Рішення
від 05.08.2020 по справі 440/2755/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 серпня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/2755/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Ясиновського І.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Віол" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, -

В С Т А Н О В И В:

01 червня 2020 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (надалі також - позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Віол" (надалі також - відповідач, ТОВ "Будівельна компанія "Віол"), у якій просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Віол" адміністративно-господарські санкції у розмірі 23888,89 грн та пеню у розмірі 315,48 грн.

В обґрунтування позову позивач зазначає, що відповідачем не виконано нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та своєчасно до 16.04.2019 самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції у розмірі 23888,89 грн. У зв`язку з тим, що порушено терміни сплати адміністративно-господарських санкцій, відповідачу нараховано пеню у розмірі 315,48 грн.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05 червня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/2755/20, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

09.06.2020 судом направлено запит № 440/2755/20/17622/20 від 09.06.2020 до Полтавського обласного центру зайнятості та запит № 440/2755/20/17624/20 від 09.06.2020 до Полтавської міськрайонної філії Полтавського обласного центру зайнятості щодо надання інформації про подання Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Віол" протягом 2019 року звітів за формою №3-ПН із зазначенням вакансій для працевлаштування осіб з інвалідністю, вказавши, коли саме подавалися, а також повідомити, чи направлялись особи з інвалідністю для працевлаштування до вищезазначеного підприємства /а.с. 13/.

18.06.2020 до суду надійшла відповідь Полтавської міськрайонної філії Полтавського обласного центру зайнятості № 16/46/1697-20 від 11.06.2020 на запит № 440/2755/20/17624/20 від 09.06.2020, відповідно до якої Полтавська міськрайонна філія Полтавського обласного центру зайнятості повідомила, що ТОВ "Будівельна компанія "Віол" протягом 2019 року звіти за формою № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) не подавало /а.с. 19/.

24.06.2020 до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач посилається на те, що товариство впродовж всього періоду вчиняло дії направлені на працевлаштування осіб з інвалідністю, а саме здійснювало подання оголошень на сайті Ворк Україна , про що повідомляло Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів. Крім того, обов`язок підприємства щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком підбирати та працевлаштовувати осіб з інвалідністю на створені робочі місця, а такий обов`язок покладається на органи працевлаштування /а.с. 22-25/.

30.06.2020 до суду надійшла відповідь Полтавського обласного центру зайнятості № 16/16/1773-20 від 26.06.2020 на запит № 440/2755/20/17622/20 від 09.06.2020, відповідно до якої Полтавський обласний центр зайнятості повідомив, що інформація витребувана судом відсутня /а.с. 89-90/.

01.07.2020 до суду надійшла відповідь на відзив, у якому позивач вказує на невжиття відповідачем усіх заходів щодо створення робочого місця для особи з інвалідністю та її працевлаштування, оскільки відповідач протягом 2019 року звітів за формою 3-ПН про попит на робочу силу (вакансії) до центру зайнятості не подавав /а.с.55-56/.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

28.02.2020 ТОВ "Будівельна компанія "Віол" подало до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік за формою № 10-ПІ (вх. № 3960) /а.с. 7/.

Згідно відомостей, зазначених у Звіті, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) підприємства у 2019 році становила 9 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 0 осіб. Кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (осіб) становить 1 особа.

На думку позивача, на підприємстві не дотримано нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, у зв`язку з чим здійснено нарахування адміністративно-господарських санкцій у розмірі 23888,89 грн та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 315,48 грн (за 44 дні (з 16.04.2020 по 29.05.2020)) (а.с. 8).

З огляду на факт наявності вищевказаних сум заборгованості, які не сплачені боржником у добровільному порядку, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Вирішуючи позовні вимоги суд виходить з такого.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 18 Закону України від 21.03.1991 №875-XII "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (надалі - Закон №875-XII) забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю , і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі статтею 19 Закону №875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Порядок реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, строки подання йому звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, подачі щорічного звіту, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Статтею 20 Закону №875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Відповідно по п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 30 січня 2007 року, звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 "Про затвердження форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядку її подання" затверджено форму звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядок подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".

Відповідно до п. 5 Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії . Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Пунктом 4 вищезазначеного Порядку передбачено, що актуальність зазначених у формі № 3-ПН вакансій уточняється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Оскільки відповідно до приписів ч. 1 ст. 18 Закону №875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості, то обов`язок щодо працевлаштування осіб з інвалідністю покладено як на суб`єктів господарювання, так і на державу, від імені якої діють відповідні державні служби зайнятості.

Обов`язок суб`єкта господарювання полягає у виділенні та створенні робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, створенні умов праці та надання інформації державній службі зайнятості, необхідної для працевлаштування такої категорії осіб. У той же час, обов`язок підприємства зі створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком самостійно займатися пошуком таких осіб для подальшого працевлаштування.

Підприємство не несе відповідальності за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо воно розробило необхідні заходи по створенню для них робочих місць, зокрема, створило робочі місця для таких осіб та своєчасно, достовірно, в повному обсязі проінформувало відповідні установи, але фактично не працевлаштувало інваліда з причин незалежних від нього: відсутність інвалідів, відмова інваліда від працевлаштування на підприємство, бездіяльність державних установ, які повинні сприяти працевлаштуванню інвалідів.

Вказана правова позиція висловлена Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в постанові від 24 червня 2020 року у справі № 440/2008/19 (http://www.reyestr.court.gov.ua/review/90029728).

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ТОВ "Будівельна компанія "Віол" звітів за формою № 3-ПН відповідно до вимог Наказу Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 "Про затвердження форми звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядку її подання" протягом 2019 року не подавало.

Доводи відповідача щодо обізнаності Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про непрацевлаштування підприємством протягом 2019 року особи з інвалідністю та здійсненням самостійного пошуку працівника з інвалідністю, судом оцінюються критично, так як не свідчать про здійснення усіх можливих заходів щодо працевлаштування інваліда. Оскільки забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості, ТОВ "Будівельна компанія "Віол" не подавши звіт за формою № 3-ПН відповідно до вимог Наказу Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 "Про затвердження форми звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядку її подання" фактично не надало державній службі зайнятості необхідно інформації для організації працевлаштування осіб з інвалідністю.

Суд зазначає, що підприємство не позбавлено можливості самостійно здійснювати пошук осіб з інвалідністю для працевлаштування у тому числі шляхом подання оголошень на відповідних сайтах, в той же час це не звільняє підприємство від обов`язку не тільки створити робочі місця для осіб з інвалідністю, а й своєчасно, достовірно та в повному обсязі проінформувало відповідні установи про створення таких робочих місць.

З огляду на вищезазначене, звіт за формою 3-ПН є актом інформування органів працевлаштування про створені на підприємстві робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю і, водночас, запитом про направлення на підприємство для працевлаштування.

За таких обставин не інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю, а саме неподання звітів за формою №3-ПН про наявність вакансій для осіб з інвалідністю державній службі зайнятості є порушенням вищезгаданих норм матеріального права та підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 9 липня 2013 року та 19 листопада 2013 року (№№ 21-200а13, 21-397а13 відповідно).

Отже, посилання відповідача на самостійний пошук працівників з інвалідністю шляхом розміщення оголошень, не можуть вважатися належним виконанням вимог законодавства про працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому є безпідставними.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про наявність підстав для стягнення з відповідача адміністративно-господарських санкцій та пені за несплату цих санкцій відповідно до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".

Середньооблікова кількість штатних працівників облікованого складу (осіб) ТОВ "Будівельна компанія "Віол" за 2019 рік складала 9 осіб, а фонд оплати праці - 430 000 грн. Відтак середня річна заробітна плата на ТОВ "Будівельна компанія "Віол" складала 47777,78 грн. Розмір адміністративно-господарських санкцій за одне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, для ТОВ "Будівельна компанія "Віол" визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати (47777,78 грн : 2) та складає 23888,89 грн.

Враховуючи те, що судом підтверджено правомірність застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій на суму 23888,89 грн, сума пені, яка підлягає сплаті відповідачем, становить 315,48 грн (23888,89 грн х 0,03%) х 44 дні).

Таким чином, адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів підлягає задоволенню у повному обсязі.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36014, ідентифікаційний код 13937406) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Віол" (вул. Зіньківська, 19, оф. 314, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код 41946493) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Віол" (вул. Зіньківська, 19, оф. 314, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код 41946493) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36014, ідентифікаційний код 13937406) адміністративно-господарські санкції у розмірі 23888,89 грн (двадцять три тисячі вісімсот вісімдесят вісім гривень вісімдесят дев`ять копійок) та пеню у розмірі 315,48 грн (триста п`ятнадцять гривень сорок вісім копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Суддя І.Г.Ясиновський

Дата ухвалення рішення05.08.2020
Оприлюднено07.08.2020
Номер документу90802201
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення адміністративно-господарських санкцій та пені

Судовий реєстр по справі —440/2755/20

Рішення від 05.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 05.06.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні