Постанова
від 03.08.2020 по справі 904/1461/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.08.2020 місто Дніпро Справа № 904/1461/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів : головуючого судді Орєшкіної Е.В. (доповідач),

суддів Широбокової Л.П., Чус О.В.,

секретар судового засідання Грачов А.С.,

представники:

від Кам`янської міської Ради Дніпропетровської області : Змітріченко Ю.П., довіреність №01-14/9/1620 від 18.12.2019, представник;

від ПАТ "Укрнафта" : Пивовар В.В., ордер серії ДП №2624/038 від 03.08.2020, адвокат,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2019 (повний текст складений 18.11.2019, головуючий суддя Мілєва І.В., судді: Крижний М.О., Манько Г.В.) у справі №904/1461/19

за позовом: Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам`янське, Дніпропетровська область

до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та

за зустрічним позовом: Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ

до Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, м. Кам`янське, Дніпропетровська область

про визнання додаткової угоди укладеною, -

ВСТАНОВИВ:

У квітні 2019 року Кам`янська міська рада Дніпропетровської області звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про внесення змін до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки від 26.01.2017 № 904/7177/16 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 29.03.2017 № 19805078), яка розташована за адресою: бульв. Героїв, 2А, м. Кам`янське, загальна площа 0,5382 га, кадастровий номер 1210400000:01:008:0028, для розміщення автозаправочної станції, укладеного між Кам`янською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта", виклавши пункти 2.2, 4.1. у наступній редакції:

"2.2.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 13.02.2019 становить 7 276 571,51 грн.

4.1.Орендна плата вноситься "орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 873 188,58 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 № 1105-25/VІІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 12.04.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №904/1461/19.

У травні 2019 року Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області із зустрічною позовною заявою, в якій просило суд визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 26.01.2017 №904/7177/16, укладеного між Кам`янською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта", в редакції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта".

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 22.07.2019 у справі №904/1461/19 зустрічну позовну заяву прийнято до спільного розгляду з первісним позовом.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2019 у справі №904/1461/19 первісний позов задоволено:

- внесено зміни до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки від 26.01.2017 №904/7177/16 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 29.03.2017 №19805078), яка розташована за адресою: бульв. Героїв, 2А, м. Кам`янське, загальна площа 0.5382 га, кадастровий номер 1210400000:01:008:0028, для розміщення автозаправочної станції, укладеного між Кам`янською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта", виклавши пункти 2.2, 4.1. у наступній редакції:

"2.2.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 13.02.2019 становить 7 276 571,51 грн.;

4.1.Орендна плата вноситься "орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 873 188,58 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VІІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста";

- з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на користь Кам`янської міської ради Дніпропетровської області стягнуто витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 921 грн.;

- в задоволенні зустрічного позову відмовлено.

Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що оскільки спірна земельна ділянка використовується відповідачем за первісним позовом для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом, відповідно до рішення №1105-25/VІІ від 22.06.2018 "Ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю" ставка орендної плати за спірну земельну ділянку встановлюється у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі.

Місцевим господарським судом відхилені твердження відповідача за первісним позовом, що до спірних договірних правовідносин між сторонами повинна застосовуватись ставка з орендної плати для земельних ділянок з кодом Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на рівні 4% від нормативної грошової оцінки землі як безпідставні та необґрунтовані, тому відмовлено у задоволенні зустрічного позову.

Також місцевим господарським судом відхилені твердження відповідача за первісним позовом про невідповідність рішень Кам`янської міської ради Дніпропетровської області №816-19/VII від 29.09.2017 та № 1105-25/VII від 22.06.2018 чинному законодавству в частині встановлення різних ставок для земель з однаковим видом цільового призначення, оскільки рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.07.2019 у справі №160/1172/19 у задоволенні адміністративного позову Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Дніпропетровськгаз" до Кам`янської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Кам`янської міської ради №1105-25/VII від 22.06.2018 року "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста"; визнання протиправним та скасування рішення Кам`янської міської ради від 29.09.2017 року №816-19/VII, яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста - відмовлено. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 01.10.2019 по справі № 160/1172/19 апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Дніпропетровськгаз" залишено без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.07.2019 у справі № 160/1172/19 без змін.

Тому незгоду відповідача за первісним позовом з рішеннями Кам`янської міської ради, якими збільшено розмір орендної плати за землю до 12 % від нормативної грошової оцінки землі, місцевим господарським судом не прийнято.

Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до Центрального апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2019 у справі №904/1461/19 та ухвалити нове, яким в задоволенні первісного позову Кам`янської міської ради Дніпропетровської області відмовити; зустрічний позов Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" задовольнити у повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що місцевий господарський суд не надав належної оцінки доводам відповідача за первісним позовом про те, що звернення Кам`янської міської ради з пропозицією про внесення змін до договору є формальним, не дочекавшись позиції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на запропоновані зміни.

Апелянт зазначає, що рішення міської ради, які стали підставою для внесення змін до договору оренди, прийняті з порушенням регуляторної процедури та приписів податкового законодавства, зокрема й щодо надання переваги одним суб`єктам господарювання переваги порівняно із іншими, тому місцевим господарським судом безпідставно внесені зміни до договору на підставі цих рішень міської ради.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 16.03.2020 (у складі колегії суддів: головуючого судді: Орєшкіної Е.В. (доповідач), суддів Широбокової Л.П., Подобєда І.М.) відкрито апеляційне провадження з розгляду апеляційної скарги Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2019 у справі №904/1461/19, розгляд призначено у судове засідання на 15.04.2020.

13.04.2020 від Кам`янської міської ради Дніпропетровської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач за первісним позовом проти задоволення апеляційної скарги заперечує та просить залишити рішення місцевого господарського суду без змін. Позивач погоджується із висновком місцевого господарського суду про задоволення позову, посилаючись на те, що сторонами в договорі оренди передбачена зміна розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

У зв`язку з встановленням на період дії карантинних заходів в Україні тимчасово особливого режиму роботи Центрального апеляційного господарського суду на виконання Постанови Кабінету Міністрів України № 211 від 11 березня 2020 року "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" зі змінами, враховуючи Рекомендації Ради суддів України викладених у листі № 9рс-186/20 від 16 березня 2020 року, на виконання рішення зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду, оформленого протоколом зборів суддів №1 від 17.03.2020 та рішення зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду, оформленого протоколом зборів суддів №3 від 31.03.2020 розгляд справи №904/1461/19, призначений у судове засідання на 15.04.2020, не відбувся.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 28.04.2020 (у складі колегії суддів: головуючого судді: Орєшкіної Е.В. (доповідач), суддів Широбокової Л.П., Подобєда І.М.) розгляд апеляційної скарги Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2019 у справі №904/1461/19 призначений у судове засідання на 27.05.2020.

У судовому засіданні, яке відбулося 27.05.2020, оголошувалась перерва до 03.08.2020.

У зв`язку із перебуванням у відпустці судді Подобєда І.М. відбулась автоматична зміна складу колегії суддів. Витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.08.2020 визначено для розгляду справи №904/1461/19 колегію суддів у складі: головуючий суддя Орєшкіна Е.В. (доповідач), судді: Широбокова Л.П., Чус О.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 03.08.2020 справу №904/1461/19 прийнято до свого провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Орєшкіної Е.В (доповідача), суддів: Широбокової Л.П., Чус О.В.

У судовому засіданні, яке відбулося 03.08.2020, представник апелянта підтримав апеляційну скаргу, представник Кам`янської міської ради Дніпропетровської області підтримав заперечення, надані у відзиві на апеляційну скаргу.

У судовому засіданні, яке відбулося 03.08.2020, оголошені вступна та резолютивна частини постанови.

Апеляційний господарський суд, дослідивши наявні у справі докази, перевіривши правильність висновків місцевого господарського суду, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як встановлено господарським судом та підтверджується матеріалами справи, 30.09.2015 Дніпродзержинська міська рада, розглянувши заяви (клопотання) про користування земельними ділянками Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" від 22.07.2015 № 6828, прийняла Рішення № 1391-66/VI "Про набуття (припинення) прав на землю", пунктом 1 якого вирішено продовжити (поновити) право користування земельною ділянкою Публічному акціонерному товариству "Укрнафта", розташованою за адресою: м. Кам`янське (Дніпродзержинськ), бульвар Героїв, 2А, кадастровий номер: 1210400000:01:008:0028, площею 0,5382 га на умовах оренди для розміщення автозаправочної станції, строком землекористування 10 років.

Відповідно до підпункту 6.1. пункту 6 Рішення № 1391-66/VI міська рада зобов`язала землекористувачів, зокрема відповідача за первісним позовом укласти протягом шістдесяти днів після прийняттям цього рішення в департаменті комунальної власності та земельних відносин міської ради у встановленому порядку договори оренди земельних ділянок, угоди.

Однак, встановлений строк для укладання договору відповідачем за первісним позовом був порушений, отже, в строки, передбачені рішенням міської ради (60 днів), договір укладений не був.

Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 26.01.2017 прийнято рішення про задоволення зустрічного позову Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" та визнано укладеним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:01:008:0028, що розташована за адресою: м. Кам`янське, бульвар Героїв, 2А в редакції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта".

Таким чином, 26.01.2017 між Дніпродзержинською міською радою (орендодавець) та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № 904/7177/16, відповідно до пункту 1.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: бульв. Героїв, 2А, м. Дніпродзержинськ, кадастровий номер 1210400000:01:008:0028, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 24.06.2005 № 569-19/ІV, 30.09.2015 № 1391-66/VІ (пункт 1.2 договору).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5382 га для розміщення автозаправочної станції (пункт 2.1. договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 08.02.2016 становить 6 866 091,34 грн. (пункт 2.2. договору).

Договір укладається строком до 30.09.2025 року (пункт 3.1 договору).

Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 205 982,74 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 26.12.2014 №1168-58/VІ "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" (пункт 4.1. договору).

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункт 4.2 договору).

Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України. Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки (пункт 4.3 договору).

Відповідно до пункту 4.4. договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором (пункту4.4.1 договору); зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України (пункт 4.4.2 договору); підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Орендар щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларує її до податкових органів відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель (пункт 4.4.3 договору); погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами (пункт 4.4.4 договору); прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (пункт 4.4.5 договору); затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (пункт 4.4.6 договору); в інших випадках, передбачених законом (пункт 4.4.7 договору).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5382 га для розміщення автозаправочної станції (пункт 5.1 договору).

Цільове призначення земельної ділянки: землі іншої комерційної діяльності, 1.11.6. (за Українським класифікатором цільового використання землі, затвердженим листом Держкомзему України від 24.04.1998 №14-1-7/1205) (пункт 5.2. договору).

Орендар зобов`язаний у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта, орендар повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до податкових органів (пункт 9.6.14 договору).

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (пункт 12.1. договору).

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки було зареєстровано у Державному реєстрі 29.03.2017 за № 19805078.

12.07.2013 Кам`янською міською радою прийнято рішення №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено в дію з 01.01.2014.

30.09.2016 Кам`янською міською радою прийнято рішення №349-10/VII "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI зі змінами", відповідно до якого пункт 2 Рішення міської ради № 842-38/VI від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" викладено у наступній редакції:

"2. Річна сума орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які надані в користування, з 01.11.2016 та в подальшому до внесення змін до цього рішення, становить:

а) 3 відсотка - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок не перевищує 10 га (десять гектарів);

б) 3,5 відсотків - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок дорівнює або перевищує 10 га (десять гектарів);

в) 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом.".

Рішенням Кам`янської міської ради №725-17/VII від 23.06.2017 "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" затверджено "Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" (додаток до рішення міської ради від 23.06.2017 №725-17/VII).

Відповідно до пункту 5.3 Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста ставка орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності становить 12 відсотків від нормативної грошової оцінки.

29.09.2017 Кам`янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено "Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" (додаток до рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ). Вказане рішення набрало чинності з 01.10.2017.

Відповідно до пункту 5.3 Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності становлять 12 % від нормативної грошової оцінки.

Рішенням Кам`янської міської ради № 1105-25/VІІ від 22.06.2018 "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" установлено на території міста: ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю (додаток 1) (пункт 1.1. рішення №1105-25/VІІ від 22.06.2018) та пільги для фізичних і юридичних осіб, надані відповідно до статей 281, 282, 284 Податкового кодексу України, зі сплати земельного податку згідно з переліком (додаток 2) (пункт 1.2. рішення № 1105-25/VІІ від 22.06.2018).

Відповідно до п. 5 додатку №1 до Рішення №1105-25/VІІ від 22.06.2018 "Ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю" ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, становлять 12 % від нормативної грошової оцінки землі.

Кам`янська міська рада зазначає, що вказані нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах масової інформації, а також на офіційному веб-сайті міської ради, не скасовані, є чинними та обов`язковими до виконання.

Рішеннями міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI (пункт 3), №725-17/VII від 23.06.2017 (пункт 5) та №816-19/VII від 29.09.2017 (пункт4), а також пунктом 9.6.14 договору на землекористувача покладався обов`язок отримати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, надати їх до Департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок, подати до Кам`янської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Дніпропетровській області відповідні податкові декларації, а також у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно - правового акта отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору та подати цю угоду до податкових органів.

Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Кам`янське, бульвар Героїв, 2а, кадастровий номер 1210400000:01:008:0028, відповідно до якого станом на 13.02.2019 нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 7 276 571,51 грн.

Таким чином, прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки за оренду зазначеної земельної ділянки становить 873 188,58 грн. у зв`язку з чим умови договору, укладеного між сторонами в частині розміру орендної плати, не відповідають вимогам чинного законодавства та підлягають зміні.

Департамент комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради направив на адресу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" лист № 09-08/472 від 05.03.2019 "Про підписання проектів додаткових угод до договорів земельних ділянок", в якому просив погодити та підписати додаткову угоду, в тому числі і до договору оренди земельної ділянки №904/7177/16 від 26.01.2017, та повернути їх для подальшого оформлення та реєстрації.

Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення зазначений лист отримано Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" 14.03.2019.

Кам`янська міська рада посилається не невиконання Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" законних вимог по приведенню до вимог чинного законодавства умов договору, проти чого заперечує відповідач за первісним позовом, що і є причиною виникнення спору за первісним позовом.

Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" вважає застосування до спірних договірних правовідносин максимальної ставки орендної плати на рівні 12% порушенням основних принципів податкового законодавства, принципів державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, що має наслідком ущемлення прав певного кола суб`єктів господарювання; вважає, що повинна застосовуватись саме та ставка для визначення орендної плати, яка відповідає відповідному коду виду цільового використання землі у розмірі 4%, проти чого заперечує Кам`янська міська рада, що і є причиною виникнення спору за зустрічним позовом.

Предметом спору за первісним позовом є укладення додаткової угоду до договору оренди землі від 26.01.2017 № 904/7177/16, укладеного між Кам`янською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта", в редакції Кам`янської міської ради.

Предметом спору за зустрічним позовом є укладення додаткової угоду до договору оренди землі від 26.01.2017 № 904/7177/16, укладеного між Кам`янською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта", в редакції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта".

В силу статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно із пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України (стаття 288.1. Податкового кодексу України).

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (стаття 288.5.2. Податкового кодексу України).

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (стаття 289.1. Податкового кодексу України).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (стаття 13 Закону України "Про оцінку земель").

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (стаття 15 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (стаття 1 Закону України "Про оренду землі").

Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови (стаття 15 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, з урахуванням положень статті 632 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.

Разом з тим, відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Виходячи зі змісту статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" слід дійти висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.

За приписами пункту 4.4.5 договору розмір орендної плати переглядається у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства .

У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати "Орендар" протягом місяця з моменту прийняття такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до "Орендодавця" із заявою про внесення змін до пункту 4.1. договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення та державної реєстрації додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів (пункт 9.6.14 договору.

У даній справі орендна плата за земельну ділянку розрахована Кам`янською міською радою Дніпропетровської області з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень №842-38/VI від 12.07.2013, №816-19/VII від 29.09.2017, №1105-25/VII від 22.06.2018, які є чинними й обов`язковими до виконання.

Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" посилається на те, що додатком №1 до рішення №1105-25/VІІ встановлені ставки з орендної плати, зокрема, для земельних ділянок з кодом класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі 3.07 ставка орендної плати встановлена на рівні 4% від нормативної грошової оцінки, тому, на його думку, застосування максимальної ставки для розрахунку орендної плати за земельні ділянки є необґрунтованим, безпідставним та таким, що має дискримінаційний характер та грубо порушує права Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", а тому не може застосовуватись до договірних правовідносин між сторонами.

Між тим, відповідно до Інформаційної довідки №157925047 від 28.02.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухомо майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" є власником автозаправочної станції, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське (м. Дніпродзержинськ), бульвар Героїв, будинок 2А, на земельній ділянці площею 0,5382 га, кадастровий номер: 1210400000:01:008:0028.

Відповідно до п. 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5382 га для розміщення автозаправочної станції.

Таким чином, апеляційний господарський суд погоджується із висновком місцевого господарського суду, що спірна земельна ділянка використовується Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом, тому ставки орендної плати має становити 12 % від нормативної грошової оцінки землі.

Враховуючи викладене, твердження Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", що до спірних договірних правовідносин між сторонами повинна застосовуватись ставка з орендної плати для земельних ділянок з кодом класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на рівні 4% від нормативної грошової оцінки землі, є безпідставними та необґрунтованими.

Відповідно до пункту 9.6.7 договору орендар зобов`язаний при зміні функціонального (цільового) призначення земельної ділянки переоформити документи на землекористування та здійснити оплату відповідно до умов цього договору.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (пункт 12.1.договору).

Докази зміни Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" функціонального (цільового) призначення спірної земельної ділянки в матеріалах справи відсутні.

Докази укладення сторонами додаткової угоди до договору, якою б цільове призначення використання спірної ділянки було б змінено сторонами до суду не надано.

Враховуючи викладене, місцевий господарський суд дійшов висновку, що спірна земельна ділянка використовується відповідачем за первісним позовом для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом.

Відповідно до пункту 5 додатку №1 до рішення Кам`янської міської ради №1105-25/VІІ від 22.06.2018 "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності становлять 12 % від нормативної грошової оцінки землі.

За таких обставин апеляційний господарський суд погоджується із висновком місцевого господарського суду про безпідставність тверджень відповідача за первісним позовом, що до спірних договірних правовідносин між сторонами повинна застосовуватись ставка з орендної плати для земельних ділянок з кодом класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на рівні 4% від нормативної грошової оцінки землі.

Апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта про те, що звернення Кам`янської міської ради з пропозицією про внесення змін до договору є формальним, не дочекавшись позиції Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на запропоновані зміни, оскільки матеріалами справи підтверджується безпідставне ухилення відповідача за первісним позовом (апелянта) від законних вимог міської ради про внесення змін до договору оренди.

Відповідно до частини 1 статті 4 Господарського кодексу України земельні відносини не є предметом регулювання цього Кодексу, у зв`язку із чим, апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта щодо застосування положення статті 181 Господарського кодексу України до спірних правовідносин.

Крім того, матеріалами справи підтверджується порушення майнових прав орендодавця (Кам`янської міської ради) в частині отримання плати за користування земельними ділянками у розмірах менших, ніж передбачено чинним законодавством, оскільки відповідно до статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах. Внаслідок неприведення відповідачем за первісним позовом (апелянтом) чинного договору оренди земельної ділянки у відповідність з вимогами закону, бюджет міста зазнає втрат. У дохідну частину місцевого бюджету не надходять кошти від використання комунальної землі у розмірах, встановлених нормативно-правовими актами. Невнесення змін до договору оренди порушує право на отримання коштів, які зараховуються до місцевого бюджету.

Апелянт також вважає, що рішення міської ради, які стали підставою для внесення змін до договору оренди прийняті з порушенням регуляторної процедури та приписів податкового законодавства, зокрема й щодо надання переваги одним суб`єктам господарювання переваги порівняно із іншими, тому місцевим господарським судом безпідставно внесені зміни до договору на підставі цих рішень міської ради.

На думку апелянта, у кожному випадку прийняття рішень регуляторна процедура міською радою грубо порушувалась, а щодо прийняття деяких рішень взагалі була проігнорована, що ставить під сумнів правомірність таких рішень в цілому.

Так, Дніпропетровське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України рішенням від 14.03.2017 №4/01-14/04-17 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" визнав дії Кам`янської міської ради щодо прийняття рішення від 30.09.2016 №349-10/VII "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ зі змінами" порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування шляхом прийняття рішень, які можуть призвести до обмеження конкуренції".

Рішення Кам`янської міської ради від 23.06.2017 №725-17/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки в межах міста" та від 29.09.2017 №816-19/УІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки в межах міста", на думку апелянта, були прийняті на виконання вимог Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" та згідно офіційної правової позиції контролюючого органу - Державної регуляторної служби України від 03.03.2017, останні розповсюджують свою дію виключно на 2017 рік, тобто з 01.01.2018 вважаються нечинними.

Апелянт також посилається на лист Державної регуляторної служби України від 14.03.2019 №1605/0/20-19, з якого вбачається, що служба дійшла до висновку, що рішення № 1105-25/VІІ не узгоджується з основними принципами державної регуляторної політики та пропонує Кам`янській міській раді вжити заходів щодо скасування такого рішення.

Апеляційний господарський суд не погоджується із такими доводами апелянта.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування").

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.07.2019 у справі № 160/1172/19 у задоволенні адміністративного позову Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Дніпропетровськгаз" до Кам`янської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Кам`янської міської ради №1105-25/VII від 22.06.2018 року "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста"; визнання протиправним та скасування рішення Кам`янської міської ради від 29.09.2017 року №816-19/VII, яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста - відмовлено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 01.10.2019 у справі №160/1172/19 апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Дніпропетровськгаз" залишено без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.07.2019 у справі №160/1172/19 - без змін.

Апеляційний господарський суд погоджується із висновком місцевого господарського суду про безпідставність посилання відповідача за первісним позовом (апелянта) на лист Державної регуляторної служби України від 14.03.2019 №1605/0/20-19, яким пропонувалося Кам`янській міській раді вжити заходів щодо скасування рішення № 1105-25/VІІ, оскільки відповідний лист не є рішенням суду. Сам по собі факт направлення листа Державної регуляторної служби України від 14.03.2019 №1605/0/20-19 жодним чином не свідчить про невідповідність рішень міської ради вимогам чинного законодавства.

Відповідно до статті 144 Конституції України рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Доказів визнання зазначених рішень Кам`янської міської ради незаконними матеріали справи не містять.

Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).

Враховуючи встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта, наведені в обґрунтування апеляційної скарги.

Таким чином, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.

Керуючись ст. 129, ст. 275, ст. 276, ст. 282, ст. 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2019 у справі №904/1461/19 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.11.2019 у справі №904/1461/19 залишити без змін.

Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Публічне акціонерне товариство "Укрнафта".

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повна постанова складена 03.08.2020.

Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна

Суддя Л.П. Широбокова

Суддя О.В. Чус

Дата ухвалення рішення03.08.2020
Оприлюднено04.08.2020
Номер документу90721687
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1461/19

Постанова від 03.08.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 03.08.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 28.04.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 16.03.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 17.02.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 17.01.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 13.11.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 15.10.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 30.09.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 21.08.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні