РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2020 року справа № 580/1768/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Білоноженко М.А., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області до Ладижинського ліцею Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
21.05.2020р. до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (далі - позивач) до Ладижинського ліцею Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області (далі - відповідач), в якому просить:
- застосувати заходи реагування до Ладижинського ліцею Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області у вигляді повної зупинки експлуатації будівель: Ладижинського ліцею Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області, розташованого за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Ладижинка, вул. Шкільна, 20; Ятранівської філії Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської область, розташованої за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Ятранівка, площа Соборна, 1; Текучанської філії Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської області розташованої за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Текуча, вул. Перемоги, 1 шляхом знеструмлення електроживлення будівель, закриття входів (із накладенням печаток), що знаходяться за вказаними адресами, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В обгрунтування позовних вимог, зазначених у позовній заяві вказано, що за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, були виявлені порушення вимог нормативних актів у сфері пожежної і техногенної безпеки, про що складено відповідний акт.
У зв`язку з цим, посилаючись на норми Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , Кодексу цивільного захисту України, управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Ухвалою від 26.05.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено проводити у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
15.06.2020р. представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог. В обгрунтування вказаної позиції зазначено, що частина виявлених порушень було усунуто відповідачем у добровільному порядку, зазначено, що перелік робіт, які потребують значних грошових ресурсів буде здійснено у строки визначені цільовою програмою «Протипожежний захист у закладах освіти» .
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
На виконання наказу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області від 11.12.2019р. №234, на підставі посвідчення виданого на проведення позапланової перевірки навчального закладу від 10.12.2019р. №8339, у період з 21 по 22 січня 2020 року інспекторами Уманського районного відділу Управління ДСНС України у Черкаській області: Є. Кравченко, О.Ганзюк, В. Давиденко здійснено позаплановий захід державного нагляду щодо дотримання Ладижинським ліцеєм Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області, розташованого за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Ладижинка, вул. Шкільна, 20; Ятранівською філією Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської область, розташованої за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Ятранівка, площа Соборна, 1; Текучанською філією Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської області, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами позапланового заходу державного нагляду щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено Акт №28 від 22.01.2020р. (далі - Акт).
Актом встановлені порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених накаюм МВС України від 30.12.2014 № 1417 (зі змінами внесеними наказом МВС України від 31.07.2017 № 657 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.08.2017 за №1048/30916). зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ). ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту), (далі ДБН В.2.5- 56:2014). Постанови Кабінету Міністрів України №1200 від 19.08.2002 «Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуальною захиеїл. приладамп радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю (далі Постанова КМУ №1200), які створюють пряму та/або опосередковану загрозу життю та/або здоров`ю людей, а саме:
1) не піддано вогнезахисному обробленню дерев`яні конструкції горищних приміщень в навчальному закладі та допоміжних надвірних споруд Ладижинського ліцею Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області, розташованого за адресою: Черкаська облаєгь. Уманський р-н. о. Ладижинка, вул. Шкільна. 20 (далі - Ладижинський ліцей);
2) приміщення Ладижинського ліцею не обладнано системами протипожежного захисту (системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей, систем централізованого пожежного спостереження), засобами зв`язку відповідно до чинних нормативно-правових актів приміщення будівлі школи;
3) не утримується пожежний резервуар до повної готовності, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями в Ладижинеькому ліцеї;
4) облицювання стін обіднього залу столової Ладижинського ліцею виконано матеріалів вищою пожежною небезпекою, ніж Г2, В2,Д2, Т2, Г1,В1,ДІ,Т2.
5) Ладижинський ліцей не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання від зброї масового знищення з розрахунку 1 фільтрувальний протигаз та і респіратор на одну особу та додатково два відсотки загальної кількості працюючого персоналу;
6) приміщенні електрощитової Ладижинеькому ліцеї не відділено протипожежними дверима.
7) не пройдено спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум) з отриманням посвідчення посадовими особами Ладижинського ліцею.
8) допускається використання глухих грат в комп`ютерному класі Ладижинського ліцею;
9) не піддано вогнезахисному обробленню дерев`яні конструкції горищного приміщення Ятранівської філії Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської області, розташованої за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Ятранівка, площа Соборна, 1 (далі - Ятранівська ЗОШ);
10) не забезпечено працівників Ятранівської ЗОШ засобами індивідуального захисту органів дихання від зброї масового знищення з розрахунку 1 фільтрувальний протигаз та 1 респіратор на одну особу та додатково 2 відсотки загальної кількості і працюючого персоналу.
11) не облаштовано територію Ятранівської ЗОНІ системами зовнішнього протипожежного водопроводу та забезпечення необхідної кількості води для цілей пожежогасіння відповідно до ДБН В.2,5.-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі ;
12) допускається використання горючого оздоблення на шляхах евакуації у коридорах корпусів №1 та №2 Ятранівської ЗОШ;
13) не забезпечено приміщення Ятранівської ЗОШ первинними пожежогасіння згіідно норм належності;
14) не забезпечено будівлю корпусу №2 Ятранівської ЗОШ зовнішніми установками від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
15) не піддано вогнезахисному обробленню дерев`яні конструкції горищного приміщення Текучанської філії Ладижинської загальноосвітньої школи ступенів Уманської районної ради Черкаської області, розташованої за адресою: Черкаська область. Уманський р-н. с. Текуча, вул. Перемоги, 1 (далі - Текучанська ЗОШ);
16) не забезпечено працівників Текучанської ЗОШ засобами індивідуального закисту органів дихання від зброї масового знищення з розрахунку 1 фільтрувальним протигаз та 1 респіратор на одну особу та додатково 2 відсотки загальної кількості працюючого персоналу;
17) не пройдено спеціальне навчання (пожежно- технічний мінімум) з отриманням посвідченням посадовими особами Текучанської ЗОШ;
18) не доукомплектовано пожежний щит на території Текучанської ЗОШ відповідними засобами пожежогасіння згідно з вимог;
19) приміщення електрощитової Текучанської ЗОШ не відділено протипожежними дверми;
20) допускається використання горючого оздоблення на шляхах евакуації у коридорах навчального корпусу №1 та їдальні Текучанської ЗОШ;
21) не облаштовано територію Текучанської ЗОШ системами зовнішнього протипожежного водопроводу та забезпечення необхідної кількості воли для цілей пожежогасіння відповідно до ДБН 13.2.5.-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі
Зауважень або заперечень до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки з боку керівника суб`єкта господарювання в Акті перевірки не зазначено.
Позивач, на підставі ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» звернувся із даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Статтею 1 Закону 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною сьомою статті 7 Закону 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно абзацу 1 частини п`ятої статті 4 Закону 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України (далі - КЦЗ України).
Відповідно до статті 64 КЦЗ України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно статті 66 КЦЗ України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Статтею 67 КЦЗ України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: - здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; - складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; - звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до Указу Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» , Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Крім цього, у відповідності до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Аналогічного змісту норми наведені і в Положенні про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, затвердженого наказом ДСНС України від 21.09.2017 №507.
Таким чином, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 3 статті 55 КЦЗ України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно частин 1-3 статті 68 КЦЗ України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 КЦЗ України, підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів у є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до викорис
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Вирішуючи питання про наявність підстав для вжиття заходів реагування до відповідача, суд зазначає наступне.
Як зазначає представник відповідача у відзиві на адміністративний позов, відповідачем самостійно усунуто перелік порушень встановлених Актом перевірки:
-п.3 (пожежний резервуар в наявності,утримується в належному стані згідно акта від 03.04.2020р.;
п.5 (Ладижинський ліцей не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання від зброї масового знищення) взято накладну № 212 та рахунок № 152, усунення порушення в процесі виконання (копії додаються);
-п.6 приміщення відділено протипожежними дверима згідно акта від 09.06.2020р.;
- п. 7 пройдено спеціальне навчання, з отриманням посвідчення посадовими особами Ладижинського ліцею;
-п.8. демонтовано грати та третьому поверсі будівлі ліцею згідно акта від 03.04.2020р.
п. 13 (не забезпечено приміщення Ятранівської ЗОШ первинними пожежогасіння згіідно норм належності) згідно накладної № 42 від 28.01.2020 т апередано на проплату, усунення порушення в процесі виконання (копія накладної додається);
- п. 14 забезпечено будівлю корпусу №2 Ятранівської ЗОШ зовнішніми установками від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, встановлено згідно акту від 12.02.2020р.;
п.16 (не забезпечено працівників Текучанської ЗОШ засобами індивідуального закисту органів дихання від зброї масового знищення) згідно накладної №212 та рахунку № 152 які усунення порушення в процесі виконання (копії додаються);
- п.17 пройдено спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум) з отриманням посвідченням посадовими особами Текучанської ЗОШ;
-п.18 (не доукомплектовано пожежний щит на території Текучанської ЗОШ відповідними засобами пожежогасіння згідно з вимог) згідно накладної № 212 та рахунку № 152, усунення порушення в процесі виконання;
- п.20, станом на 10.06.2020 року демонтовано горюче оздоблення у коридорах навчального корпусу №1 (фото додається).
На підтвердження усунення зазначених порушень, представником відповідача надано до суду Акт від 14.02.2020р. відповідно до якого пожежний резервуар в стані готовності та наповнений водою об`ємом 30 м. куб. та надано на підтвердження фотоматеріали на аркуші А4 (84,85). Згідно видаткової накладної №212 та рахунку на оплату №152, відповідачем придбано у ОСОБА_1 : щит пожежний металевий, багор пожежний, відро пожежне, лом пожежний, лопату пожежну, сокиру пожежну, захисний екрн одношаровий, знак пожежної безпеки, вогнегасник, респіратори на загальну суму 19998,00 грн.
Згідно Акту від 09.06.2020р. встановлено протипожежні двері на вході до приміщення електрощитової, на підтвердження надано фотоматеріали на аркуші А4 (89,90).
Також надано копії посвідчень про проходження навчання з питань пожежної безпеки (а.с.91-96).
Відповідно до Акту від 03.04.2020р., комісією засвідчено демонтаж глухих грат на вікнах кабінету інформатики.
З урахуванням зазначеного, судом вбачається, що відповідачем здійснено належні дії щодо усунення порушень встановлених п.п. 3,5,6, 7,8,13,14,16,17,18,20 Актом перевірки.
Щодо усунення порушень п.п. 1,2,4,9-12, 15, 19, 21 Акту перевірки, представником відповідача зазначено, що навчальні заклади, щодо яких проведено перевірку передано з комунальної власності Уманської районної ради до комунальної власності Ладижинської сілької ОТГ в особі Ладижинської сільської ради та відповідно фінансуються за рахунок місцевого бюджету Ладижинської сільської ради.
Представник відповідача звернув увагу, що усунення порушень п.п. 1,2,4,9-12, 15, 19, 21 потребує відповідного фінансування від розпорядника коштів. При цьому Ладижинською сільською радою рішеннями від 27.02.2020р. №14, від 27.03.2020р. №14-8/VII затверджено План заходів та Цільову програми Протипожежний захист в закладах освіти на 2020-2024 р.р., відповідно до яких визначено розміри видатків для повного усунення порушень встановлених Актом перевірки.
З даного приводу, суд зазначає, що відповідачем, в ході розгляду справи, не надано до суду жодних доказів виділення Ладижинською сільською радою коштів для усунення п.п. 1,2,4,9-12, 15, 19, 21 Акту перевірки. Так, зокрема представник відповідача зазначив, що порушення п.4 Акту (провести демонтаж облицювання) буде усунуто, у відповідності до вищезазначених Плану заходів та Цільової програми до 01.08.2020р., п. 19 Акту (встановлення протипожежних дверей у Текучанській ЗОШ) до 01.07.2020р. Разом з тим, станом на дату прийняття рішення в даній справі жодних доказів виділення коштів для усунення зазначених п.4, п. 19 Акту порушень до суду не надано, що свідчить на користь висновку, що а ні протягом судового розгляду, а ні найближчим часом після його закінчення порушення встановлені п.п. 1,2,4,9-12, 15, 19, 21 Акту перевірки а ні відповідачем, а ні розпорядником коштів усунуті не будуть.
З урахуванням зазначеного, беручи до уваги надані представником відповідача докази та надавши оцінку посиланням сторін, суд доходить висновку про не усунення у повному обсязі порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, виявлених у Акті перевірки №28 від 22.01.2020р.
З аналізу статей 68, 70 КЦЗ України вбачається, що повне або часткове зупинення роботи підприємства є заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо встановлене порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Враховуючи аналіз норм чинного законодавства, суд вважає, що порушення, встановлені позивачем під час перевірки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.
Пожежа, як небезпечна подія за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.
Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Вирішуючи питання про наявність підстав для вжиття заходів реагування, Верховний Суд у постанові від 16.05.2019р. №812/1296/18 зазначив, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Недодержання суб`єктом до якого застосовуються вимоги у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення Ладижинським ліцеєм Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області виявлених у Акті перевірки порушень.
Крім того, застосований до скаржника захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Згідно з п.1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Станом на час прийняття рішення у справі, відповідачем не надано до суду належних доказів усунення порушень у п.п. 1,2,4,9-12, 15, 19, 21 Акту перевірки, виявлених за результатами проведеної позапланової перевірки щодо додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Отже, у зв`язку з тим, що встановлені пп. 1,2,4,9-12, 15, 19, 21 Акту перевірки порушення не усунуто відповідачем і свідчать про наявність реальної загрози життю та здоров`ю людей, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих підстав для застосування до відповідача заходів реагування, у вигляді повної зупинки експлуатації будівель: Ладижинського ліцею Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області, розташованого за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Ладижинка, вул. Шкільна, 20; Ятранівської філії Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської область, розташованої за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Ятранівка, площа Соборна, 1; Текучанської філії Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської області розташованої за адресою: Черкаська область, Уманський р-н, с. Текуча, вул. Перемоги, 1 шляхом знеструмлення електроживлення будівель, закриття входів (із накладенням печаток), що знаходяться за вказаними адресами, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 9, 14, 72, 76 - 79, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування до Ладижинського ліцею Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області (20380, Черкаська область, Уманський район, с. Ладижинка, вул. Шкільна, 20, код ЄДРПОУ - 24352264) у вигляді повної зупинки експлуатації будівель: Ладижинського ліцею Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області; Ятранівської філії Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської область (Черкаська область, Уманський р-н, с. Ятранівка, площа Соборна, 1); Текучанської філії Ладижинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради Черкаської області (Черкаська область, Уманський р-н, с. Текуча, вул. Перемоги, 1) шляхом знеструмлення електроживлення будівель, закриття входів (із накладенням печаток), що знаходяться за вказаними адресами, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України через суд першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень, частини 3 Розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.А. Білоноженко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2020 |
Оприлюднено | 10.08.2020 |
Номер документу | 90837409 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
М.А. Білоноженко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні