Рішення
від 27.07.2020 по справі 440/2575/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

27 липня 2020 року м. ПолтаваСправа №440/2575/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Кукоби О.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Пуленко М.І.,

та представників сторін:

від позивача - Онищенко З.В.,

від відповідачів - Захаренко О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс Агро" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Альянс Агро" (надалі - позивач, ТОВ "Альянс Агро") звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області, у якому позивач просив:

визнати незаконним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 28.02.2020 №1470796/36313569 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 17.02.2020 №2;

зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складений ТОВ "Агро Альянс" розрахунок коригування від 17.02.2020 №2 на суму 62701,45 грн, у т.ч. ПДВ - 10450,24 грн, датою фактичного подання на реєстрацію - 20.02.2020.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства. За твердженням позивача, на вимогу податкового органу, після зупинення реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної, ТОВ "Альянс Агро" були надані усі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Проте, відповідні документи не були взяті відповідачем до уваги, з урахуванням чого прийняте рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування у ЄРПН.

2. Позиція відповідачів.

Відповідачі позов не визнали.

У наданому до суду відзиві на позов представник Головного управління ДПС у Полтавській області просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 58-61/. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що реєстрацію розрахунку коригування від 17.02.2020 №2 у ЄРПН зупинено, оскільки коди товару УКТ ЗЕД 1005 відсутні у таблиці даних платника ПДВ як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У свою чергу, у реєстрації розрахунку коригування від 17.02.2020 №2 у ЄРПН відмовлено, оскільки платником податків не надано первинного документа, на підставі якого складено розрахунок коригування та який засвідчує вартість реалізованої продукції.

3. Інші заяви учасників справи.

16.06.2020 судом одержано відповідь на відзив //85-86, у якій представник позивача звертав увагу на те, що після зупинення розрахунку коригування ТОВ "Агро Альянс" разом з письмовими поясненнями були надані контролюючому органу усі наявні первинні документи, що підтверджували підстави зміни вартості реалізованої сільськогосподарської продукції. При цьому, за твердженням позивача, відповідні документи надані в одному екземплярі, оскільки додаткова угода до договору купівлі-продажу та акт зміни вартості товару підписані на увесь об`єм поставки сільськогосподарської продукції, а накладних (видаткова та податкова) на цей об`єм складено дві, з урахуванням чого платником також складено два розрахунки коригування. Окрім того, позивач звертав увагу на те, що один з розрахунків коригування на підставі поданих ТОВ "Агро Альянс" письмових пояснень та документів зареєстрований у ЄРПН, а інший - ні, хоча для їх реєстрації надано однаковий пакет документів.

Представником Головного управління ДПС у Полтавській області надано заперечення на відповідь /а.с. 112-115/, у яких повторено зміст відзиву на позов.

4. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.05.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за цим позовом, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників.

У судовому засіданні 17.06.2020 оголошено перерву задля подання учасниками заяв по суті справи.

У судовому засіданні 21.07.2020 протокольною ухвалою суду залучено до участі у справі в якості співвідповідача Державну податкову службу України, з урахуванням чого розгляд справи відкладено.

У судовому засіданні 277.07.2020 представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити.

Представник відповідачів проти задоволення позову заперечував, наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог повністю.

Обставини справи

29.11.2019 між ТОВ "Альянс Агро" (продавець) та МПП Фірма "Ерідон" (покупець) укладено договір купівлі-продажу №CGS3EXW-19/2 820, за умовами якого позивач зобов`язувався відвантажити покупцю сільськогосподарську продукцію власного виробництва - кукурудзу 3-го класу урожаю 2019 року кількістю 1060,0 метричних тон +/- 3%, вартість партії 4028004,24 грн, у т.ч. ПДВ - 671334,04 грн /а.с. 14-18/. Пунктом 5 договору передбачено, що остаточна ціна товару у гривнях визначається і фіксується сторонами у строк до 1.02.2020 у додатковій угоді до цього договору.

10.12.2019 позивачем виписані видаткові накладні №83 про поставку кукурудзи кількістю 821,0518 т загальною вартістю 3120000,12 грн, у т.ч. ПДВ - 520000,02 грн /а.с. 36/ та №84 про поставку кукурудзи кількістю 238,0682 т загальною вартістю 904660,12 грн, у т.ч. ПДВ - 150776,69 грн /а.с. 19/.

Того ж дня позивачем складені податкові накладні №1 на суму 3120000,12 грн, у т.ч. ПДВ - 520000,02 грн та №2 на суму 904660,12 грн, у т.ч. ПДВ - 150776,69 грн /а.с. 37, 38/, що зареєстровані у ЄРПН 14.01.2020 /а.с. 39/.

17.02.2020 договірними сторонами укладено додаткову угоду до договору купівлі-продажу від 29.11.2019 №CGS3EXW-19/2 820, у якій узгоджено остаточну вартість товару кількістю 1059,12 т загалом у розмірі 4303607,03, у т.ч. ПДВ - 717267,84 грн /а.с. 20-21/.

На цій підставі, того ж дня складений та підписаний акт зміни вартості товару №81, яким загальна вартість поставленої 10.12.2019 сільськогосподарської продукції збільшена на 278946,79 грн, у т.ч. ПДВ - 46491,13 грн /а.с. 22/.

17.02.2020 ТОВ "Альянс Агро" складено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 до податкової накладної від 10.12.2019 №1 /а.с. 40/, яким вартість продукції кількістю 821,0518 т відкоригована шляхом її збільшення з 3120000,12 грн, у т.ч. ПДВ - 520000,02 грн на 3336245,46 грн, у т.ч. ПДВ - 556040,91 грн.

Розрахунок коригування від 17.02.2020 №1 зареєстрований у ЄРПН на підставі рішення Комісії ДПС від 2.03.2020 №1471851/36313569, що підтверджено копією квитанції /а.с. 42/.

Крім того, позивачем 17.02.2020 складений розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №2 до податкової накладної від 10.12.2019 №2 /а.с. 8-9/, яким вартість продукції кількістю 238,0682 т відкоригована шляхом її збільшення з 904660,12 грн, у т.ч. ПДВ - 150776,69 грн на 967361,57 грн, у т.ч. ПДВ - 161226,93 грн.

20.02.2020 зазначений розрахунок коригування надісланий позивачем для реєстрації у ЄРПН та того ж дня ТОВ "Альянс Агро" отримано квитанцію, якою повідомлено про зупинення реєстрації розрахунку коригування від 17.02.2020 №2, оскільки коди товару УКТ ЗЕД 1005 відсутні у таблиці даних платника ПДВ як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій /а.с. 10/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації.

26.02.2020 позивачем через Пирятинську ДПІ надані податковому органу пояснення разом з копіями документів щодо розрахунку коригування від 17.02.2020 №2 /а.с. 12, 13, 69, 72-83/.

28.02.2020 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1470796/36313569 про відмову в реєстрації розрахунку коригування від 17.02.2020 №2 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування /а.с. 71/.

Не погодившись з цим рішенням, позивач оскаржив його до суду.

Норми права, якими урегульовані спірні відносини

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 1.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з абзацом другим пункту 6 Порядку №520 платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Оцінка судом обставин справи

Аналіз наведених вище правових норм свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.

Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).

У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Зі змісту залученої до матеріалів справи квитанції від 20.02.2020 судом встановлено, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність розрахунку коригування від 17.02.2020 №2 пункту 1 Критеріям ризиковості здійснення операції /а.с. 10/.

Мотивуючи цей висновок податковий орган зазначив, що коди товару УКТ ЗЕД 1005 відсутні у таблиці даних платника ПДВ як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання та на цій підставі зупинив реєстрацію розрахунку коригування у ЄРПН.

Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складеного ТОВ "Альянс Агро" розрахунку коригування від 17.02.2020 №2 в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучену до матеріалів справи копію квитанції від 20.02.2020 суд встановив, що у ній не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

При цьому суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у даному випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

У контексті вищенаведеного суд також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

Однак, у даному випадку надіслана позивачу квитанція містить лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.

До того ж, у ході розгляду справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності надісланого ТОВ "Альянс Агро" розрахунку коригування від 17.02.2020 №2 в ЄРПН положенням пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Натомість суд враховує, що позивачем після отримання квитанції від 20.02.2020 надіслані платнику податків письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості складення розрахунку коригування від 17.02.2020 №2.

Як слідує зі змісту рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування у ЄРПН, підставою для його прийняття податковий орган визначив ненадання позивачем первинного документа, на підставі якого складено розрахунок коригування та який засвідчує зміну вартості реалізованої кукурудзи /а.с. 71 - зворот/.

У судовому засіданні суд встановив, що позивачем одночасно було надано для реєстрації в ЄРПН два розрахунки коригування до податкових накладних: від 17.02.2020 №1 та №2. Згадані розрахунки складені платником податку з огляду на зміну договірної ціни сільськогосподарської продукції після її фактичної поставки, що підтверджено копіями додаткової угоди від 17.02.2020 та акта про зміну вартості товару від 17.02.2020 №81 /а.с. 20-21, 22/.

При цьому, як пояснив у судовому засіданні представник позивача, зазначені вище додаткова угода та акт зміни вартості товару складені із зазначенням загальних відомостей про кількість та вартість проданої ТОВ "Альянс Агро" сільськогосподарської продукції, тоді як розрахунки коригування складені щодо конкретних податкових накладних, яких у ході здійснення господарської операції було виписано дві: від 10.12.2019 №1 та №2.

З невідомих для позивача причин податковий орган прийняв до уваги надані ТОВ "Альянс Агро" пояснення та копії документів та 2.03.2020 ухвалив рішення №1471851/36313569 про реєстрацію розрахунку коригування від 17.02.2020 №1 в ЄРПН, натомість відмовивши спірним рішенням у реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування від 17.02.2020 №2.

З урахуванням наведених вище пояснень представника позивача та вставлених і підтверджених належними доказами фактичних обставин справи, суд визнає безпідставними посилання представника відповідачів на те, що додаткова угода від 17.02.2020 та акт про зміну вартості товару від 17.02.2020 №81 не підтверджують правомірність складення позивачем розрахунку коригування від 17.02.2020 №2.

Суд також враховує, що зібраними у справі письмовими доказами підтверджено той факт, що реалізована ТОВ "Альянс Агро" у межах спірних відносин сільськогосподарська продукція є власно вирощеним урожаєм 2019 року, про що податковий орган проінформовано шляхом надання 27.02.2020 Таблиці даних платника податку на додану вартість /а.с. 30/.

Посилання представника відповідача у запереченні на відповідь на ненадання позивачем разом з поясненнями документів, визначених пунктом 7 договору купівлі-продажу від 29.11.2019, суд визнає безпідставними, адже наведена обставина не відображена у спірному рішення в якості підстави для його прийняття.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Відповідачем у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації складеного ТОВ "Альянс Агро" розрахунку коригування від 17.02.2020 №2 в ЄРПН.

Натомість судом встановлено, що після зупинення реєстрації розрахунку коригування позивач з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності господарської операції з постачання товарів, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності та висновків про невідповідність обсягів постачання товару, наведеного у розрахунку коригування, обсягам придбання, надав пояснення та документи на підтвердження походження товару та тієї обставини, що поставлена сільськогосподарська продукція ним не придбавалася, а була вирощена на власних посівних площах. Також надав Таблицю даних платника податків із зазначенням відомостей про постачання (виготовлення) такого товару на постійні основі.

За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію розрахунку коригування, контролюючий орган не довів відповідність відображеної у ній господарської операцій критеріям ризиковості здійснення операцій, та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності формування та подання розрахунку коригування, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу. Посилання відповідача у спірному рішенні на недостатність наданих позивачем копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування в ЄРПН, як підставу відмови у його реєстрації, є безпідставним, оскільки позивачу не було повідомлено про конкретні документи, які він мав надати для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію розрахунку коригування в ЄРПН.

Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішення комісії регіонального рівня ДПС від 28.02.2020 №1470796/36313569 про відмову у реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування від 17.02.2020 №2, складеного ТОВ "Альянс Агро", та як наслідок правомірність позовних вимог платника податку в цій частині.

Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації зазначеного вище розрахунку контролюючим органом обрано лише його відповідність критеріям ризиковості здійснення операції, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування від 17.02.2020 №2 на суму 62701,45 грн, у т.ч. ПДВ - 10450,24 грн, датою фактичного подання на реєстрацію - 20.02.2020.

При цьому, суд враховує, що особою, відповідальною за реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, є саме ДПС України, а тому в цій частині позивних вимог слід вийти за їх межі на підставі частини другої статті 9 КАС України.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "Альянс Агро" частково.

Розподіл судових витрат

Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2102,00 грн, що підтверджено платіжним дорученням від 8.05.2020 №4710 /а.с. 48/. Вказану суму судового збору зараховано до спеціального фонду державного бюджету, що підтверджено випискою /а.с. 49/.

Відповідач доказів понесення судових витрат до суду не надав.

Згідно з частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Разом з цим, як визначено частиною восьмою цієї статті, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

А відповідно до частини першої наведеної статті, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на те, що передумовою для виникнення цього спору є прийняття Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області протиправного рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН, суд дійшов висновку, що сплачений ТОВ "Альянс Агро" судовий збір у розмірі 2102,00 грн належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області повністю.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс Агро" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 28 лютого 2020 року №1470796/36313569.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складений Товариством з обмеженою відповідальністю "Агро Альянс" розрахунок коригування від 17 лютого 2020 року №2 на суму 62701,45 грн, у т.ч. ПДВ - 10450,24 грн, датою фактичного подання на реєстрацію - 20 лютого 2020 року.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс Агро" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві тисячі гривень).

Позивач (стягувач): Товариство з обмеженою відповідальністю "Альянс Агро" (код ЄДРПОУ 36313569; вул. Січових Стрільців, 235, м. Пирятин, Полтавська область, 37002).

Відповідач (боржник):

1) Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 43142831; вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014);

2) Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, 8, м. Київ, 04053).

Рішення набирає законної сили відповідно до положень статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду у порядку та строки, визначені статтями 293, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 3 серпня 2020 року.

Суддя О.О. Кукоба

Дата ухвалення рішення27.07.2020
Оприлюднено14.08.2020

Судовий реєстр по справі —440/2575/20

Ухвала від 09.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 09.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Постанова від 09.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Рішення від 27.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Рішення від 27.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні