Постанова
від 11.08.2020 по справі 295/4155/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 295/4155/20

Головуючий у 1-й інстанції: Семенцова Л.М.

Суддя-доповідач: Капустинський М.М.

11 серпня 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Капустинського М.М.

суддів: Смілянця Е. С. Сапальової Т.В.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Богунського районного суду м. Житомира від 12 червня 2020 року (рішення ухвалено 12.06.2020 року у м.Житомирі) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Київської митниці Держмитслужби України про скасування постанови про порушення митних правил -,

В С Т А Н О В И В :

У квітні 2020 року позивач звернувся до суду з указаним позовом, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Київської митниці Держмитслужби від 19.03.2020 року в справі про порушення митних правил №0273/10000/20, якою його визнано винним в порушенні митних правил за ч.4 ст.481 МК України та накладено штраф у розмірі 34000,00 грн. Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуваною постановою його було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.4 ст.481 МК України, оскільки, як зазначено в постанові, станом на 12.02.2020 року ним не вивезено за межі митної території України товар, який тимчасово під зобов`язання про зворотне вивезення у строк до 25.12.2019 року приватним підприємством ПРОГРЕС-БУД в особі керівника ОСОБА_1 ввезено на митну територію України з Республіки Литви на підставі договору про спільну діяльність №1/18 від 01.11.2018 року, чим перевищено строк тимчасового вивезення товару за межі митної території України більш ніж на двадцять діб. Вважає, що в його діях відсутня подія та склад вказаного правопорушення, так як на час ввезення ПП ПРОГРЕС-БУД на митну територію України товару діяла стара редакція ст.481 МК України, яка складалася із трьох частин, а редакція цієї статті, що містить шість частин, набула чинності 22.08.2019 року. Оскільки ч.4 ст.481 МК України встановлює відповідальність за перевищення строку тимчасового ввезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, на митну територію України або строку тимчасового вивезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, за межі митної території України більше ніж на двадцять діб, то дана норма не має зворотної дії в часі. Тому період часу з 28.12.2018 року, що мав місце до вступу в дію ч.4 ст.481 МК України, не повинен братися до уваги при обрахунку сукупного строку, як умови притягнення до адміністративної відповідальності за вказаною нормою закону. Беручи до уваги те, що ч.4 ст.481 МК України набула чинності 22.08.2019 року, вважає, що не міг бути притягнутий до адміністративної відповідальності за вказаною статтею, так як згідно до ст.58 Конституції України ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

Рішенням Богунського районного суду м.Житомира від 12 червня 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Київської митниці Держмитслужби про визнання протиправною та скасування постанови у справі про порушення митних правил - відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити. В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що в період часу з 28.12.2018 року, що мав місце до вступу в дію ч.4 ст.481 МК України, не повинен братися до уваги при обрахунку сукупного строку, як умови притягнення до адміністративної відповідальності за вказаною нормою закону.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом встановлено, що 28.12.2018 року відділом митного оформлення №1 митного посту Житомир-центральний Житомирської митниці ДФС (на даний час - відділ митного оформлення №1 митного поста Житомир Київської митниці Держмитслужби) в митному режимі тимчасове ввезення оформлено митну декларацію № UА101070/2018/050273, згідно якої ПРОГРЕС-БУД 10031, м. Житомир, вул. Крошенська, буд.4, кв.41, обліковий №UА10032805423, ідентифікаційний код (код ЄДРПОУ) 32805423, в особі керівника ОСОБА_1, на підставі договору від 01.11.2018 року №1/18, укладеного з UАВ Меdіепоs kоmегсijоs gruре , тимчасово з Республіки Литви ввезено на митну територію України під зобов`язання про зворотне вивезення у строк до 25.12.2019 року товар: самодвижуча під`ємна платформа GENIE Z-45/25 DС, рік випуску: 1999, система кондиціювання повітря INTERСLISA, 8.7 кВ, роликовий конвеєр, 2 рівня, гідравлічний агрегат, гідравлічний привід для обладнання, 3 шт., пилоуловлювачі: мобільний 1-Ваg Ехtraсtіоп System, на роликах, система РІЕРЕR КР140 пиловидалення, номер виробника 940 75, АLUР компресор 8еІ, 3.14 мЗ / хв., 22 кВт, 10 бар, DІЕТZ деаератори, призначені для видалення повітря в рідині, 2 шт. Товар на митну територію України ввезено через зону діяльності Львівської митниці ДФС 23.12.2018 року згідно попереднього документу UА101000/2018/915239 від 21.12.2018 року. Зобов`язання щодо тимчасового ввезення вказаного товару відповідно до проформи-інвойсу від 18.12.2018 року №001/18, договору про спільну діяльність від 01.11.2018 року №1/18, митної декларації від 28.12.2018 року № UА101070/2018/050273 та право використання митного режиму тимчасового ввезення даного товару закріплено за вказаним приватним підприємством ПРОГРЕС-БУД в особі його керівника ОСОБА_1. Станом на 12.02.2020 року товар за межі митної території України вивезено не було.

12.02.2020 року головним державним інспектором ВМО №1 митного посту Житомир Київської митниці Держмитслужби Рафальським О.М. складено протокол про порушення митних правил № 0273/10000/20 відносно позивача за не вивезення за межі митної території України станом на 12.02.2020 року зазначених товарів, а саме перевищення строку тимчасового ввезення цих товарів за межі митної території України строком на сорок дев`ять діб, що становить понад двадцять діб, тобто за ознаками порушення митних правил, передбаченого ч.4 ст.481 МК України.

Постановою виконуючого обов`язки начальника Київської митниці Держмитслужби Борисенка А.В. в справі про порушення митних правил № 0273/10000/20 від 19.03.2020 року позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачене ч.4 ст.481 МК України, та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 34000 грн.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що Київською митницею ДФС, як суб`єктом владних повноважень, законно та обґрунтовано винесено оскаржувану постанову. Так, суд зазначив, що згідно митної декларації №UА101070/2018/050273 зобов`язання щодо вивезення товару позивачем до 25.12.2019 року надано 28.12.2018 року, отже 26.12.2019 року є початком вчинення позивачем триваючого правопорушення, яке було виявлено 12.02.2020 року та цього ж дня складено протокол про порушення митних правил. Оскільки вчинення позивачем адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.481 МК України, відбулося після набрання чинності 22.08.2019 року Законом України №2612-VIII, то відповідачем правильно застосовано положення ч.4 ст.481 МК України в редакції, чинній на час вчинення позивачем цього правопорушення.

Розглядаючи питання про законність та обґрунтованість судового рішення, яким у позові відмовлено, суд апеляційної інстанції вважає доводи апеляційної скарги підставними, такими що спростовують відповідні висновки суду першої інстанції з вищенаведених мотивів.

Частиною другою статті 19 Конституції України декларовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно ч.1 ст.103 МК України тимчасове ввезення - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари, транспортні засоби комерційного призначення ввозяться для конкретних цілей на митну територію України з умовним повним або частковим звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності і підлягають реекспорту до завершення встановленого строку без будь-яких змін, за винятком звичайного зносу в результаті їх використання.

Відповідно до ч. 1 ст. 380 МК України тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами на митну територію України транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року. Цей строк може бути продовжено органами доходів і зборів з урахуванням дії обставин непереборної сили та особистих обставин громадян, які ввезли такі транспортні засоби, за умови документального підтвердження цих обставин, але не більш як на 60 днів.

Відповідно до ст.108 МК України строк тимчасового ввезення товарів встановлюється митним органом у кожному конкретному випадку, але не повинен перевищувати трьох років з дати поміщення товарів у митний режим тимчасового ввезення. З урахуванням мети ввезення товарів та/або транспортних засобів комерційного призначення, особливостей транспортних операцій та інших обставин попередньо встановлений строк тимчасового ввезення товарів відповідно до частини першої цієї статті та/або транспортних засобів комерційного призначення відповідно до частини другої цієї статті за письмовою заявою власника цих товарів, транспортних засобів комерційного призначення або уповноваженої ним особи може бути продовжений відповідним митним органом. У разі відмови у продовженні строку тимчасового ввезення митний орган зобов`язаний невідкладно письмово або в електронній формі повідомити особі, яка звернулася із заявою про продовження строку тимчасового ввезення, про причини та підстави такої відмови.

Статтею 111 МК України визначено, що іноземні товари, поміщені у митний режим тимчасового ввезення, зберігають статус іноземних товарів.

Згідно ст.112 МК України митний режим тимчасового ввезення завершується шляхом реекспорту товарів, поміщених у цей митний режим, або шляхом поміщення їх в інший митний режим, що допускається Митним кодексом України, а також у випадках, передбачених частиною третьою цієї статті, відповідно до якої митний режим тимчасового ввезення припиняється митним органом у разі конфіскації товарів, їх повної втрати внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили за умови підтвердження факту аварії або дії обставин непереборної сили у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Приписами ст.458 МК України визначено, що порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

З протоколу про порушення митних правил №0273/10000/20 від 12 лютого 2020 року вбачається, що 28.12.2018 року керівник приватного підприємства "ПРОГРЕС-БУД" ОСОБА_1 на митну територію України з Республіки Литви ввіз 7 найменувань товару в митному режимі ІМ 31 ДЕ (тимчасове ввезення) на загальну суму 5857 євро, що на день оформлення в еквіваленті становило 182946,50 грн., та повинен був вивезти його за межі митної території України до 25.12.2019 року.

Станом на 12.02.2020 року товар за межі митної території України вивезено не було.

25.11.2018 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України від 08.11.2018 року (надалі Закон №2612-VIII), який прийнято з метою врегулювання питання ввезення транспортних засобів на митну територію України, забезпечення дієвого контролю за переміщенням, цільовим використанням транспортних засобів, поміщених в митний режим транзиту чи тимчасового ввезення, посилення відповідальності громадян за порушення митних правил. Законом України №2725-VІІІ від 16.05.2019 року строк набрання чинності таких змін збільшено зі 180 до 270 днів, через що редакція ч.4 ст.481 МК України набула чинності 22.08.2019 року.

Як вбачається з матеріалів справи, зобов`язання щодо вивезення транспортного засобу позивачем було надано 28.12.2018 року згідно митної декларації №UА101070/2018/050273 до 25.12.2019 року, отже наступний день є початком вчинення позивачем триваючого правопорушення, яке було виявлено 12.02.2020 року та цього ж дня складено протокол про порушення митних правил. Оскільки вчинення позивачем адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.481 МК України, відбулося після набрання чинності 22.08.2019 року Законом України №2612-VIII, то відповідачем було правильно застосовано положення ч.4 ст.481 МК України в редакції, чинній на час вчинення позивачем цього правопорушення.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що в даному випадку принципу зворотної дії закону в часі не було порушено при притягненні позивача до адміністративної відповідальності за порушення митних правил.

Станом на лютий 2019 року диспозиція ст. 481 МК України передбачала відповідальність за перевищення, відповідно до цього Кодексу, строку тимчасового ввезення товарів на митну територію України або строку тимчасового вивезення товарів за межі митної території України.

Зазначена стаття МК України, складалась із трьох частин і санкція будь-якої з її частин не передбачала додаткового виду стягнення у вигляді конфіскації транспортних засобів чи товарів.

Законом України № 2612-VIII від 08 листопада 2018 року внесено зміни до ст. 481 МК України. Вказані зміни повинні були набрати чинності через 180 днів з дня, наступного за днем опублікування цього Закону.

Відповідно до викладених змін, стаття 481 МК України містить у собі 6 частин.

Однак, Законом України № 2725-VIII від 16 травня 2019 року строк набрання чинності таких змін збільшено зі 180 до 270 днів, а тому редакція ч.4 ст.481 МК України набула чинності 22 серпня 2019 року.

Частиною 4 ст.481 МК України вказано, що перевищення строку тимчасового ввезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, на митну територію України або строку тимчасового вивезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, за межі митної території України більше ніж на двадцять діб тягне за собою накладення штрафу в розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до ст. 8 Конституції України, яка закріплює загальновизнаний принцип права, відповідно до якого закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

Згідно положень ст.3 МК України, при здійсненні митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, застосовуються виключно норми законів України та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, чинні на день прийняття митної декларації органом доходів і зборів України. У разі якщо законодавством України передбачена можливість виконання митних формальностей без подання митної декларації, застосовуються норми законів України та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, чинні на день виконання таких формальностей. Норми законів України, які пом`якшують або скасовують відповідальність особи за порушення митних правил, передбачені цим Кодексом, мають зворотну дію в часі, тобто їх норми поширюються і на правопорушення, вчинені до прийняття цих законів.

У рішенні Конституційного Суду України № 1-рп/99 від 9 лютого 1999 року у справі про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів наголошується на тому, що до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Акти адміністративного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ним чинності.

Оскільки ч.4 ст.481 МК України передбачає відповідальність за перевищення строку тимчасового ввезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, на митну територію України або строку тимчасового вивезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, за межі митної території України більше ніж на двадцять діб тягне за собою накладення штрафу в розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, то дана норма не має зворотної дії в часі.

Беручи до уваги те, що ч. 4 ст. 481 МК України набула чинності 22 серпня 2019 року, ОСОБА_1 не може бути притягнутий до адміністративної відповідальності за вказаною статтею, оскільки згідно до ст.58 Конституції України ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

Таким чином, облік сукупного терміну тимчасового ввезення терміном до 1 року, відповідно до вимог ч.1 та ч.2 ст.8 КУпАП, починається з моменту введення в дію ч.4 ст.481 МК України.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції про наявність в діях ОСОБА_1 події і складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.481 МК України, прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв`язку з чим відповідно до вимог ст.317 КАС України рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити повністю.

Рішення Богунського районного суду м. Житомира від 12 червня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Київської митниці Держмитслужби України про скасування постанови про порушення митних правил - скасувати.

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати рішення Богунського районного суду м.Житомира від 12.06.2020 року в справі про порушення митних правил №0273/10000/20, якою ОСОБА_1 визнано винним в порушенні митних правил за ч.4 ст.481 МК України та накладено штраф у розмірі 34000,00 грн. та закрити справу про порушення митних правил.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 11 серпня 2020 року.

Головуючий Капустинський М.М. Судді Смілянець Е. С. Сапальова Т.В.

Дата ухвалення рішення11.08.2020
Оприлюднено13.08.2020
Номер документу90926470
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —295/4155/20

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 11.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 12.06.2020

Адміністративне

Богунський районний суд м. Житомира

Семенцова Л. М.

Ухвала від 17.04.2020

Адміністративне

Богунський районний суд м. Житомира

Семенцова Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні