ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 серпня 2020 року м. Київ № 826/6041/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Маруліної Л.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу
за позовом Національного банку України доТовариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-аграрний центр про стягнення штрафу у розмірі 17 000,00 грн. ВСТАНОВИВ:
Національна комісія, що здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг (далі також - позивач, Нацкомфінпослуг) звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-аграрний центр , в якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-аграрний центр (02225, м. Київ, Деснянський р-н, вул. Оноре де Бальзака, буд. 16, код ЄДРПОУ - 40163107) до Державного бюджету України (на рахунок територіального управління Державної казначейської служби України за місцем знаходження платника на балансовий рахунок 3111 Надходження до загального фонду державного бюджету , код бюджетної класифікації за доходами 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції , символ звітності 106) штраф у сумі 17 000,00 грн. (сімнадцять тисяч гривень 00 копійок).
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідачем не сплачено штраф у розмірі 17 000,00 грн., що виник на підставі постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №1345/2180/16-2/14-П від 15.12.2017 року про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.05.2019 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Через канцелярію суду 03.08.2020 року Національним банком України подано клопотання про заміну позивача у справі правонаступником
В обґрунтування клопотання зазначено, що в результаті припинення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг шляхом ліквідації, повноваження останньої передано до Національного банку України.
Вирішуючи клопотання Національного банку України, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
19.10.2019 року набрав чинності Закон України від 12.09.2019 року № 79-ІX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг .
Зі змісту вказаного закону вбачається, що метою його ухвалення є скорочення кількості регуляторних та контролюючих органів на ринках небанківських фінансових послуг шляхом розподілу функцій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, між іншими органами, що здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг.
Прийнятим Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг здійснено законодавче закріплення перерозподілу та консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг та внесено зміни до таких законодавчих актів, а саме:
1) Господарського кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення;
2) Законів України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , Про цінні папери та фондовий ринок , Про недержавне пенсійне забезпечення , Про страхування , Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , Про державну підтримку сільського господарства України , Про організацію формування та обігу кредитних історій , Про зовнішньоекономічну діяльність , Про кредитні спілки , Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю , Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів , Про іпотечні облігації , Про аудиторську діяльність , Про Національний банк України , Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою , Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення , Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , Про збір та облік фінансових послуг .
Зміни до зазначених вище законодавчих актів передбачають передачу повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у частині регулювання та нагляду у системі накопичувального пенсійного забезпечення, регулювання та нагляду за функціонуванням фінансово-кредитних механізмів і управлінні майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Решту повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, передано до Національного банку України.
Зокрема, на підставі Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг Національний банк України стає регулятором страхових, лізингових, фінансових компаній, кредитних спілок, ломбардів та бюро кредитних історій, а Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку регулюватиме недержавні пенсійні фонди та фонди фінансування будівництва.
Відповідно до пункту 1 Розділу II Прикінцеві положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг перехідний період, упродовж якого відбуватиметься передача функцій від Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг до Національного банку України та Нацкомфінпослуг триватиме до 01.07.2020 року.
Тобто, з 01.07.2020 року функції які належали Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг виконує Національний банк України.
На виконання Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг Указом Президентом України від 30.06.2020 року № 259/2020, зокрема, припинено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, шляхом ліквідації та визнано таким, що втратив чинність указ Президента України від 23.11.2011 року № 1070 Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг .
Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань,
В стані припинення Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (код ЄДРПОУ 38062828) перебуває з 08.07.2020, 10741100008041836 (внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації).
Таким чином, з аналізу вищевикладеного висновується, що оскільки Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг внесено законодавчі зміни, внаслідок яких Національний банк України починаючи з 01.07.2020 року набув частину повноважень позивача та припинення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на день розгляду справи №640/7127/19 по суті, суд дійшов висновку про наявність підстав здійснення процесуального правонаступництва позивача, а саме замінити позивача Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на Національний банк України (01601, місто Київ, вулиця Інститутська, будинок 9, код ЄДРПОУ 00032106).
Відповідач, належним чином повідомлений по відкриття провадження у справі, у встановлений судом строк правом на подання відзиву не скористався.
Відповідно до частини другої статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг за результатами перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-аграрний центр складено акт про правопорушення, вчинені ТОВ Інвестиційно-аграрний центр на ринку фінансових послуг від 27.11.2017 року №2180/16-2/14.
Копію акта направлено відповідачу листом від 28.11.2017 року №8521/16-8/1, що підтверджуються копією поштового конверта та поштовим штемпелем Укрпошти (копія листа додається) з пропозицією особисто з`явитись керівнику Товариства або уповноваженому представнику для надання пояснень та документів стосовно невиконання вимог законодавства.
Відповідно до Постанови про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 15.12.2017 року №1345/2180/16-2/14-П до Товариства застосовано штрафну санкцію за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг та постановлено вимогу письмово повідомити Нацкомфінпослуг про виконання або про відмову від добровільного виконання постанови Нацкомфінпослуг у термін включно до 15.01.2018 року з одночасним наданням у разі сплати штрафу документів, що підтверджують його сплату (оригінал квитанції або іншого платіжного документа).
18.12.2017 року (вих. № 9022/16-8) Нацкомфінпослуг на адресу відповідача направлено постанову про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, що підтверджується долученим позивачем до матеріалів позову поштовим конвертом із відміткою працівника Укрпошти.
На момент пред`явлення цього позову, документів, які б підтверджу ваш виконання зазначеної постанови, до Нацкомфінпослуг не надходило, отже, суму штрафу у розмірі 17 000,00 грн. не перераховано до Державного бюджету України.
Доказів надходження до Нацкомфінпослуг документів щодо оскарження зазначеної постанови про застосування до Відповідача штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг до суду матеріали справи не містять.
Враховуючи те, що відповідачем у добровільному порядку вимоги постанови від 15.12.2017 року №1345/2180/16-2/14-П не виконано та не сплачено суму штрафу, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг звернулась до суду з позовом про стягнення штрафу у судовому порядку.
Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлені Законом України від 12.07.2001 року № 2664-ІІІ Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг (із змінами і доповнення) (далі також - Закон № 2664-ІІІ, у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до статті 4 Закону № 2664-ІІІ послуги у сфері страхування вважаються фінансовими.
Згідно із статтею 21 Закону № 2664-ІІІ державне регулювання ринків фінансових послуг здійснюється, в тому числі, і спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг - національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Відповідно до пункту 1 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 року № 1070/2011 (далі також - Положення), Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України.
За приписами пункту 3 Положення, основними завданнями Комісії, в тому числі є здійснення в межах своїх повноважень державного регулювання та нагляду за наданням фінансових послуг і дотриманням законодавства у відповідній сфері; захист прав споживачів фінансових послуг шляхом застосування у межах своїх повноважень заходів впливу з метою запобігання і припинення порушень законодавства на ринку фінансових послуг.
Відповідно до підпунктів 36, 39, 41 пункту 4 Положення Комісія, в тому числі проводить у межах своїх повноважень самостійно або разом з іншими уповноваженими органами виїзні та безвиїзні перевірки діяльності фінансових установ; встановлює згідно із законом порядок та умови застосування заходів впливу; приймає та надсилає фінансовим установам і саморегулівним організаціям обов`язкові до виконання розпорядження (приписи) щодо усунення порушень законодавства про фінансові послуги, вимагає надання необхідної інформації та документів.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 28 Закону № 2664-ІІІ Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції: у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.
Частиною першою статті 39 Закону № 2664-ІІІ передбачено, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 40 Закону № 2664-ІІІ Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.
Відповідно до частини третьої статті 41 Закону № 2664-ІІІ штрафи, накладені національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, стягуються у судовому порядку.
Доказів на підтвердження сплати Товариством з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-аграрний центр штрафу чи оскарження постанови в судовому порядку, станом на день вирішення спору відповідачем до суду не надано.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Доказів, які спростовували б доводи позивача, відповідачем суду не надано.
Враховуючи всі наведені обставини в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З огляду на те, що доказів понесення судових витрат, передбачених частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України позивачем не надано, сплачена сума судового збору за подання позову на користь позивача з відповідача стягненню не підлягає.
Керуючись статтями 2, 77, 159, 243-245, 255, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Національного банку України задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-аграрний центр (02225, м. Київ, Деснянський р-н, вул. Оноре де Бальзака, буд. 16, код ЄДРПОУ - 40163107) до Державного бюджету України (на рахунок територіального управління Державної казначейської служби України за місцем знаходження платника на балансовий рахунок 3111 Надходження до загального фонду державного бюджету , код бюджетної класифікації за доходами 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції , символ звітності 106) штраф у сумі 17 000,00 грн. (сімнадцять тисяч гривень 00 копійок).
Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України. апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Відповідно до пункту 4 частини п`ятої статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України:
Позивач: Національний банк України (01601, місто Київ, вулиця Інститутська, будинок 9, код ЄДРПОУ 00032106).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-аграрний центр (02225, м. Київ, Деснянський р-н, вул. Оноре де Бальзака, буд. 16, код ЄДРПОУ - 40163107).
Повне рішення складено 12.08.2020 року.
Суддя Л.О. Маруліна
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2020 |
Оприлюднено | 14.08.2020 |
Номер документу | 90942401 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Маруліна Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні