ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2020 року м. Житомир справа № 240/5077/20
категорія 112010200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Єфіменко О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області до Приватного виробничо-комерційного підприємства "Будкомплектація" про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області із позовом, в якому просить стягнути з Приватного виробничо - комерційного підприємства "Будкомплектація" (далі - ПВКП "Будкомплектація) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з серпня 2018 року по жовтень 2019 року у розмірі 72863,07 грн, з підстав неналежного виконання відповідачем, як платником збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, вимог Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Пенсійного фонду №21-1 від 19.12.2003.
В обґрунтування позову зазначило, що відповідачу надіслані розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, однак такі самостійно не сплачено останнім, що призвело до утворення заборгованості перед Пенсійним фондом з відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 06.04.2020 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов.
На виконання вимог вказаної ухвали ПВКП "Будкомплектація" надіслало до суду відзив на позов № 12 від 12.05.2020 (а.с.28-31). В обґрунтування якого вказало, що підприємство не зобов`язане здійснювати відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за періоди у яких працівник ( ОСОБА_1 ) перебував у трудових відносинах з іншими суб`єктами господарювання. Наголошує, що набуття майна за договором купівлі-продажу не породжує факту правонаступництва.
У відповіді на відзив №0600-08018/26578 від 15.06.2020 (а.с.54-56), Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області наголосило, що відповідач є правонаступником Житомирської госпрозрахункової ремонтно-будівельної дільниці "Байкал", а тому зобов`язане здійснювати відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених на пільгових умовах.
Відповідно до наказів Житомирського окружного адміністративного суду: №01-35-В від (у період з 04.05.2020 до 08.05.2020), №01-45-в від 20.05.2020 (у період з 09.06.2020 до 03.07.2020), № 01-65-В від 22.07.2020 (у період з 27.07.2020 до 05.08.2020) суддя Єфіменко О.В., перебувала у щорічній відпустці, а тому розгляд даної справи судом відкладався.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов наступного висновку.
Встановлено, що ПВКП "Будкомплектація" перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Станом на 05.02.2020 у відповідача існує заборгованість з невідшкодованих до Пенсійного фонду України фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за списком № 2, зокрема ОСОБА_1 в загальній сумі 72863,07 грн за період з серпня 2018 року по жовтень 2019 року, що підтверджується відповідним розрахунком, який міститься в матеріалах справи (а.с.6), розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пенсій (а.с.8, 10, 12, 14, 15 та 16 на звороті).
На час розгляду адміністративної справи відповідачем не надано суду доказів погашення заборгованості перед позивачем.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне вказати наступне.
Відповідно до приписів пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку: за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та відповідно до статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та після цієї дати відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.
Абзацом 3 п.1 ст.2 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" № 400/97-ВР від 26.06.1997 (далі - Закон № 400/97-ВР) передбачено, що для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";
Пунктом 1 ст. 4 цього ж Закону, визначено, що на обов`язкове державне пенсійне страхування встановлюються ставки збору в таких розмірах: 100 відсотків від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.
Пунктом п. б ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) передбачено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Абзацами 1 та 3 пункту 6.1. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.2003, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 16.01.2004 року за № 64/8663 (далі - Інструкція) визначено, що для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи (п.6.2 Інструкції).
Розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій (п. 6.4 Інструкції).
Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах (п. 6.7 Інструкції).
Аналіз вищевикладених норм, дає підстави для висновку, що такими нормами прямо визначено обов`язок підприємств стосовно повноти та своєчасності відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій особам, які працювали або працюють на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України.
При цьому, єдиною підставою для відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій є розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за списком № 2 та повідомлення про направлення та вручення розрахунку.
З матеріалів справи видно, що ПВКП "Будкомплектація" отримало розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини 2 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зокрема: №31849/05 від 16.10.2019 жовтня 2019 року (а.с.7), №3644/04-01 від 21.03.2019 з березня 2019 року (а.с.11), №698/04-01 від 18.01.2019 з січня 2019 року (а.с.13), №10278/04-01 від 06.09.2018 з з вересня 2018 року (а.с.15) та №9108/04-01 від 29.08.2018 з серпня 2018 року (а.с.16).
Відповідно до вказаних розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій відшкодуванню Пенсійному фонду України за період з серпня 2018 року до жовтня 2019 року підлягає 72863,07 грн.
Втім, під час розгляду даної справи відповідач заперечує стосовно свого обов`язку сплатити вказані відшкодування та вважає, що такий нараховано безпідставно та необґрунтовано, оскільки набуття майна за договором купівлі-продажу не породжує факту правонаступництва.
При цьому, суд перевіряючи вказані відповідачем факти, вважає, що такі спростовані доказами, які містяться в матеріалах справи.
Як свідчать матеріали справи, розрахунками надісланими позивачем на адресу відповідача, зобов`язано здійснити відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії ОСОБА_1 .
При цьому, під час розгляду Богунським районним судом міста Житомира справи №295/14354/17 за позовом ОСОБА_1 , який звернувся до суду з метою призначення та виплати пенсії на пільгових умовах за списком №2, встановлено, що останній працював на посадах майстра та виконувача робіт в ремонтно-будівельній дільниці тресту Укрстройматеріали.
Наказом №92 від 28.06.1985 дільниця була передана в Рівненське спец РСУ №4 треста "Укрстройматеріали .
Згідно з наказом № 186 від 21.09.1988 на базі Рівненського спеп РСУ №4 треста Укрстройматеріали була створена Житомирська оспрозрахункова спеціалізована ремонтно-будівельна дільниця.
В свою чергу, відповідно до наказу №46 від 23.03.1993 тресту Укрстройматеріали Житомирська госпрахункова дільниця передана до складу виробничого об`єднання Житомирнерудпром .
У подальшому, рішенням виконкому Житомирської міської ради за № 1076 від 29.03.1996 Житомирська госпрозрахункова спеціалізована ремонтно-будівельна дільниця була перейменована на Житомирську госпрозрахункову дільницю Байкал .
Відповідно до договору купівлі-продажу від 16.09.1998 Житомирська госпрозрахункова ремонтно-будівельна дільниця Байкал (нерухоме майно) перейшла у власність ПВКП Будкомплектація .
При цьому, згідно договору купівлі-продажу від 16.09.1998 ПВКП Будкомплектація набуло у власність державне майно цілісного майнового комплексу Житомирської госпрозрахункової спеціалізованої ремонтно-будівельної дільниці Байкал . Майно включає у себе всі його активи і пасиви, інвентар, обладнання, устаткування та інше майно.
Проте, як стверджує відповідач у справі, підприємство не є правонаступником Житомирської госпрозрахункової ремонтно-будівельної дільниці Байкал .
Втім, як вірно зазначено у відповіді на відзив позивачем, відповідно до ст. 28 Закону України "Про приватизацію державного майна" №2163-ХІІ в редакції від 20.03.1997 (чинного на момент укладання договору купівлі-продажу від 16.09.1998) особи, які придбали державні підприємства як цілісні майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав і обов`язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.
При цьому, відповідно до ч.1 ст.203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Як свідчить наказ Фонду Державного майна України від 29.11.1996 № 1468, доданий позивачем до матеріалів справи (а.с.57), Житомирська госпрозрахункова ремонтно-будівельна дільниця Байкал , як цілісний майновий комплекс, була віднесена до переліку об`єктів державної власності, що підлягали приватизації у 1996 році шляхом продажу за конкурсом та придбана (приватизована) ПВКП Будкомплектація за конкурсом з використанням приватизаційних паперів і грошових коштів, шляхом укладання договору купівлі-продажу 16.09.1998.
З огляду на викладене, майнові права і обов`язки Житомирської госпрозрахункової ремонтно-будівельної дільниці Байкал переходять до ПВКП Будкомплектація .
Крім того, відповідно до ст. 22 Закону України Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" № 189/96-ВР від 15.05.1996 (чинного на момент укладання договору купівлі-продажу) право володіння, користування і розпорядження об`єктом приватизації переходить до покупця з моменту нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу.
Після придбання об`єкта його новий власник стає правонаступником прав і обов`язків приватизованого підприємства.
До набуття покупцем права власності на придбаний об`єкт приватизації відповідальність за збереження зазначеного майна у встановленому порядку несе керівник підприємства, що приватизується, або підприємства (установи, організації), на балансі якого знаходиться об`єкт приватизації.
Статтею 23 вказаного Закону передбачено, що право власності на державне майно підтверджується договором купівлі-продажу, який укладається між покупцем та уповноваженим представником відповідного органу приватизації.
У разі придбання об`єкта приватизації на аукціоні, за конкурсом договір купівлі-продажу між покупцем і продавцем укладається не пізніш як у п`ятиденний термін з дня затвердження органом приватизації результатів аукціону, конкурсу.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що у вересні 2015 року ПВКП "Будкомплектація" зверталося до Житомирського окружного адміністративного суду із позовом у якому просило визнати протиправними дії управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області щодо включення до розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії, які підлягають відшкодуванню за рахунок Приватного виробничо-комерційного підприємства "Будкомплектація", періоди роботи ОСОБА_1 в ремонтно-будівельній дільниці тресту Укрстройматеріали, Житомирській госпрозрахунковій дільниці "Байкал" та зобов`язати управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області виключити періоди роботи ОСОБА_1 в ремонтно-будівельній дільниці тресту Укрстройматеріали, Житомирській госпрозрахунковій дільниці "Байкал" із розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії, які підлягають відшкодуванню за рахунок Приватного виробничо-комерційного підприємства "Будкомплектація".
Обґрунтовуючи позовні вимоги підприємство вказувало, що відповідачем безпідставно включено до розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених, відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" страховий стаж ОСОБА_1 за періодами, в яких останній перебував у трудових відносинах з іншими суб`єктами господарювання, а відтак підприємство не зобов`язано здійснювати таке відшкодування.
За результатами розгляду вказаної адміністративної справи №806/4862/15 у задоволенні позову ПВКП "Будкомплектація" відмовлено. Постанова суду від 05.11.2015 залишена в силі ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 23.12.2015.
Таким чином, вказаними судовими рішеннями підтверджено правомірність дій Пенсійного фонду при включенні до розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії ОСОБА_1 , які підлягають відшкодуванню за рахунок ПВКП "Будкомплектація".
Враховуючи встановлені обставини справи, суд вважає, що твердження відповідача про відсутність у нього зобов`язання здійснювати відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах ОСОБА_1 помилкові, необґрунтовані та не підтверджені відповідними доказами, а тому підлягають сплаті останнім у повному обсязі.
Доказів погашення такого боргу у добровільному порядку відповідачем суду надано не було, оскільки відповідач вважає, що підприємство не зобов`язано здійснювати відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, за періодами у яких працівник ( ОСОБА_1 ) перебував у трудових відносинах з іншими суб`єктами господарювання.
З огляду на викладені факти, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити.
Враховуючи положення ч.2 ст.139 КАС України та відсутність судових витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати по сплаті судового збору, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 77, 90, 241-246, 250, 255, 263, 295 КАС України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. О.Ольжича, 7, м.Житомир,10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 13559341) до Приватного підприємства "Будкомплектація" (вул. Покровська, 203, м.Житомир,10031. РНОКПП/ЄДРПОУ: 22064319) про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій - задовольнити.
Стягнути з Приватного підприємства "Будкомплектація" на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за період з серпня 2018 року до жовтня 2019 року у сумі 72863,07 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення виготовлено: 10.08.2020.
Суддя О.В. Єфіменко
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2020 |
Оприлюднено | 12.08.2020 |
Номер документу | 90882950 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні