ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2020 року м. Житомир справа № 240/2445/20
категорія 111020300
Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Єфіменко О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Житомирській області до Фермерського господарства "Афіна-2007" про стягнення податкової заборгованості,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Головне управління ДПС у Житомирській області із позовом, в якому просить стягнути з Фермерського господарства "Афіна-2007" податкову заборгованість у сумі 318587,40 грн, з підстав порушення податкового законодавства.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що Фермерське господарство "Афіна-2007" є платником податків та у господарства існує податковий борг у сумі 318587,40 грн з податку на додану вартість та єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробів, а тому просить стягнути з відповідача вказану податкову заборгованість.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 10.03.2020 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження. Призначено відкрите судове засідання у справі на 09.04.2020. Встановлено відповідачу строк для надіслання відзиву на адміністративний позов. Вказану ухвалу надіслано на адреси учасників справи, які зазначені у позовній заяві.
Розгляд справи відкладався, зокрема з 09.04.2020 на 19.05.2020, з 19.05.2020 на 18.06.2020 у зв`язку із задоволенням клопотання позивача про відкладення розгляду справи (а.с.54,64). Крім того, з 18.06.2020 на 23.07.2020 внаслідок перебування судді Єфіменко О.В. у щорічній відпустці (а.с.73).
23.07.2020 у судовому засіданні представник позивача просила задовольнити позовні вимоги у повному обсязі з підстав вказаних у позовній заяві та наявних доказів, які містяться в матеріалах справи.
Представник відповідача належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи до суду не з`явився, про причини неявки суд не повідомив (а.с.77). Процесуальним правом на подання відзиву на позов не скористався.
Ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати занесеної секретарем судового засідання до протоколу судового засідання від 23.07.2020 подальший розгляд справи постановлено здійснювати у письмовому провадженні.
Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду № 01-65-В від 22.07.2020 (у період з 27.07.2020 до 05.08.2020) суддя Єфіменко О.В., перебувала у щорічній відпустці, а тому розгляд даної справи судом відкладався.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов наступних висновків.
Встановлено, що Фермерське господарство Афіна-2007 , як платник податків перебуває на обліку в Коростенському управлінні Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області. Види діяльності: 01.41 - Розведення великої рогатої худоби молочних порід ; 10.39 - Інші види перероблення та консервування фруктів та овочів; 46.31 - Оптова торгівля фруктами та овочами ; 01.13 - вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.42 - Розведення іншої рогатої худоби та буйволів ; 47.21 - Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах .
Як видно зі зведеного розрахунку (а.с.7), у Фермерського господарства "Афіна-2007" існує податковий борг зі сплати податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів у сумі 318378,86 грн, серед яких: 24 930,12 грн - основного платежу, 263107,38 грн. - штрафна санкція та 30341,36 грн - пеня, та зі сплати єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробів у розмірі 208,54 грн - основного платежу, а тому Головне управління ДПС у Житомирській області просить стягнути з господарства таку заборгованість.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України) (далі - ПК України).
Згідно із статтею 15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.
Підпунктом 16.1.4. пункту 16.1 статті 16 ПК України встановлено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до підпункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Підпунктом 14.1.175. пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно пп. 20.1.34. п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Статтею 203 ПК України визначено порядок надання податкової декларації та строки розрахунків з бюджетом
Зокрема, податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця .
Сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
Як свідчать матеріали справи, заборгованість зі сплати податку на додану вартість виникла па підставі самостійного нарахування по податкових декларації з податку на додану вартість: №9229597738 від 22.10.2018 за 9 місяць 2018 року на суму 24311 грн (залишок 567,12 грн) (а.с.14-15), №27316176 від 19.09.2019 у розмірі 4270 грн (а.с.18-19), №30023470 від 17.10.2019 у сумі 11746 грн (а.с.20-21) та уточнюючого розрахунку №9238283988 від 31.10.2018 (а.с.16-17).
Однак таке зобов`язання не сплачено в строки, визначені ПК України, а тому дані зобов`язання набули статусу податкового боргу.
Відповідно до п.п 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПК України, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Відповідно до п.57.1 ст.57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Втім, суму податкового зобов`язання відповідачем протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації не сплачено, у зв`язку із чим, відповідно до ст.75 ПК України контролюючим органом проведено камеральні перевірки, за результатами яких складено акти перевірки, якими встановлено порушення строку сплати відповідачем суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість із вироблених Україні товарів (робіт, послуг) визначеного ст.126 ПК України та згідно з п.54.1, 54.3 ст.54, п.п.57.1, 57.3 ст.57 ПК України винесені податкові повідомлення-рішення.
Зокрема на підставі актів перевірки: №86-06-30-52-12-31 від 08.01.2019 складено податкове повідомлення-рішення №0007065212 від 04.02.2019, яким застосовано штраф у розмірі 20154,39 грн (а.с.22); №1058-630-52-12-31 від 15.03.2019 від 15.03.2019 винесено податкове повідомлення-рішення №0021585212 від 11.04.2019, яким застосовано штраф у розмірі 189810,62 грн (а.с.24); №1114/06-30-52-12-31 від 21.03.2019 складено податкове повідомлення-рішення №0022255212 від 12.04.2019, яким застосовано штраф у розмірі 14849,30 грн (а.с.26); №1699-06-30-52-12-31 від 11.04.2019 складено податкове повідомлення-рішення №0031245212 від 10.05.2019, яким застосовано штраф у розмірі на суму 11628,57 грн (а.с.28); №1950/06-30-52-31 від 10.05.2019 складено податкове повідомлення-рішення №0036895212 від 04.06.2019, яким застосовано штраф у розмірі на суму 18736,25 грн (а.с. 30).
Вказані податкові повідомлення - рішення контролюючим органом надіслані на адресу відповідача (вул. Урочище Пожоні, с.Хочине, Олевський район, Житомирська область), про що свідчать копії рекомендованих повідомлень про вручення поштового відправлення (а.с.23, 31, 33, 97, 98, 99) та отримані представником Фермерського господарства Афіна - 2007 , про що свідчать відмітки на таких повідомленнях.
Втім, вищезазначені податкові повідомлення-рішення відповідачем не оскаржувались в судовому порядку, тому податковий борг зі сплати податку на додану вартість (грошове зобов`язання) відповідача в сумі 318378,86 грн вважається узгодженим.
Щодо сплати єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробів, суд вказує наступне.
Як свідчать матеріали справи, відповідач належить до платника єдиного податку четвертої групи.
Спрощена система IV група - це особлива група, де можуть перебувати тільки сільськогосподарські товаровиробники. При чому тільки юридичні особи, так як згідно пп. 14.1.235 ПК України сільськогосподарським товаровиробником вважається юридична особа незалежно від організаційно-правової форми, яка займається: виробництвом сільгосппродукції (групи 1-24 УКТ ЗЕД) та/або розведенням; вирощуванням і виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах); переробкою сільгосппродукції на власних чи орендованих потужностях, у тому числі з власновиробленої сировини на давальницьких умовах, і здійснює операції з її постачання.
Відповідно до ПК України, об`єктом оподаткування для аграрних підприємств платників єдиного податку IV групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебувають у власності сільськогосподарського товаровиробника або надані йому в користування, у т. ч. на умовах оренди (п.292-1.1. ст. 292-1 ПК України)
Платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу п.п. 295.9.1. п.295.9 ст.295 ПК України.
Відповідно до п.п.295.9.2. п.п.295.9 ст.295 ПК України сплачують податок щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, у таких розмірах: у I кварталі - 10 відсотків; у II кварталі - 10 відсотків; у III кварталі - 50 відсотків; у IV кварталі - 30 відсотків.
Так, відповідачем 20.02.2017 подано до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи №9023787184 (а.с.39-41), в якій самостійно визначено грошове зобов`язання в сумі 208,54, в тому числі 73,02 грн (залишок) - за III квартал та 135,52 грн - IV квартал, однак, не сплачено в строки, визначені ПК України, тому дане зобов`язання має статус податкового боргу.
Абзацом першим п.59.1 ст.59 ПК України визначено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Згідно з п.59.5 ст.59 ПК України, у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Матеріалами справи підтверджено, що Фермерське господарство "Афіна-2007" отримало податкову вимогу форми "Ф" №1050-52 від 23.09.2019 на суму 318378,86 грн (а.с. 42).
Відповідно до п.п.14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України, встановлено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Як вже зазначалося, позивачем на підтвердження суми заборгованості відповідача додано до позовної заяви зведений розрахунок сум податкового боргу (а.с. 7), згідно з заборгованість відповідача зі сплати податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів становить 318378,86 грн, серед яких: 24930,12 грн - основного платежу, 263107,38 грн - штрафна санкція та 30341,36 грн - пеня, та зі сплати єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробів у розмірі 208,54 грн - основного платежу.
Згідно з ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи наведене, а також те, що на час розгляду справи відповідач заборгованість не сплатив та у судовому порядку не оскаржив - адміністративний позов підлягає задоволенню.
Щодо судових витрат, суд вказує наступне.
16.07.2020 до суду подано заяву №933/06-30-08-05 від 16.07.2020 (а.с.78-79), в якій представник позивача просить повернути з Державного бюджету України надміру сплачений судовий збір за подання даної позовної заяви у розмірі 1165,19 грн.
Як свідчать матеріали справи, Головне управління ДПС України в Житомирській області звернулося до суду із даним позовом, в якому просило стягнути з Фермерського господарства "Афіна-2007" податкову заборгованість у сумі 318587,40 грн, з підстав порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.п.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011
№ 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) за подання до адміністративного суду адміністративного позову ставка судового збору становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Таким чином, за подання до суду даної позовної заяви податковий орган повинен був сплатити 4778,81 грн (318587,40 грн*1,5%), проте позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 5944 грн, що підтверджується доданими до позовної заяви платіжними дорученнями (№194 від 03.12.2019 на суму 1921 грн, №131 від 21.11.2019 на суму 1921 грн, №324 від 23.12.2019 на суму 2102 грн).
Таким чином, судовий збір внесено позивачем в більшому розмірі, зокрема на 1165,19 грн, ніж встановлено законом.
У свою чергу, питання повернення внесеного судового збору у більшому розмірі, ніж встановлено законом врегульовано п.1 ч.1 ст.7 вище означеного Закону.
У випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми (ч.2 ст.7 Закону № 3674-VI).
Відповідно до ч.5 ст.7 вказаного Закону, повернення сплаченої суми судового збору здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної фінансової політики.
З огляду на наявність заяви позивача про повернення судового збору та враховуючи його сплату у більшому розмірі ніж встановлено законом, суд вважає, що така підлягає задоволенню, а надмірно сплачений судовий збір у розмірі 1165,19 грн поверненню з Державного бюджету України Головному управлінню ДПС у Житомирські області.
Крім того, враховуючи положення ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України та відсутність судових витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у розмірі 4778,81 грн по сплаті судового збору, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м.Житомир,10000. РНОКПП/ЄДРПОУ: 43142501) до Фермерського господарства "Афіна-2007" (вул. Урочище Пожоні, с.Хочине, Олевський район, Житомирська область,11011. РНОКПП/ЄДРПОУ: 35460940) про стягнення податкової заборгованості - задовольнити.
Стягнути податкову заборгованість в сумі 318587 (триста вісімнадцять тисяч п`ятсот вісімдесят сім) грн 40 коп з рахунків Фермерського господарства "Афіна-2007" у банку, що обслуговують такого платника податків.
Повернути Головному управлінню ДПС у Житомирській області (РНОКПП/ЄДРПОУ: 43142501) з Державного бюджету України надміру сплачену, відповідно до платіжних доручень: №131 від 21.11.2019, №194 від 03.12.2019, №324 від 23.12.2019), суму судового збору у розмірі 1165 (одна тисяча сто шістдесят п`ять) грн 19 коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Єфіменко
Повний текст рішення виготовлено: 12.08.2020.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2020 |
Оприлюднено | 17.08.2020 |
Номер документу | 90940399 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні