ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.08.2020м. ДніпроСправа № 904/2388/20
За позовом Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі", м. Дніпро
до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Затишна оселя Миру-18", м. Дніпро
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача:
1. Комунального підприємства "Житлове господарство Самарського району" Дніпровської міської ради, м. Дніпро
2. Товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК Промліфтсервіс", м. Дніпро
про стягнення заборгованості за недовраховану електроенергію в розмірі 25 654, 75 грн
Суддя Ярошенко В.І.
Без виклику (повідомлення) учасників справи
ПРОЦЕДУРА
Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Затишна оселя Миру-18" про стягнення заборгованості за недовраховану електроенергію у розмірі 25 654, 75 грн внаслідок порушень Правил роздрібного ринку електричної енергії, відповідно до протоколу від 22.01.2020 № 1-15 засідання комісії по розгляду акта про порушення № 013617 від 09.01.2020.
Ухвалою суду від 12.05.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.
28.05.2020 від відповідача надійшли:
- заява про залучення у справу Комунального підприємства "Житлове господарство Самарського району" Дніпровської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "ТПК Промліфтсервіс" в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача;
- відзив на позовну заяву, яким відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог та просить судові витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 1 100 грн покласти на відповідача.
Ухвалою суду від 03.06.2020: задоволено заяву відповідача про залучення у справу третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача; залучено до участі у справі в якості третіх осіб Комунальне підприємство "Житлове господарство Самарського району" Дніпровської міської ради та Товариство з обмеженою відповідальністю "ТПК Промліфтсервіс"; зобов`язано сторін надіслати на адреси третіх осіб копії позову та відзиву з додатками, докази вчинення відповідних дій надати до суду; запропоновано третім особам надати суду письмові пояснення з приводу обставин, викладених у позовній заяві.
11.06.2020 від відповідача на адресу суду надійшло повідомлення про виконання вимог ухвали від 03.06.2020 із доданими до нього доказами направлення на адреси третіх осіб копій відзиву з додатками.
15.06.2020 позивач, не погодившись із доводами відповідача, викладеними у відзиві, подав заперечення на відзив на позовну заяву.
18.06.2020 позивач на виконання вимог ухвали суду від 03.06.2020 надав суду докази надсилання третім особам позову з додатками та заперечення.
25.06.2020 від відповідача засобами поштового зв`язку надійшли заперечення щодо: суті порушення та застосування підпункту 3 пункту 8.4.8 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕУП від 14.03.2018 № 312; підписання акту без зауважень та відсутності оскарження рішення комісії; підстав відшкодування збитків; укладення договору із Товариством з обмеженою відповідальністю "ТПК Промліфтсервіс".
Треті особи своїм правом на подання письмових пояснень в порядку, встановленому статтею 168 Господарського процесуального кодексу України, не скористались.
Згідно зі статтею 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України судом прийнято рішення у справі.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача, викладена у позові
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем підпункту 7 пункту 8.4.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), про що складено акт № 013617 від 09.01.2020 та прийнято рішення, оформлене протоколом № 1-15 від 22.01.2020 про донарахування відповідачу вартості необлікованої електроенергії у розмірі 25 654, 75 грн.
Порушення відповідачем ПРРЕЕ, за твердженням позивача, полягає у самовільному підключенні струмоприймачів без наявності відповідного договору про постачання електроенергії до електромережі, що не є власністю Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі", із порушенням схеми обліку.
Позиція відповідача, викладена у відзиві
Відповідач заперечує проти задоволення позовної заяви повністю, оскільки ним не здійснювалось несанкціонованого підключення до електромережі та вжито всіх можливих заходів щодо виключення такої можливості при прийнятті будинку в управління.
Відповідач зазначає, що до 01.06.2019 управління будинком здійснювалось КП "ЖГ Самарського району" ДМР, а до 09.01.2020 - й постачання самої електричної енергії, яке власне і мало доступ до приміщень, в якому виявлено несанкціоноване підключення. Після отримання будинку в управління відповідачем не здійснювалося встановлення приладів освітлення чи самих підключень, однак щоб переконатись, що вони відсутні були також запрошені фахові спеціалісти за договором про надання послуг з технічного обслуговування внутрішньобудинкових мереж №18/05 від 15.05.2019, укладеним із ТОВ "ТПК Промліфтсервіс". Відповідачем отримано акт, що станом на 10.07.2018 такі підключення відсутні.
Також, відповідач вказує, що письмово повідомляв начальника РЕМ-4 (лист № 100683091 від 17.05.2019) та КП "ЖГ Самарського району" ДМР (лист № 5 від 23.05.2019) про можливу наявність несанкціонованого підключення, однак заходи щодо його виявлення не вживались ні постачальником, ні управителем, а положення щодо нарахування збитків під час перевірки було застосовано з іншого приводу.
Крім того, відповідач зауважує на відсутності у складених актах та протоколах посилання на дату останньої перевірки і на допущенні помилки при складанні акту порушення та розрахунку до акту.
З урахуванням того, що договірні відносини стосовно розподілу електричної енергії між позивачем та відповідачем почалися ще 15.11.2019, то відповідач вказує на незрозумілість змісту самого порушення та відсутність відповіді на питання стосовно власника електричних мереж.
Позиція позивача, викладена у запереченні на відзив на позовну заяву
Позивач не погоджується з твердженням відповідача стосовно того, що постачання електричної енергії здійснювалось до 09.01.2020 КП "ЖГ Самарського району" ДМР, оскільки останнє не мало відповідної ліцензії на поставку електричної енергії. Постачання електричної енергії здійснювалось до 01.01.2019 АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі", а після вказаної дати - ТОВ "Дніпропетровські енергетичні послуги".
Також, позивач зазначає, що відповідачем не надано доказів здійснення на користь КП "ЖГ Самарського району" ДМР оплати за відшкодування витрат по забезпеченню електроенергією на освітлення місць загального користування та роботи ліфтів, а за електроенергію, яка споживалась відповідачем шляхом несанкціонованого підключення поза приборами обліку жодного відшкодування не могло здійснюватись.
Позивач погоджується з відповідачем щодо того, що 01.06.2019 КП "ЖГ Самарського району" ДМР було передано в управління відповідача будинок 18 по пр. Миру. Тож, позивач вважає, що саме з цього часу відповідач став балансоутримувачем будинку та взяв на себе відповідальність, в тому числі, і за електрогосподарство будинку.
За твердженням позивача, для донарахування вартості електроенергії споживачу визначальним є факт порушення ним Правил; якщо ж особу порушника встановити неможливо, відповідає власник майна або особа, яка має інші речові права щодо цього майна. Таким чином, на думку позивача, саме відповідач несе відповідальність за належне утримання належного йому майна, та здійснює управління таким майном.
Позивач зазначає, що дія абз. 2 п. 8.4.1 ПРРЕЕ, на який у відзиві посилається відповідач, не поширюється на правовідносини в частині без облікового споживання електроенергії (самовільне підключення).
Крім того, позивач зазначає, що встановлення періоду (з якої дати і до якої), за який повинен був проводитись розрахунок, ним здійснювалось на підставі пп. 3 п. 8.4.8 ПРРЕЕ, тобто з дня набуття права власності чи користування на об`єкт (якщо технічну перевірку у період з дати допуску електроустановки споживача в експлуатацію або набуття ним права власності (користування) на об`єкт до дати виявлення порушення не проведено) до дня виявлення порушення.
Таким чином, позивач стверджує, що акт про порушення від 09.01.2020 було складено та розрахунок виконано відповідно до вимог ПРРЕЕ.
Стосовно тверджень відповідача щодо перевірки ТОВ "ТПК Промліфтсервіс" несанкційних підключень до електромережі будинку та підтвердження останнім їх відсутності, позивач зазначає, що його не було залучено до вказаної перевірки і невідомо, яким чином проводилась така перевірка та чи наявні у вказаного товариства кваліфіковані спеціалісти у сфері електроенергетики.
Позиція відповідача, викладена у запереченнях
Відповідач зазначає, зокрема, що є незрозумілим застосування до нього найбільш несприятливих наслідків при здійсненні всіх можливих дій до уникнення наявності порушення, при відсутності факту приховування порушення, твердження позивача про його виявлення. Саме тому відповідач вважає, що кваліфікувати порушення позивач мав за пп. 2 8.4.8 ПРРЕЕ та нарахувати його в межах робочих днів у 6 календарних місяцях, а не 12.
Щодо підписання акту без зауважень та відсутності оскарження рішення комісії відповідач повідомляє, що на час отримання ухвали про відкриття провадження у цій справі відповідачу ще не була відома відповідь позивача щодо досудового врегулювання спору.
Позиції третіх осіб
Треті особи не надали письмових пояснень з приводу обставин, викладених сторонами у заявах по суті справи.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.02.2019 проведено державну реєстрацію юридичної особи - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Затишна оселя Миру-18" (арк. с. 34-36).
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Затишна оселя Миру-18" 01.06.2019 прийняло в управління від Комунального підприємства "Житлового господарства Самарського району" Дніпропетровської міської ради об`єкт - житловий будинок за адресою: пр. Миру, буд. 18, п. 1-6, що підтверджується актом прийняття-передачі об`єкта в управління з управління від 01.06.2019 (арк. с. 9-10).
З наявного у матеріалах справи повідомлення Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" (далі - позивач, оператор системи розподілу) № 71167/1001 від 21.11.2019 (арк. с. 58) вбачається, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Затишна оселя Миру-18" (далі - відповідач, споживач) шляхом надання оператору системи розподілу заяви-приєднання № 100827787 від 15.11.2019 до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії для потреб об`єкта за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, проспект Миру, 18 (1-6 під`їзди) приєдналось до умов договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що є публічним договором та укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 9641, 642 Цивільного кодексу України.
Зазначений публічний договір і публічні додатки до нього, тариф на послуги з розподілу електричної енергії розміщені на офіційному сайті позивача https://dtek-dnem.com.ua.
Договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (далі - договір) регулює порядок та умови розподілу електричної енергії споживачу як послуги оператора системи.
Згідно з пунктом 1.2 договору його умови розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), від 14 березня 2018 року № 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.
Пунктом 2.1 договору передбачено, що оператор системи розподілу надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії, параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, та Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки/точок розподілу за об`єктом споживача, який є додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи розподілу.
Відомості про засіб (засоби) вимірювання обсягу електричної енергії, що використовується на об`єкті (об`єктах) Споживача, зазначаються разом із енергетичними ідентифікаційними кодами (ЕІС кодами) в додатку 3 до цього договору (п. 2.2 договору).
За умовами пункту 3.1 договору облік (у тому числі приладовий) електричної енергії, що передається оператором системи розподілу та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 311 (далі - Кодекс комерційного обліку) та з урахуванням вимог цього договору.
Пунктом 4.1 договору встановлено, що споживач, якому продаж електричної енергії здійснюється на роздрібному ринку електричної енергії, зобов`язаний мати діючий договір з постачальником електричної енергії.
У разі не врегульованих відносин з третьою стороною, об`єктивно присутньою у процесі забезпечення споживача електричною енергією, оператор системи розподілу припиняє розподіл (передачу) електричної енергії (п. 4.4 договору).
Згідно з пунктом 6.1 договору оператор системи розподілу зобов`язується, зокрема: виконувати умови цього договору; відкрити особовий рахунок споживача; здійснювати розподіл (передачу) електричної енергії споживачу, із дотриманням показників якості електричної енергії, визначених державними стандартами.
Споживач за умовами пункту 6.2 договору зобов`язується, зокрема: виконувати умови цього договору; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів; узгоджувати з оператором системи розподілу нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності.
Відповідно до пункту 7.1 договору оператор системи розподілу має право, у тому числі: на отримання від Споживача своєчасної оплати за надання послуги з розподілу (передачі) електричної енергії у разі якщо умовами глави 5 цього договору передбачено, що оплату за послугу з розподілу (передачі) споживач здійснює безпосередньо оператору системи розподілу та на отримання своєчасної оплати за надання послуги з розподілу (передачі) електричної енергії від постачальника у разі, якщо умовами глави 5 цього договору передбачено, що оплату за послугу з розподілу (передачі) оператору системи розподілу здійснює постачальник; на безперешкодний доступ (за пред`явленням службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого ПРРЕЕ порядку та умов договору; вимагати від споживача відшкодування збитків, завданих порушеннями, допущеними споживачем під час користування електричною енергією; контролювати додержання споживачем вимог ПРРЕЕ; складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) Споживача умовам договору та порушення вимог законодавства України в електроенергетиці.
Споживач за умовами пункту 7.2 договору має право, зокрема, подавати оператору системи розподілу звернення, скарги та претензії, зокрема щодо якості електропостачання та якості електричної енергії, та отримувати в установленому законодавством порядку вмотивовані відповіді або повідомлення про заходи щодо усунення оператором системи розподілу причин скарги.
Пунктом 8.6 договору передбачено, що у разі порушення розрахункового обліку з вини споживача споживач сплачує оператору системи вартість необлікованої електроенергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ.
Згідно з пунктом 11.1 договору, цей договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору, або з дня зазначеного в заяві-приєднання, діє протягом 1 року та вважається продовженим на кожен наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.
Відповідно до пункту 2.1.12 Правил роздрібного ринку електроенергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 (далі - Правила, ПРРЕЕ), невід`ємними частинами договору є також додатки, що конкретизують умови договору.
На підставі заяви-приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії № 100827787 від 15.11.2019, позивачем відповідачу були направлені додатки, що регулюють організаційні та технічні особливості розподілу електричної енергії (примірник споживача).
У матеріалах справи містяться примірники споживача наступних підписаних позивачем додатків до публічного договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, до якого відповідач приєднався на підставі заяви-приєднання № 100827787 від 15.11.2019: додаток 2 - "Паспорт точки/точок розподілу електричної енергії" (арк. с. 59); додаток 6 - "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін" (арк. с. 59); додаток 7 - "Однолінійна схема" (арк. с. 60).
За змістом додатків 2, 7 до договору точками розподілу електричної енергії на об`єкті споживача за адресою: м. Дніпро, пр. Миру, 18 (багатоквартирний житловий будинок) є ліфти, освітлення сходових клітин (під`їзди 1, 2).
Із листа Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпровські енергетичні послуги" за № 7927/9600 від 11.12.2019, адресованого відповідачу (арк. с. 57), вбачається, що з 09.01.2020 (після розірвання договору з попереднім користувачем) між ТОВ "Дніпровські енергетичні послуги" та ОСББ "Затишна оселя Миру-18" за заявою-приєднанням укладено договір про постачання електричної енергії об`єктам "ліфти, освітлення сходових клітин" м. Дніпро, пр. Миру, 18, під`їзди 1-2, 3-4, 5-6, постачальником універсальних послуг шляхом приєднання до умов публічного договору, розміщеного на офіційному сайті товариства, на підставі приєднання зазначених об`єктів до публічного договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії оператора системи АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" з 15.11.2019.
09.01.2020 представниками АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі " було здійснено перевірку дотримання споживачем Правил роздрібного ринку електричної енергії на об`єкті відповідача за адресою: м. Дніпро, пр. Миру, 18, під`їзди 1, 2.
За результатами перевірки складено акт про порушення № 013617 від 09.01.2020 (арк. с. 11), в якому зазначено, що споживачем порушено підпункт 7 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ (Правил роздрібного ринку електричної енергії), а саме: самовільно підключено струмоприймачі без наявності відповідних договорів про постачання електроенергії до електричної мережі, що не є власністю АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі", з порушенням схеми обліку. Самовільне підключення виконано дротом АПВ 2х2,5 ммІ в підвалі п. 1-2 з кв-го електростояку приховано, виявити яке при контрольному огляді можливості не було. Для визначення місця підключення були використані спеціальні технічні засоби. Споживачу порушення продемонстровано.
Відповідно до пункту 1 акту про порушення № 013617 від 09.01.2020 відомості про засоби комерційного обліку електричної енергії споживача на дату складання акта відсутні.
У пункті 5 даного акту про порушення "Перелік струмоприймачів, приєднаних споживачем до електричної мережі, та режим роботи" зазначено, що споживача не забезпечив включення всіх наявних струмоприймачів на повну потужність для (токо) виміру.
Дозволена потужність до використання відповідно до умов договору не вказана.
За змістом пункту 6 акту про порушення № 013617 від 09.01.2020 самовільне підключення виконано споживачем приховано. Для виявлення прихованого самовільного підключення та місця його підключення до електричної мережі здійснювався частковий демонтаж у підвалі металевих щитів внутрішніх будинкових дротів.
У пункті 7 акту про порушення № 013617 від 09.01.2020 зазначено, що схема комерційного обліку енергії не відновлена.
Згідно з пунктом 8 акту про порушення № 013617 від 09.01.2020 від електроживлення відключено безоблікове навантаження.
Пункт 9 акту про порушення № 013617 від 09.01.2020 містить відомості про заходи, яких було вжито після усунення порушення, а саме - про демонтаж живлення безоблікового навантаження.
Судом встановлено, що акт про порушення № 013617 від 09.01.2020 складений та підписаний за участю представників АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" та представника споживача - Лобанової А.М.
Додатками до акту про порушення № 013617 від 09.01.2020, зокрема, є акт про усунення порушення "Правил користування електричною енергією" № 013617 від 09.01.2020, також складений за участю представників АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі" та представника споживача (копія міститься у матеріалах справи - арк. с. 17) та фотоматеріали (арк. с. 12-16).
На підставі акта про порушення № 013617 від 09.01.2020 комісією у складі трьох посадових осіб оператора системи розподілу 22.01.2020 прийнято протокольне рішення (протокол № 1-15 засідання комісії по розгляду акта про порушення № 013617 від 09.01.2020) про здійснення нарахування необлікованої електроенергії за період з 01.06.2019 по 09.01.2020 у відповідності до пункту № 8.4 та за формулою № 8 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою від 14.03.2018 № 312 зі змінами і доповненнями, внесеними НКРЕКП від 21.12.2018 № 2002, від 18.07.2019 № 1525.
Розрахунок здійснено за період з 01.06.2019 (дня прийняття будинку на баланс споживача) та по 09.01.2020 (дату усунення виявленого порушення), виходячи з 12-годинного часу роботи струмоприймачів протягом доби та допустимого тривалого струму проводу (кабелю) 19А (площа перерізу проводу (кабелю) 2,5 ммІ).
За розрахунком комісії вартість необлікованої електроенергії, спожитої за вказаний, становить 25 654, 75 грн.
Протокол № 1-15 від 22.01.2020 підписаний представником споживача (відповідача) - Лобановою Г.М. без заперечень та зауважень.
З матеріалів справи вбачається, що протокол № 1-15 від 22.01.2020, розрахунок кількості необлікованої електроенергії по акту порушення ПРРЕЕ № 0013617 від 09.01.2020 (арк. с. 18) та відповідний рахунок № 111/066983/1/013617 від 22.01.2020 на оплату необлікованої активної електроенергії на суму 25 654, 75 грн (арк. с. 20) були отримані представником відповідача нарочно 22.01.2020, що засвідчено підписом Лобанової Г.М. у протоколі № 1-15 від 22.01.2020.
Відповідно до пункту 8.2.7 Правил роздрібного ринку електроенергії споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
Відповідач у встановлений чинним законодавством строк вартості необлікованої електроенергії згідно з рахунком № 111/066983/1/013617 від 22.01.2020 не оплатив, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення з відповідача 25 654, 75 грн вартості недорахованої електроенергії.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Укладений між сторонами правочин є публічним договором про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії визначені Законом України "Про ринок електричної енергії", який регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.
Відповідно до законів України "Про ринок електричної енергії" та "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - Правила, ПРРЕЕ).
Пунктом 2 постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 "Про затвердження Правила роздрібного ринку електричної енергії" передбачено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
Правила роздрібного ринку електричної енергії регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби.
Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку (п. 1.1.1 ПРРЕЕ).
Частиною 2 статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначено, що правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач є споживачем послуг з розподілу (передачі) та постачання електричної енергії на об`єкті за адресою: м. Дніпро, пр. Миру, 18 (1-6 під`їзди).
Пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ споживача електричної енергії зобов`язано, зокрема:
- користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);
- сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів;
- здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору;
- узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності;
- не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Відповідно до пункту 8.2.5 ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.
До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.
Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі.
Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Підписаний відповідачем без зауважень акт про порушення № 013617 від 09.01.2020, відповідає вищенаведеним вимогам ПРРЕЕ та містить всі вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу необлікованої (недоврахованої) електричної енергії.
Отже, порушення споживачем ПРРЕЕ встановлено оператором системи розподілу із дотриманням вимог пункту 8.2.5 цих правил щодо оформлення акту про порушення.
Згідно з пунктом 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Згідно із частиною 1 статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Відповідно до статті 322 Цивільного кодексу України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Закон України "Про об`єднань співвласників багатоквартирного будинку" визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
Відповідно до статті 1 цього Закону об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку є юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно зі статтею 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.
Позаобліково спожита електрична енергія є збитками енергопостачальника, завданими внаслідок вчинення правопорушень споживачем у сфері електроенергетики, які підлягають доказуванню з урахуванням приписів статті 225 Господарського кодексу України та статей 22, 614, 1212, 1213 Цивільного кодексу України.
Для донарахування споживачу вартості електроенергії визначальним є факт порушення ним Правил; якщо ж особу порушника встановити неможливо, відповідає власник майна або особа, яка має інші речові права щодо цього майна.
Таким чином, відповідач як особа, яка з 01.06.2019 здійснює управління, утримання та використання спільного майна співвласників багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Дніпро, пр. Миру, 18 (під`їзди 1-6), з вказаної дати несе відповідальність за стан внутрішньої електропроводки та безоблікове споживання електричної енергії на вказаному об`єкті.
Пунктом 8.2.7 ПРРЕЕ передбачено, що кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.
Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
У матеріалах справи містяться отримана позивачем 13.02.2020 претензія відповідача щодо актів порушення № 013621, 013617, 013620 від 09.01.2020 та надана позивачем відповідь на вказану претензію за № 1739/1001 від 01.04.2020 про залишення розрахунків обсягу та вартості необлікованої електричної енергії по актам про порушення № 013620, № 013621, № 013617 від 09.01.2020 без змін.
У зв`язку з цим оператор системи розподілу звернувся до суду з даним позовом про стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Наявними у матеріалах справи доказами підтверджується факт безоблікового споживання електричної енергії на об`єкті за адресою: м. Дніпро, 18 (під`їзди 1, 2) внаслідок самовільного підключення струмоприймачів без наявності відповідних договорів про постачання електричної енергії до електромережі, що не є власністю АТ "ДТЕК Дніпровські електромережі", із порушенням схеми обліку, яке виконано приховано.
З огляду на те, що з 01.06.2019 відповідач здійснює управління будинком за адресою: м. Дніпро, 18 (під`їзди 1-6), тобто є відповідальним за утримання цього майна, позивачем правомірно покладено відповідальність за вчинене порушення ПРРЕЕ саме на відповідача.
Тому доводи відповідача, що ним не здійснювалось несанкціоноване підключення до електромережі, не можуть бути прийняті судом до уваги.
Тож, враховуючи припис пункту 8.2.7 ПРРЕЕ, строк оплати вартості не облікованої електроенергії за рахунком № 111/066983/1/013617 від 22.01.2020 є таким, що настав.
Дослідженням наданого розрахунку обсягу та вартості необлікованої електричної енергії встановлено таке.
Нарахування вартості, заявленої до стягнення з відповідача необлікованої електричної енергії, здійснено позивачем згідно з пунктом 8.4 та за формулою № 8 ПРРЕЕ.
Підпунктом 7 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ передбачено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення, зокрема, самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку.
Згідно з пунктом 8.4.7 розрахунку вартості необлікованої електричної енергії здійснюється виходячи з: вартості середньомісячних витрат оператора системи на купівлю однієї кіловат-години (кВт·год) електричної енергії на компенсацію незапланованих втрат електричної енергії, її передачі та розподілу у період порушення споживачем цих Правил (Ц, грн/кВт·год); величини розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії (Wдоб , кВт·год); кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил (Д, день).
Відповідно до підпункту 3 пункту 8.4.8 ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил), зокрема, якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії , виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку не мали можливості, або установив пристрій, що занижує покази лічильника електричної енергії (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо), - з дня останньої технічної перевірки або допуску електроустановки споживача в експлуатацію, або набуття права власності чи користування на об`єкт (якщо технічну перевірку у період з дати допуску електроустановки споживача в експлуатацію або набуття ним права власності (користування) на об`єкт до дати виявлення порушення не було проведено) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у дванадцяти календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Зі змісту порушення ПРРЕЕ, обставини якого зафіксовані в акті порушення № 013617 від 09.01.2020, вбачається, що виявлені струмоприймачі - освітлення підвалу, розетки підключені на об`єкті споживача за адресою: м. Дніпро, пр. Миру, 18, під`їзди 1,2, самовільно та без наявності відповідного договору, оскільки згідно з додатком 7 до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії "Однолінійна схема" точками розподілу електричної енергії у під`їздах 1, 2 об`єкту є лише ліфти та освітлення сходових клітин.
Доказів узгодження відповідачем із оператором системи розподілу нових підключень або переобладнання внутрішньої електропроводки з метою збільшення споживання електричної потужності матеріали справи не містять. Отже, самовільне підключення струмоприймачів є таким, що здійснене за відсутності договору на ці точки розподілу та із порушенням схеми обліку.
Підключення струмоприймачів здійснене в середині будинку, до внутрішньобудинкової мережі, тобто до електромережі, яка не є власністю оператора системи розподілу (позивача).
В акті вказано, що підключення здійснено приховано і при контрольному огляді його виявити було неможливо; для виявлення підключення були використані спеціальні технічні засоби.
У пункті 1.1.2 ПРРЕЕ надано визначення терміні контрольний огляд засобу комерційного обліку та прихована електропроводка.
Так, контрольним оглядом засобу комерційного обліку є виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності засобу комерційного обліку (корпусу, скла, кріплення тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, індикаторів, зняття показів засобів комерційного обліку (у разі виконання функцій постачальника послуг комерційного обліку), а також з метою виявлення самовільних підключень без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій або оздоблювальних матеріалів.
Прихована електропроводка - це електрична проводка, яка приєднана до електричної мережі поза розрахунковим засобом комерційного обліку, яку представник електропостачальника без використання спеціальних технічних засобів або часткового демонтажу будівельних конструкцій, оздоблювальних матеріалів під час попереднього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки не мав можливості виявити.
З огляду на спосіб виявлення порушення - з використанням спеціальних технічних засобів та шляхом демонтажу частково металевих щитів внутрішніх будинкових дротів (п. 6 акту про порушення № 013617 від 09.01.2020), суд дійшов висновку, що оператором системи розподілу правильно визначено самовільне підключення струмоприймачів як приховане та таке, що не можливо було виявити під час контрольного огляду.
Акт порушення № 013617 від 09.01.2020 не містить зауважень споживача (відповідача) щодо встановлених при перевірці обставин порушення та невідповідності вказаного способу їх виявлення фактичним діям представників оператора системи розподілу.
Належних та допустимих доказів у спростування обставин порушення, наведених в акті порушення № 013617 від 09.01.2020, відповідачем суду не надано.
Відтак, кваліфікація позивачем дій відповідача на підставі підпункту 8.4.2 пункту 8.4 ПРРЕЕ як самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку (підпункт 7) є обґрунтованою.
Тому визначення кількості днів споживання електричної енергії із порушенням Правил, яке виявити під час проведення контрольного огляду не було можливості, правомірно здійснено позивачем відповідно до підпункту 3 пункту 8.4.8 ПРРЕЕ протягом періоду не більше загальної кількості робочих днів у дванадцяти календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Враховуючи, що з дня набуття відповідачем речових прав на об`єкт за адресою: м. Дніпро, пр. Миру, 18, під`їзди 1,2 і до дати виявлення порушення технічної перевірки об`єкту не проводилось, то здійснення нарахування вартості необлікованої електроенергії за період з 01.06.2019 (дата прийняття відповідачем об`єкту в управління) по 09.01.2020 (дата виявлення та усунення виявленого порушення) є таким, що відповідає вимогам ПРРЕЕ.
Таким чином, розрахунок вартості необлікованої електричної енергії за актом порушення № 013617 від 09.01.2020 на суму 25 654, 75 грн є таким, що відповідає фактичним обставинам вчиненого порушення та вимогам ПРРЕЕ. Перевіркою судом арифметичної правильності розрахунку помилок не виявлено.
Положеннями статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
На підставі ст. 86 Господарського процесуального України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З урахуванням наведеного вище позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідачем не доведено факту вчинення виявленого порушення ПРРЕЕ будь-якою іншою особою та не надано доказів наявності передбачених законом підстав для покладення на іншу особу відповідальності за утримання об`єкту за адресою: м. Дніпро, пр. Миру, 18, під`їзди 1,2 та забезпечення дотримання ПРРЕЕ на цьому об`єкті. Тому заперечення відповідача не можуть бути прийняті судом до уваги, оскільки частково не відносяться до предмета доказування у даній справі та не спростовують обставин, наведених в обґрунтування позовних вимог.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 102 грн покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 178, 202, 233, 238, 240, 241, 252 п. 4 розділу Х "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 731-IX від 18.06.2020, господарський суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Затишна оселя Миру-18" (49130, м. Дніпро, пр. Миру, 18, під`їзди 1-6; ідентифікаційний код 42841065) на користь Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" (49107, м. Дніпро, шосе Запорізьке, 22; ідентифікаційний код 23359034) 25 654, 75 грн вартості недоврахованої електричної енергії та 2 102 грн витрат із сплати судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області в строки, передбачені статтею 256 Господарського процесуального кодексу України (з урахуванням приписів пункту 4 розділу Х "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України № 540-ІХ від 30.03.2020 та положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 731-IX від 18.06.2020).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 10.08.2020.
Суддя В.І. Ярошенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2020 |
Оприлюднено | 12.08.2020 |
Номер документу | 90880235 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні