ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
03 серпня 2020 року Справа № 903/1010/19
Господарський суд Волинської області в складі: головуючого судді Вороняка А.С., суддів Слободян О.Г., Кравчук А.М., за участю секретаря судового засідання Хвищук Н. В., розглянувши справу
за позовом: Княгининівської сільської ради Луцького району Волинської області
до відповідача 1: Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради
відповідача 2: Луцької районної державної адміністрації Волинської області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - Товариство з обмеженою відповідальністю «КЛІАР ЕНЕРДЖІ»
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - Луцьке спеціальне комунальне автотранспортне підприємство «Луцькспецкомунтранс»
про розірвання договору оренди землі
за участю представників сторін:
від позивача: Пухаленко В.П. (свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю № 8777/10 від 07.02.2020, довіреність від 07.07.2020),
від відповідача 1: Греля А.Ю., довіреність № б/н від 22.01.2020
від відповідача 2: н/з;
від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - Товариство з обмеженою відповідальністю «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» : н/з;
від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - Луцьке спеціальне комунальне автотранспортне підприємство «Луцькспецкомунтранс» : н/з;
Встановив: Княгининівська сільська рада Луцького району Волинської області звернулися з позовом до Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради та Луцької районної державної адміністрації Волинської області, в якому просять розірвати укладений між відповідачами договір оренди землі від 02.08.2013, об`єктом оренди за яким є земельна ділянка з кадастровим номером - 0722855200:03:000:0361, площею - 8,6897га.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що діючий полігон твердих побутових відходів знаходиться в межах безпосередньої близькості до земель комунальної власності територіальної громади села Княгининок Луцького району Волинської області. Експлуатується відповідачем-1 на підставі договору оренди землі від 02.08.2013, об`єктом оренди за яким є земельна ділянка з кадастровим номером - 0722855200:03:000:0361, площею - 8,6897 га, цільовим призначенням - для будівництва, обслуговування і поховання твердих побутових відходів, строком на 25 років. Право оренди на вказану земельну ділянку відповідним чином зареєстроване в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. На підставі акту перевірки 15-28 березня 2019 року, складеному Державною екологічною інспекцією у Волинській області, відповідачу 1 було виставлено претензію від 29.03.2019 №2/682 щодо відшкодування збитків спричинених забрудненням земельної ділянки на суму 4167881,20 грн.. Луцькій міській раді за результатами виявлених порушень інспекцією видано припис від 03.04.2019 №000294 на їх усунення. Також до адміністративної відповідальності на підставі ст.ст.52, 828 КУпАП притягнуто керівника відповідача-1. Припис Луцькій міській раді за результатами виявлених порушень, винесений Державною екологічною інспекцією у Волинській області до цього моменту в повному обсязі не виконано. Позивач вважає, що порушення екологічного законодавства та законодавства про експлуатацію полігону ТПВ має своїм наслідком пряме порушення прав останніх, оскільки постійні скиди із полігону порушують їх права, як розпорядника земельних ділянок комунальної власності, розташованих поблизу полігону ТПВ, тим більш, після створення Княгининівської об`єднаної територіальної громади (ОТГ) вказаний полігон ТПВ фактично знаходиться на землях такої ОТГ. Посилаючись на ст.ст.96, 143 Земельного Кодексу України, ч.2 ст. 651 Цивільного Кодексу України, на те, що екологічна проблема, спричинена неналежною експлуатацією полігону твердих побутових відходів, триває значний час, а дії, що здійснюються відповідачем-1 та Луцькою міською радою, направленні на виправлення ситуації нічого не змінюють чим порушуються охоронювані законом інтереси позивача (жителів територіальної громади, ОТГ), просять суд розірвати, укладений між відповідачами договір оренди землі від 02.08.2013.
Ухвалою Господарського суду Волинської області від 23.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено 22.01.2020.
14.01.2020 від відповідача 1 надійшов відзив, в якому просять у задоволенні позовних вимог відмовити, зазначають, що в бюджеті міста Луцька на 2020 згідно рішення Луцької міської ради від 24.12.2019 №68/3 «Про бюджет Луцької міської територіальної громади на 2020 рік» та додатку 6 виділено кошти на реконструкцію полігону твердих побутових відходів в с. Брище з розширенням в сумі 10000000 грн.. З метою недопущення виходу фільтрату з території полігону в с. Брище Луцьким спеціальним комунальним автотранспортним підприємством «Луцькспецкомунтранс» додатково проведено підсипку дамби з ущільненням ґрунту. Для відкачування фільтрату встановлено переносну помпу, відкачування проводиться на поверхню тіла полігону відповідно до вимог експлуатації. Департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради та Луцьким спеціальним комунальним автотранспортним підприємством «Луцькспецкомунтранс» забезпечується експлуатація діючого полігону твердих побутових відходів відповідно до проектної документації. Вважають, що підстави, якими Княгининівська сільська рада Луцького району Волинської області обґрунтовує свої позовні вимоги не відповідають дійсності з огляду на вище викладене, а тому їх позов є безпідставним.
Крім того відповідач 1 зазначає, що оскільки позивач не є стороною спірного договору тому його права та інтереси не порушуються.
Ухвалою суду від 22.01.2020 клопотання відповідача 1 було задоволено та залучено до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - Товариство з обмеженою відповідальністю «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» (15300, Чернігівська обл., Корюківський район, м. Корюківка, вул. Вокзальна, буд.24) та Луцьке спеціальне комунальне автотранспортне підприємство «Луцькспецкомунтранс» (43010, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Дубнівська, буд.64) та призначено підготовче засідання на 06.02.2020.
04.02.2020 від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» надійшли пояснення в яких, просять у задоволенні позову відмовити та зазначають вимоги позивача щодо розірвання спірного договору є необґрунтованими та такими, що позивач не є стороною договору та не може вимагати розірвання договору оренди землі від 02.08.2013, укладеного між Департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради та Луцькою районною державною адміністрацією і тим більше визначати підстави для розірвання договору.
Ухвалою суду від 06.02.2020 було призначено розгляд справи №903/1010/19 в колегіальному складі Господарського суду Волинської області.
Ухвалою суду від 07.02.2020 було прийнято справу до розгляду в колегіальному складі суду на стадії підготовчого провадження спочатку на 24.02.2020.
21.02.2020 від третьої особи - Луцьке спеціальне комунальне автотранспортне підприємство «Луцькспецкомунтранс» надійшли пояснення, в яких просить у задоволенні позову відмовити та зазначають вимоги позивача щодо розірвання спірного договору є необґрунтованими, позивач не є стороною договору, його права та інтереси не порушуються.
04.05.2020 на електронну адресу суду надійшло клопотання представника позивача про відкладення підготовчого засідання, яке не скріплене електронним цифровим підписом. Судом на місці постановлено залишити дане клопотання без розгляду.
04.05.2020 від представника третьої особи ТОВ «КЛІАР ЕНЕРЖІ» надійшло клопотання від 04.05.2020 про відкладення підготовчого засідання у зв`язку з введенням карантину на території України та обмеженням руху транспорту.
05.05.2020 від Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради надійшло клопотання №19.1-19/258-2020 від 04.05.2020, в якому департамент просить відкласти підготовче засідання у зв`язку із запровадженням карантину.
Ухвалою суду від 05.05.2020 було повідомлено сторони про те, що підготовче засідання відкладено 03.06.2020.
03.06.2020 від представника Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради надійшло клопотання про долучення доказів. У судовому засіданні представники сторін не заперечували щодо їх долучення до матеріалів справи, судом на місці постановлено долучити докази до матеріалів справи.
Ухвалою суду від 09.07.2020 було повідомлено сторони, що розгляд справи по суті відбудеться 09.07.2020.
08.07.2020 від Луцького спеціального комунального автотранспортного підприємства «Луцькспецкомунтранс» надійшло клопотання про відкладення розгляду справи по суті у зв`язку із тим, що представник департаменту перебуває у відпустці, а можливість направити іншого представника відсутня.
08.07.2020 від ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із неможливістю прибути в судове засідання.
09.07.2020 у судовому засіданні представник позивача просили продовжувати розгляд справи по суті у відсутності представників, що не з`явилися, про що заперечив представник відповідача 2.
З метою надання можливості учасникам справи скористатися своїми процесуальними правами, дотримання принципу пропорційності, реалізації засад змагальності, завдання господарського судочинства, судом 09.07.2020 було ухвалено на місці відкласти розгляд справи по суті на 03.08.2020.
29.07.2020 від Луцької районної державної адміністрації Волинської області надійшли додаткові пояснення по суті справи № 1328/1912/20 від 27.07.2020, в яких зазначено, що Княгининівська сільська рада знала та не заперечувала проти укладення оспорюваного договору та використання земельної ділянки за цільовим призначенням. Підтвердженням цього є рішення Рокинівської селищної ради від 17 липня 2013 року №30/05 «Про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду» . Крім того, вищевказана сільська рада щомісячно отримує орендну плату за використання наданої в оренду оспорюваним договором земельної ділянки, що підтверджується податковими деклараціями з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), які є в матеріалах справи і були подані департаментом житлово- комунального господарства Луцької міської ради.
Відповідач2 зазначає, що Департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради вживається ряд заходів, щодо недопущення порушення екологічного законодавства при експлуатації діючого полігону твердих побутових відходів, що експлуатується на підставі Договору оренди землі від 02 серпня 2013 року. Замовлено дві проектно-кошторисні документації щодо «Реконструкції старої частини полігону для збору твердих побутових відходів в с. Брище (з рекультивацією земельного покрову), Луцького району Волинської області» та на «Реконструкцію полігону твердих побутових відходів, с. Брище, Луцького району Волинської області» , одна з яких на сьогоднішній день вже виготовлена. З метою недопущення виходу фільтрату з території полігону в с. Брище Луцьким спеціальним комунальним автотранспортним підприємством «Луцькспецкомунтранс» додатково проведено підсипку дамби з ущільненням грунту. Для відкачування фільтрату встановлено переносну помпу. Відкачування проводиться на поверхню тіла полігону відповідно до вимог експлуатації. Крім того, продовження терміну виконання припису від 25 жовтня 2019 року № 000858 державною екологічною інспекцією у Волинський області до 01 жовтня 2020 року вказує, що департамент приймає всі можливі міри для усунення порушень.
Також Луцька РДА зазначає, що розірвання оспорюваного договору оренди в подальшому призведе до неможливості використання земельної ділянки (кадастровий номер 0722855200:03:000:0361) площею 8,6897 га, за цільовим призначенням, а саме: для будівництва, обслуговування і поховання твердих побутових відходів, а також до невиконання районною державною адміністрацією своїх функцій, передбачених статтею 20 Закону України «Про відходи» , однією з яких у сфері поводження з відходами є: організація збирання і видалення побутових та інших відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також здійснення роздільного збирання корисних компонентів цих відходів. Додатково зазначає, що 8 об`єднаних територіальних громад Луцького району, міста Луцьк та Рожище, які наразі заключили договори з департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради на вивіз побутових відходів на вищевказаний полігон, не матимуть куди дівати свої відходи, що може призвести до не передбачуваних наслідків та невиконання департаментом своїх договірних зобов`язань.
03.08.2020 від представника ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із поданням позивачем нових доказів, які потребують часу для опрацювання.
Представник позивача позов підтримала, просила задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні 04.08.2020 заперечив проти позову. Просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
У судовому засіданні 04.08.2020, суд, розглянувши клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» , залишає його без задоволення з огляду на те, що явка представників в судове засідання не визнавалась обов`язковою, а надання додаткових пояснень та доказів по справі в господарському судочинстві не ставиться в залежність від явки уповноважених представників у судове засідання.
При цьому, судом враховано принцип ефективності судового процесу, який діє у господарському судочинстві і направлений на недопущення затягування процесу, а також враховано положення ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яким передбачено, що справа має бути розглянута судом у розумний строк.
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
Беручи до уваги приписи ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду справи упродовж розумного строку, господарський суд визнавши зібрані докази достатніми для розгляду спору, -
встановив:
19.01.2009 між Департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради та Луцькою районною державною адміністрацією Волинської області було укладено договір №040907600002 оренди земельної ділянки з кадастровим номером 0722855200:03:000:1012, площею 8,8915 га, Цільове призначення: для будівництва і обслуговування полігону по збереженню і похованню твердих побутових відходів.
26.09.2017 було укладено додаткову угоду № 7 про продовження договору оренди землі по 19.01.2020 (а.с. 85, том 1).
02.08.2013 між Луцькою районною державною адміністрацією Волинської області (орендодавець) та Департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради (орендар) було укладено договір оренди землі (а.с. 22-26, том 1).
Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення на підставі розпорядження Луцької районної державної адміністрації Волинської області від 30.07.2013 року № 216, яка знаходиться на території Рокинівської селищної ради Луцького району Волинської області за межами населених пунктів, кадастровий номер: 0722855200:03:000:0361.
Відповідно до р. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8,6897га. На земельній ділянці відсутні розміщені об`єкт нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури відсутні. Земельна ділянка передається в оренду без будівель та споруд.
18.09.2015 Луцькою міською радою було прийнято рішення № 47/26 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів Рокинівської селищної ради Луцького району Волинської області для будівництва і обслуговування полігону та збереження і поховання твердих побутових відходів площею 8,6897 га» (а.с. 30, том 1).
19.10.2017 між Департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради (орендар) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Кліар Енерджі» (суборендар) було укладено договір суборенди землі (а.с. 146, том 1).
Відповідно до п. 1.1 договору суборенди орендар надає, а суборендар приймає в строкове платне користування частину земельної ділянки несільськогосподарського призначення на підставі розпорядження Луцької районної державної адміністрації від 18.10.2017 № 535 «Про погодження на передачу в суборенду земельної ділянки несільськогосподарського призначення на території Княгининівської сільської ради Луцького району, за межами населених пунктів» , яка знаходиться на території Княгининівської сільської ради Луцького району, за межами населених пунктів (раніше на території Рокинівської селищної ради). Право користування земельною ділянкою (загальна площа-8,8915, кадастровий номер: 0722855200:03:000:1012, цільове призначення-для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для будівництва та обслуговування полігону по збереженню і похованню твердих побутових відходів) належить орендарю на підставі договору оренди землі № 040907600002 від 19.01.2009, укладеного між Луцькою районною державною адміністрацією та Департаментом житлово-комунального господарства Луцької міської ради, з урахуванням всіх до нього додатків.
В суборенду передається частина земельної ділянки загальною площею 0,06 га з метою встановлення комплексної інженерної споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу на полігоні твердих побутових відходів на території Княгининівської сільської ради Луцького району за межами населених пунктів (п. 2.1 договору суборенди).
28.01.2019 Державною екологічною інспекцією у Волинській області на підставі ст. 202 Закону України «Про охорону навколишнього природнього середовища» та наказу від 28.01.2019 №29 було проведено позапланову перевірку та відбір проб в частині можливого забруднення земельної ділянки в с. Брище Луцького району. Перевірці підлягала територія Княгининівської сільської ради за межами населених пунктів, на якій розміщений полігон.
04.02.2019 позивач направив на адресу ТзОВ «Кліар Енерджі» лист, в якому повідомлялось, що 28.01.2019 Державною екологічною інспекцією у Волинській області було проведено позапланову перевірку та відбір проб в частині можливого забруднення земельної ділянки в с. Брище Луцького району. Перевірці підлягала територія Княгининівської сільської ради за межами населених пунктів на якій розташовано полігон твердих побутових відходів. При обстеженні території, прилеглої до полігону, встановлено факт прокладання полімерної труби із полігону до котловану колишнього кар`єру з видобутку піску. По трубі здійснювався скид фільтрату з місця захоронення відходів. В результаті скиду фільтрату спричинено забруднення земельної ділянки. Княгининівська сільська рада просила вирішити проблему, що склалася на полігоні (а.с. 63, том1).
11.04.2019 депутати Княгининівської сільської ради направили виконавчому комітету Луцької міської ради лист, в якому вимагали передбачити в бюджеті кошти для усунення порушень, виявлених Державною екологічною інспекцією, привести полігон до вимог екологічного та земельного законодавства відповідно до умов договору та розпочати пошук іншої земельної ділянки для полігону за межами Княгининівської ОТГ (а.с. 67, том 1).
16.04.2019 позивач направив листи виконавчому комітету Луцької міської ради та Луцькій районній державній адміністрації.
В листах позивач звертав увагу на те, що орендарем земельної ділянки для будівництва і обслуговування полігону та збереження і поховання твердих побутових відходів в с. Брище порушуються норми чинного законодавства в частині експлуатації полігону (а.с. 65, том1).
17.04.2019 позивач направив на адресу Державної екологічної інспекції у Волинській області лист про вжиття заходів щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства Луцькою міською радою.
18.04.2019 у відповідь на лист позивача Державної екологічної інспекції у Волинській області зазначила, що на момент перевірки проводяться роботи з підняття обвалування 1-черги полігону з метою недопущення витоку фільтрату за межі полігону.
Інспекція зазначила, що також було встановлено складування твердих побутових відходів на відкритий ґрунт і в результаті виявлених порушень до адмінвідповідальності було притягнуто керівника Департаменту ЖКГ Луцької міської ради (а.с. 31-32, том 1).
Пунктом 1 частини 2 статті 11 ЦК України передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, є зокрема, договори та інші правочини.
За приписами частини 2 цієї статті підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договір та інші правочини та юридичні факти. Підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є дії осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також дії, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Відповідно до положень статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Статтею 792 ЦК України встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема, Законом України "Про оренду землі".
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до положень статті 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати.
У статті 25 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендар земельної ділянки має право, зокрема, за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження.
Згідно зі статтею 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Отже, підстави для розірвання договору визначені ЦК України, ЗК України та Законом України "Про оренду землі".
Так, відповідно до частини 2 статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
У статті 141 ЗК України визначено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про землеустрій» цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Отже, основою для визначення цільового призначення земельної ділянки є її належність до відповідної категорії земель і відповідного способу використання. Поділ земельного фонду країни на категорії передбачено Земельним кодексом України (далі ЗК України).
Відповідно до ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
Усі землі у межах України мають своє цільове призначення, як це передбачено ст. 19 ЗК України, цільове використання земельної ділянки є одним із принципів земельного законодавства.
Відповідно до положень статті 32 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
У розумінні наведених положень земельного законодавства дострокове розірвання договору оренди можливе виключно за згодою або на вимогу однієї зі сторін договору за рішенням суду у випадках, передбачених законом або договором.
Крім цього, колегія суддів вважає зазначити те, що рішенням Рокинівської селищної ради(на даний час Княгининівська сільська рада Луцького району) Луцького району Волинської області №30/05 від 17.07.2013 «Про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на надання її в оренду» погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 25 років площею 8,6897 га для будівництва і обслуговування полігону та збереження і поховання твердих побутових відходів на території Рокинівської селищної ради за межами населених пунктів, не переданих у власність та не наданих у користування; рекомендувано Луцькій райдержадміністрації надати в оренду терміном на 25 років земельну ділянку площею 8,6897 га; зобов`язано Департамент ЖКГ Луцької міської ради після затвердження проекту відведення земельної ділянки, укласти договір оренди з посвідченням та реєстрацією в установленому порядку. Тобто, позивач не могли не бути обізнаними із намірами сторін, розуміли, що земельна ділянка передається в оренду на 25 років.
Крім того, слід зазначити, що Європейський суд з прав людини у своєму рішення від 20.10.2011 у справі «Рисовський проти України» підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування» . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, « Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), п. 128, та «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), п. 119).
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч. 4 ст. 11 ГПК України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Оскільки зміст ч.1 статті 651 ЦК України передбачає загальне правило, що договір може бути розірвано у судовому порядку за вимогою сторони такої угоди, а Княгининівська сільська рада не є стороною договору оренди землі від 02.08.2013, суд прийшов до висновку про відсутність підстав для задоволення даного позову, тому відмовляє у його задоволенні через безпідставність.
Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 237 ГПК України при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог. Ухвалюючи рішення у справі, суд за заявою позивача, поданою до закінчення підготовчого провадження, може визнати недійсним повністю чи у певній частині пов`язаний з предметом спору правочин, який суперечить закону, якщо позивач доведе, що він не міг включити відповідну вимогу до позовної заяви із незалежних від нього причин.
Позивач не надавали до закінчення підготовчого провадження заяви про визнання недійсним повністю або у певній частині, пов`язаного з предметом спору правочину (договору оренди), який на їхню думку суперечить законодавству про охорону довкілля.
Суд враховує, що, як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого в конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «Руїз Торія проти Іспанії» , §§29- 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх (§2 рішення у справі «Хірвісаарі проти Фінляндії» ).
Відповідно до ст. ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача, у зв`язку із відмовою у позові.
Керуючись ст. 73-79, 86, 123, 129, 232, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
вирішив:
У задоволенні позовних вимог Княгининівської сільської ради Луцького району Волинської області відповідача 1 Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради, до відповідача 2 Луцької районної державної адміністрації Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - Товариство з обмеженою відповідальністю «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - Луцьке спеціальне комунальне автотранспортне підприємство «Луцькспецкомунтранс» про розірвання договору оренди землі - відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 11.08.2020
Головуючий суддя А. С. Вороняк
Судді О. Г. Слободян
А. М. Кравчук
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2020 |
Оприлюднено | 12.08.2020 |
Номер документу | 90880082 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Вороняк Андрій Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні