П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 липня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/492/20
Головуючий в 1 інстанції: Бездрабко О.І. Дата і місце ухвалення: 20.05.2020р., м. Херсон Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Ступакової І.Г.
суддів - Бітова А.І.
- Лук`янчук О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю Комунсервіс на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 20 травня 2020 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Комунсервіс до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А :
В лютому 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю Комунсервіс звернулося до Херсонського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, Державної податкової служби України, в якому просило суд:
- визнати протиправною бездіяльність відповідачів щодо не відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податків ТОВ Комунсервіс в системі електронного адміністрування ПДВ щодо суми податку на додану вартість у розмірі 1532184 грн. відповідно до зареєстрованої податкової декларації за листопад 2017 року вхідний №9272540192 від 20.12.2017р.;
- зобов`язати відповідачів відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку ТОВ Комунсервіс в системі електронного адміністрування ПДВ щодо суми податку на додану вартість у розмірі 1532184 грн. відповідно до зареєстрованої податкової декларації за листопад 2017 року вхідний №9272540192 від 20.12.2017р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішенням Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі від 11 грудня 2017 року №380/21-22-08-01-20 анульовано реєстрацію ТОВ Комунсервіс платником податку на додану вартість. Зазначене рішення скасовано 09.08.2018р. Херсонським окружним адміністративним судом. На виконання судового рішення по справі №2141/1290/18 Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі поновило ТОВ Комунсервіс статус платника ПДВ, однак відповідач не відновив показники в обліковій картці на рахунку платника податку ТОВ Комунсервіс в системі електронного адміністрування ПДВ щодо суми податку на додану вартість в розмірі 1 532 184 грн. Державною податковою службою України не забезпечено автоматичний облік суми податку, на яку товариство має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в системі електронного адміністрування, а саме: реєстраційний ліміт в розмірі 1 532 184 грн.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 20 травня 2020 року в задоволенні позову ТОВ Комунсервіс відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, ТОВ Комунсервіс подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 20.05.2020р. з прийняттям нового судового рішення - про задоволення позову.
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом не враховано, що заявлені товариством позовні вимоги є похідними від анулювання реєстрації товариства платником податку на додану вартість. До дня прийняття Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі рішення від 11 грудня 2017 року №380/21-22-08-01-20 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ Комунсервіс мало податкові показники в розмірі 1 532 184 грн. відповідно до зареєстрованої податкової декларації за листопад 2017 року №9272540192 від 20.12.2017р. на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи. Електронний рахунок відкривається саме з метою перерахування платником ПДВ коштів для досягнення необхідної суми податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування, чи суми податку для сплати узгоджених податкових зобов`язань. Водночас, на електронному рахунку платника в системі електронного адміністрування ПДВ обліковуються не тільки внесені платником кошти, а й суми податку, що містяться у виданих чи отриманих податкових накладних, що сплачуються при ввезенні товарів на митну територію України.
Також, апелянт посилається на те, що оскільки податкове законодавство передбачає право ТОВ Комунсервіс на повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, не відшкодованого платнику протягом визначеного законодавством строку, позивач має майновий інтерес щодо відшкодування з бюджету сум ПДВ, які охоплюються поняттям майно в аспекті частини першої статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 28.01.1992р. ТОВ Комунсервіс зареєстровано як юридична особа та з 05.08.2008р. товариство перебуває на обліку у податковому органі як платник податку на додану вартість, а саме: з 28.01.1992р. по 14.06.2017р. - в Макарівському відділенні Вишгородської ОДПІ, а з 15.06.2017р. - в Херсонській ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області (у зв`язку із зміною місцезнаходження юридичної особи).
11.12.2017р. керівником ГУ ДФС у Херсонській області прийнято рішення №380/21-22-08-01-21 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ Комунсервіс , яке оскаржено позивачем в судовому порядку.
20.12.2017р. ТОВ Комунсервіс подало до Макарівського відділення Вишгородської ОДПІ декларацію з податку на додану вартість за листопад 2017 року, у р.21 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) якої вказано суму 1532184 грн.
В декларації з ПДВ за листопад 2017 року позивач зазначав суму податкового кредиту у розмірі 1532184 грн., але вона на електронному рахунку ТОВ Комунсервіс не була відображена.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 09.08.2018р. по справі №2140/1290/18, яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2018р., визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДФС у Херсонській області від 11.12.2017р. №380/21-22-08-01-20 Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість .
На виконання рішення суду по справі №2140/1290/18 податковим органом відновлено реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ Комунсервіс з 05.08.2018р.
На звернення позивача 02.09.2019р. до Державної казначейської служби України щодо облікованих коштів на електронному рахунку платника податків, листом від 10.09.2019р. №12-06-06/15332 його повідомлено, що 23.01.2015р. на підставі реєстру ДФС України в СЕА ПДВ ТОВ Комунсервіс (код ЄДРПОУ 00850661) відкрито рахунок №37513000232442 та станом на 09.09.2019р. залишок коштів на ньому становить 0,00 грн., реєстрів на закриття зазначеного рахунку від ДФС України не надходило.
04.12.2019р. ТОВ Комунсервіс звернулося до ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі із заявою щодо відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ щодо суми податку на додану вартість у розмірі 1 532 184 грн.
Листом від 17.12.2019р. вих. №3081/10/21-22-04-01-08 ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі повідомило про відсутність загальних правил відновлення автоматичного обліку показників в системі електронного адміністрування ПДВ після скасування рішення про анулювання реєстрації ПДВ. Порядок відновлення закритого чи відкриття нового рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ може бути визначений у самому рішенні суду. Запропоновано звернутись до контролюючих органів ДПС з детальним описом ситуації для отримання індивідуальної податкової консультації відповідно до ст.52 ПК України.
У зв`язку з цим, позивач звернувся 13.01.2020р. до ДФС України із заявою щодо відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ щодо суми податку на додану вартість у розмірі 1532184 грн. відповідно до зареєстрованої в Єдиному державному реєстрі вхідних податкових накладних за листопад 2017 року (вхідний №9272540192 від 20.12.2017р.).
Листом від 11.02.2020р. №5204/6/99-00-04-01-01-06 ДПС України повідомила позивача, що рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 09.08.2018р. по справі №2140/1290/18 виконано в повному обсязі шляхом відновлення ТОВ Комунсервіс реєстрації платника ПДВ з 05.08.2018р. Відновлення реєстраційної суми в СЕА ПДВ не було предметом судового спору в адміністративній справі.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідачів щодо не відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ щодо суми податку на додану вартість у розмірі 1532184 грн., ТОВ Комунсервіс звернулося з даним позовом до суду.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог товариства, визнав обґрунтованими твердження позивача, що з 02.04.2019р. товариство має право на поновлення всіх інших похідних прав, які були порушені в результаті неправомірного рішення ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі від 11.12.2017р. №380/21-22-08-01-20 Про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість , а саме: відновлення декларування ПДВ, поновлення електронного рахунку в СЕА ПДВ з відповідною інформацією у ній. Однак, суд дійшов висновку, що ТОВ Комунсервіс помилково ототожнює поняття суми ліміту, на яку платник має зареєструвати податкові накладні та розрахунки-коригування до податкових накладних (баланс на рахунку СЕА ПДВ) з від`ємним значенням у сумі 1532184 грн., вказаним у декларації.
Аналізуючи приписи Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014р. №569, судом першої інстанції зазначено, що на електронному рахунку можливо поновити суму ПДВ, яка була попередньо списана з такого рахунку, проте на електронному рахунку не можливо відобразити від`ємне значення з ПДВ. Натомість, від`ємне значення ПДВ відображається в інтегрованій картці платника податків, показники якої відтворюються в електронному кабінеті платника податків та впливають на подальше адміністрування ПДВ.
З цих підстав суд дійшов висновку, що відповідачами доведено відсутність правових підстав для внесення до системи електронного адміністрування ПДВ суми податку на додану вартість у розмірі 1532184 грн., яке є від`ємним значенням ПДВ, в якості суми ліміту, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає правильними такі висновки суду першої інстанції.
Відповідно до п.200.1, п.200.2 ст.200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Згідно п.200.3 ст.200 ПК України для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету.
При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду. (п.200.4 ст.200 ПК України)
Зі змісту вказаної норми слідує, що платник податків має право самостійно обрати спосіб, у який він розпоряджається своїм від`ємним значенням.
Як вбачається з матеріалів справи у даному випадку ТОВ Комунсервіс суму від`ємного значення в розмірі 1 532 184 грн. зараховано до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (згідно поданої товариством декларації за листопад 2017 року від 20.12.2017р. №9272540192 сума від`ємного значення в розмірі 1 532 184 грн. (р.21) перенесена до р.16.1 декларації наступного звітного періоду).
Питання електронного адміністрування податку на додану вартість врегульовано статтею 200-1 ПК України.
Так, відповідно до п.200-1.1 ст.200-1 ПК України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу. Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно п.200-1.5 ст.200 Кодексу з рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов`язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді.
Пунктом 200-1.7 ст.200-1 ПК України передбачено, що кошти, зараховані на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, є коштами, які використовуються виключно у цілях, визначених пунктом 200-1.5 статті 200-1 цього Кодексу та погашення податкового боргу з податку на додану вартість.
Механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків визначено Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014р. №569.
Вказаним Порядком рахунок у системі електронного адміністрування податку (електронний рахунок) визначено як рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов`язань з податку.
З системного аналізу вказаних положень чинного законодавства слідує, що сума від`ємного значення, що вказана платником податків в декларації з ПДВ, не є складовою ліміту, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних та не переноситься до системи електронного адміністрування ПДВ, у зв`язку з чим, як наслідок, не повинна відображатись в системі електронного адміністрування ПДВ. Перерахування коштів та знаходження коштів на електронному рахунку має своїм наслідком позитивне значення суми на електронному рахунку або ж нульове значення. Чинним законодавством не передбачено такої можливості, як відображення від`ємного значення суми ПДВ на електронному рахунку.
Колегія суддів вважає обґрунтованими доводи ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі, що при зверненні з позовом до суду з вимогою щодо зобов`язання податковий орган відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податків в системі електронного адміністрування ПДВ ТОВ Комунсервіс обрано не правильний спосіб захисту його прав, оскільки облікових карток в системі електронного адміністрування ПДВ не існує та жодною нормою законодавства ведення облікових карток в системі електронного адміністрування ПДВ не передбачено.
Контролюючим органом, у відповідності до наказу Міністерства фінансів України від 07.04.2016р. №422, ведуться інтегровані картки платника податків (ІКП), як форми оперативного обліку податків, зборів, митних платежів до бюджетів та єдиного внеску, що ведуться за кожним видом платежу та включають перелік показників підсистем інформаційної системи органів ДПС, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та цільовими фондами. Інтегровані картки платника податків (ІКП) не ведуться в системі електронного адміністрування ПДВ.
На підставі викладеного у сукупності колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачами доведено відсутність правових підстав для внесення до системи електронного адміністрування ПДВ суми податку на додану вартість у розмірі 1532184 грн., яке є від`ємним значенням ПДВ, в якості суми ліміту, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.
Доводи апеляційної скарги ТОВ Комунсервіс висновків суду першої інстанції не спростовують, ґрунтуються на помилковому тлумаченні товариством норм ПК України та Порядку №569, а тому підстав для задоволення апеляційної скарги позивача та скасування рішення суду першої інстанції від 20.05.2020р. колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягають.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Комунсервіс залишити без задоволення, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 20 травня 2020 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених ст. 328 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлений 28 липня 2020 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2020 |
Оприлюднено | 06.08.2020 |
Номер документу | 90753734 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні