Справа № 420/6769/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 серпня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд застосувати до Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", шляхом відключення вищевказаних будівель Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №122 від 15.08.2019р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №122 від 15.08.2019р. за номерами: 1, 3-11.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що подальша експлуатація приміщень Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкта, безпеки дітей, та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо. За такого становища діти та обслуговуючий персонал Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через не виконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки, та цивільного захисту. За такого стану цілковитого не дотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту у Комунальній організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі наслідки шкоди здоров`ю або життю людей.
Відповідачем - Комунальною організацією (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" до суду надіслано клопотання (вхід.№ЕП/11693/20 від 31.07.2020р.) щодо розгляду справи без її участі, та, серед іншого, зазначено, що з рішенням суду заздалегідь згодні.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.11.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі №420/6769/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Ухвалою суду від 11.02.2020р. провадження у справі №420/6769/19 зупинено відповідно до п.4 ч.1 ст.236 КАС України.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 16.07.2020р. провадження у справі поновлено відповідно до приписів ч.1 ст.237 КАС України.
Ухвалою суду від 16.07.2020р., з урахуванням положень п.2 ч.3 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження по даній адміністративній справі.
Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що від повноважних представників позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, та відповідача - Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" до суду надійшли клопотання (від 31.07.2020р. вхід.№ЕП/11695/20, вхід.№ЕП/11693/20) про розгляд справи без їх участі, розгляд даної адміністративної справи, з урахуванням приписів ч.3 ст.194 КАС України, здійснюється в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, у період з 14.08.2019р. по 15.08.2019р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №273 від 24.07.2019року Про проведення позапланових перевірок , Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 12.08.2019року №129, провідним інспектором Чорноморського МВ Головного управління ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Ганишем С.М., проведено позапланову перевірку Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", яка розташована за адресою: 68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17.
За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 15.08.2019р. складено Акт №122 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1, 3-11 висновку котрого наголошено, що дерев`яні конструкції в будинках усіх ступенів вогнестійкості, крім V, не піддаються вогнезахисному оброблянню, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів; евакуаційні виходи в адміністративних будівлях, не позначені світловими покажчиками ВИХІД білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; не забезпечено територію блискавкозахистом у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд"; не надано результати перевірки пристроїв блискавкозахисту організацією, що має відповідну ліцензію на проведення даних робіт у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд"; адміністративні приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації та пожежогасіння); приміщення будівель не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей; територію об`єкта не забезпечено необхідною кількістю води для здійснення цілей пожежогасіння; приміщення відпочинку дітей не забезпечено 2-ма розосередженими евакуаційними виходами; працюючий персонал об`єкта не забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту.
Виявлення вищеокреслених порушень на території, будівлях, та приміщеннях Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", яка розташована за адресою: 68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17, слугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області щодо застосування до Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", шляхом відключення вищевказаних будівель Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №122 від 15.08.2019р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №122 від 15.08.2019р. за номерами: 1, 3-11, є обґрунтованими, правомірними, та такими, що підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.
Відповідно до п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого Наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Частиною 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Відповідно до частини 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення недотримання суб`єктом господарювання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Так, як встановлено судом, та зазначено вище, у період з 14.08.2019р. по 15.08.2019р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №273 від 24.07.2019року Про проведення позапланових перевірок , Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 12.08.2019року №129, провідним інспектором Чорноморського МВ Головного управління ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Ганишем С.М. проведено позапланову перевірку Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", яка розташована за адресою: 68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17.
За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 15.08.2019р. складено Акт №122 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1, 3-11 висновку котрого наголошено, що дерев`яні конструкції в будинках усіх ступенів вогнестійкості, крім V, не піддаються вогнезахисному оброблянню, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів; евакуаційні виходи в адміністративних будівлях, не позначені світловими покажчиками ВИХІД білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; не забезпечено територію блискавкозахистом у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд"; не надано результати перевірки пристроїв блискавкозахисту організацією, що має відповідну ліцензію на проведення даних робіт у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд"; адміністративні приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації та пожежогасіння); приміщення будівель не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей; територію об`єкта не забезпечено необхідною кількістю води для здійснення цілей пожежогасіння; приміщення відпочинку дітей не забезпечено 2-ма розосередженими евакуаційними виходами; працюючий персонал об`єкта не забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту.
Означений Акт №122 від 15.08.2019р. проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки підписано завідувачем Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" ОСОБА_1, без зауважень.
Як зазначено позивачем - Головним управлінням ДСНС України в Одеській області в адміністративному позові, виявлені фахівцем контролюючого органу під час проведення позапланової перевірки території, будівель та приміщень Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", яка розташована за адресою: 68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17, порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.
Судом з`ясовано, що за виявлені порушення відносно винної посадової особи - завідувача Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП серії ОД №010778 від 14.08.2019 року.
15.08.2019р. провідним інспектором Чорноморського МВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Ганиш С.М. винесено Постанову серії ОД №010778 про накладення адміністративного стягнення, якою ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 51грн.
Будь-яких доказів на підтвердження оскарження вказаної Постанови серії ОД №010778 від 15.08.2019р. про накладення адміністративного стягнення, та її скасування, відповідачем суду не надано.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що під час проведення фахівцем Чорноморського МВ ГУ ДСНС України в Одеській області позапланової перевірки території, будівель та приміщень Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", яка розташована за адресою: 68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17, виявлено порушення, котрі впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.
Між тим, жодних доказів на підтвердження усунення на території, будівлях та приміщеннях Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", яка розташована за адресою: 68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17, виявлених під час проведення фахівцями Чорноморського МВ ГУ ДСНС України в Одеській області позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідачем суду не надано.
Водночас, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки дошкільного навчального закладу, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
За даного становища відвідувачі, співробітники, та діти Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", яка розташована за адресою: 68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно зі ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Також, такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, спрямованим на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
При цьому, суд вважає за доцільне наголосити, що у разі усунення, виявлених контролюючим органом під час проведення позапланової перевірки з питань додержання на території, будівлях та приміщеннях Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", яка розташована за адресою: 68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17, порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач не позбавлений можливості звернутись до суду з відповідною заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).
Таким чином, з урахуванням вищеозначеного, суд дійшов висновку щодо правомірності позовних вимог Головного управління ДСНС України в Одеській області про застосування до Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", шляхом відключення вищевказаних будівель Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №122 від 15.08.2019р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №122 від 15.08.2019р. за номерами: 1, 3-11, та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для їх задоволення.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області є правомірними, та ґрунтовними, а тому підлягають задоволенню, з вище окреслених підстав.
Керуючись ст.ст.72-77, 139, ч.3 ст.194, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м.Одеса, вул.Прохорівська,6, код ЄДРПОУ 38643633) до Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" (68210, Одеська область, Саратський район, с.Міняйлівка, вул.Котовського,17, код ЄДРПОУ 39228713) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити.
2. Застосувати до Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)", шляхом відключення вищевказаних будівель Комунальної організації (установи, закладу) комунального закладу "Міняйлівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №122 від 15.08.2019р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №122 від 15.08.2019р. за номерами: 1, 3-11.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2020 |
Оприлюднено | 13.08.2020 |
Номер документу | 90916466 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні