РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
07 серпня 2020 р. Справа № 120/550/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Віятик Наталії Володимирівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області до Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації про стягнення капіталізованих платежів
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області до Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації про стягнення капіталізованих платежів.
В обґрунтування позову зазначили, що Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації з 09.12.2019 знаходиться в стані припинення. 09.02.2020 визначено як кінцевий строк для пред`явлення кредитором вимог. Позивачем направлено вимогу від 23.12.2019 № 01-1927 на адресу Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації та розрахунок потреби в капіталізації коштів станом на 09.12.2019, оскільки під час роботи ОСОБА_1 отримав травму під час виконання трудових обов`язків. Вказує, що оскільки чинним законодавством не обмежено встановлення будь-яких обмежень для платоспроможних юридичних осіб, що ліквідуються, для здійснення ними фінансування органів Фонду соціального страхування України шляхом внесення капіталізованих платежів, а покладений Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування обов`язок щодо здійснення страхувальником капіталізації страхових виплат повинен виконуватись.
Ухвалою суду від 17.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження, без виклику сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подачу відзиву на позов.
Копію ухвали про відкриття провадження суд направляв на адресу Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації, внесену до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Копія ухвали від 17.02.2020 року вручена відповідачу належним чином. Разом із тим, своїм правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався. Строк подачі відзиву припав на період запровадження в України карантину у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) та станом на 07.08.2020 заяву про продовження строків та відзив не подано.
З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку про можливість розгляду даної адміністративної справи, за наявними матеріалами.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПО 00730075) з 09.12.2019 року перебуває в стані припинення, строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог - 09.02.2020; голова комісії з припинення або ліквідатор - Мурашко Віктор Миколайович .
На підставі акту № 3 від 18.05.2006 про нещасний випадок пов`язаний з виробництвом ОСОБА_1 , який працював в Управлінні агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації, призначено щомісячні страхові виплати за рахунок коштів відділення Фонду.
Жмеринським управлінням виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Вінницькій області прийнято постанову № 0205/277/277/32 від 15.09.2019 про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати щомісячно в розмірі 1642,80 грн. з 01.03.2019 безстроково, у відповідності ст. 37 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування
Так, згідно даної постанови, ОСОБА_1 перебуває на обліку з 03.10.2006, має зареєстрований страховий випадок трудове каліцтво, що сталось 04.10.2005. Відповідно до довідки МСЕК від 06.12.2011 серії 10ААА № 673657 потерпілому встановлена стійка втрата професійної працездатності 40% та ІІІ групи інвалідності безстроково.
Згідно з Розрахунком потреби в капіталізації коштів по Управлінні агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації для розрахунку з потерпілим ОСОБА_1 на виробництві від 09.12.2019, потреба в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілим становить 587268,14 грн., потреба в капіталізації коштів на оздоровлення складає 133459,20 грн., загальна потреба в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілим складає 720727,34 грн.
Згідно матеріалів справи, 23.12.2019 позивачем було надіслано відповідачу вимогу про сплату капіталізованих платежів, однак остання залишилась без виконання, позивач вважає що вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Спірні правовідносини регулюються положеннями Цивільного кодексу України, Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування №1105-ХІV від 23 вересня 1999 року (із змінами та доповненнями) (далі - Закон № 1105-XIV) та Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року за №765 (далі - Порядок №765).
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом України №1105-ХІV.
Згідно з статтею 3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 11 Закону джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку №765 капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.
Таким чином, наведеними нормами передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат непрацездатним особам, які були на утриманні потерпілого від нещасного випадку на виробництві та мали право на одержання від нього утримання, а також дітям потерпілого, народженим після його смерті.
За змістом пункту 3 Порядку №765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Згідно з наявних у матеріалах справи копій розрахунків платежів ОСОБА_1 , загальна сума капіталізованих платежів складає 720727,34 грн.
Оскільки капіталізовані платежі сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.
Як вже наголошувалось судом, джерелами формування коштів Фонду (крім інших) є страхові внески страхувальників та застрахованих осіб, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку.
Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Згідно з частиною 3 статті 110 Цивільного кодексу України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.
Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку, що до спірних правовідносин слід застосовувати приписи пункту 5 частини 1 статті 11 Закону №1105-ХІV.
Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду України від 26.06.2012 року у справі № 21-156а12.
Заявлена позивачем сума платежів, яка підлягає капіталізації підтверджується розрахунками платежів ОСОБА_1 .
На момент розгляду справи капіталізовані платежі в сумі 720727,34 грн. відповідачем не сплачені.
Враховуючи вищенаведене суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 720727,34 грн. є правомірними та обґрунтованими.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Під час розгляду справи відповідач доказів сплати суми капіталізованих платежів не надав, проти позову не заперечив.
На підставі викладеного суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області до Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації про стягнення капіталізованих платежів в сумі 720727,34 в повному обсязі.
Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Стягнути з Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області капіталізовані платежів в сумі 720727, 34 грн. ( сімсот двадцять тисяч сімсот двадцять сім гривень тридцять чотири копійки).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 41315197)
Відповідач: Управління агропромислового та економічного розвитку Жмеринської районної державної адміністрації (вул. Центральна, 9, м. Жмеринка, Вінницька область, код ЄДРПОУ 00730075).
Рішення в повному обсязі складено: 07.08.2020 р.
Суддя Віятик Наталія Володимирівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2020 |
Оприлюднено | 10.08.2020 |
Номер документу | 90834727 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні