ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
12 серпня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2295/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Тихонов І.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області до Приватного підприємства "Зірва" про стягнення штрафу за порушення Закону України "Про рекламу",
ВСТАНОВИВ:
12 червня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 (далі - відповідач), в якій позивач просить стягнути з суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 на користь держави штраф в сумі 5086,00 грн. за порушення законодавства про рекламу та штраф в сумі у розмірі 1700 грн за неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що рішеннями про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу від 02 березня 2020 року № 10 та від 03 квітня 2020 року № 14, прийнятими начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області, на відповідача накладено штраф у розмірі 5083,00 грн за порушення Закону України Про рекламу та у розмірі 1700,00 грн за неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами відповідно, що разом становить 6783,00 грн, оскільки сума штрафу за цими рішеннями у добровільному порядку не сплачена, вона підлягає стягненню у судовому порядку з наступних підстав.
02.03.2019 відбулося засідання комісії з розгляду справ про порушення законодавства про рекламу. Рішенням № 10 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу від 02.03.2020, прийнятим начальником Головного управління керуючись абз. 8 ч. 2 ст. 22, ч. 7 ст. 27 Закону України Про рекламу , Порядком накладенням штрафів № 693, накладено на Відповідача штраф за порушення вимог абз. 8 ч. 2 ст. 22 Закону України Про рекламу , враховуючи неможливість встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, накладено на Відповідача штраф у розмірі 299 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 5083 грн (п`ять тисяч вісімдесят три гривні) та зобов`язано у 15-денний термін після отримання рішення сплатити в установленому порядку штраф у зазначеному розмірі до державного бюджету, та протягом 3-х днів після сплати штрафу письмово повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області, зазначивши номери та дати платіжних доручень, за якими сплачено штраф, із наданням їх належним чином завірених копій.
03.03.2020 Відповідачу направлено Рішення № 10 від 02.03.2020. 05.03.2019 Рішення № 10 отримано за довіреністю, про що свідчить підпис в рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення №9340501886490. Станом на 03.03.2020 інформації (документів) щодо вартості розповсюдженої (та/або виготовлення) зовнішньої реклами, яка містить зображення алкогольних напоїв, а саме - пива торгівельної марки Львівське з текстом: Львівська пивоварня з 1715 року. Львівське Україна 1715. Львівське ПИВО ПРЕМІУМ ЛАГЕР , розміщеної на відкритій місцевості на спеціальній конструкції - холодильному обладнанні поруч з кіоском, розташованим за 5 адресою: вул. Курчатова, біля буд. 21, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93401, суб`єктом господарювання ТОВ СВИТ19 Головному управлінню не надано, що є порушенням ч. 2 ст. 26 Закону, про що складено Протокол № 11 про порушення законодавства про рекламу від 03.03.2020.
03.04.2020 відбулося засідання комісії з розгляду справ про порушення законодавства про рекламу. 03.04.2020 Рішенням № 14 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу від 03.04.2020, прийнятим начальником Головного управління керуючись ч. 2 ст. 26, ч. 7 ст. 27 Закону України Про рекламу , Порядком накладенням штрафів № 693, накладено на Відповідача штраф за неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 1700 грн (тисяча сімсот гривень) та зобов`язано у 15-денний термін після отримання рішення сплатити в установленому порядку штраф у зазначеному розмірі до державного бюджету, та протягом 3-х днів після сплати штрафу письмово повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області, зазначивши номери та дати платіжних доручень, за якими сплачено штраф, із наданням їх належним чином завірених копій.
06.04.2020 Відповідачу направлено Рішення № 14 від 03.04.2020. 12.05.2020 поштове відправлення повернуто до Головного управління у зв`язку з закінченням встановленого строку зберігання згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення № 9340501991692.
Відповідачем у добровільному порядку штрафи не сплачені, рішення про зупинення розповсюдження реклами у добровільному порядку не виконано, рішення про накладення штрафів не оскаржені.
З урахуванням викладеного, позивач просить стягнути з відповідача штраф у розмірі 5083,00 грн за порушення Закону України "Про рекламу" та у розмірі 1700,00 грн за неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами.
Ухвалою від 16 червня 2020 року про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішив розглядати дану справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 108-110).
Поштове відправлення із ухвалою від 17.06.2020, направлене на адресу відповідача, повернуто у зв`язку не врученням адресату (арк. спр. 113-114).
Відповідно до положень частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю Свит19 (ідентифікаційний код 42909122, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Курчатова, буд. 29) зареєстровано як юридична особа, основним видом діяльності якого є 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 16 червня 2020 року за № 1006766466 (арк. спр. 106-107).
Товариство з обмеженою відповідальністю Свит19 мало ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (пивом) з терміном дії з 23 липня 2019 року до 23 липня 2020 року, видану Головним управлінням ДФС у Луганській області 19 липня 2019 року за реєстраційним № 12140312201900152/1231 (арк. спр. 38-39).
12 листопада 2019 року Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області надіслало на адресу керівника Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 вимогу від 12 листопада 2019 року № 01-11/4507 в порядку частини другої статті 26 Закону України "Про рекламу", якою зобов`язало відповідача у п`ятиденний строк з дня отримання вимоги надати позивачу копії документів щодо розповсюдженої реклами, а саме: свідоцтва про державну реєстрацію, ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, договору з розміщувачем (виробником, замовником) реклами, актів виконаних робіт до нього, документів щодо вартості розповсюдженої реклами, та/або виготовлення реклами, документів, що підтверджують факт оплати за виготовлену рекламу (макетів реклами тощо), письмові пояснення, іншу інформацію, що може мате істотне значення для прийняття рішення. Також у вимозі зазначено, що 17 жовтня 2019 року зафіксовано факт розповсюджування Товариство з обмеженою відповідальністю Свит19 зовнішньої реклами, яка містить зображення алкогольного напою - пива та його торгівельного знаку Львівське , з текстом: Львівська пивоварня Львівське України 1715 ПИВО ПРЕМІУМ ЛАГЕР , Перше українське пиво з 1715 року , розміщеної на відкритій місцевості на спеціальній конструкції - холодильному обладнанні (поруч з кіоском), розташованому на зупинці громадського транспорту за адресою: вул. Кучатова, буд. 21, м. Сєвєродонецьк, Луганська область , що є ознаками порушення абзацу восьмого частини другої статті 22 Закону України "Про рекламу" (арк. спр. 20-22).
Вимога Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області від 12 листопада 2019 року № 01-11/4507 направлена відповідачу рекомендованим листом з повідомленням та повернута на адресу позивача за закінченням встановленого строку зберігання (арк. спр. 48, 49).
12 листопада 2019 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Луганській області складено протокол про порушення законодавства про рекламу, яким зафіксовано порушення Товариством з обмеженою відповідальністю Свит19 вимог абзацу восьмого частини другої статті 22 Закону України "Про рекламу" (арк. спр. 28-29).
Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області від 12 листопада 2019 року № 32 про зупинення розповсюдження реклами вирішено зупинити розповсюдження зовнішньої реклами, яка містить зображення алкогольного напою - пива та його торгівельного знаку Львівське , з текстом: Львівська пивоварня Львівське України 1715 ПИВО ПРЕМІУМ ЛАГЕР , Перше українське пиво з 1715 року , розміщеної на відкритій місцевості на спеціальній конструкції - холодильному обладнанні (поруч з кіоском), розташованому на зупинці громадського транспорту за адресою: вул. Кучатова, буд. 21, м. Сєвєродонецьк, Луганська область; суб`єкту господарювання Товариству з обмеженою відповідальністю Свит19 негайно демонтувати зовнішню рекламу, яка містить зображення алкогольного напою - пива та його торгівельного знаку Львівське , з текстом: Львівська пивоварня Львівське України 1715 ПИВО ПРЕМІУМ ЛАГЕР , Перше українське пиво з 1715 року , розміщеної на відкритій місцевості на спеціальній конструкції - холодильному обладнанні (поруч з кіоском), розташованому на зупинці громадського транспорту за адресою: вул. Кучатова, буд. 21, м. Сєвєродонецьк, Луганська область ; про виконання рішення письмово повідомити Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області протягом трьох робочих днів з дня його отримання (арк. спр. 50-51).
Рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області від 26 липня 2019 року № 32 направлено відповідачу рекомендованим листом з повідомленням та отримано відповідачем 13.11.2019 (арк. спр. 52).
Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області від 23 серпня 2019 року № 63 про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу вирішено розпочати справу про порушення законодавства про рекламу відносно суб`єкта господарювання юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 , ідентифікаційний код 40820619, щодо ознак порушення абзацу восьмого частини другої статті 22 Закону України "Про рекламу", а саме: розміщення реклами, яка містить зображення алкогольного напою - пива та його торгівельного знаку Львівське , з текстом: Львівська пивоварня Львівське України 1715 ПИВО ПРЕМІУМ ЛАГЕР , Перше українське пиво з 1715 року , розміщеної на відкритій місцевості на спеціальній конструкції - холодильному обладнанні (поруч з кіоском), розташованому на зупинці громадського транспорту за адресою: вул. Кучатова, буд. 21, м. Сєвєродонецьк, Луганська область (арк. спр. 53).
12 грудня 2019 року позивачем на адресу відповідача направлено запрошення від 12 грудня 2019 року № 01-11/5338, яким запропоновано Товариству з обмеженою відповідальністю Свит19 прибути 10 січня 2020 року о 10 год. 30 хв. за вказаною адресою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (арк. спр. 54).
Запрошення від 12 грудня 2019 року № 01-11/5338 вручено адресату 17.12.2019 (арк. спр. 55).
Протоколом засідання комісії з розгляду справ про порушення законодавства про рекламу від 10 січня 2020 року № 02 продовжено строк розгляду справи про порушення законодавства про рекламу відповідно до пункту 12 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року, до 10 квітня 2020 року та перенесено розгляд справи на 02 березня 2020 року з подальшим повідомленням про це суб`єкта господарювання (арк. спр. 57-59).
Рішенням від 10 січня 2020 року № 0211 про продовження строку розгляду справи про порушення законодавства про рекламу відносно суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 продовжено строк розгляду справи про порушення законодавства про рекламу до 10 квітня 2020 року (арк. спр. 14).
10 січня 2020 року позивачем на адресу відповідача направлено запрошення від 10 січня 2020 року № 01-11/80, яким запропоновано Товариству з обмеженою відповідальністю Свит19 прибути 02 березня 2020 року о 10 год. 00 хв. за вказаною адресою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (арк. спр. 16).
Запрошення від 10 січня 2020 року № 01-11/80 отримано адресатом 11.01.2020 (арк. спр. 17).
Протоколом засідання комісії з розгляду справ про порушення законодавства про рекламу від 02 березня 2020 року № 14 за результатами розгляду справи про порушення законодавства про рекламу відносно суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 комісія дійшла висновку про наявність в діях суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 порушень вимог абзацу восьмого частини другої статті 22 Закону України "Про рекламу". Враховуючи неможливість встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог Закону України "Про рекламу", відповідальність за ці порушення передбачена частиною сьомою статті 27 Закону України "Про рекламу" (арк. спр. 26-27, 60-61).
Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області від 02 березня 2020 року № 10 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу на Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 за порушення законодавства про рекламу, а саме абзацу восьмого частини другої статті 22 Закону України "Про рекламу", накладено штраф у розмірі 299 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 5083,00 грн та зобов`язано відповідача у 15-денний термін після отримання рішення сплатити в установленому порядку штраф до державного бюджету (арк. спр. 62-65).
03 березня 2020 року позивачем на адресу відповідача направлено рішення від 02 березня 2020 року № 10 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу (арк. спр. 66).
Рішення від 02 березня 2020 року № 10 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу отримано відповідачем 05.03.2020 (арк. спр. 66).
03 березня 2020 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Луганській області складено протокол про порушення законодавства про рекламу, яким зафіксовано порушення Товариством з обмеженою відповідальністю Свит19 вимог частини другої статті 26 Закону України "Про рекламу" (арк. спр. 67-70).
Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області від 03 березня 2020 року № 11 про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу вирішено розпочати справу про порушення законодавства про рекламу відносно суб`єкта господарювання юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 , щодо ознак порушення частини другої статті 26 Закону України "Про рекламу" (арк. спр. 71).
04 березня 2020 року позивачем на адресу відповідача направлено запрошення від 03 березня 2020 року № 01-11/856, яким запропоновано відповідачу прибути 03 квітня 2020 року о 10 год. 00 хв. за вказаною адресою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (арк. спр. 73).
06.03.2020 вказане запрошено отримано відповідачем (арк. спр. 73).
Протоколом засідання комісії з розгляду справ про порушення законодавства про рекламу від 03 квітня 2020 року № 21 за результатами розгляду справи про порушення законодавства про рекламу відносно суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 комісія дійшла висновку про наявність в діях суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 порушень вимог частини другої статті 26 Закону України "Про рекламу". Відповідальність за це порушення передбачена частиною шостою статті 27 Закону України "Про рекламу" (арк. спр. 75-79).
Рішенням Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області від 03 квітня 2020 року № 14 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу на Товариство з обмеженою відповідальністю Свит19 за неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами накладено штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 1700,00 грн, та зобов`язано відповідача у 15-денний термін після отримання рішення сплатити в установленому порядку штраф до державного бюджету (арк. спр. 80-84).
06 квітня 2020 року позивачем на адресу відповідача направлено рішення від 03 квітня 2020 року № 14 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу (арк. спр. 85).
Рішення від 03 квітня 2020 року № 14 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу повернуто на адресу позивача за закінченням встановленого строку зберігання (арк. спр. 85).
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано позовні вимоги, суд виходить з такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним нормативно-правовим актом, що визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами, є Закон України від 03 липня 1996 року № 270/96-ВР "Про рекламу" (далі - Закон № 270/96-ВР) (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Цей Закон регулює відносини, пов`язані з виробництвом, розповсюдженням та споживанням реклами на території України. Дія цього Закону не поширюється на відносини, пов`язані з розповсюдженням інформації, обов`язковість розміщення та оприлюднення якої визначено іншими законами України (частини перша, друга статті 2 Закону № 270/96-ВР).
Згідно з статтею 1 Закону № 270/96-ВР:
зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг;
особа - фізична особа, в тому числі фізична особа-підприємець, юридична особа будь-якої форми власності, представництво нерезидента в Україні;
реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
розповсюджувач реклами - особа, яка здійснює розповсюдження реклами.
Частиною першою статті 3 Закону № 270/96-ВР визначено, що законодавство України про рекламу складається з цього Закону та інших нормативних актів, які регулюють відносини у сфері реклами.
Відповідно до частин першої, шостої статті 9 Закону № 270/96-ВР реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.
Згідно з частиною восьмою статті 8 Закону № 270/96-ВР розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці, не вважається рекламою.
Абзацами першим, другим частини першої статті 26 Закону № 270/96-ВР визначено, що контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснюють у межах своїх повноважень центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами.
Реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, забороняється: засобами зовнішньої реклами (абзац восьмий частини другої статті 22 Закону № 270/96-ВР).
Статтею 1 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (далі - Закон № 481/95-ВР) (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
алкогольні напої - продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об`ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу "живого" бродіння), 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД;
пиво - насичений діоксидом вуглецю пінистий алкогольний напій із вмістом спирту етилового від 0,5 відсотка об`ємних одиниць, отриманий під час бродіння охмеленого сусла пивними дріжджами, що відноситься до товарної групи УКТ ЗЕД за кодом 2203.
Посадовими особами позивача зафіксовано порушення з боку Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 вимог абзацу восьмого частини другої статті 8 Закону № 270/96-ВР, а саме 17 липня 2019 року суб`єктом господарювання Товариством з обмеженою відповідальністю Свит19 розповсюджувалась зовнішня реклама, яка містить зображення алкогольного напою - пива та його торгівельного знаку Львівське , з текстом: Львівська пивоварня Львівське України 1715 ПИВО ПРЕМІУМ ЛАГЕР , Перше українське пиво з 1715 року , розміщена на відкритій місцевості на спеціальній конструкції - холодильному обладнанні (поруч з кіоском), розташованому на зупинці громадського транспорту за адресою: вул. Кучатова, буд. 21, м. Сєвєродонецьк, Луганська область .
Відповідно до абзацу першого частини другої статті 26 Закону № 270/96-ВР на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.
Крім того, відповідний орган державної влади має право: вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю; надавати (надсилати) рекламодавцям, виробникам та розповсюджувачам реклами обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень; приймати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження; приймати рішення про зупинення розповсюдження відповідної реклами (абзаци другий-сьомий часини другої статті 26 Закону № 270/96-ВР).
Посадовими особами позивача зафіксовано порушення з боку Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 вимог частини другої статті 26 Закону № 270/96-ВР - неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами.
Відповідно до абзацу першого частини першої статті 27 Закону № 270/96-ВР особи, винні у порушенні законодавства про рекламу, несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Згідно з пунктами 1, 3 частини другої статті 27 Закону № 270/96-ВР відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть:
рекламодавці, винні: у замовленні реклами продукції, виробництво та/або обіг якої заборонено законом; у наданні недостовірної інформації виробнику реклами, необхідної для виробництва реклами; у замовленні розповсюдження реклами, забороненої законом; у недотриманні встановлених законом вимог одо змісту реклами; у порушенні порядку розповсюдження реклами, якщо реклама розповсюджується ними самостійно;
розповсюджувачі реклами, винні в порушенні встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами.
Абзацами першим-четвертим частини четвертої статті 27 Закону № 270/96-ВР регламентовано, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, за поданням державних органів, зазначених у статті 26 цього Закону, або самостійно у випадках, передбачених цією статтею, крім тих, які віднесено виключно до компетенції Антимонопольного комітету України та які регулюються законодавством з питань авторського права та суміжних прав, накладає штрафи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, на:
рекламодавців за вчинення дій, передбачених пунктом 1 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдженої реклами;
виробників реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 2 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості виготовлення реклами;
розповсюджувачів реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 3 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдження реклами.
Повторне вчинення перелічених порушень протягом року тягне за собою накладення штрафу у подвійному від передбаченого за ці порушення розмірі (абзац п`ятий частини четвертої статті 27 Закону № 270/96-ВР).
Згідно з частиною п`ятою статті 27 Закону № 270/96-ВР вартість розповсюдженої реклами визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості без урахування суми внесених (нарахованих) податків, зборів (обов`язкових платежів), які встановлені Податковим кодексом України.
За неподання або подання завідомо недостовірної інформації щодо вартості розповсюдженої реклами та/або виготовлення реклами та/або вартості розповсюдження реклами центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, необхідної для здійснення ними передбачених цим Законом повноважень, на рекламодавців, виробників реклами та розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (частина шоста статті 27 Закону № 270/96-ВР).
У разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (частина сьома статті 27 Закону № 270/96-ВР).
Питання накладення уповноваженими особами Держспоживінспекції та її територіальних органів в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - територіальні органи) штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу (крім штрафів, накладення яких належить виключно до компетенції Антимонопольного комітету і регулюється законодавством з питань авторського права та суміжних прав регулює Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року № 693 (далі - Порядок № 693).
Згідно з абзацом дванадцятим пункту 2 Порядку № 693 у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог законодавства про рекламу, на рекламодавців і розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Абзацом третім підпункту другого пункту 4 Порядку № 693 визначено, що за порушення законодавства про рекламу алкогольних напоїв, тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими вони випускаються (статті 22 та 16 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення"), штрафи накладаються: на рекламодавців, якщо реклама розповсюджується ними самостійно, і на розповсюджувачів реклами, винних у таких порушеннях порядку розповсюдження та розміщення реклами: розповсюдження реклами алкогольних напоїв, тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби, шляхом використання засобів зовнішньої та внутрішньої реклами (за винятком розміщення передбаченої законодавством інформації про виробника товару та/або товар у місцях, у яких такий товар реалізується чи надається споживачеві).
Накладати штрафи на рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами мають право Голова Держспоживінспекції, його заступники, начальники територіальних органів Держспоживінспекції та їх заступники. Рішення про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу в розмірі 300 і більше неоподатковуваних мінімумів доходів громадян приймається виключно уповноваженою посадовою особою Держспоживінспекції (пункт 8 Порядку № 693).
Пунктом 9 Порядку № 693 встановлено, що підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (далі - справа) є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою Антимонопольного комітету, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, Мінфіну, НКЦПФР або Держспоживінспекції та її територіальних органів.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 693 за наявності ознак порушення законодавства про рекламу приймається рішення про початок розгляду справи.
Справа розглядається у місячний строк з дня прийняття рішення про початок її розгляду. Строк розгляду справи може бути продовжений Головою Держспоживінспекції, його заступниками, начальниками територіальних органів Держспоживінспекції, їх заступниками не більше ніж на три місяці (абзаци перший, третій пункту 12 Порядку № 693).
Посадові особи Держспоживінспекції та її територіальних органів, які розглядають справу: перевіряють відповідність реклами вимогам законодавства до змісту та достовірності реклами, порядку її виготовлення і розповсюдження; отримують документи, усні чи письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, що стосується порушень законодавства про рекламу; готують попередні висновки і вносять їх на розгляд Голови Держспоживінспекції, його заступників, начальників територіальних органів Держспоживінспекції, їх заступників (пункт 13 Порядку № 693).
Пунктом 14 Порядку № 693 передбачено, що Держспоживінспекція та її територіальні органи повідомляють рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами про розгляд справи не пізніш як за три дні до дати розгляду, а у невідкладних випадках - не пізніш як за один день.
Згідно з пунктом 16 Порядку № 693 справа розглядається за участю представника особи, щодо якої порушено справу. В разі його відсутності справу може бути розглянуто, якщо незважаючи на своєчасне повідомлення про місце і час розгляду справи не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення розгляду справи.
За результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку (пункт 18 Порядку № 693).
З матеріалів справи судом встановлено, що відповідач повідомлявся про розгляд справи про порушення законодавства про рекламу та був зобов`язаний надати, зокрема, інформацію про вартість розповсюдженої реклами, однак відповідачем інформація про вартість розповсюдженої реклами не надавалася, участь в розгляді справи не приймалась.
Отже, обов`язок щодо повідомлення відповідача у письмовому порядку про розгляд справи про порушення законодавства про рекламу позивачем дотримано.
Згідно з вимогами пунктів 19, 20 Порядку № 693 рішення у справі може бути оскаржено в установленому порядку, сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства.
Рішеннями від 02 березня 2020 року № 10 та від 03 квітня 2020 року № 14 застосовано штрафні санкції у розмірі 5083,00 грн та 1700,00 грн відповідно.
Судом встановлено, що відповідач не скористався правом на оскарження рішень про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу у судовому порядку, відповідно мав добровільно сплатити такий штраф у 15-денний термін після отримання вищевказаних рішень, у зв`язку з чим внаслідок несплати штрафу у добровільному порядку у позивача виникло право стягнення суми штрафу за цими рішеннями у судовому порядку.
Оскільки на час розгляду справи рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області від 02 березня 2020 року № 10 та від 03 квітня 2020 року № 14 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу відповідачем не оскаржені, штрафні санкції у розмірі 5083,00 грн та 1700,00 грн відповідачем самостійно до Державного бюджету України не сплачені, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 91, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області (ідентифікаційний код 40326412, місцезнаходження: 93405, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, буд. 2) до Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 (ідентифікаційний код 42909122, місцезнаходження: 93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Курчатова, буд. 29) про стягнення штрафу за порушення Закону України "Про рекламу" задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Свит19 до Державного бюджету України штраф у розмірі 5083,00 грн (п`ять тисяч вісімдесят три грн 00 коп.) за порушення законодавства про рекламу та штраф у розмірі 1700,00 грн (одна тисяча сімсот грн 00 коп.) за неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.В. Тихонов
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2020 |
Оприлюднено | 13.08.2020 |
Номер документу | 90916271 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.В. Тихонов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні