Рішення
від 11.08.2020 по справі 620/1505/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2020 року Чернігів Справа № 620/1505/20

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Баргаміної Н.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю Експрес Торг про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

В С Т А Н О В И В:

Чернігівське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Експрес Торг про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Експрес Торг (р/р НОМЕР_1 , Чернігівське РУ ПАТ КБ Приватбанк м. Чернігів, МФО: 353586, код ЄДРПОУ 33616372) в дохід Державного бюджету України (отримувач: УК у Чернігівському районі/Чернігівський район/50070000, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), рахунок: UA778999980313141230000025522, код ЄДРПОУ: 38053813) 47419,13 грн. адміністративно-господарських санкцій та 170,76 грн. пені.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач не виконав норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році, тим самим порушив вимоги Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні .

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, та зазначив, що підприємством 03.06.2019 було подано звітність щодо інформації про попит на робочу силу (вакансії), в якій сказано, що на підприємстві вакантна посада продавця продовольчих товарів для осіб з інвалідністю. Вказує, що на підприємство покладається обов`язок створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформування про таку кількість створених робочих місць центри зайнятості. Зазначає, що відповідачем здійснено всіх заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема, систематичне повідомлення центру зайнятості про наявність вакантних посад для працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому застосування адміністративно-господарських санкцій та пені є безпідставним.

Позивачем було подано відповідь на відзив, в якій, зокрема, вказав, що подання звітності до центрів зайнятості не звільняє підприємство від обов`язку працевлаштування осіб з інвалідністю або сплати адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Процесуальні дії у справі: ухвалою суду від 07.05.2020 було відмовлено в задоволенні клопотання позивача про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін; ухвалою суду від 05.06.2020 було витребувано у Товариства з обмеженою відповідальністю Експрес Торг пояснення щодо подання звітності Інформація про попит на робочу силу (вакансії) форма № 3-ПН з січня 2019 року з наданням відповідних доказів, у разі їх наявності, належним чином завіреної копії штатного розпису, чинного на січень 2019 року, та внесені зміни до нього протягом 2019 року, інформації про фактичну кількість працівників на підприємстві протягом 2019 року помісячно з зазначенням дат зміни чисельності працівників.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Відповідачем до Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів подано звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік за формою № 10-ПІ, згідно якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу - 23 особи, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 0 осіб; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні - 1 особа (а.с. 5).

Відповідно до частин першої та п`ятої статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно частини першої цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Згідно частини третьої статті 18 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За змістом частини третьої статті 50 Закону України Про зайнятість населення роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію, зокрема, про попит на робочу силу (вакансії).

Так, наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 затверджено звітність Інформація про попит на робочу силу (вакансії) форма № 3-ПН.

Форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця. Актуальність зазначених у формі № 3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку. Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником (пункти 3-5 Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013).

Аналіз наведених правових норм свідчить, що законодавством встановлено обов`язок роботодавця створити робочі місця для осіб з інвалідністю відповідно до нормативу та подавати інформацію про попит на робочу силу (вакансії) до територіального органу Державної служби зайнятості.

Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань (частина третя статті 18-1 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні ).

Таким чином, виконанню відповідними органами обов`язку працевлаштовувати осіб з інвалідністю повинно передувати вжиття підприємством необхідних заходів для забезпечення такого працевлаштування, до яких належать, зокрема, створення в установленому порядку робочих місць у межах нормативу та інформування названих органів про наявність таких вакантних посад.

У ході розгляду справи судом встановлено, що відповідачем 13.06.2019 було подано до Чернігівської районної філії Чернігівського обласного центру зайнятості звітність форми № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , в якій повідомлялося про необхідність сприяння у працевлаштуванні особи з інвалідністю, що підтверджується копіями звітності форми № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) (а.с. 46-49).

Згідно листа Чернігівської районної філії Чернігівського обласного центру зайнятості від 12.05.2020 № 353 відповідачем звітність форми № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) про наявність вакансії для працевлаштування особи з інвалідністю була подана 13.06.2019, актуальність зазначеної вакансії підтверджувалась у телефонному режимі, в 2019 році направлення на заявлену вакансію не видавались.

Суд вважає за необхідне зазначити, що згідно наданих суду відповідачем штатних розкладів Товариства з обмеженою відповідальністю Експрес Торг за 2019 рік та інформації про фактичну кількість працівників на підприємстві помісячно, з січня 2019 року фактична кількість працівників на товаристві складала більше 26 осіб, а тому і обов`язок працевлаштування особи з інвалідністю у відповідача виник саме з січня 2019 року. Так, в січні 2019 року штатна чисельність була - 26,25 штатних одиниці, в лютому, березні 2019 року - 27,25 штатних одиниці, в квітні, травні 2019 року - 25,25 штатних одиниці, в червні 2019 року - 24,25 штатних одиниці, в липні 2019 року - 25,25 штатних одиниці, в серпні 2019 року - 24,25 штатних одиниці, в вересні 2019 року - 25,25 штатних одиниці, в жовтні 2019 року - 24,25 штатних одиниці, в листопаді, грудні 2019 року - 25,25 штатних одиниці (а.с. 69-88, 92).

Разом з тим, відповідачем лише в червні 2019 подано до Чернігівської районної філії Чернігівського обласного центру зайнятості звітність форми № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , що не давало можливості центру зайнятості з січня по травень 2019 року здійснити пошук та направити до відповідача для працевлаштування особу з інвалідністю.

Суд погоджується з позицією відповідача, що чинним законодавством не встановлено обов`язку підприємств подавати звітність форми № 3-ПН щомісячно чи з будь-якою іншою періодичністю, яка викладена в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 806/1368/17.

Натомість, існує обов`язок підприємств одноразово подавати звітність форми № 3-ПН не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії та уточнювати актуальність зазначених у формі № 3-ПН вакансій не рідше ніж двічі на місяць.

Враховуючи, що позивачем вказана звітність була подана 13.06.2019, суд приходить до висновку до червня 2019 року не було створено робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю.

Тобто, відповідачем не виконаний покладений на нього законодавством обов`язок по створенню робочого місця для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформування відповідних органів, які займаються працевлаштуванням осіб з інвалідністю, про створення робочого місця, що позбавило можливості відповідні органи прийняти міри по працевлаштуванню осіб з інвалідністю у відповідача.

Частиною першою статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні визначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

З копії звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік та розрахунку суми позову вбачається, що сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає 47419,15 грн.

Відповідно до частини другої статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

В зв`язку з не сплатою відповідачем адміністративно-господарських санкцій в розмірі 47419,15 грн. позивачем нарахована пеня в розмірі 170,76 грн.

Таким чином, з урахуванням того, що сума заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій в розмірі 47419,15 грн. та пені у розмірі 170,76 грн. відповідачем не сплачена, суд вважає, що позовні вимоги Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. В. Радченка, 14, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ 14220194) до Товариства з обмеженою відповідальністю Експрес Торг (вул. 30 років Перемоги, 21, с. Старий Білоус, Чернігівський район, Чернігівська область, 15504, код ЄДРПОУ 33616372) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Експрес Торг (р/р НОМЕР_1 , Чернігівське РУ ПАТ КБ Приватбанк м. Чернігів, МФО: 353586, код ЄДРПОУ 33616372) в дохід Державного бюджету України (отримувач: УК у Чернігівському районі/Чернігівський район/50070000, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), рахунок: UA778999980313141230000025522, код ЄДРПОУ: 38053813) 47419,13 грн. адміністративно-господарських санкцій та 170,76 грн. пені.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 11.08.2020.

Суддя Н.М. Баргаміна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2020
Оприлюднено13.08.2020
Номер документу90917981
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/1505/20

Рішення від 11.08.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 05.06.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 07.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні