ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
24 липня 2020 року м. Тернопіль Справа № 921/782/19 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
розглянув справу
за позовом: Чортківської міської ради, м.Чортків Тернопільської області
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю КОВЧЕГ-БМ , м.Тернопіль
про стягнення 548945,27грн,
за участю представників:
позивача: Гуйван І.М., головний спеціаліст юридичного відділу, довіреність №01-17/1423 від 15.11.2019;
відповідача: не з`явився.
В порядку ст.ст.8, 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів.
Короткий зміст позовних вимог, позиція позивача.
Чортківська міська рада, м.Чортків Тернопільської області, звернулася 11.12.2019 (згідно відтиску календарного штемпеля відділення поштового зв`язку м.Чортків на поштовому конверті відправлення №4850103928050) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю КОВЧЕГ-БМ , м.Тернопіль, про стягнення 558964,07грн боргу з орендної плати за землю. В обґрунтування позову позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов договору оренди земельної ділянки від 01.10.2007 (в редакції договору, викладеній в додатку №3 від 02.04.2014), відповідно до якого відповідачу надано в користування земельну ділянку, площею 5100кв.м за кадастровим №6125510100:01:001:0182, за адресою: вул.О.Гончара у м.Чорткові Тернопільської області.
Додатково, у поданій заяві №01-17/06 від 02.01.2020 (вх.№110 від 09.01.2020) про усунення недоліків позовної заяви, додаткових поясненнях №01-17/94 від 23.01.2020 (вх.№714 від 30.01.2020) радою зазначено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснено з урахуванням цільового призначення земельної ділянки та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Тобто, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовувано радою кумулятивно (накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. З цього приводу позивач також посилається висновок, викладений Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 18 грудня 2019 року у справі №804/937/16.
Позивач у відповіді на відзив №01-17/201 від 06.02.2020 (вх.№997 від 11.02.2020), заперечуючи твердження відповідача про сплив строку позовної давності по орендній платі, нарахованій за 2014-2016 роки зазначив, що міською радою згідно договору з орендна плата зараховувалася в порядку черговості на погашення заборгованості за попередні періоди, в яких допущено заборгованість. Також, позивач посилається на правову позицію щодо застосування положень закону про позовну давність, викладену Верховним Судом України у постанові від 16.09.2015 у справі №6-68цс15. Вважає, що відповідач самостійно має розраховувати належну до сплати суму щомісячного орендного платежу з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі, оскільки це передбачено договором.
Згідно поданого розрахунку заборгованості позивач у позовній заяві просив стягнути 56964,07грн орендної плати за землю, нараховану з 01.01.2014 по 01.12.2019.
В ході підготовчого провадження позивачем було подано двічі заяву про зменшення розміру позовних вимог. Згідно поданої 25.05.2020 останньої заяви №01-17/638 від 19.05.2020 (вх.№3127) до стягнення з ТОВ КОВЧЕГ-БМ заявлено орендні платежі, нараховані за період з 07.05.2014 по 31.01.2020 включно в розмірі 548945,27грн.
Також позивач вважає довідку ДФС від 19 березня 2020 року №1716/10-5/19-00-54-07/7182, яку подано відповідачем про відсутність у Товариства заборгованості з платежів, контроль за справляння яких покладено на контролюючі органи, такою, що не може свідчити про відсутність заборгованості за договором від 01.10.2007, оскільки така розроблена відповідно до Закону України Про публічні закупівлі , а між сторонами виникли правовідносини, які не регулюються даним законом. Крім того вказує, що контролюючий орган формує інформацію про наявність заборгованості згідно документів, поданих самим платником, котрі можуть містити неправдиві відомості (додаткові пояснення №01-17/639 від 19.05.2020 за вх. №3128 від 25.05.2020).
Заперечення відповідача.
Товариство з обмеженою відповідальністю КОВЧЕГ-БМ , згідно поданого 05.02.2020 відзиву на позов без номеру від 31.01.2020 (в.№869) та його уповноважений представник в судових засіданнях позовні вимоги заперечив. Зокрема зазначив, що згідно п.5.2 додатку №3 від 02.04.2014 до договору оренди землі від 01.10.2007 орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі, визначеному в твердій сумі, а саме - 10679,40грн. в місяць. Оскільки позивачем у претензії не обґрунтовано розміру орендних платежів, не наведено їх щомісячного розрахунку, товариством у листі-відповіді №24/09-01 від 25.09.2019 на претензію повідомлено про необхідність надання такого розрахунку заборгованості. На звернення відповідача Чортківська міська рада жодним чином не відреагувала, розрахунку заборгованості не надала.
Відповідач вважає, що оскільки жодних угод до договору щодо внесення змін до розміру орендної плати, порядку її нарахування сторонами укладено не було, відповідно, застосуванню для розрахунку орендної плати підлягає саме чинний у договорі розмір, а не обрахований в односторонньому порядку Чортківською міською радою з урахуванням індексації.
Крім того, відповідач просив суд застосувати загальний строк позовної давності по орендній платі, що нарахована за 2014-2016 роки, та у зв`язку з його пропуском відмовити у задоволенні позову, враховуючи, що розмір внесених грошових коштів Товариством свідчить про погашення заборгованості по оренді повністю.
Водночас, відповідач вважає передчасним включення до розрахунку заборгованості орендний платіж за листопад 2019 року у розмірі 20261,02грн, строк оплати якого за умовами договору оренди землі настав лише 20.12.2019 (п.5.2 Додатку №3), адже з позовною заявою Чортківська міська рада звернулася до суду 11.12.2019 .
Процесуальні дії суду у справі.
Ухвалою суду від 14.01.2020 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 11.02.2020, котре зважаючи на неявку представника відповідача, було відкладено на 10.03.2020, а згодом, з урахуванням клопотань учасників справи, на 24.03.2020.
Також, згідно клопотання позивача судом, в порядку ч.3 ст.177 ГПК України, строк підготовчого провадження у справі продовжувався на 30 днів (ухвала від 10.03.2020).
Оскільки постановою Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020 Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 на усій території України з 12.03.2020 введено карантин та, враховуючи лист Ради суддів України №9рс-186/20 від 16.03.2020, яким рекомендовано встановити особливий режим роботи судів України на карантинний період, з метою мінімізації ризиків розповсюдження гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, ухвалою суду від 19.03.2020 розгляд справи відкладено. З огляду на послаблення карантинних заходів, ухвалою суду від 24.04.2020 підготовче засідання призначено на 12.05.2020, яке відкладалося на 26.05.2020.
Ухвалою від 26.05.2020 судом прийнято до розгляду заяву №01-17/638 від 19.05.2020 (вх.№3127 від 25.05.2020) про зменшення розміру позовних вимог, підготовче засідання відкладено на 09.06.2020.
Ухвалою суду від 09.06.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 30.06.2020, котре, з урахуванням клопотання відповідача б/н від 30.06.2020 (вх.№4107 від 30.06.2020) про неможливість взяти участь у судовому засіданні на підставі ч.2 ст.202 ГПК України було відкладено на 21.07.2020. В судовому засіданні оголошувалася перерва до 24.07.2020.
У судовому засіданні 24.07.2020 представник позивача підтримав доводи та заперечення, наведені в межах підготовчого провадження з посиланням на обставини, які підтверджуються долученими до справи доказами.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився. Згідно поданого 23.07.2020 клопотання без номеру від 23.07.2020 (вх.№4784), просив здійснювати розгляд справи без його участі.
Після виходу з нарадчої кімнати в судовому засіданні 24.07.2020 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Фактичні обставини справи, встановлені судом.
01 жовтня 2007 року між Чортківською міською радою як Орендодавцем та суб`єктом підприємницької діяльності-фізичною особою Марко Володимиром Йосиповичем як Орендарем, укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого Орендодавець за розробленим на підставі рішення Чортківської міської ради №328 від 25.05.2007 Проектом землеустрою надав, а Орендар прийняв у строкове (на 25 років), платне користування земельну ділянку, площею 5100кв.м, що розташована по вул.О.Гончара в м.Чортків Тернопільської області, для будівництва критого ринку (п.п.1, 2, 7, 14, 17, 28, 27 договору від 01.10.2007).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що передана підприємцю в користування визначена в розмірі 591568,05грн.
Орендну плату встановлено в розмірі 2464,87грн в місяць, яка вноситься у грошовій формі до 20-го числа місяця, наступного за звітним; річний розмір орендної плати визначено в сумі 29578,40грн.
У пункті 33 договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
Відповідно до п. 42 цей договір набрав чинності після його підписання сторонами та здійснення державної реєстрації (п.42 договору від 01.10.2007).
Даний договір зареєстровано в Чортківському реєстраційному відділі Тернопільська філія "Центр ДЗК", про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.10.2007.
01.07.2008 сторонами договору підписано додаток, яким встановлено новий розмір орендної плати (3943,79грн в місяць).
02 квітня 2014 року між Чортківською міською радою як Орендодавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю КОВЧЕГ-БМ як Орендарем укладено додаток №3 до договору оренди землі від 01.10.2007 (далі - додаток №3), відповідно до якого договір оренди викладено в новій редакції.
Як вбачається з преамбули додатку, такий укладено у зв`язку із внесенням СПД-ФО Марком В.Й. речового права оренди на земельну ділянку, площею 5100кв.м, по вул.О.Гончара в м.Чортків Тернопільської області, до статутного фонду Товариства з обмеженою Ковчег-БМ .
Відповідно до додатку №3 до договору, Орендодавець передав земельну ділянку, що знаходиться в межах населеного пункту м.Чортків із земель громадського призначення (п.1.1), а Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, площею 5100кв.м за кадастровим №6125510100:01:001:0182, що знаходиться за адресою: вул.О.Гончара, м.Чортків Тернопільської області, для будівництва критого ринку (п.2.1 додатку №3).
За надану в користування земельну ділянку відповідач зобов`язався сплачувати своєчасно та в повному обсязі орендну плату в розмірі 10679,40грн в місяць, до 20-го числа місяця, наступного за звітним; використовувати земельну ділянку відповідно до цільового призначення (п.п.4.1.7, 5.1, 5.2)
Як вказано у п.2.4 додатку №3 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1601910,00грн; річний розмір орендної плати за користування земельною ділянкою становить 128152,80грн (8% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки).
Згідно п.5.3 додатку №3 обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
У пункті 5.4 додатку визначено, що розмір орендної плати переглядається у випадку, зокрема зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Розмір орендної плати та умови її сплати у разі внесення змін, сторони оформлюють додатковою угодою (п.5.6 додатку №3).
Згідно п.4.4.8 договору на Орендаря покладено обов`язок самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
Пунктом 4.4.18 додатку №3 визначено, що у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку Орендар протягом чотирнадцяти днів від отримання відповідного повідомлення та/або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний укласти відповідний щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення та державної реєстрації додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати додаткову угоду податкових органів.
Пунктами 12.1, 15.2 додатку №3 визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та у відповідності до умов договору шляхом укладення додаткової угоди; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку. Зміни та доповнення, додаткові угоди та додатки до договору є його невід`ємними частинами і мають юридичну силу у разі, якщо вони викладені у письмовій формі та оформлені відповідно до чинного законодавства України (п.15.3 додатку №3).
Згідно пункту 3.1. Договір укладено на 25 років.
Факт передачі земельної ділянки в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю КОВЧЕГ-БМ підтверджено шляхом підписання Акту прийому-передачі земельної ділянки.
З Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №21347934 від 07.05.2014 слідує, що 07.05.2014 реєстратором проведено державну реєстрацію договору оренди від 02.04.2014 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №12887421 від 07.05.20214; за Товариством зареєстровано право оренди земельної ділянки, площею 0,5101га за кадастровим №6125510100:01:001:0182, по вул.Олеся Гончара у м.Чортків Тернопільської області з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (номер запису про інше речове право 5575335).
Поряд з цим, порядок нарахування, сплати, зміни розміру орендної плати за землю додатково врегульовано Положенням про встановлення та справляння орендної плати за земельні ділянки в м.Чорткві, затвердженого рішенням Чортківської міської ради №30 від 19.03.2014 (далі Положення) в редакції рішень міської ради №12 від 19.03.2004, №293 від 23.06.2008, №494 від 25.04.2012.
Дане Положення розроблено з метою визначення порядку справляння орендної плати за земельні ділянки у межах м.Чортків з питань, які не врегульовані діючим законодавством (п.1.2 Положення).
При визначенні розміру орендної плати за договором, міською радою враховано п. 2.2 Положення, яким встановлено, що річний розмір орендної плати за земельні ділянки становить 8% їх нормативно-грошової оцінки, якщо площа земельної ділянки становить від більше 0,5 до 3,0га включно.
Відповідно до наявного Розрахунку суми заборгованості за оренду землі (а.с.216) Чортківською міською радою нараховано до сплати за період з 07.05.2014 по 01.03.2020 орендну плату в загальній сумі 548945,27грн , що складається з нарахувань:
- з 07 травня 2014 року по 31 грудня 2014 року (10679,40грн - щомісячний платіж орендної плати, 1 - коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки землі за 2014 рік, нараховано з 07 травня 2014 року по 31 травня 2014 року оренди в розмірі 8267,92грн , а з 1 червня 2014 року по 31 грудня 2014 року - 74755,80грн (10679,40х7). Відповідачем сплачено кошти в сумі 61664,90грн;
- з 01 січня 2015 року по 31 січня 2015 року (10679,40грн - щомісячний платіж орендної плати, 1,249 - коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки землі за 2015 рік, нараховано за 2015 рік 160 062,84грн орендної плати (10679,40х1,249х12); відповідачем в 2015 році орендна плата не сплачувалася;
- з 01 січня 2016 року по 31 січня 2016 року (10679,40грн - щомісячний платіж орендної плати, 1,433 - коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки землі за 2016 рік, нараховано з 01 січня 2016 року по 31 січня 2016 року орендної плати в розмірі 229370,04грн (10679,40х1,249х1,433х12). Відповідачем було сплачено 80000грн);
- з 01 січня 2017 року по 31 січня 2017 року (10679,40грн - щомісячний платіж орендної плати, 1,06 - коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки землі за 2017 рік, нараховано з 01 січня 2017 року по 31 січня 2017 року орендних платежів в розмірі 243132,24грн (10679,40х1,249х1, 433х1,06х12); відповідачем сплачено 50,73грн);
- з 01 січня 2018 року по 31 січня 2018 року (10679,40грн - щомісячний платіж орендної плати, 1 - коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки землі за 2018 рік; нараховано за 2018 рік до сплати 243132,24грн орендної плати (10679,40х1, 249х1,433х1,06х1х12). Відповідачем внесено по договору кошти в сумі 424000грн);
- з 01 січня 2019 року по 31 січня 2019 року (10679,40грн щомісячний платіж орендної плати, 1 - коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки землі за 2019 рік, нараховано за 2019 рік до сплати 243132,24грн орендної плати (10 679, 40х1,249х1,433х1,06х1х12); відповідачем сплачено за даний період 64453,44грн);
з 01 січня 2020 року по 01 березня 2020 року (10679,40грн - щомісячний платіж орендної плати, 1 - коефіцієнт індексації нормативно-грошової оцінки землі за 2020 рік, нараховано за січень 2020 до сплати 20261,02 грн орендної плати (10679,40х1,249х1,433х1,06х1); відповідачем сплачено 43000грн.
Таким чином, за 2014 рік орендні платежі склали 83023,72грн , виходячи із розміру орендної плати 10679,40 грн в місяць;
- за 2015 рік в сумі 160062,84грн, виходячи із розміру проіндексованої орендної плати в розмірі 13338,57грн;
- за 2016 рік в сумі 229370,04грн, виходячи із розміру проіндексованої орендної плати в розмірі 19114,17грн ;
- за 2017 рік в загальній сумі 243132,24грн , виходячи із розміру проіндексованої орендної плати в розмірі 20261,02грн в місяць;
- за 2018 рік нараховано до сплати 243132,24грн оренди із визначенням 20261,02грн щомісячного орендного платежу;
- у 2019 році річна сума оренди за землю склала 243132,24грн із визначенням 20261,02грн щомісячного орендного платежу;
- за січень 2020 року нараховано до сплати 20261,02грн оренди.
Отже, за підрахунками позивача (а.с. 216) відповідач по договору від 01.10.2007 за оренду земельної ділянки за період з травня 2014 по січень 2020 включно повинен був сплатити орендну плату в загальному розмірі 1 222 114,34грн .
При розрахунку розміру орендної плати позивач застосував коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014-2019 роки, шляхом множення розміру орендної плати (встановленої п.5.2 договору в редакції додаткової угоди № 3) на їх значення.
Матеріалами справи, зокрема Звітами про рух коштів на рахунках за період з 01.01.2018 по 01.12.2019, з 01.12.2019 по 31.12.2019, з 01.01.2020 по 01.02.2020, з 01.02.2020-29.02.2020, платіжними дорученнями №2 від 30.10.2018, №1від 03.10.2019, №2 від 26.12.2019, №1 від 31.01.2020 та Виписками з банківського рахунку (а.с.65-73, 142, 143, 217) за період з травня 2014 року по лютий 2020 року підтверджується факт внесення ТОВ КОВЧЕГ-БМ коштів в рахунок погашення заборгованості по оренді за договором від 01.10.2007 року в загальному розмірі 673169,07грн , а саме: у 2014 році сплачено 61664,90грн (в червні сплачено 18947,30грн, в серпні - 10679,40грн, вересні - 10679,40грн, жовтні - 10679,40грн); в жовтні 2015 року в сумі 2413грн; в серпні 2016 року - 80000грн; в березні 2017 року - 50,73грн, у 2018 році сплачено кошти в сумі 424000грн (в лютому - 21000грн, квітні - 42000грн, вересні - 42000грн, жовтні - 319000грн); у 2019 році - в розмірі 64453,44грн (в жовтні 42953,44грн, в грудні 21500грн); в січні 2020 року - 21500грн, в лютому 2020 року - 21500грн. Дана сума сторонами не заперечується.
Таким чином, заборгованість відповідача станом на 01.03.2020 року становить 548945,27грн (1222114,34-673169,07).
Довідкою, виданою Чортківським управлінням Головного управління ДПС у Тернопільській області №22/9-1/19-00-50 від 17.04.2020 (а.с.176) підтверджено факт внесення товариством з обмеженою відповідальністю КОВЧЕ-БМ орендних платежів за договором оренди у 2014 році в сумі 61664,9грн, у 2016 році - 80000грн, у 2017 році - 50,73грн., у 2018 році - 424000грн, у 2019 році - 64453,44грн.
Згідно довідки ГУ ДПС у Тернопільській області №1716/10-5/19-00-54-07/7182 від 19.03.2020 (а.с.197) слідує, що у ТОВ КОВЧЕГ-БМ немає податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості по сплаті платежів, контроль за справляння яких покладено на контролюючі органи.
Оскільки між позивачем та відповідачем склались господарсько-правові відносини на підставі договору оренди землі, а не податкові, тому суд критично оцінює надану довідку адже така свідчить про наявність чи відсутність податкової заборгованості у відповідача і не стосується виконання договірних зобов`язань по сплаті орендних платежів за землю, які є предметом доказування у даній справі.
З метою досудового врегулювання спору позивачем направлено Товариству з обмеженою відповідальністю КОВЧЕГ-БМ претензію про погашення заборгованості по орендних платежах в розмірі 520 873,43 грн. Однак, листом від 25 вересня 2019 року №24/09-01 відповідач відмовився сплачувати зазначену суму заборгованості, оскільки з Розрахунку суми боргу неможливо визначити за який період виник борг, тому з урахуванням відсутності угоди про внесення змін до договору в частині розміру орендної плати, відповідач просив здійснити розрахунок з урахуванням умов діючого договору оренди землі.
Оцінюючи доводи позивача на предмет їх законності та обгрунтованості, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог частково, виходячи з наступних мотивів.
Відносини, які виникли між сторонами у справі на підставі договору оренди земельної ділянки від 01.10.2007 в редакції додатку №3 від 02.04.2014 до договору є відносинами з оренди земельної ділянки.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 21 Закону України Про оренду землі визначено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
У відповідності до статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
При цьому, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 Податкового кодексу України).
За приписами статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = [І - 10]:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
З наведених вище положень Податкового кодексу України та Закону України Про оренду землі вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме договором оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 30.03.2018 у справі №916/3236/16, від 01.10.2018 у справі №916/3233/16.
Згідно з пунктом 5.3 додатку № 3 до договору оренди землі, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації , визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренд чи продовження його дії.
В той же час, згідно з пунктом 5.4 договору (в редакції додаткової угоди № 3), розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни коефіцієнтів індексації , визначених законодавством.
Відповідно до п.4.4.18 договору у випадку зміни нормативно грошової оцінки землі , розміру ставок земельного податку або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту Орендар зобов`язаний в 14-денний термін укласти з Орендодавцем додаток до п. 5.3 договору.
За визначенням, що міститься в статті 1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, згідно ст.ст.13, 15 Закону України Про оцінку земель .
За приписами частини 5 статті 5 Закону Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробленні показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання й охорони земель.
Індексація розміру орендної плати за землю з урахуванням коефіцієнтів інфляції передбачена статтями 15 та 21 Закону України Про оренду землі і є однією із істотних умов договору оренди. Мінімальний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності залежить від розміру земельного податку, на який в свою чергу може впливати індексація ставок земельного податку (якщо грошова оцінка земель населених пунктів не проведена) та індексація грошової оцінки землі (якщо грошова оцінка встановлена).
Враховуючи викладене, розмір орендної плати за земельні ділянки індексується щорічно станом на 1 січня поточного року на коефіцієнт індексації ставок земельного податку та коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за попередній рік. Якщо значення коефіцієнта індексації грошової оцінки земель не перевищує одиниці, індексація не проводиться.
Суд звертає увагу, що випадки, при настанні яких сторони мають укладати додаткову угоду до договору щодо зміни розміру орендної плати, визначені у п. 5.4. договору, зокрема у разі зміни нормативно грошової оцінки землі.
В даному випадку рішення органом місцевого самоврядування про затвердження нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якою користується відповідач не приймалося, і з цих підстав позов не заявлявся. Натомість, позивач просить стягнути з відповідача орендну плату з урахуванням індексації нормативно грошової оцінки землі, що не є тотожним поняттю зміни нормативно грошової оцінки землі.
Більше того, за умовами додатку №3 у п.4.4.8 на відповідача як Орендаря покладено обов`язок самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативно грошової оцінки землі згідно з чинним законодавством, а тому відповідач мав дотримуватися взятих на себе зобов`язань щодо порядку сплати орендної плати .
Згідно частини 1 статті 174 Господарського кодексу України, господарський договір є підставою виникнення господарських зобов`язань.
Відповідно до положень статей 627, 628, 629 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства; сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Приписами статті 13 Закону України Про оренду землі унормовано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно статті 15 Закону України Про оренду землі встановлено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України), згідно статті 21 Закону України Про оренду землі .
Орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Статтею 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з приписами статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі, серед іншого, зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Предметом спору у даній справі є вимога про стягнення заборгованості по орендній платі за користування земельною ділянкою комунальної форми власності, площею 5100кв.м, що знаходиться в м. Чортків Тернопільської області, по вул.О.Гончара у зв`язку з порушенням строків внесення плати, визначених умовами договору.
Спір між сторонами виник у зв`язку з неналежним виконанням з боку відповідача, умов договору оренди земельної ділянки від 01.10.2007 в частині сплати орендної плати за період з 07.05.2014 по 31.01.2020 із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки при визначенні розміру орендної плати.
З`ясовано, що ТОВ Ковчег-БМ за умовами додатку №3 від 02.04.2014 зобов`язалося за користування земельною ділянкою, пл.5100кв.м (кадастровий №6125510100:01:001:0182), сплачувати по 10679,40грн орендної плати в місяць у строк до 20-го числа місяця, наступного за звітним та самостійно щорічно індексувати зазначену суму.
При цьому, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (п.5.3 додатку №3 від 02.04.2014).
У пункті 2.4 додатку №3 сторонами визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду, становить 1601910грн. Річний розмір орендної плати становить 128152,80грн (1601910х8%) - п.5.1 додатку. Будь які зміни до договору оренди землі щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки сторонами не вносилися.
Як зазначалося вище, розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
При цьому чинне законодавство України не забороняє визначати розмір орендної плати шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає приписам частини 1 статті 15, статті 21 Закону Про оренду землі .
Оскільки згідно з п.4.4.8 додатку №3 у відповідача існує обов`язок самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, слід дійти висновку, що при розрахунку розміру орендної плати, яку мав сплачувати відповідач за спірний період, необхідно виходити з щомісячного розміру орендної плати (10679,40грн) та з урахуванням коефіцієнту індексації щодо кожного року, за який нараховується орендна плата.
Позивачем при нарахуванні орендних платежів за землю застосовувалися такі коефіцієнти індексації: у 2015 році - 1,249, у 2016 році - 1,433, у 2017 році - 1,06, у 2018-2019роках- 1,0. Відповідно, щомісячний орендний платіж у 2014 році склав 10679,40грн, у 2015 році - 13338,57грн, у 2016 році - 19114,17грн, у 2017 році - 20261,02грн, у 2018 році - 20261,02грн, у 2019 році - 20261,02грн, у 2020 році - 20261,02грн.
Отже, розмір орендної плати, яку відповідач зобов`язаний сплачувати, змінювався протягом дії договору у зв`язку із індексацією грошової оцінки землі. Утім останній, в порушення своїх зобов`язань, не сплачував орендні платежі у повному розмірі.
За таких обставин, господарський суд відхиляє посилання відповідача про необґрунтованість здійсненого позивачем розрахунку орендних платежів у спірний період.
Відповідно до статті 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
За заявлений період користування земельною ділянкою відповідач у визначений договором строк орендну плату вносив не повністю та несвоєчасно, його заборгованість становить 548945,27грн.
Відповідно до статті 193 Господарського Кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язань, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Згідно зі ст.526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст.610 Цивільного кодексу України).
З огляду на вище вказані положення Закону України Про оренду землі , Податкового кодексу України, нарахування позивачем орендної плати в сумі 1222114,34грн є правомірним, а несплата відповідачем 548945,27грн є доведеною.
Водночас, під час судового розгляду справи відповідачем було заявлено про застосування до позовних вимог Чортківської міської ради загального строку позовної давності.
Розглядаючи дану заяву, суд враховує наступне.
Відповідно до ст.256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Згідно ст. 257 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Відповідно до ч. 4 ст. 267 Цивільного кодексу України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
За змістом статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушеного права або охоронюваного законом інтересу особи.
Із вищенаведеного вбачається, що початок перебігу позовної давності співпадає з моментом виникнення у зацікавленої сторони права на позов, тобто можливості реалізувати своє право в примусовому порядку через суд.
Таким чином, у разі неналежного виконання орендарем зобов`язань за договором, позовна давність за вимогами орендодавця про стягнення орендної плати повинна обчислюватися з моменту настання строку сплати орендної плати.
Європейський суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, наголошує, що позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Термін позовної давності, що є звичайним явищем у національних законодавствах держав-учасників Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, виконує кілька завдань, в тому числі забезпечує юридичну визначеність та остаточність, запобігаючи порушенню прав відповідачів, які можуть трапитись у разі прийняття судом рішення на підставі доказів, що стали неповними через сплив часу (рішення у справі ВАТ Нафтова компанія Юкос проти Росії , заява №14902/04, від 20 вересня 2011 року).
Судом встановлено факт порушення прав позивача. Умовами договору сторонами визначено строк оплати щомісячного орендного платежу до 20-го числа місяця, наступного за завітним, тобто згідно з умовами договору орендар зобов`язаний здійснювати орендну плату щомісячно, тому відповідальність за невиконання цього обов`язку виникає щомісяця, а право орендодавця вважається порушеним з моменту неотримання чергового платежу.
Станом на день подання позову до суду (11.12.2019) право на стягнення з відповідача орендної плати за користування земельною ділянкою за жовтень 2016 року виникло у позивача з 21.11.2016, а за листопад 2016року - з 21.12.2016.
Оскільки Чортківська міська рада звернулася до господарського суду з вимогою про стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за період з травня 2014 року по жовтень 2016 року включно поза межами встановленого трирічного строку позовної давності, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в цій частині, що становить 292563,36 грн. Вимоги щодо нарахованої орендної плати за період з 01.11.2016 по 31.01.2020 (з урахуванням заяви від 25.05.2020) в розмірі 787886,08грн є такими, що заявлені в межах загального строку позовної давності, відтак, з урахуванням сплачених відповідачем коштів за оренду землі в цей період в розмірі 531504,17грн, суд визнає вимоги позивача щодо стягнення 256381,91грн (787886,08-531504,17) заборгованості правомірними та такими, що заявлені в межах строку позовної давності, тому підлягають до задоволення.
При цьому суд враховує, що здійснення відповідачем часткової оплати орендної плати за землю у спірний період в розмінні закону про позовну давність не є дією, яка перериває строк позовної давності щодо попереднього платежу.
Відповідно до ст.ст.73, 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст.76 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог та про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою за кадастровим №6125510100:01:001:0182, площею 5100кв.м, що знаходиться по вул.О.Гончара в м.Чортків Тернопільської області, відповідно до редакції договору, викладеної в додатку №3від 02.04.2014 до договору оренди землі від 01.10.2007 у розмірі 256381,91грн, що виникла станом на 01.02.2020 (нарахування за січень включно).
Щодо інших доводів та заперечень сторін, то суд враховує усталену практику Європейського суду з прав людини, зокрема, викладену у рішенні від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України , де Суд зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.
У справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід.
Таким чином, питання чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у контексті конкретних обставин справи (Проніна проти України, №63566/00, §23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
У даній справі судом надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному розумінні, а заперечення відповідача не спростовують обставин, встановлених судом на підставі наявних у справі доказів.
Розподіл судових витрат.
Судові витрати, що складаються із сплаченого позивачем судового збору в розмірі 8385грн, згідно ст.129 ГПК України, покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.4, 11, 42, 46, 47, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 216, 219, 220, 222, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю КОВЧЕГ-БМ (вул.Текстильна, 28, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 36268617) на користь Чортківської міської ради (вул.Шевченка, 21, м.Чортків Тернопільської області, ідентифікаційний код 24636045) - 256381 (двісті п`ятдесят шість тисяч триста вісімдесят одну)грн 91коп. заборгованості по орендній платі та 3845 (три тисячі вісімсот сорок п`ять)грн 73коп. в повернення сплаченого судового збору.
3. В решті позовних вимог - відмовити.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 05.08.2020.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2020 |
Оприлюднено | 05.08.2020 |
Номер документу | 90774614 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні