ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2020 року м. Житомир справа № 240/2473/20
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Єфіменко О.В.,
секретар судового засідання Магдич В.М.,
представників позивача Безкоровайного С.А., Приходька С.В.,
представника відповідача Жмуцької О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Дубрава ОСБ" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду із позовом звернулося Фермерське господарство "Дубрава ОСБ" (далі - ФГ Дубрава ОСБ ) в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДФС у Житомирській області № 1440765/41984848 від 17.01.2020;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "Дубрава ОСБ" № 9 від 20.12.2019 датою її фактичного надходження - 24.12.2019.
Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що оскаржуване рішення прийнято протиправно, оскільки господарству не надано конкретної інформації про будь-які недоліки податкової накладної та поданих пояснень. В свою чергу, позивач вважає, що наданими ДФС України документами у повній мірі було підтверджено реальність господарської операції між ФГ "Дубрава ОСБ" та ТОВ "Катеринопільський елеватор", за результатами якої складено податкову накладну № 9 від 20.12.2019, однак податковим органом подані позивачем документи та пояснення не враховані. Наголошує, що оскаржуване рішення безпосередньо порушує права ФГ "Дубрава ОСБ" оскільки зазначені в них факти та зроблені висновки можуть слугувати окремою підставою для віднесення господарства до категорії ризикованих контрагентів, що унеможливить нормальний процес ведення господарської діяльності, а також потягне накладення штрафів, а тому підлягає скасуванню, а податкова накладна, реєстрація якої зупинена, реєстрації з дати їх фактичного надходження до ДФС України - 24.12.2019.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 14.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження. Справу призначено до судового розгляду 09.04.2020.
Судовий розгляд справи відкладався: з 09.04.2020 на 04.06.2020 у зв`язку із поданим клопотанням Головного управління ДФС України в Житомирській області про відкладення розгляду справи.
Ухвалою суду, прийнятою без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання від 04.06.2020 задоволено клопотання представника позивача про заміну неналежних відповідачів, зокрема Головне управління ДФС України в Житомирській області - на Головне управління ДПС України в Житомирській області (далі - перший відповідач, ГУ ДПС в Житомирській області) та ДФС України - на ДПС України, що слугувало підставою для відкладення розгляду справи на 21.07.2020.
06.07.2020 до суду надійшов відзив ГУ ДПС в Житомирській області на позов (а.с.140-141), в якому представник відповідача просила відмовити у задоволенні позовних вимог, вказала, що Комісія Головного управління ДПС у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, розглянувши подані позивачем пояснення та копії документів, прийняла оскаржуване рішення, з підстав ненадання господарством повного пакету документів, зокрема, договору з перевізником та додатки до нього, документальне підтвердження наявності с/г техніки та способу обробки землі, посіву та збору урожаю. Звертає увагу суду, що питання щодо реєстрації податкової накладної, яка підтверджуються документами наданими у суд, не може бути підставою для скасування рішення комісії, оскільки надання позивачем до суду повного пакету документів, не може слугувати безумовною підставою для визнання оскаржуваного рішення протиправним.
ДПС України не скористалася своїм процесуальним право на подання до суду відзиву на позов.
14.07.2020 надійшла до суду відповідь на позов (а.с.148-150), в якій представник позивача наголосив, що 16.01.2020 ФГ "Дубрава ОСБ" направило першому відповідачу пояснення щодо підтвердження реальності здійснення господарської операції з ТОВ "Катеринопільський елеватор" із наданням відповідних доказів, що підтверджували факт, вирощування самим підприємством сої. Вказані пояснення контролюючим органом отримані 17.01.2020, що підтверджується роздруківкою з електронного кабінету платника. Наголошує, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної №9 не була відсутність договору про перевезення товару, на думку контролюючого органу, обсяг проданого товару перевищував обсяг реалізованого, у зв`язку із чим до пояснень долучені документи, що підтверджували факт вирощення цієї культури. Вважає, що якби перший відповідач чітко і конкретно зазначив, які саме документи необхідні для прийняття позитивного рішення, такі документи були б надані.
У судовому засіданні призначеному на 21.07.2020 представники позивача підтримали позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві, відповіді на відзив та наявних в матеріалах справи підтверджуючих документів щодо реальності здійснення господарської операції з ТОВ "Катеринопільський елеватор".
Представник ГУ ДПС в Житомирській області у судовому засідання заперечувала щодо задоволення позовних вимог, вказувала на їх безпідставність, оскільки при поданні до контролюючого органу податкової накладної для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, господарством не надано повного пакету документів, для підтвердження реальності господарської операції, що у свою чергу слугувало підставою для винесення оскаржуваного рішення.
Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду № 01-65-В від 22.07.2020 (у період з 27.07.2020 до 05.08.2020) суддя Єфіменко О.В., перебувала у щорічній відпустці, а тому виготовлення повного тексту рішення судом відкладалося.
Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, які беруть участь у розгляді справи суд дійшов наступного висновку.
Встановлено, що ФГ "Дубрава ОСБ" (код ЄДРПОУ 41984848) зареєстроване 06.03.2018 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 13001020000000703 та взяте 07.03.2018 на облік, як платник єдиного внеску.
Основним видом діяльності ФГ "Дубрава ОСБ" є вирощування зернових культур (крім рису) бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11), а також допоміжна діяльність у рослинництві (КВЕД 01.61), післяурожайна діяльність (КВЕД 01.63), оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (КВЕД 46.41) та вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.13-16).
Позивач є платником єдиного податку 4 групи у 2019 році, відповідно до норм Податкового кодексу України, що підтверджується довідкою №5819/6/06-30-50-12 від 24.04.2019 (а.с.17).
ФГ "Дубрава ОСБ" має в користуванні 54,2692 га землі, зокрема посівні площі у 2019 році: кукурудза - 20 га, соя -14,27 га, озима пшениця - 20 га.
ФГ "Дубрава ОСБ" подало для проведення реєстрації в Єдиному реєстрі податкову накладну №9 від 20.12.2019 (а.с.132).
Накладна доставлена до контролюючого органу, 24.12.2019 прийнята, однак відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України її реєстрацію зупинено, на підтвердження чого надіслано підприємству квитанцію (а.с.82).
У вказаній квитанції зазначається, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ФГ "Дубрава ОСБ" на розгляд Комісії Головного управління ДПС у Житомирській області до податкової накладної №9 від 20.12.2019 на вимогу контролюючого органу надало пояснення та документи, зокрема, повідомленням №1 від 16.01.2020; товарно-транспортні накладні №№ 0455, 1292 від 03.05.2019 та №000055 від 24.10.2019; Специфікація №2 до договору № 401 від 26.02.2019; податкова накладна №9 від 20.12.2019; видаткова накладна №185 від 03.05.2019; додаток №1від 05.04.2019 договору №292/19 від 05.04.2019; додаток №2 від 23.04.2019 до договору №292/19 від 05.04.2019; договір складського зберігання №19101/к від 24.10.2019; додаток №2 до договору складського зберігання №1994/к від 24.10.2019; договір поставки № 19151/к від 20.12.2019; додаток №2 до договору поставки №19151/к від 20.12.2019; договір поставки нафтопродуктів №1/05/19 від 06.05.2019; договір поставки № 401 від 26.02.2019; договір купівлі-продажі № 292/19 від 05.04.2019; довіреність від 01.09.2018; довідка ДФС України №5819/6/06-30-50-12 від 24.04.2019; видаткові накладні: №1292 від 03.05.2019, №1561 від 17.05.2019, №1943 від 31.05.2019, №8 від 20.12.2019; банківська виписка ФГ "Дубрава ОСБ" з 20.12.2019 - 23.12.2019; акт виконаних робіт № 1507 від 20.12.2019; звіт про посівні площі с/г культур під урожай 2019 року (№ 4-сг); звіт про площі та валові збори с/г культур, плодів, ягід і винограду (№ 29-сг).
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та копій документів, Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації при Головному управлінні ДПС у Житомирській області прийнято оскаржуване рішення №1440765/41984848 від 17.01.2020 (а.с.89), якими відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме:
- договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано).
ФГ "Дубрава ОСБ" не погоджується із винесеними Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації оскаржуваними рішеннями, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №9, а тому звернулося до суду із вказаним позовом за захистом своїх прав.
Крім того, 31.01.2020 на винесене рішення ФГ "Дубрава ОСБ" подало скаргу до ДПС України, разом з документами, що були подані з наданими поясненнями (а.с.92). У скарзі вказало про незгоду платника податку із винесеним рішенням, на його думку, комісія детально не дослідила вказані документи, проте вказана скаргу не прийнята, у зв`язку із порушенням 10-денного строку для її подання (а.с.93).
Надаючи правову оцінку спірних правовідносин, суд вказує наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
За приписами пункту 61.1 статті 61 ПК України визначено, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України).
У свою чергу, згідно з пунктом 71.1 статті 71 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла: від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація: що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, звітах про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово - господарські операції платників податків; про застосування реєстраторів розрахункових операцій.
Збір податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано статтями 72, 73 ПК України.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики
Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 зазначеного Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16. статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні норми містяться у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу (п.3 вказаного Порядку).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як свідчать матеріали справи, ФГ "Дубрава ОСБ" уклало з TOB "Катеринопільський елеватор" договір складського зберігання зерна та супутніх послуг №19101/к (а.с.40), за умовами якого було відправлено на зберігання 32 т сої, що підтверджується ТТН № 0055 від 24.10.2019 (а.с.37-38) та актом на різницю у вазі зерна і продукції ввезених автотранспортом від 24.10.2019 (а.с.39). Транспортування такої сої здійснювалось фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , з яким ФГ "Дубрава ОСБ" укладено договір про надання послуг від 12.01.2019 (а.с.33), відповідно до якого ФОП ОСОБА_1 зобов`язаний надавати ФГ "Дубрава ОСБ" автопослуги, а господарство приймати послуги і сплачувати за такі послуги, відповідно до специфікацій.
Факт здійснення транспортування 32.12 т сої по маршруту: с.Заріччя, Ружинського району, Житомирської області до смт.Єрки, Катиринопільського району, Черкаської області, підтверджується Специфікацією №03-19 від 12.01.2019 та актом надання послуг від 24.10.2019 (а.с.34-35).
Отже, вказаний товар зберігався на складі ТОВ "Катеринопільський елеватор" до 20.12.2019, проте відповідно до договору поставки №19151/к від 20.12.2019 (а.с.46-49) переданий у власність ТОВ "Катеринопільський елеватор". Факт передачі товару підтверджується видаткової накладною №8 від 20.12.2019 (а.с.50) та цього ж дня, на підставі договору зберігання товар передано у власність ТОВ "Катеринопільський елеватор". В свою чергу, ТОВ "Катеринопільський елеватор" здійснило оплату позивачу за 32.12 т сої у сумі 235707,80 грн, що підтверджується випискою з банку (а.с.52).
Разом з тим, факт зберігання сої підтверджується актом наданих послуг (послуга зберігання) № 1507 від 20.12.2019 (а.с.45), за які позивачем здійснено проплату 21.12.2019, що підтверджується випискою з банку (а.с.52).
Поставлена ФГ "Дубрава ОСБ" соя вирощена безпосередньо самим господарством на орендованих ним земельним ділянкам, що підтверджується Звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2019 року за формою № 4-сг (а.с.18-20) та Звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів ягід і винограду за формою № 29-сг (а.с.21-31).
Відтак, за результатами передачі сої у власність ТОВ "Катеринопільський елеватор" складено ФГ "Дубрава ОСБ" податкову накладну №9 від 20.12.2019 (а.с.51), яку в подальшому (23.12.2019) направлено контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Подана на реєстрацію податкова накладна 24.12.2019 о 09:28 отримана контролюючим органом, що підтверджується роздруківкою з електронного кабінету платника (а.с.81). Автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направлено ФГ "Дубрава ОСБ" повідомлення про прийняття податкової накладної та зупинення її реєстрації. Підставою вказано, що обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п. 2.1 п. 2 "Критеріїв ризикованості здійснення операцій". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Як вже зазначалося ФГ "Дубрава ОСБ" направило першому відповідачу пояснення щодо підтвердження реальності здійснення господарської операції з ТОВ "Катеринопільський елеватор" із наданням відповідних доказів, що на думку суду є достатніми для підтвердження факт реальності здійснення господарської операції.
Проте, пояснення та додані до нього документу податковим органом не враховані, за результатами чого прийнято оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Підставою для відмови вказано ненадання платником податку договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрагентів, з додатками до них, а також первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Позивач, не погоджуючись з рішеннями щодо відмови у реєстрації податкової накладної, звернувся з відповідним позовом до суду.
Таким чином, судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, реєстрацію якої за наслідком проведеного моніторингу було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем були надані пояснення та копії документів, що складені під час здійснення відповідних господарських операцій.
В свою чергу, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.
З огляду на встановлені обставини, суд вважає за необхідне вказати, що оскаржуване рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної, зокрема, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування тощо, а тому посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Крім того, рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, рішення комісії не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте без врахування всіх обставин у справі та не у спосіб, визначений законом, а відтак, є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 20.12.2019, датою її фактичного надходження до податкового органу, в даному випадку - 24.12.2019, суд вважає за необхідне вказати наступне.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.19 Порядку 1246).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (п.20 Порядку №1246).
З огляду на встановлені обставини справи під час її розгляду, беручи до уваги те, що спірне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної визнане протиправним та скасоване, з метою повного та всебічного захисту прав позивача, виникає необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 20.12.2020, складену ФГ "Дубрава ОСБ" датою її фактичного надходження - 24.12.2019.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на встановлені обставини справи, відповідачами не доведено правомірності прийняття оскаржуваних рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому позовні вимоги в частині визнання таких рішень протиправними та їх скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Відповідно, позивачу підлягає відшкодуванню сума сплаченого судового збору, платіжне доручення про його сплату знаходиться у матеріалах справи, пропорційно задоволеним вимогам щодо кожного з відповідачів.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
Позовні вимоги Фермерського господарство "Дубрава ОСБ" (вул. Радянської Армії, 34,Заріччя,Ружинський район, Житомирська область,13605. РНОКПП/ЄДРПОУ: 41984848) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7,Житомир,10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 43142501) , Державної податкової служба України (Львівська площа, 8,Київ 53,04053. РНОКПП/ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.01.2020 №1440765/41984848.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства "Дубрава ОСБ" №9 від 20.12.2019 датою її фактичного надходження - 24.12.2019.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області на користь Фермерського господарства "Дубрава ОСБ" понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства "Дубрава ОСБ" понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Єфіменко О.В.
Повний текст судового рішення складено: 06 серпня 2020 року.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2020 |
Оприлюднено | 06.08.2020 |
Номер документу | 90801342 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні