Рішення
від 04.08.2020 по справі 905/1066/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

04.08.2020 Справа № 905/1066/20

Господарський суд Донецької області у складі судді Курило Г.Є.,

при секретарі судового засідання Юрлагіній В.В.,

розглянувши матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства Українська залізниця , м. Київ в особі регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця , м.Лиман

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Метпромстіл , м.Маріуполь

про стягнення штрафу у розмірі 208135,00грн.

Представники сторін:

від позивача: Єрьомичева А.В. (довіреність б/н від 09.04.2020; свідоцтво серії ДН №5512 від 13.06.2019);

від відповідача: не з`явився.

В судовому засіданні оголошувалась перерва з 30.06.2020 до 04.08.2020

Суть спору: Позивач, Акціонерне товариство Українська залізниця , м. Київ в особі регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця , м.Лиман звернувся до Господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю Метпромстіл , м.Маріуполь про стягнення штрафу у розмірі 208135,00грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в накладній №37652005 від 16.01.2020 відповідачем невірно зазначена маса вантажу, у зв`язку з чим позивачем нарахований штраф у розмірі 208135,00грн, який він просить стягнути з відповідача.

Ухвалою суду від 09.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/1066/20; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження; судове засідання призначено на 30.06.2020; явка сторін визнана не обов`язковою.

Ухвалою суду від 30.06.2020 в судовому засіданні оголошувалася перерва до 04.08.2020.

Представник позивача у судових засіданнях наполягав на задоволенні позовних вимог.

Відповідач у судові засідання не з`явився, про місце, дату та час судових засідань був повідомлений належним чином шляхом направлення ухвал суду на його юридичну адресу, відзиву на позов не надав.

В матеріалах справи наявні рекомендовані повідомлення про вручення копій ухвал суду від 09.06.2020 та 30.06.2020 представникам відповідача.

Стаття 42 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов`язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Відповідно до ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно ч.ч.1, 3 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України №211 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 від 11.03.2020 зі змінами, запроваджено карантин на території України.

Відповідно до Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України №731-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню корона вірусної хвороби (COVID-19) від 18.06.2020 процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 4 розділу X Прикінцеві положення Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) № 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.

Виходячи з того, що відповідач обізнаний з фактом відкриття провадження у даній справі, про що свідчать поштові повідомлення, приймаючи до уваги, що від відповідача жодних заяв щодо продовження процесуальних строків на адресу суду не надходило, а також враховуючи достатність зібраних по справі доказів, згідно з ст.165 Господарського процесуального кодексу України, суд вбачає за можливе розглянути справу по суті заявлених вимог.

З`ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, суд встановив:

16.01.2020 зі станції Колчино Львівської залізниці Товариство з обмеженою відповідальністю Метпромстіл (надалі - вантажовідправник, відповідач) на підставі залізничної накладної №37652005 у вагоні №68747369 відправило вантаж - брухт чорних металів на станцію Сартана Донецької залізниці.

При оформленні залізничної накладної №37652005 у вагоні №68747369 відповідачем вказано масу вантажу - 64700 кг.

Як свідчить розділ 26 та 28 вищевказаної накладної, маса вантажу визначена відправником на автомобільних вагах, заводський №398 РП-15Ш13.

Правильність внесених відомостей до вищезазначеної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника у розділі 55 відповідної накладної шляхом накладення Електронного цифрового підпису.

На станції відправлення вантаж прийнятий до перевезення без зауважень.

Як встановлено ч.3 ст.909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно ч.5 ст.307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Зазначена залізнична накладна оформлена у встановленому законом порядку та за своєю правовою природою є двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу і підтверджує укладення договору перевезення вантажу залізничним транспортом.

З огляду на положення статей 11 Цивільного кодексу України та 174 Господарського кодексу України вона є підставою для виникнення у сторін цієї угоди визначених в ній прав та обов`язків.

Згідно з п.28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до ч.1 ст.129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Пунктом а) ч.2 ст.129 Статуту залізниць України встановлено, що для засвідчення невідповідності маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

Таким чином, підставою для матеріальної відповідальності вантажовідправника є обставини, викладені у комерційному акті.

На підставі актів загальної форми №1 від 16.01.2020 станції Мукачево Львівської залізниці, №24 від 23.01.2020 станції Волноваха Донецької залізниці, №32/ПП від 23.01.2020 станції Сартана Донецької залізниці складено комерційний акт №484809/10 від 24.01.2020, в розділі Ґ Опис пошкодження якого зазначено, що було проведено контрольне зважування вагону №68747369, який прибув по відправці, вказаній на лицьовій стороні цього акту, вантаж м/брухт з розчепкою на справних 150т госповірених 06.09.2019 в/вагах вантажоотримувача.

В розділі Д Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку цього ж акту зазначено, що по документу значиться: брутто - не вказано, тара - 20900кг, нетто - 64700кг; фактично виявилось: брутто - 86400кг, тара - 20900кг (згідно документу), нетто - 65500кг, що більше документу на 800кг. Вагон зважувався двічі, результат не змінився. По документу лом чорних металів, вид 3,17, вантаж маркований вапном. Фактично навантаження на рівні бортів, пакетірованний, маркування не проглядається із-за погодних умов. Вагон прибув с ВОХР станції Волноваха Донецької залізниці Голубенко. Бездверний, безлюковий. Технічно справний. З моменту прибуття і до комерційного зважування вагон знаходився під охороною служби безпеки к-та Азовсталь та ком.агентів станції Сартана Донецької залізниці. Комерційне зважування проводили ваговик та ст. пр-к к-та Азовсталь Шевчук , Луканіна, ДСЗМ станції Сартана Донецької області ОСОБА_1 та комерційний агент ОСОБА_2 Зав. вантажним двором за штатним розкладом не числиться.

Комерційний акт №484809/10 від 24.01.2020 підписали ДСЗМ ОСОБА_1, комерційні агенти ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , інженер ОСОБА_4 , завідувача вантажним двором немає по штату.

Пунктом 10 Правил складання актів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 №334, передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акту можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Доказів того, що особи, які підписали комерційний акт №484809/10 від 24.01.2020 не уповноважені на підписання від імені залізниці комерційних актів суду не надано.

Таким чином, вказані акти підписані належними особами у відповідності до п.10 Правил складання актів, отже, невідповідність маси вантажу з даними, зазначеними у накладній, підтверджується матеріалами справи.

Згідно технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки (зввт) заводський №95 (модифікація ЗВВТ ВВ-150-1-50) станції Сартана Донецької залізниці, якими було здійснено переважування, дата прийняття ЗВВТ в експлуатацію 30.08.2010, міжпровірочний інтервал ЗВВТ становить 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками 6 місяців, відміткою у паспорті підтверджено, що остання державна повірка ваг здійснена 06.09.2019.

Відповідно до ч.1 ст.909 Цивільного кодексу України та ч.1 ст.307 Господарського кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно ч.2 ст.908 Цивільного кодексу України та ч.5 ст.307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Стаття 2 Статуту залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом.

На підставі цього Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (ст.5 Статуту залізниць України).

Правилами перевезень вантажів, а саме п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, а також ст.23 Статуту залізниць України передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Маса вантажу згідно ст.37 Статуту залізниць України та п.5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, визначається відправником.

Так, статтею 37 Статуту залізниць України встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п.2.3 Правил оформлення перевізних документів, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно із ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. Відповідно до ст. 118 Статуту залізниць України штраф підлягає стягненню у п`ятикратному розмірі плати за користування вагонами.

При застосуванні статей 118 та 122 Статуту залізниць України слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитки.

Згідно з п.5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 №863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Провізна плата за перевезення вантажу у вагоні №68747369 складає 41627,00грн відповідно до розділу 31 накладної №37652005.

Згідно з приписами ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України, заявлений штраф у п`ятикратному розмірі від провізної плати становить 208135,00грн.

Судом встановлено, що розрахунок суми штрафу є арифметично вірним.

З огляду на вищевикладене, вимоги щодо стягнення штрафу у розмірі 208135,00грн за накладною №37652005 є правомірними.

Відповідно до вимог ч.4 ст.129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати (витрати з оплати судового збору), у разі задоволення позову, покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 73-77, 86, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця , м.Київ в особі регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця , м.Лиман до Товариства з обмеженою відповідальністю Метпромстіл , м.Маріуполь про стягнення штрафу у розмірі 208135,00грн задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Метпромстіл (87539, Донецька область, місто Маріуполь, проспект Металургів, будинок 79, квартира 54; код ЄДРПОУ 42563093) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, місто Київ, вулиця Тверська, будинок 5; код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (84404, Донецька область, місто Лиман, вулиця Привокзальна, будинок 22; код ЄДРПОУ 40150216) суму штрафу у розмірі 208135,00грн, витрати на оплату судового збору в розмірі 3122,03грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Донецької області в строки, передбачені статтею 256 Господарського процесуального кодексу України (з урахуванням приписів пункту 4 розділу Х "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України № 540-ІХ від 30.03.2020 та положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 731-IX від 18.06.2020).

У судовому засіданні 04.08.2020 оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст рішення підписано 06.08.2020.

Суддя Г.Є. Курило

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення04.08.2020
Оприлюднено06.08.2020
Номер документу90799340
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1066/20

Ухвала від 14.09.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Рішення від 04.08.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Рішення від 04.08.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 30.06.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Ганна Євгеніївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні