ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1517/20
13 серпня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач, ФОП ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області (далі, також, - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення про затвердження або відмову в затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6125582200:01:001:5559, що надається в оренду позивачу і знаходиться за адресою Тернопільська область, Чортківський район, Горішньовигнанська сільська рада (за межами населеного пункту);
- визнати такою, що відповідає вимогам діючого законодавства та затвердженою технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6125582200:01:001:5559, що надається в оренду позивачу і знаходиться за адресою Тернопільська область, Чортківський район, Горішньовигнанська сільська рада (за межами населеного пункту);
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача понесені судові витрати.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що за наслідками розгляду заяви позивача про затвердження технічної документації відповідач зобов`язаний був прийняти рішення про затвердження або відмову в затвердженні Технічної документації, але у встановлений строк належного рішення відповідачем за заявою прийнято не було. Разом з тим, відповідач листом від 13.11.2019 повідомив позивача, що на 44 черговій сесії сьомого скликання Горішньовигнанської сільської ради було розглянуто питання про затвердження грошової оцінки ФОП ОСОБА_1 та депутати при голосуванні утрималися. Надалі, питання про затвердження грошової оцінки розглядалося 18.02.2020 на 49 позачерговій сесії сьомого скликання Горішньовигнанської сільської ради, однак, в чергове рішення з даного питання (про затвердження технічної документації або про відмову у її затвердженні) не було прийнято.
Неприйняття відповідачем, як органом місцевого самоврядування в порядку встановленому статтею 23 Закону України "Про оцінку земель" рішення про затвердження технічної документації або відмову у її затвердженні спричиняє невиконання розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації №357-од від 13.06.2019 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельної ділянки на території Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району" та відповідно, неможливість укладення договору оренди зазначеної земельної ділянки між позивачем та Тернопільською обласною державною адміністрацією, яка є розпорядником земельної ділянки.
Ухвалою від 06.07.200 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
У відповідності до п. 3 Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" №540-IX від 30 березня 2020 року, процесуальні строки продовжувались на строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню короновірусної хвороби (COVID-19).
Згідно з п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) від 18.06.2020 №731-IX, який набрав чинності 17.07.2020, процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом.
Відповідачем відзиву на позовну заяву, заяв, клопотань чи документів не подано, хоча належним чином повідомлено про розгляд даної адміністративної справи.
Суд, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву, з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, встановив наступні обставини.
Позивач зареєстрований як фізична особа - підприємець, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (а.с. 8).
Відповідно до свідоцтва про право власності від 26.05.2004 позивачу на праві приватної власності належить об`єкт нежитлової нерухомості, а саме, комплекс за адресою: АДРЕСА_1 , яке зареєстроване згідно з Витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно №3726529 від 01.06.2004 (аркуші справи 11-12).
Як вбачається зі змісту інформації Державного земельного кадастру про право власності та інші речові права на земельну ділянку (аркуш справи 13) земельна ділянка кадастровий номер 6125582200:01:001:5559 площею 0,7075 га, на якій розташований комплекс, розташована за адресою: Тернопільська область, Чортківський район, Горішньовигнанська сільська рада (за межами населеного пункту), перебуває у державній власності, цільове призначення земельної ділянки - 11.02. Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку енергетики, оборони та іншого призначення; вид використання - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відсутні.
Розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 13.06.2019 № 357-од Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 земельної ділянки на території Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району вирішено:
затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 10 років ФОП ОСОБА_1 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за межами населеного пункту на території Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району;
передати ФОП ОСОБА_1 в оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,7075 га з кадастровим номером 6125582200:01:001:5559 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за рахунок земель запасу (забудовані землі, у тому числі комерційного та іншого використання - 0,3888 га та під залізницями - 0,3187 га за межами населеного пункту на території Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району;
зобов`язати ФОП ОСОБА_1 укласти з обласною державною адміністрацією договір оренди земельної ділянки, зазначеної у пункті 2 цього розпорядження; провести державну реєстрацію права користування на умовах оренди земельною ділянкою в установленому законом порядку; виконувати обов`язки землекористувача відповідно до вимог статті 96 Земельного кодексу України.
На замовлення позивача, з метою визначення грошової (нормативної) вартості земельної ділянки, що надається в оренду згідно розпорядження від 13.06.2019 №357-од товариством з обмеженою відповідальністю Регіональний земельно-кадастровий центр Галицькі землі виготовлено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6125582200:01:001:5559, що надається в оренду ФОП ОСОБА_1 і яка знаходиться за адресою: Тернопільська область, Чортківський район, Горішньовигнанська сільська рада (за межами населеного пункту) (аркуші справи 15-38).
Позивач, після отримання технічної документації на виконання вимог ст. 23 Закону України Про оцінку земель подав технічну документацію до Горішньовигнанської сільської ради для її затвердження.
Відповідно до листа Горішньовигнанської сільської ради №578 від 13.11.2019 позивача повідомлено про те, що на 44 черговій сесії сьомого скликання Горішньовигнанської сільської ради було розглянуто питання про затвердження грошової оцінки ОСОБА_1 і депутати при голосуванні утрималися (аркуш справи 39).
Також, питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6125582200:01:001:5559, що надається в оренду ФОП ОСОБА_1 розглядалась на 49 позачерговій сесії сьомого скликання Горішньовигнанської сільської ради. Проте, рішення з даного питання не прийнято.
Таку бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення про затвердження технічної документації або відмову у її затвердженні, позивач вважає протиправною, а порушене право позивача таким, що підлягає відновленню судом, внаслідок чого звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель, та у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст.201 Земельного кодексу України).
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначаються Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Згідно із ст.18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Так, відповідно до ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає обов`язковій державній експертизі, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.
За змістом ст. 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.
Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.
Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.
Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.
Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.
За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок на підставі положень ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" складається технічна документація із землеустрою відповідно до вимог Закону України "Про землеустрій".
Відповідно до ст. 26 Закону України "Про землеустрій" замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Розробниками технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є особи, які згідно із Законом України "Про землеустрій" мають право на здійснення діяльності у сфері землеустрою (ст.7 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно із ст. 28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією, несуть відповідальність, передбачену договором і законом.
Заходи, передбачені затвердженою в установленому порядку документацією із землеустрою, є обов`язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у тому числі орендарями (ст.20 Закону України "Про оцінку земель").
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що подається платником податку до контролюючого органу за місцезнаходженням та місцем розташування земельної ділянки разом із декларацією такого платника податку, з уточненою інформацією про площу земельної ділянки, а також відомості про наявність земельних ділянок (ст.20 Закону України "Про оцінку земель", ст.288 та ст.295 Податкового кодексу України).
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону.
При цьому, згідно з вимогами ст.23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.
Аналіз норм чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає обов`язковій державній експертизі, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовку обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи. Підстав для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади.
Разом із тим, органи місцевого самоврядування можуть виступати лише замовниками робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та на пленарних засіданнях лише затверджують технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, розроблену у відповідності до вимог чинного законодавства.
З наведеного слідує, що за наслідками розгляду заяви позивача відповідач мав імперативний обов`язок щодо прийняття рішення про затвердження або відмову в затвердженні технічної документації, проте, як встановлено судом, належного рішення відповідачем за заявою позивача прийнято не було. Така поведінка не є належною формою реалізації наданих відповідачу повноважень.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку про достатність підстав для визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення про затвердження або відмову в затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, позовна вимога визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення про затвердження або відмову в затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6125582200:01:001:5559, що надається в оренду позивачу і знаходиться за адресою Тернопільська область, Чортківський район, Горішньовигнанська сільська рада (за межами населеного пункту) підлягає задоволенню.
Разом із тим, що стосується обраного позивачем способу захисту порушених прав, а саме, щодо іншої позовної вимоги: про визнання такою, що відповідає вимогам діючого законодавства та затвердженою технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6125582200:01:001:5559, що надається в оренду позивачу і знаходиться за адресою Тернопільська область, Чортківський район, Горішньовигнанська сільська рада (за межами населеного пункту); суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Процедура затвердження технічної документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок чітко визначена законодавством та включає перевірку відповідної технічної документації на відповідність вимогам діючого законодавства та прийняття рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Слід зазначити, що відповідно до вимог закону прийняття такого рішення належить до компетенції відповідної сільської, селищної, міської ради, а не суду.
Стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме, бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: […] визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; […].
Згідно з частиною другою статті 5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Враховуючи наведені норми КАС України, а також те, що прийняття рішення про затвердження чи відмову в затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки належить до компетенції органу місцевого самоврядування, з метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд вважає, що у даному випадку право позивача має бути захищено саме шляхом зобов`язання відповідача прийняття рішення в порядку визначеному ст. 23 Закону України "Про оцінку земель".
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. При цьому згідно з ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов ФОП ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.
Щодо вимоги позивача про стягнення судових витрат, в тому числі, витрат на правничу допомогу, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача суд зазначає наступне.
Приписами статті 132 КАС України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, зокрема, належать витрати на професійну правничу допомогу.
Частинами 3-5 статті 134 КАС України визначено, що для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Аналіз наведених положень процесуального закону дає підстави для висновку про те, що документально підтверджені судові витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
Суд зазначає, що стаття 134 КАС України не виключає права суду перевіряти дотримання позивачем вимог частини 5 статті 134 щодо співмірності заявлених до стягнення витрат на професійну правничу допомогу.
Верховний Суд в додатковій постанові від 12 вересня 2018 року (справа №810/4749/15), аналізуючи положення статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України визначив, що склад та розмір витрат на професійну правничу допомогу підлягає доказуванню в судовому процесі - сторона, яка хоче компенсувати судові витрати повинна довести та підтвердити розмір заявлених судових витрат, а інша сторона може подати заперечення щодо не співмірності розміру таких витрат. Результат та вирішення справи безпосередньо пов`язаний із позицією, зусиллям і участю в процесі представника інтересів сторони за договором. При цьому, такі надані послуги повинні бути обґрунтованими, тобто доцільність надання такої послуги та її вплив на кінцевий результат розгляду справи, якого прагне сторона, повинно бути доведено стороною в процесі.
Згідно з частиною 7 статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Суд встановив, що за звернення до суду із зазначеним адміністративним позовом позивач сплатив судовий збір у розмірі 2102,00 грн, що підтверджується квитанцією №65771 від 01.07.2020.
Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню частково, то суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Горішньовигнанської сільської ради на користь ФОП ОСОБА_1 судовий збір в сумі 1051,00 грн.
При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченого адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціни позову та (або) значенню справи.
Як встановлено судом, між ФОП ОСОБА_1 та Адвокатським об`єднанням "Сила права" укладено договір про надання правової допомоги від 28.05.2020.
Відповідно до додатку №1 даного договору одна година роботи адвоката становить 1000,00 грн.
Як випливає із акту №1 обсягу наданої правничої допомоги адвокатом надано позивачу наступні послуги, а позивачем здійснено наступні витрати:
попередня консультація, вивчення документів, судової практики та аналіз законодавства щодо предмета спору - 1 год, що складає 1000,00 грн;
формування правової позиції, підготовка та подання позовної заяви - 6 год., що складає 6000,00 грн;
збір доказів, складання адвокатських запитів - 1 год., що складає 1000,00 грн.
Оплату за надані послуги здійснено позивачем на рахунок адвоката у розмірі 8000,00 грн, про що свідчить виписка за рахунками за 16.07.2020.
При вирішенні питання щодо розподілу витрат, пов`язаних з правничою допомогою, суд враховує, що адміністративна справа № 500/1517/20 розглядалась в порядку спрощеного позовного провадження.
Відтак, враховуючи наведені норми КАС України та зважаючи на наявність судових рішень у справах з подібним предметом спору, суд відносить дану справу до категорії незначної складності.
Позивачем не надано доказів на підтвердження значення справи, впливу вирішення справи на його репутацію або публічного інтересу до справи.
Оцінюючи співмірність витрат позивача на правничу допомогу із складністю предмету позову та обсягу фактично наданих адвокатом послуг, суд також зазначає наступне.
Із наданих представником позивача документів вбачається, що підрахунок суми правової допомоги здійснено, виходячи з кількості витрачених годин на певний вид послуг.
Як випливає із матеріалів справи, на складання та направлення позовної заяви адвокат витратив 6 год, а збір доказів, складання адвокатських запитів - 1 год.
Суд вважає, що зазначений витрачений час є завищеним, оскільки дана категорія справ є поширеною, судова практика сформована судами, а більшість додатків до позовної заяви були в позивача. Тому, аналіз правових підстав та підготовка позовної заяви не потребують такої значної витрати часу, як визначає представник.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що сума судових витрат на правничу допомогу, яку представник позивача просить стягнути за рахунок відповідача, підлягає зменшенню у зв`язку з відсутності ознак співмірності, визначених частини 5 статті 134 КАС України .
Проаналізувавши наведені норми процесуального законодавства, умови договору про надання правової допомоги та зміст наданих послуг за актом обсягу наданих послуг, об`єм матеріалів справи, типовість спору, а також враховуючи норми частини 3 статті 139 КАС Україн (часткове задоволення позову), суд приходить до висновку, що слід зменшити розмір витрат на правничу допомогу, яка підлягає розподілу між сторонами, з 8000,00 грн до 2000,00 грн.
Також, суд враховує правові висновки Верховного Суду в постанові від 26 червня 2019 року при розгляді справи 200/14113/18-а, згідно з якими суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої ухвалене судове рішення, всі понесені нею витрати на професійну правничу допомогу, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, враховуючи такі критерії, як складність справи, витрачений адвокатом час, значення спору для сторони, тощо.
Таким чином, вимоги позивача по відшкодуванню судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають частковому задоволенню з урахуванням часткового задоволення позову, співмірності та зменшення судом розміру таких витрат до 3051,00 грн (1051,00 грн судового збору та 2000,00 грн витрат на професійну правничу допомогу).
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області щодо неприйняття рішення про затвердження або відмову в затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6125582200:01:001:5559, що надається в оренду Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 і знаходиться за адресою Тернопільська область, Чортківський район, Горішньовигнанська сільська рада (за межами населеного пункту)
Зобов`язати Горішньовигнанську сільську раду Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про затвердження або відмову в затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6125582200:01:001:5559, що надається в оренду Фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 і знаходиться за адресою Тернопільська область, Чортківський район, Горішньовигнанська сільська рада (за межами населеного пункту) у відповідності до вимог ст.23 Закону України "Про оцінку земель".
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судовий збір в сумі 1051,00 грн (одна тисяча п`ятдесят одна гривня) та витрати на професійну (правничу) допомогу в сумі 2000 грн (дві тисячі гривень).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Реквізити учасників справи:
позивач: - Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 місцезнаходження/місце проживання АДРЕСА_2 ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1
відповідач: -Горішньовигнанська сільська рада Чортківського району Тернопільської області місцезнаходження/місце проживанняс. Горішня Вигнанка,Чортківський район, Тернопільська область,48515 ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 ;
Головуючий суддя Баб`юк П.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2020 |
Оприлюднено | 14.08.2020 |
Номер документу | 90941685 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні