КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 серпня 2020 року м. Київ № 320/3593/20
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у
Київській області
до Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної
середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради
Броварського району Київської області
про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області з позовом до Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) двоповерхової окремо стоячої будівлі Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 41879071), за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 14, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 07.02.2020 №87 (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 16.06.2020 №5601-5587/11 (вх. №19948/20 від 17.06.2020)).
Позов мотивовано недотриманням відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки під час експлуатації приміщення навчального закладу, що створює реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які працюють, перебувають на вказаному об`єкті, та є підставою для зупинення експлуатації зазначеного об`єкта до повного усунення виявлених порушень.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 18.05.2020 відкрито спрощене провадження з проведенням судового засідання, запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву.
Відповідач правом подання відзиву не скористався, подав до суду клопотання про повернення позовної заяви позивачу, оскільки в провадженні Київського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа №320/3243/20 з аналогічним предметом позову до Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області.
Зазначене клопотання не підлягає задоволенню, оскільки предмет і підстави адміністративного позову у даній справі та адміністративній справі №320/3243/20 є різними. Так, в даній адміністративній справі позивач просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) двоповерхової окремо стоячої будівлі Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 14, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 07.02.2020 №87, водночас, в адміністративній справі №320/3243/20 предметом позову є застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 2, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 07.02.2020 №86.
На підставі письмових клопотань відповідача призначені у справі судові засідання неодноразово відкладались на іншу дату.
Сторони участі повноважних представників у судовому засіданні 06.07.2020 не забезпечили, про час, дату та місце проведення судового засідання повідомлялись належним чином.
Зважаючи на відсутність перешкод у розгляді справи за неявки у судове засідання належним чином повідомлених представників сторін, судом на підставі частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України вирішено здійснювати подальший розгляд справи у письмовому провадженні.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.
Комунальний заклад Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, ідентифікаційний код 41879071, місцезнаходження: 07431, Київська область, Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 2, зареєстрований як юридична особа 22.01.2018, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис №13551020000009342.
На підставі наказу від 27.01.2020 №104 Про проведення позапланової перевірки , посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 27.01.2020 №829 Броварським районним управлінням ГУ ДСНС України у Київській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання - Комунальним закладом Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт від 07.02.2020 №87.
Як убачається зі змісту зазначеного акта, за результатами проведення заходу встановлено наявність порушень відповідачем вимог законодавства, а саме: територія об`єкта та приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки. їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ 180 6309:1987 та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальние и знаки безопасности (п. 8 Розділ II ППБУ); дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) об`єкту не оброблені (не надано на розгляд відповідні документи) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п. 2.5 глава 2 розділ III ППБУ); двері евакуаційних виходів не забезпечені внутрішніми запорами, які зачиняються з середини без ключа (п. 2.27, глава 2. розділv III ППБУ); на дверях в приміщеннях електрощитової не вказано зберігання ключів (п. 2.12. глава 2 розділу III ППБУ); приміщення електрощитової не відокремлено від сусідніх приміщень протипожежними дверима 2 типу (п. 2.3. глава 2 розділу III ППБУ); сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей (п. 2.3 і. глава 2, розділу III ППБУ); електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати не розміщенні шляхом встановлення на негорючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (п. 1.17 глава 1 розділ IV ППБУ); в приміщеннях електрощитової допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією (п. 1.18. глава 1. розділ 4 ППБУ); не надано на розгляд документи що підтверджують проведення огляду і перевірку щодо захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог (п. 1.21 глава 1 розділ 4 ППБУ); об`єкт не обладнаний системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (п. 1.2 глава 1 розділ V ППБУ); пожежний резервуар який знаходиться на території не відремонтовано та не приведено працездатний стан і утримується таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями (пп. 2 п. 2.1, глава 2 розділ 5 ППБУ); пожежний кран №3 на другому поверсі не розміщений у вбудованій або навісній шафі, яка має отвори для провітрювання і пристрої для опломбування та візуального огляду їх без розкривання (пп. 7 п. 2.2 глава 2 розділ 5 ППБУ); на видному місці не вивішено показник місця розташування найближчої пожежної водойми, (об`ємний зі світильником або плаский з застосуванням світловідбивних покриттів (пп. 9, п. 2.1, глава 2 розділ 5 ППБУ).
Зазначений акт підписано директором Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області без зауважень.
Через існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повної зупинки експлуатації навчального закладу до повного усунення виявлених під час перевірки порушень.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі по тексту - Закон №877-V).
Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (абзац перший), відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень (абзац другий).
Абзацом четвертим частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставами для здійснення позапланових заходів є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Згідно частини сьомої статті 7 Закону №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI врегульовано відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, в разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами (пункт 1 частини 1); повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга).
Судом встановлено, що в результаті проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки під час експлуатації приміщення Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, яке знаходиться за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 14.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) затверджено Правила пожежної безпеки в Україні , якими встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Правилами пожежної безпеки в Україні передбачено, зокрема, що Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (пункт 2). Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4).
Як убачається зі змісту акта перевірки від 07.02.2020 №87, відповідачем допущено ряд значних порушень Правил пожежної безпеки в Україні, що є небезпечними факторами для виникнення пожежі на об`єкті (навчальний заклад), який знаходиться за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 14.
Станом на день ухвалення судом рішення у справі, відповідачем не надано суду належних, допустимих та достатніх доказів, які б підтверджували усунення виявлених під час перевірки та зазначених у вказаному акті порушень вимог пожежної безпеки, що стали підставою для звернення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до суду для застосування заходів реагування, як і доказів, що зазначені у акті перевірки порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
На думку суду, порушення відповідачем вимог пожежної безпеки, зокрема, такі як необроблення дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, невстановлення електророзеток, вимикачів, перемикачів та інших подібних апаратів на негорючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, експлуатація в приміщеннях електрощитової кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією на такому об`єкті, як навчальний заклад, є достатнім доказом існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють чи перебувають на такому об`єкті.
Відтак, суд дійшов висновку, що зупинення експлуатації зазначеного об`єкта є пропорційним, з урахуванням наведених порушень, збиткам, яких може зазнати власник об`єкта в зв`язку з забороною та можливими негативними наслідками для його працівників та відвідувачів у разі виникнення пожежі. Надзвичайна подія, за таких обставин, може призвести до незворотних наслідків. У даному випадку, наявність обґрунтованого побоювання, що підтверджено доказами, є достатнім для вжиття заходів реагування шляхом заборони експлуатації приміщення навчального закладу до усунення усіх порушень правил техногенної та пожежної безпеки.
Отже, враховуючи ненадання відповідачем належних та достатніх доказів на підтвердження усунення порушень пожежної безпеки, встановлених в акті перевірки від 07.02.2020 №87, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) двоповерхової окремо стоячої будівлі Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 41879071), за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 14, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 07.02.2020 №87. Відтак, позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області підлягає задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (платіжне доручення від 14.04.2020 №1161).
Оскільки позивачем не надано доказів понесення судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати присудженню не підлягають.
Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) двоповерхової окремо стоячої будівлі Комунального закладу Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 41879071), за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 14, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 07.02.2020 №87.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (ідентифікаційний код 38537963, місцезнаходження: 04071, м. Київ, вул. Межигірська, 8).
Відповідач - Комунальний заклад Бобрицьке навчально-виховне об`єднання Заклад загальної середньої освіти-заклад дошкільної освіти Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області (ідентифікаційний код 41879071, місцезнаходження: 07431, Київська область, Броварський район, с. Бобрик, вул. Ентузіастів, 2).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Згідно пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, провадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.
Суддя Колеснікова І.С.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 06 серпня 2020 року.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2020 |
Оприлюднено | 07.08.2020 |
Номер документу | 90801723 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні