ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
07 серпня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/570/20
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Смішливої Т.В.,
за участю
секретаря судового засідання Чепурової К.В.,
позивача: ОСОБА_1 ,
представника позивача: Єфременко В.М., ордер серії ЛГ № 021983 від 12.03.2019
представник відповідачів: не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, Департаменту землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправними рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
06.02.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради (далі - І відповідач), Департаменту землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради (далі - ІІ відповідач), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради від 22.11.2019 № 1205 "Про відмову ОСОБА_1 в розміщенні тимчасової споруди - кіоску за адресою: АДРЕСА_2";
- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради від 22.11.2019 № 1202 "Про намір КП "Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби" встановити тимчасові споруди у складі зупиночного комплексу за адресою: АДРЕСА_2";
- визнати протиправними дії Департаменту землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради щодо відмови у наданні паспорту прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_2 , оформленої листом від 13.01.2020 № 23;
- зобов`язати Департамент землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради відповідно до поданої заяви від 28.12.2019 оформити та видати паспорт прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_2.
Позовну заяву обґрунтовано тим, що позивач зареєстрована як фізична особа-підприємець, що підтверджується копією виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серія ААВ № 425988 від 24.03.2004.
Підприємницьку діяльність позивач здійснює, у тому числі у тимчасовій споруді (кіоску) за адресою: АДРЕСА_2 .
19.05.2009 чоловік позивачки уклав договір оренди землі за вказаною адресою. На момент укладення договору на орендованій земельній ділянці встановлена тимчасова споруда.
01.01.2012 між позивачкою та її чоловіком укладено договір сумісної підприємницької діяльності. Після смерті чоловіка позивачки, остання здійснювала підприємницьку діяльність самостійно.
28.12.2012 рішенням № 2389 Сєвєродонецька міська рада серед іншого вирішила переоформити договір оренди землі №040941900184 від 19.05.2009 на земельну ділянку загальною площею 0,0080 га, за адресою: АДРЕСА_2 , під будівництво торгового кіоску (реконструкція з розширенням існуючого кіоску продовольчих товарів) на позивачку. Строк дії договору по 30.06.2013.
В серпні 2019 року позивачка неодноразово зверталась до ІІ відповідача, який повідомив, що прив`язка тимчасової споруди обов`язкова.
07.10.2019 між позивачкою та Колективним підприємством Проектно - вишукувальний конструкторсько-технологічний інститут "Сєвєродонецький Будпроект" укладено договір №1/58 на виконання ескізного проекту - "Розміщення тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_2", який отримано позивачкою 17.10.2019.
Позивачка неодноразово зверталась до посадових осіб І відповідача про визначення можливості розміщення тимчасової споруди, але отримувала відмови.
22.11.2019 виконавчий комітет Сєвєродонецької міської ради прийняв рішення № 1202 "Про намір КП "Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби" встановити тимчасові споруди у складі зупиночного комплексу за адресою: АДРЕСА_2 (мкрн 80)" (далі - рішення № 1202), яким дозволено КП "Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби" розмістити тимчасові споруди у складі зупиночного комплексу за адресою: АДРЕСА_2.
22.11.2019 виконавчий комітет Сєвєродонецької міської ради також приймає рішення № 1205 "Про відмову ОСОБА_1 в розмішенні тимчасової споруди - кіоску за адресою: АДРЕСА_2" (далі - рішення № 1205).
02.12.2019 позивач отримала лист І відповідача про необхідність отримання згоди розміщення на вказаній земельній ділянці тимчасової споруди.
Позивачка звернулась до ІІ відповідача із заявою про оформлення та надання паспорту прив`язки тимчасової споруди, на яку отримала відповідь від 13.01.2020 № 23 про відмову в наданні паспорту прив`язки тимчасової споруди.
На думку позивачки рішення № 1205 та № 1202 прийняті не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України та в порушення норм Закону України "Про доступ до публічної інформації" та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Проекти оскаржуваних рішень виконавчого комітету оприлюднені 20.11.2019 та прийняті 22.11.2019, тобто, оприлюднені не у встановлений законом строк, що призвело до прийняття протиправних рішень.
Спірні рішення виконавчого комітету підписані особою, яка за законом не мала повноважень їх підписувати, а саме першим заступником міського голови, замість міським головою чи секретарем, що свідчить про незаконність таких рішень та порушує права, свободи та інтересів позивача.
Дії ІІ відповідача щодо відмови у наданні паспорту прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_2 оформленої листом від 13.01.2020 № 23, не ґрунтуються на вимогах містобудівного законодавства, здійснені не в межах повноважень та не у спосіб, шо передбачені Конституцією та законами України.
Прийняття протиправного рішення № 1205, не є підставою для ненадання паспорта прив`язки тимчасової споруди.
На підставі зазначеного, з посиланнями на норми Конституції України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", позивачка просить суд задовольнити заявлені позовні вимоги в повному обсязі.
07.08.2020 від І відповідача на електронну адресу суду засобами електронного зв`язку надійшов відзив на позов (арк. спр. 246-247). Зазначений відзив не підписано електронним цифровим підписом особи та, в силу припису підпункту 2.2.18 пункту 2.2 Інструкції з діловодства в адміністративних судах України, має статус Інформаційний . З урахуванням положень частини сьомої, десятої статті 44 Кодексу адміністративного судочинства України
суд не приймає до уваги поданий І відповідачем відзив на позов.
Судом по справі вчинені наступні процесуальні дії.
Ухвалою від 10.02.2020 залишено позовну заяву без руху та надано позивачу строк для усунення її недоліків (арк. спр. 69-70).
Ухвалою суду від 24.02.2020 відкрито провадження у справі після усунення її недоліків, вирішено розглядати дану справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін, призначено судове засідання на 12 березня 2020 року (арк. спр.77-78).
12 березня 2020 року відкладено судове засідання на 19 березня 2020 року за клопотанням представника І відповідача у зв`язку з необхідністю надання часу для належного оформлення витребуваних судом документів (арк. спр. 147).
У подальшому судом призначались судові засідання в адміністративній справі на 19 березня 2020 року, 06 квітня 2020 року, 29 квітня 2020 року, 14 травня 2020 року, 09 червня 2020 року та 09 липня 2020 року, однак, представники відповідачів у жодне із зазначених судових засідань не прибули, про дату, час і місце засідання повідомлені належним чином, до суду через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) представник І відповідача надавав заяви про перенесення судових засідань у зв`язку з COVID -19 (арк. спр. 153, 160, 166, 171, 178, 183).
04 серпня 2020 року судове засідання відкладено на 07 серпня 2020 за клопотанням представника І відповідача для підготування письмового відзиву на позов (арк. спр. 242).
Позивач та представник позивача в судовому засіданні надали пояснення аналогічні викладеним в позові, просили задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідачі участь своїх представників в судовому засіданні не забезпечили, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином (арк. спр. 243-244).
Вислухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 , з 24.03.2004 зареєстрована як фізична особа-підприємець, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців серії ААВ № 425988 (арк. спр. 23).
Позивачка з 08.07.2005 перебувала у шлюбі з ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_2 від 08.07.2005 (арк. спр. 14).
Рішенням виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради від 13.06.1995 № 1075 ОСОБА_2 надано у тимчасове користування, строком на 1 рік 09 місяців, земельну ділянку площею 31,5 м.кв. під встановлення кіоску по торгівлі товарами народного вживання, в районі АДРЕСА_3 (арк. спр. 24).
Між ОСОБА_2 та Сєвєродонецькою міською радою 19.05.2009 укладено договір оренди землі № 040941900184 строком на 3 роки по 23.03.2012 включно. Предметом договору є земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 0,0080 га, в тому числі під спорудами - 0,0045га, під проходами, проїздами та площадками - 0,0035 га. На вказаній земельній ділянці знаходилась будівля магазину продовольчих товарів (арк. спр. 25-26).
Відповідно до акту передачі-прийняття вищезазначену земельну ділянку передано ОСОБА_2 21.05.2009 (арк. спр. 27).
01.01.2012 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 уклали договір про сумісну діяльність строком на один рік. Згідно вказаного договору сторони зобов`язуються шляхом об`єднання своїх зусиль та майна, яке належить сторонам на відповідних правових підставах, сумісно діяти для досягнення загальної господарської мети: торгівля продуктами харчування торгівельних приміщеннях розташованих за адресою: АДРЕСА_2 ; АДРЕСА_4; АДРЕСА_5 магазин " ІНФОРМАЦІЯ_2 " (арк. спр. 16-17).
ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_3 від 03.03.2012 (арк. спр. 15).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради № 2389 від 28.12.2012 вирішено, зокрема, переоформити договір оренди землі № 040941900184 від 19.05.2009 на земельну ділянку загальною площею 0,0080 га, за адресою АДРЕСА_2 , під будівництво торгового кіоску (реконструкція з розширенням існуючого кіоску продовольчих товарів) з громадянина ОСОБА_2 на громадянку ОСОБА_1 , на підставі п.38 цього договору, а також частини першої статті 7 Закону України "Про оренду землі" та договору про сумісну діяльність від 01.01.2012 між приватними підприємцями ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . Строк дії договору по 30.06.2013 (арк. спр. 29).
На підставі вказаного рішення додатковою угодою від 11.01.2013 до договору оренди землі № 040941900184 від 19.05.2009 внесено зміни в договір оренди землі № 040941900184 від 19.05.2009 щодо даних орендаря та строку дії договору та серед іншого зазначено, що договір укладено з ОСОБА_1 по 30.06.2013 включно (арк. спр. 30).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради № 3514 від 14.03.2019, на підставі клопотання комунального підприємства Сєвєродонецьке підприємство садово-паркового господарства та благоустрою про припинення права постійного користування на земельні ділянки та клопотання комунального підприємства Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби про передачу в постійне користування земельних ділянок, акту приймання-передачі майна № 1 згідно рішення виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради № 142 від 13.02.2019 Про безоплатну передачу нематеріальних активів з балансу КП Сєвєродонецьке підприємство садово-паркового господарства та благоустрою на баланс КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби , вирішено: припинити КП Сєвєродонецьке підприємство садово-паркового господарства та благоустрою право постійного користування на земельні ділянки, зокрема, за кадастровим номером 4412900000:06:033:0097, площею 0,0080 га (під торговий кіоск) (п. 1.33) та передати КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби в постійне користування земельні ділянки, зокрема, за кадастровим номером 4412900000:06:033:0097, площею 0,0080 га (під торговий кіоск) (п. 2.33) (арк. спр. 141-143).
Рішенням виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради від 28.12.2018 № 1050 затверджено проект 1/9.18 Додаткова Комплексна схема розміщення тимчасових споруд в м.Сєвєродонецьку , розробником якого є КП ПВКТІ Сєвєродонецький Будпроект (арк. спр. 53).
07.10.2019 між позивачкою та Колективним підприємством Проектно-вишукувальний конструкторсько-технологічний інститут Сєвєродонецький Будпроект укладено договір № 1/58 на виконання ескізного проекту - Розміщення тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_2 (арк. спр. 32)
Відповідно до акту здачі-приймання по договору № 1/58 від 07.10.2019 вищезазначений ескізний проект отримано позивачкою 17.10.2019 (арк. спр. 33).
ОСОБА_1 08.10.2019 подано заяву (вх. № 47425 від 10.10.2019) про визначення можливості розміщення тимчасової споруди (далі - ТС) кіоску, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 (арк. спр. 125).
Листом від 24.10.2019 № 1947-ЦНАП на вх. № 47425 від 10.10.2019 Сєвєродонецька міська рада повідомила позивачка, що земельна ділянка, яка на графічному матеріалі зазначена як бажане місце під розміщення ТС, знаходиться у постійному користуванні КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби та роз`яснено, що розміщення ТС можливо лише зі згоди землекористувача (арк. спр. 126).
ОСОБА_1 звернулася до Сєвєродонецької міської ради зі скаргою від 26.10.2019 на дії заступника міського голови, начальника ФКМ міської ради Ольшанського та надала повторну заяву від 26.10.2019 про визначення можливості розміщення ТС за адресою: АДРЕСА_2 , а також повторно додала графічний матеріал із зазначенням бажаного місця розташування ТС на топографо-геодезичній основі М 1:500 та прив`язкою ТС на місцевості (арк. спр. 44-45).
Листом Сєвєродонецької міської ради від 19.11.2019 за № 2005/ЦНАП у відповідь на повторну заяву від 26.10.2019 позивачку повідомлено, що земельна ділянка, яка на графічному матеріалі зазначена як бажане місце під розміщення ТС, рішенням сесії міської ради передана в постійне користування КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби , документів, які підтверджують право ОСОБА_1 користування чужою земельною ділянкою не надано, а тому розмістити ТС - кіоск у зазначеному у заяві місці не можливо (арк. спр. 46).
20.11.2020 на офіційному сайті Сєвєродонецької міської ради оприлюднено проекти рішень виконавчого комітету Про намір КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби встановити тимчасові споруди у складі зупиночного комплексу за адресою: АДРЕСА_2 ) та Про відмову ОСОБА_1 в розміщенні тимчасової споруди - кіоску за адресою: АДРЕСА_2 (арк. спр. 121-124).
22.11.2019 виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради прийнято рішення № 1202, яким, у зв`язку з відповідністю законодавству намірів щодо встановлення тимчасових споруд, дозволено КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби розміщення тимчасових споруд у складі зупиночного комплексу за адресою: АДРЕСА_2 (арк. спр. 109, 213-214).
Також, 22.11.2019 виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради прийнято рішення № 1205 Про відмову ОСОБА_1 в розмішенні тимчасової споруди - кіоску за адресою: АДРЕСА_2 , у зв`язку з невідповідністю законодавству намірів розмістити тимчасову споруду на чужій земельній ділянці (арк. спр. 110, 215-216).
З протоколу засідання виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради Луганської області від 22.11.2019 № 31 вбачається, що ОСОБА_1 була присутня під час прийняття відповідачем оскаржуваних рішень та надавала пояснення щодо встановлення тимчасові споруди у складі зупиночного комплексу за адресою: АДРЕСА_2 ) (арк. спр. 113-120).
Листом Сєвєродонецької міської ради від 02.12.2019 за № 6075/0-7803 у відповідь на скаргу від 26.10.2019 позивачку повідомлено, що зазначена земельна ділянка, яка на наданому графічному матеріалі зазначена як бажане місце під розміщення ТС, рішенням сесії міської ради передана в постійне користування КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби . Розмістити тимчасову споруду на земельній ділянці можливо лише за згоди землекористувача. Також, зазначено, що рішенням від 22.11.2019 № 1205 ОСОБА_1 відмовлено в можливості розміщенні тимчасової споруди на чужій ділянці по АДРЕСА_2 (арк. спр. 47).
28.12.2019 позивач звернулася до директора Департаменту землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради з заявою щодо оформлення та надання їй паспорту прив`язки тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_2 , до якої додала: схему розміщення ТС, ескіз фасадів ТС, схему благоустрою прилеглої території та технічної умови на проектування електроустановок від 19.12.2002 та акт прийняття (арк. спр. 59).
Листом Департаменту землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради від 13.01.2020 № 23 у відповідь на заяву від 28.12.2019 позивачку повідомлено, що рішенням від 22.11.2019 № 1205 ОСОБА_1 відмовлено в розміщенні тимчасової споруди - кіоску за адресою: АДРЕСА_2 , у зв`язку з невідповідністю намірів розмістити тимчасову споруду на чужій земельній ділянці та на підставі зазначеного рішення відмовлено в наданні паспорту прив`язки тимчасової споруди за зазначеною адресою (арк. спр. 63).
Відповідно до інформації Державного земельного кадастру від 11.03.2020 земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2, площа: 0,008 га, кадастровий номер: 4412900000:06:033:0097 знаходиться на праві постійного користування у КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби , дата державної реєстрації права: 05.06.2019, номер запису: 31897097, орган, що здійснив державну реєстрацію права: Сєвєродонецька міська рада, підстава виникнення речового права - рішення № 3517 від 14.03.2019 (арк. спр. 140).
Розглядаючи по суті заявлені вимоги позивача, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Частинами першою, третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР передбачено, що правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону.
Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно частин першої та другої статті 11 Закону № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Відповідно до частини першої статті 30 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Повноваження сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів визначені також статтею 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 6 вересня 2005 року № 2807-IV, згідно частини другої якої до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; 3) організація місць відпочинку для населення; 4) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; 6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою; 7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території; 8) визначення на об`єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиралень; 9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою; 11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища; 12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 13) участь у проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку"; 14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.
Статтею 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VІ (далі - Закон № 3038-VІ) передбачено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Відповідно до частини статті 29 Закону № 3038-VI фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Частиною третьою вказаної статті визначено перелік документів, які надаються заявником для отримання містобудівних умов, серед яких обов`язковим є надання копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Судом встановлено, що строк дії договору оренди земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , укладеного між ОСОБА_1 та Сєвєродонецькою міською радою закінчився 30.06.2013.
Доказів укладання договорів оренди вказаної земельної ділянки на новий термін позивачкою суду не надано.
Крім того, судом встановлено, що на підставі рішення Сєвєродонецької міської ради № 3517 від 14.03.2019 зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_2 , площа: 0,008 га, кадастровий номер: 4412900000:06:033:0097, за КП Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби .
Тобто, на час звернення ОСОБА_1 до першого відповідача із заявою про визначення можливості розміщення тимчасової споруди кіоску за адресою: АДРЕСА_2 , позивачка не була а ні власницею, а ні користувачем вказаної земельної ділянки.
За таких обставин суд вважає правомірним рішення першого відповідача щодо відмови ОСОБА_1 в розміщенні тимчасової споруди - кіоску за адресою: АДРЕСА_2 .
Посилання позивачки на те, що до теперішнього часу за вказаною адресою розміщуються тимчасові споруди, які є власністю позивачки суд вважає безпідставними, оскільки виконавчим комітетом Сєвєродонецької міської ради 17.09.2019 прийнято рішення № 1020 "Про демонтаж тимчасової споруди, в якій здійснює підприємницьку діяльність ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_2 ".
Вказане рішення ОСОБА_1 оскаржила до суду, однак, рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 9 грудня 2019 року у справі № 360/4342/19, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Отже, рішення виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради № 1020 від 17.09.2019 "Про демонтаж тимчасової споруди, в якій здійснює підприємницьку діяльність ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_2 " на даний час є чинним.
Щодо доводів позивачки про порушення першим відповідачем порядку прийняття оскаржуваних рішень суд виходить з такого.
Відповідно до ч.3, ч.4 ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Судом встановлено, що проекти оскаржуваних рішень оприлюднено 20.11.2019. Тобто, відповідачем не дотримано строки оприлюднення зазначених проектів.
При цьому, позивач була присутня під час засідання виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради 22.11.2019, мала можливість виступати та надавати пояснення щодо проекту рішення "Про відмову ОСОБА_1 в розміщенні тимчасової споруди - кіоску за адресою: АДРЕСА_2» .
Відповідно до п.4 ч.1 ст.24 Закону України Про доступ до публічної інформації відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень: неоприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону.
Відповідно до ч.2 ст.24 Закону особи, на думку яких їхні права та законні інтереси порушені розпорядниками інформації, мають право на відшкодування матеріальної та моральної шкоди в порядку, визначеному законом.
Так, вищезазначеними нормами Закону встановлено відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації у вигляді відшкодування матеріальної та моральної шкоди особі, на думку якої її права та законні інтереси порушені розпорядниками інформації, що не є тотожною вимозі позивачки про визнання таких рішень незаконними з підстав порушення строків оприлюднення проектів.
З огляду на викладене, недотримання строків оприлюднення проектів рішень, які оскаржує позивачка, на думку судув, є протиправною бездіяльністю першого відповідача, що полягає в недотриманні обов`язку оприлюднити проекти власних рішень (що не є підставою адміністративного позову у вказаному провадженні). Вказане ж не є самостійною окремою підставою для визнання таких рішень незаконними. Окреслене порушення з боку розпорядника інформації не тягне за собою юридичних наслідків у вигляді незаконності та скасування прийнятих рішень органу місцевого самоврядування.
Крім того, рішення виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради від 22.11.2019 № 1202 "Про намір КП "Сєвєродонецьке підприємство благоустрою та ритуальної служби" встановити тимчасові споруди у складі зупиночного комплексу за адресою: АДРЕСА_2 )", не порушує прав позивача, оскільки судом встановлено, що зазначена земельна ділянка перебуває у користування вказаного комунального підприємства, а позивач не має щодо неї жодних прав.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Згідно статті 14 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за № 1330/20068, затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (надалі - Порядок № 244), який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Пункт 2.1. Порядку № 244 передбачає, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).
Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС (пункт 2.2. Порядку № 244).
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація).
Цей перелік документів є вичерпним (пункт 2.3. Порядку №244).
Відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви (абзац перший пункту 2.4. Порядку № 244).
Відповідно до пункту 1.1 Положення про Департамент землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради, яке затверджено рішенням Сєвєродонецької міської ради від 09.10.2019 № 4162, Департамент землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради утворюється Сєвєродонецькою міською радою відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , як виконавчий орган.
Пунктом 2.1 Положення про Департамент землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради до основних завдань Департаменту віднесено реалізація державної політики у сфері земельних відносин, містобудування та архітектури на території Сєвєродонецької міської ради.
Департамент землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради, відповідно до покладених на нього завдань і сфері планування та забудови території міста, надає паспорти прив`язки тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Сєвєродонецької міської ради та торгових майданчиків (пункт 3.1 Положення про Департамент землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради).
Заява ОСОБА_1 від 28.12.2019 з питань оформлення паспорту прив`язки ТС за адресою: АДРЕСА_2, зареєстрована в Департаменті землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради 08.01.2020, а відповідь надано 13.01.2020, тобто з дотримання передбачених Порядком № 244 строків.
Щодо правомірності відмови, яка мотивована невідповідністю законодавству намірів розмістити тимчасову споруду на чужій земельній ділянці суд зазначає таке.
Частиною четвертою статті 29 Закону № 3038-VI передбачено, що підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:
1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.
З урахуванням зазначеного суд дійшов висновку, що другий відповідач також діяв у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, а тому відповідачем не порушено охоронюваних законом прав та інтересів позивачки.
На підставі викладеного суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати, понесені позивачем, у зв`язку з відмовою в задоволенні позову йому не відшкодовуються.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Сєвєродонецької міської ради, Департаменту землеустрою, містобудування та архітектури Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною третьою статті 243 КАС України повне рішення суду складено 12 серпня 2020 року
Суддя Т.В. Смішлива
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2020 |
Оприлюднено | 13.08.2020 |
Номер документу | 90916278 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.В. Смішлива
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні