Ухвала
від 07.08.2020 по справі 576/1617/20
ГЛУХІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 576/1617/20 1-кс/576/413/20

УХВАЛА

07 серпня 2020 року м. Глухів

Слідчий суддя Глухівського міськрайонного суду Сумської області ОСОБА_1

при секретарі ОСОБА_2 ,

розглянувши клопотаннядізнавача інспектора секторудізнання Глухівського відділу ГУНП в Сумській області ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до речей та документів у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12020205070000043 від 24.07.2020 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України, -

ВСТАНОВИВ:

До суду з даним клопотанням, погодженим прокурором Глухівського відділу Шосткинської місцевої прокуратури ОСОБА_4 , звернувся дізнавач ОСОБА_3 , мотивуючи його тим, що розпорядженням голови ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14.09.2011 № 613 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_5 для ведення фермерського господарства на території Шалигинської селищної та Стариківської сільської рад» на підставі заяви ОСОБА_5 та наданих ним документів надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 20 років земельних ділянок для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності, розташованих на території Шалигинської селищної ради, загальною площею 327,00 га рілля (контур № НОМЕР_1 - 88,00 га, контур № НОМЕР_2 - 167,00 га, контур № 71 72 г) та на території Стариківської сільської ради загальною площею 80,00 га рілля (контур № НОМЕР_3 ) за межами населених пунктів.

Розпорядженням голови ІНФОРМАЦІЯ_2 від 01.02.2012 № 72 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_5 в оренду для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населеного пункту на території Шалигинської селищної та Стариківської сільської ради Глухівського району Сумської області» затверджено вказаний проект землеустрою та надано громадянину ОСОБА_5 в оренду строком на 20 років для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) земельні ділянки загальною площею 404, 4988 га ріллі, у тому числі 325,9219 га на території ІНФОРМАЦІЯ_3 та 78,5769 га на території Стариківської сільської ради за межами населених пунктів.

На виконання вказаного розпорядження між ОСОБА_5 та ІНФОРМАЦІЯ_4 10.07.2012 укладено 5 договорів оренди земельних ділянок, розташованих на території: Стариківської сільської ради Глухівського району Сумської області площею 78,5769 га (кадастровий номер 5921587300:02:003:0190); ІНФОРМАЦІЯ_5 площею 87,9087 га (кадастровий номер 5921555800:02:005:0102), 8,5178 га (кадастровий номер 5921555800:01:001:0221), 69,0811 га (кадастровий номер 5921555800:01:001:0222), 160,4143 га (кадастровий номер 5921555800:01:001:0220).

Право оренди на вказані земельні ділянки зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.07.2012 та 10.07.2013.

Згідно з ч. 1 ст. 7 ЗаконуУкраїни «Про фермерське господарство для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до уповноваженого органу влади із заявою, в якій зазначають: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Відповідно до ч. ч. 2, 4 ст.7Закону України «Про фермерське господарство» заяви громадян про надання земельної ділянки у власність або в оренду розглядаються у місячний строк і в разі її задоволення надається згода на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

Таким чином, підставою для надання ОСОБА_5 вищевказаних земельних ділянок стала його заява з доданими документами, які відповідно до вказаних вимог закону повинні підтверджувати можливість їх обробітку ним та членами його сім`ї, містити обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив розвитку фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.

Разом з цим у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутні дані щодо наявності у створеного ОСОБА_5 фермерського господарства « ОСОБА_6 » прав власності або оренди на будь-яке нерухоме майно (будівлі, споруди, інші земельні ділянки тощо), яке б могли використовуватись ним для ведення фермерського господарства.

Крім того, згідно листа ІНФОРМАЦІЯ_6 за фермерським господарством « ОСОБА_6 » станом на дату отримання земельних ділянок та за період з 24.07.2013 (дата державної реєстрації господарства) по 2018 рік включно зареєстровані транспортні засоби не значаться.

Відповідно до листів ІНФОРМАЦІЯ_7 за Фермерським господарством « ОСОБА_6 » та ОСОБА_5 трактори, самохідні сільськогосподарські машини, сільськогосподарська техніка, інші механізми не реєструвались та не зареєстровані.

Згідно листа ІНФОРМАЦІЯ_8 фермерським господарством « ОСОБА_6 », починаючи з дати реєстрації (25.07.2013), звіти не подавались, інформація про найманих осіб відсутня.

Також відповідно до інформації ІНФОРМАЦІЯ_8 громадянин ОСОБА_5 , будучи засновником та головою фермерського господарства « ОСОБА_6 », в період часу з 05.08.2011 (дата звернення з заявою про надання в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства) по 2018 рік працює в ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 », яке займається виробництвом сільськогосподарської продукції та використовує для господарської діяльності значні площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

З метою підтвердження або спростування факту використання ОСОБА_5 підроблених документів виникла необхідність в тимчасовому доступі до документів, які можуть перебувати у володінні фермерського господарства « ОСОБА_6 » (ідентифікаційний код НОМЕР_4 , АДРЕСА_1 ), а саме документів, що стосуються оформлення вказаних земельних ділянок: заяви з додатками, які було подано 05.08.2011 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , документів, що стосуються використання та обробітку земельних ділянок, збирання з них врожаю, а саме: договорів будь-якого характеру щодо використання та обробітку земельних ділянок (оренди землі та техніки, надання сільськогосподарських послуг, зберігання врожаю, про спільний обробіток чи спільну діяльність, підряду, тощо), первинних бухгалтерських документів (шляхових листів, накладних, відомостей, платіжних документів), та інших документів з можливістю ознайомитися з ними та вилучення їх копії. Без долучення таких документів слідчий вважає, що повне та об`єктивне дослідження обставин кримінального провадження, прийняття остаточного процесуального рішення неможливе.

Також, посилаючись на існування реальної загрози зміни або знищення документів, просив розглянути клопотання без виклику володільця документів.

Всупереч ч. 2 ст. 163 КПК Українидане клопотання не підтверджене доказами, тому задоволенню не підлягає.

Дізнавач в судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи без його участі, просив задовольнити клопотання.

Керівник фермерського господарства ОСОБА_5 , у володінні якого знаходяться документи, в судове засідання не з`явився, представника не направив, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки не повідомив. Неприбуття за судовим викликом особи, у володінні якої знаходяться речі та документи, без поважних причин, або неповідомлення нею про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду клопотання.

Дослідивши надані матеріали, слідчий суддя приходить до наступних висновків.

Так, за фактами, викладеними у клопотанні, ведеться досудове розслідування у кримінальному провадженні за № 12020205070000043 від 24.07.2020 року, з попередньою правовою кваліфікацією за ч. 4 ст. 358 КК України.

Відповідно дост. 131 Кримінального процесуального кодексу України(даліКПК України) заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження. Тимчасовий доступ до речей і документів являється одним із заходів забезпечення кримінального провадження.

За визначенням ч. 1 ст. 159 КПК Українитимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).

Застосування заходів кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, прокурор не доведе, що існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора; може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, прокурор звертається із клопотанням (ч. 3ст. 132 КПК України).

Слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: 1)перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; 2)самі пособі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; 3) не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю (ч. 5ст. 163 КПК України).

Отже, тимчасовий доступ до речей і документів може бути застосований з метою досягнення дієвості кримінального провадження за умови виконання слідчим, прокурором вимог ч. 3 ст.132та ч. 5 ст.163 КПК України.

При застосуванні заходів забезпечення кримінального провадження слідчий суддя повинен діяти у відповідності до вимог КПК України та судовою процедурою, гарантувати дотримання прав, свобод та законних інтересів осіб, умов, за яких жодна особа не була б піддана необґрунтованому процесуальному обмеженню.

Зокрема, при вирішенні питання про надання тимчасового доступу до речей та документів для прийняття законного та справедливого рішення слідчий суддя, згідно ст.94, ст.132 КПК Україниповинен врахувати існування обґрунтованої підозри щодо вчинення злочину і достатність доказів, що вказують на вчинення злочину.

Об`єктивна сторона кримінального проступку, передбаченого ч. 4 ст. ст. 358 КК України полягає у використанні завідомопідробленого документа.

Згідно з приміткою дост. 358 КК Українипід офіційним документомслід розуміти документи, що містять зафіксовану на будь-яких матеріальних носіях інформацію, яка підтверджує чи посвідчує певні події, явища або факти, які спричинили чи здатні спричинити наслідки правового характеру, чи може бути використана як документи ? докази у правозастосовчій діяльності, що складаються, видаються чи посвідчуються повноважними (компетентними) особами органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, юридичних осіб незалежно від форми власності та організаційно-правової форми, а також окремими громадянами, у тому числі самозайнятими особами, яким законом надано право у зв`язку з їх професійною чи службовою діяльністю складати, видавати чи посвідчувати певні види документів, що складені з дотриманням визначених законом форм та містять передбачені законом реквізити.

За юридичною природою документи поділяються на справжні та підроблені.

У підробленому документі зміст або реквізити не відповідають дійсності. При цьому підробка буває двох видів інтелектуальна або матеріальна.

З клопотання дізнавача не вбачається, що орган досудового розслідування має будь-які підозри щодо матеріальної підробки документів ОСОБА_5 .

Інтелектуальна підробка полягає у складанні та видачі правильного за формою та виготовленням документа, але такий документ містить свiдомо неправдиві відомості.

З суб`єктивної сторони кримінальний проступок, передбачений ч.4ст.ст.358КК України характеризується виною у формі прямого умислу.

Відповідно до ч. 2ст. 24 КК Українипрямим є умисел, якщо особа усвідомлювала суспільно небезпечний характер свого діяння (дії або бездіяльності), передбачала його суспільно небезпечні наслідки і бажала їх настання.

Порядок отриманняв орендуземельних ділянокдержавної такомунальної власності,особами,які маютьнамір створитифермерське господарствоврегульовано Земельнимкодексом України,Законом України«Про фермерськегосподарство» (далі Закон),який спрямований на створення умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання і охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (ч. 2 Преамбули Закону).

Відповідно доч.1,2ст.7Закону (уредакції,що булачинною намомент поданнявідповідно заяви ОСОБА_5 до ІНФОРМАЦІЯ_10 ) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної

державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. 3

Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

Заява ОСОБА_5 була задоволена, розпорядженнями голови ІНФОРМАЦІЯ_1 (дату з наданої дізнавачем ксерокопії встановити неможливо) надано дозвіл ОСОБА_5 на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 20 років земельних ділянок ….фермерського господарства за рахунок земель державної власності, розташованих на території Шалигинської селищної ради; № 72 (дату з наданої дізнавачем ксерокопії встановити неможливо) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянину ОСОБА_5 в оренду строком на 20 років для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Шалигинської селищної та Стариківської сільської рад, надано громадянину ОСОБА_5 вказані земельні ділянки в оренду, установлено орендну плату за їх використання.

Отже,на моментзвернення заотриманням воренду земельнихділянок дляведення фермерськогогосподарства ОСОБА_5 мав надатиписьмову заявувідповідної форми,якою підтвердитинамір створитита вподальшому займатисьфермерським господарстом,а такождокументи,що підтверджуютьздатність громадянинатаку діяльністьздійснювати,а саме документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Як вбачаєтьсяз договоріворенди землівід 10липня 2012року тадодаткових угоддо нихвід 27серпня 2013року,а такожвідомостей зреєстрів речовихправ нанерухоме майно, Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, розміщеного на офіційному сайті ІНФОРМАЦІЯ_11 вбачається, що юридична особа (37185961) фермерське господарство « ОСОБА_6 » зареєстрована 24.07.13р. та на даний час в процесі припинення не перебуває, на підтвердження своїх намірів громадянин ОСОБА_5 створив фермерське господарство « ОСОБА_6 ».

Одночасно з наданих слідчому судді доказів не вбачається наявності умислу ОСОБА_5 в момент звернення за отриманням в оренду земельних ділянок на нездійснення в майбутньому діяльності, передбаченої Законом України «Про фермерське господарство».

Отже,припущення органудосудового розслідуванняпро використаннягромадянином завідомопідробленого документау виглядізаяви дляотримання воренду земельнихділянок дляведення фермерськогогосподарства умайбутньому,яке ґрунтуєтьсяна самій лише відсутності у господарства сільськогосподарської техніки та неподанні звітів по Пенсійного фонду під час здійснення такої діяльності, не доводить існування обґрунтованої підозри щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходу забезпечення кримінального провадження у виді тимчасового доступу до документів. Тому клопотання необґрунтоване, подане передчасно та не підлягає задоволенню.

Також слід зазначити, що крім заяви, оригінал якої було подано до ІНФОРМАЦІЯ_1 , дізнавач просить надати тимчасовий доступ до усіх документів, які стосуються подальшої господарської діяльності ФГ « ОСОБА_6 », а також невизначений перелік первинних бухгалтерських та інших документів за невизначений період, що є неприпустимим. Також дізнавач не доводить, що документи, з приводу яких подане клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні.

Разом з цим, дізнавач не позбавлений можливості звернутись за отриманням копії витребуваної ним заяви до ІНФОРМАЦІЯ_1 , як держателя оригіналу вказаного документи.

На підставі викладеного, керуючись ст ст. 131, 132, 159-166 Кримінального процесуального кодексу України

УХВАЛИВ:

В задоволенні клопотання дізнавача інспектора сектору дізнання Глухівського ВП ГУНП в Сумській області ОСОБА_3 відмовити.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Сумського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Суддя ОСОБА_1

СудГлухівський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення07.08.2020
Оприлюднено04.06.2024
Номер документу90924379
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів

Судовий реєстр по справі —576/1617/20

Ухвала від 07.08.2020

Кримінальне

Глухівський міськрайонний суд Сумської області

Усенко Л. М.

Ухвала від 07.08.2020

Кримінальне

Глухівський міськрайонний суд Сумської області

Усенко Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні