Постанова
від 05.08.2020 по справі 200/14186/19-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 серпня 2020 року справа № 200/14186/19

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ, вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гайдара А.В., суддів: Компанієць І.Д., Ястребової Л.В., секретар судового засідання - Харечко О.П., за участю представника позивача Ходиревої Л.В., представника відповідача Пономарьова А.О., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року (повний текст складено 12 лютого 2020 року в м. Слов`янськ Донецької області) у справі № 200/14186/19-а (суддя в 1 інстанції - Абдукадирова К.Е.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю РАЙСЬКЕ до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю РАЙСЬКЕ (далі - позивач) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, в якому просили: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 05 червня 2019 року № 0037354501 про застосування штрафу у розмірі 40% (23 216,96 гривень) за затримку реєстрації податкових накладних від 61 календарних днів і більше на суму податку на додану вартість 58 042,40 гривень; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03 липня 2019 року № 0045804501 про збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на 58 042 грн. за основним платежем та застосування штрафної санкції у сумі 14 511,00 гривень.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 23 квітня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ РАЙСЬКЕ зареєструвало податкову накладну від 04 квітня 2018 року № 1 на суму ПДВ - 58 042,40 грн. Після виявлення помилки у даті накладної № 1 (замість вірної дати 04.04.2019р. помилково зазначено - 04.04.2018р.), згідно з пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України ТОВ РАЙСЬКЕ зареєструвало в ЄРПН 24.04.2019р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до накладної № 1, яким відкоригувало показники накладної № 1. В подальшому, у травні 2019р. позивач зареєстрував податкову накладну від 04.04.2019р., яка, за винятком дати, повністю співпадала з Накладною № 1.

Позивач зазначав, що шляхом реєстрації 25.05.2019р. накладної № 2, ТОВ РАЙСЬКЕ фактично відкоригувало накладну № 1, що виключає притягнення підприємства до відповідальності, оскільки згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. У пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України вказано, що граничні строки для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Як вказано вище, накладну № 1 ТОВ РАЙСЬКЕ зареєструвало 23.04.2019р, тобто в межах строків, встановлених пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України.

Проте, при оформленні накладної № 1 уповноважена особа ТОВ РАЙСЬКЕ допустила технічну помилку в обов`язковому реквізиті - даті складання податкової накладної. Вказував, що останнім абзацом пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України передбачена можливість складання розрахунку коригування до податкової накладної у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Вказував на порушення податковим органом статті 19 Конституції України та вважає що, оскільки відповідачем під час проведення перевірки, не було дотримано вимог Податкового кодексу України, допущено порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року у справі № 200/14186/19-а позовні вимоги було задоволено, внаслідок чого: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 05 червня 2019 року № 0037354501 про застосування штрафу у розмірі 40% (23 216,96 гривень) за затримку реєстрації податкових накладних від 61 календарних днів і більше на суму податку на додану вартість 58 042,40 гривень; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03 липня 2019 року № 0045804501 про збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на 58 042 грн. за основним платежем та застосування штрафної санкції у сумі 14 511,00 гривень; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю РАЙСЬКЕ суму судового збору у розмірі 3 842,00 гривень.

Не погодившись з таким рішенням, Головним управлінням ДПС у Донецькій області подано апеляційну скаргу, в якій зазначено, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим, винесеним з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим підлягає скасуванню, та просили скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що податковий орган діяв виключно в межах власних повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією України та Податковим кодексом України.

Вказує, що уточнюючий розрахунок з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок до декларації з ПДВ за квітень 2018р. позивачем не було подано, що призвело до заниження податкових зобов`язань на 58 042,40 гривень. Вважає, що ТОВ РАЙСЬКЕ не включено до податкових зобов`язань суму ПДВ по податковій накладній від 04.04.2018р. № 1 у сумі 58 042,40 грн., тоді як розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 23.04.2019р. № 1 до цієї податкової накладної проведено в сумі (-58 042,40) гривень. Таким чином, ТОВ РАЙСЬКЕ порушено вимоги п. 187.1 ст. 187 ПКУ щодо дати виникнення податкових зобов`язань.

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2020 року було замінено відповідача у справі № 200/14186/19-а Головне управління ДФС у Донецькій області на Головне управління ДПС у Донецькій області (далі - відповідач).

В судовому засіданні представник відповідача підтримала доводи апеляційної скарги та просила її задовольнити, проти чого заперечувала представник позивача.

Відповідно до вимог частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін у справі, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю РАЙСЬКЕ зареєстроване в якості юридичної особи за адресою 84020, Донецька область, Олександрівський район, с. Високопілля, вул. Садова, буд. 1, код ЄДРПОУ 36976133. Позивач перебуває на податковому обліку у відповідача та є платником податку на додану вартість.

Як вбачається з матеріалів справи, 11 травня 2019 року Добропільським відділом податків і зборів з юридичних осіб Покровсько - Добропільського управління ГУ ДФС у Донецькій області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 200.10 статті 200 розділу V, в порядку підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75, статті 76 розділу II Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) з датою складання квітень 2018 року ТОВ РАЙСЬКЕ (код за ЄДРПОУ 36976133).

За наслідками проведеної перевірки складено акт Про результати камеральної перевірки дотримання граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних з податку на додану вартість ТОВ РАЙСЬКЕ (код за ЄДРПОУ 36976133) за квітень 2018 року від 11 травня 2019 року № 107/05-99-45-01/36976133 (далі - Акт № 107) (арк.справи 69-71).

Як зазначено у вказаному Акті, при перевірці використано бази даних Державної фіскальної служби України, а саме дані з Єдиного реєстру податкових накладних, ІС Податковий блок .

Перевіркою своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у ЄРПН встановлено, що позивачем 23 квітня 2019 року зареєстровано податкову накладну за реєстраційним в ЄРПН № 9311546686, яка виписана 04 квітня 2018 року на адресу ПП Віктор і К на суму ПДВ 58 042,40 гривень.

Як зазначено в Акті № 107, за даними ЄРПН ТОВ РАЙСЬКЕ зареєстровано податкову накладну з порушенням граничного терміну реєстрації, чим порушено вимоги пункту 201.10 статті 201 ПК України. У разі порушення терміну застосовуються штрафні санкції згідно з Податковим кодексом України.

На підставі чого, відповідачем зроблені висновки про те, що дані камеральної перевірки свідчать про порушення ТОВ РАЙСЬКЕ пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу в частині порушення термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН, а саме: податкова накладна від 04.04.2018 № 1, виписана на адресу ПП Віктор і К (код за ЄДРПОУ 20651018) ПДВ на суму 58042,40 грн., зареєстрована із затримкою від 61 до 365 календарних днів. Відповідальність платника передбачена пунктом 120-1.1. статті 120-1 розділу II Податкового кодексу.

На підставі Акту перевірки № 107 від 11 травня 2019 року податковим органом винесено спірне податкове повідомлення - рішення від 05 червня 2019 року № 0037354501 про застосування штрафу у розмірі 40% (23 216,96 гривень) за затримку реєстрації податкових накладних від 61 календарних днів і більше на суму податку на додану вартість 58 042,40 гривень (арк.справи 12).

13 червня 2019 року за № 25 позивач направив на адресу ДФС України скаргу на податкове повідомлення - рішення від 05 червня 2019 року № 0037354501 в якій просив скасувати зазначене податкове повідомлення - рішення (арк.справи 16-19).

Рішенням ДФС України Про результати розгляду скарги від 22.08.2019 року № 16/99-99-11-06-01-25 скаргу позивача залишено без задоволення, а спірне податкове повідомлення - рішення від 05 червня 2019 року, без змін (арк.справи 20,21).

Колегією суддів також встановлено, що 30 травня 2019 року податковим органом складений Акт № 141/05-99-45/36976133 Про результати камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість ТОВ РАЙСЬКЕ (код за ЄДРПОУ 36976133) за квітень 2018 року (вх..№ 9094908066 від 16.05.2018, за квітень 2019 року вх..№ 9103209009 від 17.05.2019р.) (арк.справи 7-9) (далі - Акт № 141).

Як вбачається зі змісту зазначеного Акту перевірки, при проведенні камеральної перевірки встановлено порушення пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу в частині не віднесення до податкових зобов`язань за квітень 2018 року суми ПДВ у розмірі 58042,40 грн. по податковій накладній від 04.04.2018р. № 1, виписаній покупцю ПП Віктор і К (код за ЄДРПОУ 20651018) та зареєстрованій в ЄРПН із запізненням 23.04.2019р.

В Акті № 141 також визначено, що ТОВ РАЙСЬКЕ в Єдиному реєстрі податкових накладних у квітні 2019 року зареєстровано на адресу ПП Віктор і К (код за ЄДРПОУ 20651018) податкові накладні та розрахунок коригування, а саме: податкова накладна від 04.04.2018 №1, зареєстрована 23.04.2019, ПДВ на суму 58042,40 грн.; податкова накладна від 04.04.2019 № 2, зареєстрована 24.04.2019, ПДВ на суму 58042,40 грн.; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 23.04.2019 № 1 до податкової накладної від 04.04.2018 № 1, зареєстрований 24.04.2019, ПДВ на суму (-58042,40) грн.

У податковій звітності з ПДВ за квітень 2019 року ТОВ РАЙСЬКЕ задекларовано податкові зобов`язання по ПП Віктор і К на суму 0 грн. (податкова накладна з урахуванням розрахунку коригування). Але, уточнюючий розрахунок з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок до декларації з ПДВ за квітень 2018 року підприємством не надано, що призвело до заниження податкових зобов`язань на суму 58042,40 грн.

Тобто, на думку податкового органу ТОВ РАЙСЬКЕ не включено до податкових зобов`язань суму ПДВ по податковій накладній від 04.04.2018 № 1 у розмірі 58042,40 грн., тоді як розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 23.04.2019 № 1 до цієї податкової накладної проведено в сумі (-58042,40) грн.

Податковим органом в Акті № 141 зроблені висновки щодо встановлення порушення пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) в частині не віднесення до податкових зобов`язань ПДВ у сумі 58042,00 грн., що призвело до заниження суми податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню та сплаті до державного бюджету у розмірі 58042,00 грн., у т.ч. за квітень 2018 року 58042,00 грн.

На підставі Акту перевірки № 141 від 30 травня 2019 року податковим органом винесено друге спірне податкове повідомлення - рішення від 03 липня 2019 року № 0045804501 про збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на 58 042 грн. за основним платежем та застосування штрафної санкції у сумі 14 511,00 гривень (арк.справи 14).

Також в матеріалах справи наявні розрахунки штрафних санкцій до спірних податкових повідомлень - рішень від 05 червня 2019 року та 03 липня 2019 року (арк.справи 13, 15).

Колегією суддів також встановлено, що 27 лютого 2019 року між ТОВ РАЙСЬКЕ та ПП Віктор і К укладено договір поставки № 27021902 (арк.справи 27-28). Відповідно до вказаного договору, ТОВ РАЙСЬКЕ зобов`язується передати у власність ПП Віктор і К сільськогосподарську продукцію насіння соняшника (п. 1).

Як вбачається з матеріалів справи 23 квітня 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ РАЙСЬКЕ зареєструвало податкову накладну від 04 квітня 2018 року № 1 на суму ПДВ - 58 042,40 грн. Після виявлення помилки у даті накладної № 1 (замість вірної дати 04.04.2019р. помилково зазначено - 04.04.2018р.), згідно з пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України ТОВ РАЙСЬКЕ зареєструвало в ЄРПН 24.04.2019р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до накладної № 1, яким відкоригувало показники накладної № 1. В подальшому, у травні 2019р. позивач зареєстрував податкову накладну від 04.04.2019р. на суму ПДВ - 58 042,40 грн. (арк.справи 31-39).

Отже спірними питаннями цієї справи є правомірність винесення податковим органом податкових повідомлень-рішень від 05 червня та 03 липня 2019 року.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI ( далі - ПК України).

Щодо спірного податкового повідомлення - рішення від 05 червня 2019 року № 0037354501 про застосування штрафу у розмірі 40% (23 216,96 гривень) за затримку реєстрації податкових накладних від 61 календарних днів і більше на суму податку на додану вартість 58 042,40 гривень.

Відповідно до статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо: дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.

Згідно з приписами статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Статтею 201 визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (п. 201.1).

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (п. 201.10.).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Водночас, відповідно до приписів статті 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної (п. 192.1.1.).

З правового аналізу зазначених вище норм можливо зробити висновок, що платник податків має право на коригування податкової накладної не лише за кількісними показниками, а й у випадку допущення помилок при складанні податкових накладних.

Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 затверджений Порядок заповнення податкової накладної.

Пунктом 21 зазначеного Порядку у разі здійснення коригування сум податкових зобов`язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до статті 192 розділу V Податкового кодексу України постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної.

У разі складання розрахунку коригування з метою виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, у розрахунку коригування зазначаються виправлені дані.

Пунктом 22 передбачено, що у разі допущення помилки в реквізитах заголовної частини податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка не заважає ідентифікувати здійснену операцію, постачальник (продавець) на дату виявлення такої помилки складає розрахунок коригування до податкової накладної, у якому всі правильно заповнені реквізити податкової накладної повторюються, а реквізит, у якому допущено помилку, заповнюється без помилок.

Відповідно до пункту 21 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну України від 31.12.2015 року № 1307, не допускається виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номеру, суд ставиться критично та до уваги не бере.

Так, згідно абзацу 6 пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Як вже зазначалось, позивачем самостійно виявлено допущену помилку у даті податкової накладної, зокрема, замість помилково зазначеної дати 04.04.2018р., позивачем, шляхом направлення до податкового органу розрахунку / коригування зареєстровано в ЄРПН 24.04.2019р. розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до накладної № 1, яким відкоригувало показники накладної № 1 та в подальшому зареєстровано податкову накладну від 04.04.2019р. При цьому, платником податку дата податкової накладної не змінювалася, а було зареєстровано нову податкову накладну з аналогічними показниками, в зв`язку з тим, що операція, за якими помилково була виписана податкова накладна не відбулася.

Таким чином, позивач скористався наданим йому Податковим кодексом України правом для коригування помилки в реквізитах заголовної частини податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, колегією суддів встановлено, що податкова накладна на суму 58042,40 гривень видана на виконання договору поставки № 27021902 від 27 лютого 2019 року, що також унеможливлює складання такої накладної у 2018 році, що в свою чергу свідчить про технічну помилку при заповненні податкової накладної.

За змістом пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України штрафні санкції за порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних накладаються на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації.

Враховуючи те, що поставка товару фактично не відбулася, відповідно і обов`язку щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у платника податку не виникає, а відтак відсутні і підстави для застосування штрафних санкцій за недотримання покладеного на платників податку обов`язку.

Також слід зазначити, що реєстрація податкової накладної з метою виправлення раніше допущеної помилки не є несвоєчасною реєстрацією накладної з вини платника податку, крім того, законодавством України не передбачено іншого механізму виправлення помилки в податковій накладній, а тому застосування до платника податків штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, складених у зв`язку із необхідністю виправлення помилки у своєчасно зареєстрованих податкових накладних згідно з механізмом, запропонованим роз`ясненнями Державної фіскальної служби України, є протиправним.

Також колегія суддів зазначає, що у випадку помилкового складання податкової накладної на операцію з постачання товарів/послуг та реєстрації її в Єдиному реєстрі податкових накладних платник податку з метою виправлення допущеної помилки має право згідно з пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України скласти розрахунок коригування до помилкової податкової накладної. Такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку на додану вартість, на якого була складена помилкова податкова накладна (покупцем (отримувачем) товарів/послуг).

Колегія суддів вважає, що податковий орган, приймаючи спірне податкове повідомлення - рішення не врахував всі обставини справи, наслідком чого є винесення протиправного податкового повідомлення - рішення.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову в цій частині та визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 05 червня 2019 року № 0037354501 про застосування штрафу у розмірі 40% (23 216,96 гривень) за затримку реєстрації податкових накладних від 61 календарних днів і більше на суму податку на додану вартість 58 042,40 гривень.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного суду від 06 серпня 2018 року по справі № 802/1198/16-а.

Щодо спірного податкового повідомлення - рішення від 03 липня 2019 року № 0045804501 про збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на 58 042 грн. за основним платежем та застосування штрафної санкції у сумі 14 511,00 гривень, колегія суддів вважає, що зазначена позовна вимога також підлягає задоволенню, оскільки є похідною від першої.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 23, 33, 292, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року у справі № 200/14186/19-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року у справі № 200/14186/19-а - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 05 серпня 2020 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 та п. 3 Розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.В. Гайдар

Судді І.Д. Компанієць

Л.В. Ястребова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2020
Оприлюднено07.08.2020
Номер документу90782565
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/14186/19-а

Ухвала від 26.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 05.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Постанова від 05.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 11.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Абдукадирова К.Е.

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Абдукадирова К.Е.

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Абдукадирова К.Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні