Рішення
від 11.08.2020 по справі 908/76/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 5/11/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.08.2020 Справа № 908/76/20

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі: судді Проскурякова К.В., при cекретарі судового засідання Шельбуховій В.О., розглянувши матеріали справи

За позовом: Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області (71503, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Молодіжна, буд. 3) в інтересах держави, в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (03135, м. Київ, пр. Перемоги, буд. 14; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Чорноморського міжрайонного управління Укртрансбезпеки (73008, м. Херсон, вул. Бориславське шосе, буд. 46)

До відповідача: Дочірнього сільськогосподарського підприємства "Агроцентр" Приватного акціонерного товариства "Михайлівський райагропостач" (72013, Запорізька область, смт. Пришиб, вул. Кооперативна, буд. 1; код ЄДРПОУ 30824334)

про стягнення 8534,22 грн. що еквівалентно 275,40 Євро плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом

За участю представників сторін:

Від прокуратури: Тронь Г.М., посвідчення №035881 від 05.10.2015 р., прокурор відділу;

Від позивача: Кіченко В.В., посвідчення № 1646 від 04.12.2019, головний спеціаліст відділу ;

Від відповідача: не з`явився

СУТНІСТЬ СПОРУ:

10.01.2020 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Енергодарської місцевої прокуратури Запорізької області в інтересах держави, в особі Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Чорноморського міжрайонного управління Укртрансбезпеки до Дочірнього сільськогосподарського підприємства "Агроцентр" Приватного акціонерного товариства "Михайлівський райагропостач" про стягнення плати у розмірі 8534,22 грн., що еквівалентно 275,40 Євро за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом.

09.01.2020 автоматизованою системою документообігу господарського суду Запорізької області здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, справу розподілено судді Проскурякову К.В.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 10.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі № 908/76/20 в порядку спрощеного позовного провадження, перше судове засідання з розгляду справи по суті у спрощеному позовному провадженні призначено на 10.02.2020 о 12 год. 30 хв. з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 10.02.2020 зупинено провадження у справі № 908/76/20 до закінчення перегляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18.

Ухвалою суду від 29.07.2020 провадження у справі № 908/76/20 поновлено з 11.08.2020, судове засідання з розгляду справи по суті у спрощеному позовному провадженні призначено на 11.08.2020 об 12 год. 00 хв. з повідомленням (викликом) сторін. Ухвалою суду від 31.07.2020р. судове засідання з розгляду справи по суті у спрощеному позовному провадженні перенесено на 11.08.2020 о 15 год. 45 хв. В судовому засіданні 11.08.2020р. судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, судове засідання 10.02.2020 здійснювалось із застосуванням технічних засобів фіксації судового процесу за допомогою ПАК "Акорд".

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що за результатами опрацювання Енергодарською місцевою прокуратурою Запорізької області інформації Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо проведених перевірок дотримання автомобільними перевізниками вантажів, зареєстрованих на території Запорізької області, нормативних вагових параметрів Дочірнього сільськогосподарського підприємства "Агроцентр" Приватного акціонерного товариства "Михайлівський райагропостач" вимог Законів України "Про дорожній рух", "Про автомобільні дороги", постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 "Про затвердження порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті", Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 встановлено, що 24.07.2018 уповноваженою особою Управління виявлено факт перевезення автомобілем з причепом, зареєстрованим за ДСП "Агроцентр" Приватного акціонерного товариства "Михайлівський райагропостач" вантажу із перевищенням вагових обмежень, встановлених Правилами дорожнього руху України, без дозволу виданого Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів. За даним фактом посадовими особами Управління складено акт № 083010 від 24.07.2018 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 24.07.2018 № 0014716, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 24.07.2018 № 0019281. На підставі складених у ході здійснення габаритно-вагового контролю матеріалів, посадовими особами Управління складено розрахунок плати за проїзд великовагових та/або великогабаритного транспортного засобу від 24.07.2018 та нараховано плату за проїзд у розмірі 275,40 Євро, що за перерахунком згідно офіційного курсу валют Євро до Гривні Національного банку України станом на 24.07.2018 еквівалентно 8534,22 грн., яку відповідачем на час звернення прокурора до суду не сплачено. Управлінням на адресу відповідача скеровано листа про необхідність внесення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового/великогабаритного транспортного засобу марки КАМАЗ 55102, державний номерний знак НОМЕР_1 , у розмірі 275,40 Євро упродовж 30 календарних днів з моменту визначення плати. Проте вказана сума грошових коштів відповідачем не сплачена. Листом № 55672/19/24-19 від 30.09.2019 Управління повідомлено органи прокуратури про несплату ДСП "Агроцентр" Приватного акціонерного товариства "Михайлівський райагропостач" у визначений вище термін коштів у добровільному порядку. Просить вказану суму стягнути з відповідача.

Крім цього, прокурор у позовній заяві зазначає, що відповідно до абз. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади", утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті. Відповідно до п. 1 Положення Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті. Таким чином, Укртрансбезпека як урядовий орган державного управління по контролю на автомобільному транспорті, реалізуючи повноваження щодо габаритно-вагового контролю та нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, є суб`єктом владних повноважень, оскільки здійснює владні управлінські функції на основі законодавства. Пунктом 6 ч. 3 ст. 29 Бюджетного кодексу України передбачено, що плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні є джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України. Крім того, у п. 5 ст. 14 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" зокрема, зазначено, що у 2019 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України спрямовуються відповідно на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування. Несплата до державного бюджету України коштів як плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, порушує економічні інтереси держави та потребує їх захисту шляхом звернення прокурора до суду з позовом.

Згідно з ч. ч. 3, 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до змісту з ч. ч. 1, 3, 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що прокурором у позовній заяві належним чином обґрунтовано наявність підстав для представництва інтересів держави.

Представник позивача письмові пояснення по суті спору суду не надав. Підтримав заявлені позовні вимоги та просить суд позов задовольнити.

Відповідач відзив на позовну заяву у визначений ГПК України строк суду не надав, як і клопотань про неможливість розгляду справи за його відсутності або про відкладення розгляду справи. Ухвала про відкриття провадження у справі була отримана відповідачем 14.01.2020р., про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, що свідчить про належне повідомлення судом Відповідача про наявність цієї справи на розгляду суду, час і місце судового засідання.

Наявні матеріали справи дозволяють розглянути справу по суті.

З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представника позивача, всебічно та повно дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 затверджено Положення про Державну службу з безпеки на транспорті (далі -Укртрансбезпека).

Відповідно до п.1 Положення, Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури, і який реалізує державну політику з питань безпеки па наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

Згідно пп.1 п.4 Положення, основними завданнями Укртрансбезпеки, зокрема, є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування.

Пунктом 8 Положення передбачено, що Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу.

Підпунктами 15 та 27 п.5 Положення визначено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює: габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметрі; яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (надалі - Порядок).

Згідно з ч. 3 п. 2 вказаного Порядку, великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306. При цьому, транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи на 2 відсотки.

Пунктом 3 зазначеного Порядку встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Відповідно до щотижневого графіку проведення рейдових перевірок Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 20.07.2018 № 20120/18/18-18 та направлення на рейдову перевірку від 20.07.2018 №001053 посадовими особами Управління 24.07.2018 на 203 км + 500 м автомобільної дороги Одеса-Мелітополь-Новоазовськ проведено перевірку транспортного засобу -автомобілю марки КАМАЗ 55102, державний номерний знак НОМЕР_1 , та причіпа самоскиду до нього НЕФАЗ 8560, державний номерний знак НОМЕР_2 .

Зазначений автомобіль та причіп зареєстровані за ДСП Агроцентр ПрАТ Михайлівський райагропостач .

Відповідно до п. 2.1 Статуту ДСП Агроцентр ПрАТ Михайлівський райагропостач , затвердженого протоколом загальних зборів акціонерів Приватного акціонерного товариства Михайлівський райагропостач від 19.04.2017 № 20 підприємство є юридичною особою.

За даним фактом посадовими особами Управління складено акт від 24.07.2018 №083010 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 24.07.2018 № 0014716, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 24.07.2018 № 0019281.

Згідно з актом №083010 від 24.07.2018 автомобіль марки КАМАЗ 55102, державний номерний знак НОМЕР_1 , з причепом самоскидом НЕФАЗ 8560, державний номерний знак НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 здійснював перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень.

Відповідно до акту № 0019281 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, товарно-транспортної накладної № 1 від 23.07.2018 автомобіль прямував за маршрутом вул. Кооперативна, 1, смт. Пришиб Михайлівського району Запорізької області - вул. Заводська, 23/40, м. Миколаїв та перевозив пшеницю від постачальника - ДСП Агроцентр ПрАТ Михайлівський райагропостач покупцю - ТОВ Дунайська судноплавно-стівідорна компанія .

Зокрема, фактичні вагові параметри скали 39,4 тон (при допустимих - 40 тон), параметри навантаження на здвоєну ось склало 17,65 тон при допустимій нормі 16 тон, у зв`язку з чим, параметри, за які нарахована плата за проїзд становлять 1,65 тон з платою за проїзд 1 км з перевищенням нормативів 10,31 та коефіцієнтом плати за проїзд 1 км з перевищенням нормативів 0,27, що сумарно становить 0,27 Євро. Загальний розрахунок виконано відповідно до затвердженої формули з урахуванням відстані перевезення 340 км, а саме до сплати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу визначено 275,40 Євро.

На підставі складених у ході здійснення габаритно-вагового контролю матеріалів, посадовими особами Управління складено розрахунок плати за проїзд великовагових та/або великогабаритного транспортного засобу від 24.07.2018 та нараховано плату за проїзд у розмірі 275,40 Євро, що за перерахунком згідно офіційного курсу валют Євро до Гривні Національного банку України станом на 24.07.2018 еквівалентно 8534,22 грн. (на день проведення розрахунку, а саме на 24.07.2018 курс гривні до 100 євро становив 3098,8449 гривень), яку відповідачем на час звернення прокурора до суду не сплачено.

Разом з тим, відповідно до абзацу 3 п. 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі -Порядок № 879), перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Управлінням на адресу ДСП Агроцентр ПрАТ Михайлівський райагропостач скеровано листа від 30.07.2018 № 4683 про необхідність внесення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового/великогабаритного транспортного засобу марки КАМАЗ 55102, державний номерний знак НОМЕР_1 , у розмірі 275,40 Євро упродовж 30 календарних днів з моменту визначення плати.

Проте, вказана сума грошових коштів ДСП Агроцентр ПрАТ Михайлівський райагропостач не сплачена до цього часу.

Дії працівників Управління щодо проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажу автомобільним транспортом або акт перевірки, складений за результатами цих дій, ДСП Агроцентр ПрАТ Михайлівський райагропостач не оскаржувались, що підтверджується листом Управління від 23.12.2019 № 5368/19-23-19.

Дослідивши у судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача та прокурора, суд при прийнятті рішення враховує наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух", з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ст. 1 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - це перевезення вантажів вантажними автомобілями; водій -особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Відповідно до абзацу 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються санкції, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений ст. 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

Також статтею 48 цього Закону встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Укртрансбезпека).

Відповідно до п. 1 даного Положення Укртрансбезпека є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

Згідно з пп. 1 п. 4 Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування.

Пунктом 8 Положення передбачено, що Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу.

Відповідно до пп. 15, 27 п. 5 Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879.

Пунктом 3 Порядку № 879 встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Згідно з ч. 3 п. 2 вищезазначеного Порядку, великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Згідно з п 22.5 Правил дорожнього руху, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги -4м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 т, строєні -24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Відповідно п. 4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування затвердженого Наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 № 1007/1207, посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю, у тому числі:

- здійснюють зупинку транспортного засобу для здійснення габаритно-вагового контролю у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) з дотриманням Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422;

- видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю;

- складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30-31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.

Згідно з п. 30 Порядку № 879, плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг)хВ, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

Пунктом 31 Порядку № 879 передбачено, що при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу.

Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.

Відповідно п. 31-1 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі;більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Зміст і призначення закріпленої у Порядку № 879 плати за проїзд великоваговим транспортним засобом полягає насамперед у відшкодуванні матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування. Положення цього нормативного акта, оприлюдненого в установленому законом порядку, у повній мірі визначають механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування. Вказана правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у справі № 926/16/19

За результатами зважування автомобіля та габаритно-вагового контролю, посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області зафіксовано, що фактичні вагові параметри скали 39,4 тон (при допустимих - 40 тон), параметри навантаження на здвоєну ось склало 17,65 тон при допустимій нормі 16 тон, у зв`язку з чим, параметри, за які нарахована плата за проїзд становлять 1,65 тон з платою за проїзд 1 км з перевищенням нормативів 10,31 та коефіцієнтом плати за проїзд 1 км з перевищенням нормативів 0,27, що сумарно становить 0,27 Євро. Загальний розрахунок виконано відповідно до затвердженої формули з урахуванням відстані перевезення 340 км, а саме до сплати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу визначено 275,40 Євро.

Доказів сплати вказаної суми Відповідач суду не надав.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Крім того, п. 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Станом на 24.07.2018, на день проведення розрахунку, сума 275,40 Євро за офіційним курсом Гривні, встановленим Національним банком України, складає 8534,22 грн.

Пунктом 26 Порядку № 879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 11 ГПК України, суд при розгляді справи керується принципом верховенства права (ч. 1). Суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

За приписами ст. ст. 13 та 74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно зі ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Статтею 78 ГПК України визначено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Відповідно до ст. 14 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Статтею 86 ГПК України визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши надані докази, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що при проведенні габаритно-вагового контролю, складання відповідної довідки, акта про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, здійсненні розрахунку плати за проїзд, посадові особи управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області діяли на підставі та у спосіб, встановлений чинним законодавством, а також з дотриманням вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим заявлені позовні вимоги Енергодарської місцевої прокуратури про стягнення з відповідача на користь Державного бюджету України плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у розмірі 8534,22 грн., що еквівалентно 275,40 Євро, є обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи, належними, допустимими, достовірними, достатніми та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 76-79, 86, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Дочірнього сільськогосподарського підприємства Агроцентр Приватного акціонерного товариства Михайлівський райагропостач (ЄДРПОУ 30824334, вул. Кооперативна, 1, смт. Пришиб, Михайлівський район, Запорізька область, 72013) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (пр. Перемоги, буд. 14, м. Київ, 03135, код ЄДРПОУ 39816845, отримувач: УК м. Херсон, р/р UА888999980000031211216021002, ЕАП, УК у м. Херсон, МФО 899998, ЄДРПОУ 37959779, призначення платежу 22160100: плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні) у розмірі 275 (двісті сімдесят п`ять) Євро 40 центів, що еквівалентно 8534 (вісім тисяч п`ятсот тридцять чотири) грн. 22 коп. відповідно до офіційного курсу, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 24.07.2018. Видати наказ після набрання рішенням чинності.

3. Стягнути з Дочірнього сільськогосподарського підприємства Агроцентр Приватного акціонерного товариства Михайлівський райагропостач (ЄДРПОУ 30824334, вул. Кооперативна, 1, смт. Пришиб, Михайлівський район, Запорізька область, 72013) на користь прокуратури Запорізької області в особі Енергодарської місцевої прокуратури (адреса: вул. Молодіжна, 3, м. Енергодар, 71503, розрахунковий рахунок № 35217905000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) витрати зі сплати судового збору при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп. Видати наказ після набрання рішенням чинності.

Повний текст рішення складено: 13.08.2020р.

Суддя К.В. Проскуряков

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення11.08.2020
Оприлюднено13.08.2020
Номер документу90934934
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/76/20

Судовий наказ від 02.10.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Судовий наказ від 02.10.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Рішення від 11.08.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 31.07.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 29.07.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Ухвала від 10.01.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні