і всебічно з`ясувавши обставини справи, які підтверджені доказами, що були досліджені в судовому засіданні, суд вважає, що вимоги позивача про стягнення надмірно виплачених коштів із ОСОБА_1 в сумі 9 609 грн. 86 коп. підлягають задоволенню.

Крім того, відповідно до положень ст.141 ЦПК України, суд вирішив стягнути з відповідача на користь позивача сплачений судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись ст. ст. 5, 12, 13, 81, 141, 258, 259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Задовольнити повністю позов Першого заступника керівника Уманської місцевої прокуратури (вул. Гайдамацька, 16, м. Умань Черкаської області) в інтересах держави в особі: Управління соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації (вул. Благовісна, 1, м. Жашків Черкаської області) до ОСОБА_1 (зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 ) про стягнення надмірно виплачених коштів у розмірі 9609 грн. 86 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , проживаючої за адресою АДРЕСА_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації (вул. Благовісна, 1, м. Жашків, Черкаської області, 19201, код ЄДРПОУ 03195889) кошти в сумі 9609 грн. 86 коп., зарахувавши кошти на р/р UA328201720343150015000010902, код ЄДРПОУ 03195889 Державна казначейська служба України м. Київ).

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , проживаючої за адресою АДРЕСА_1 ) на користь прокуратури Черкаської області (ЄДРПОУ 02911119, 18015, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 286, розрахунковий рахунок UA138201720343160001000003751 в ДКСУ в м. Київ, код класифікації видатків бюджету - 2800) сплачений судовий збір у розмірі 2102 грн.

Рішення може бути оскаржене до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя: Роман Васильович Шимчик

СудЖашківський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення30.07.2020
Оприлюднено03.08.2020
Номер документу90716467
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —693/270/20

Рішення від 30.07.2020

Цивільне

Жашківський районний суд Черкаської області

Шимчик Р. В.

Ухвала від 08.07.2020

Цивільне

Жашківський районний суд Черкаської області

Шимчик Р. В.

Ухвала від 16.03.2020

Цивільне

Жашківський районний суд Черкаської області

Коцюбинська Ю. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні