Рішення
від 13.08.2020 по справі 644/1709/18
ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

13.08.2020

Справа № 644/1709/18

н/п 2/644/639/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2020 року Орджонікідзевський районний суд м.Харкова в складі: головуючого - судді Бабенко Ю.П., за участю секретаря - Бойчук Є.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Харкові справу за позовом Харківської міської ради до ОСОБА_1 , Товариства з обмеженою відповідальністю ЕКОРЕСУРС ЛТД , про внесення змін до договору оренди землі, -

ВСТАНОВИВ:

Представник позивача звернувся до суду із позовною заявою у якій просить суд внести зміни до договору оренди землі №8268/04 від 30.12.2004 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01.01.20014 року у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого 30 грудня 2004 року за №8268/04

у Харківській регіональній філії Державного підприємства

Центр Державного земельного кадастру при

Державному комітеті України по земельних ресурсах

м. Харків ____


20

Харківська міська рада (Орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради Новака Олександра Миколайовича, який діє на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні і розпорядження міського голови від 22.11.2017 № 1626/2к, з одного боку, та громадянин ОСОБА_1 (Орендар), з другого боку, домовились про нижченаведене:

I.Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові (зі змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові , пункти 5. та 9. договору оренди землі, зареєстрованого 30 грудня 2004 року за №8268/04 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:

2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138200:02:005:0010.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення цієї додаткової угоди відповідно до витягу з технічної документації (дата формування витягу від 18.09.2017) становить 1873681 гри. (один мільйон вісімсот сімдесят три тисячі шістсот вісімдесят одна гривня).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 528/17 від 01.11.2017 на рік становить 5,6 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 104926,14 грн. (сто чотири тисячі дев`ятсот двадцять шість гривень 14 копійок), або в місяць - 8743,85 грн. (вісім тисяч сімсот сорок три гривні 85 копійок).

14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;стягується пеня у розмірі, визначеному згідно з діючим законодавством.

21. (редакція договору).

У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення її (їх) у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 № 284. .

II.Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 30 грудня 2004 року за № 8268/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах і складена-та підписана у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Громадянка Тімонін Олександр Борисович

Харківської області код НОМЕР_1

м. Харків, м-н Конституції , 7 адреса: 61106, м. Харків,

код 04059243 б-р Ів. Каркача, 4-а, кв. 78

В особі виконуючого повноваження

Харківського міського голови,

секретаря міської ради


О.М. Новак
О.Б. Тімонін

/підпис/ /М.П/ /підпис

Також представник позивача просить суд стягнути з ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради витрати, понесені на сплату судового збору у розмірі 1762 грн.

В обґрунтування заявленого позову Харківська міська рада зазначає, що між сторонами 30.12.2004 р. за № 8268/04 було укладено договір оренди землі. Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року. Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв.м землі у м. Харкові була визначена станом 01.01.2007 року на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 року №335/07 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року , рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року №42/08 Про затвердження Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року та була введена в дію з 01.03.2008 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов`язані із зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року №41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові визначено порядок розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності м. Харкова та встановленні ставки річної орендної плати, які необхідно застосовувати при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди землі та внесені до них змін.

Внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, яку введено в дію з 01.01.2014 року, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м.Харкова, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена і сплачуватись з 01.01.2014 року.

Згідно із п. п. 2.1, 2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні є власником програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року , здійснює загальну координацію робіт з визначенням орендної плати за землю в м. Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року №1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року , здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Відповідно до п.п. 3.1, 3.2 зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.

Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на підставі витягу від 18.09.2017 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та проведеного розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності від 01.11.2017 року №528/17 станом на 01.01.2013 року підготовлено проект додаткової угод до договору оренди землі, який разом із листом-пропозицією від 28.11.2017 року №739/0/30-17 направлено ОСОБА_1 (а.с. 36). Різниця в розмірі орендної плати на рік становить 100021,02 грн. Відповідач ніяким чином не відреагував, ухиляється від укладання, тому вони змушені звернутися до суду з даним позовом.

Представник позивача подав до суду заяву про розгляд справи у їх відсутності.

Відповідач ОСОБА_1 та його представник Петраков В.А., представник ТОВ Екоресурс ЛТД в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином, про причини неявки суду не повідомили, відзив на позов до суду не надали, заяву про розгляд справи у їх відсутності не подавали.

15.03.2019 року представник ОСОБА_2 подав до суду письмові пояснення (т.1 а.с.137-139), в яких зазначив, що він не погоджується з позовними вимогами. Зазначив, що ОСОБА_1 у період строку дії договору оренди землі користувався своєю будівлею (гаражем), яка розміщена на площі 0.0624 га, саме за її призначенням та у рамках укладеного договору, як гараж для зберігання особистого транспорту. Однак земельна ділянка йому передана так і не була. Вказав, що укладаючи договір оренди землі ОСОБА_1 не розраховував, що у нього виникнуть додаткові витрати. Сплата орендної плати в розмірі, який пропонує позивач, призведе до вкрай тяжкого фінансового стану ОСОБА_1 Земельна ділянка площею 0.0273 га, яка не використовується ОСОБА_1 , йому не передавалася, хоча це було передбачено договором оренди землі. В листопаді 2018 року ОСОБА_1 провів відчуження будівлі, що розташована на земельній ділянці, ТОВ Екоресурс ЛТД для використання її у господарській діяльності товариства. У січні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Харківської міської ради з заявою про розірвання договору оренди землі, проте відповіді до даного часу не отримав.

Приймаючи до уваги викладене, що представник позивача не заперечує проти заочного розгляду справи, то в відповідності до ст.280 ЦПК України суд ухвалює по справі заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.

Судом встановлено, що 30.12.2004 року між Харківською міською радою (Орендодавець) та ОСОБА_1 (Орендар) укладений договір оренди землі, зареєстрований 30.12.2004 р. за №8268/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах (т.1 а.с. 16-31).

Відповідно до п.1 договору орендодавець на підставі рішення XІX сесії Харківської міської ради ХХIV скликання від 25.02.2004 р. за № 23/04 "Про припинення та надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться АДРЕСА_1 .

Згідно з п. п. 2, 3 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0897 га, у тому числі: під забудову 0,0624 га, інших угідь 0,0273 га. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна - виробнича будівля, а також інші об`єкти інфраструктури.

Нормативна оцінка земельної ділянки становить 119637 грн. (п.5 Договору), орендна плата становить: 2004 рік - 171,68 грн., 2005 рік - 216,64 грн., 2006 рік - 282,04 грн., з 2007 року - 408,76 грн. (п.9 Договору), обчислюється з урахуванням індексів інфляції і може бути переглянута у випадках, встановлених п. 13 договору.

Відповідно до п.1.1 рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 р. , базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова складає 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 вказаного вище рішення № 1209/13 встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 року.

В пунктах 2,3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" зазначено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 р.

Зміни до договорів оренди землі, пов`язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року №41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові визначено порядок розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності м. Харкова та встановленні ставки річної орендної плати, які необхідно застосовувати при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди землі та внесені до них змін.

Внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, яку введено в дію з 01.01.2014 року, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м.Харкова, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена і сплачуватись з 01.01.2014 року.

Згідно до розрахунку, наданого представником позивача (т.1 а.с.32), було визначено розмір орендної плати ОСОБА_1 за земельну ділянку станом на 01.01.2013 року. В даному розрахунку було враховано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ( т.1 а.с.33).

Департамент земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням 28.11.2017 року направив на адресу відповідача проект Додаткової угоди до Договору оренди разом із листом - пропозицією за вих. № 739/0/30-17-13 від 28.11.2017 р. (т.1 а.с.35-36)

Отримавши лист-пропозицію, ОСОБА_1 додаткову угоду не підписав (т.1 а.с.34).

Згідно статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або оренду плату (стаття 96 Земельного кодексу України).

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

В разу недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими для виконання на відповідній території (стаття 144 Конституції України).

За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. за №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. за №1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об`єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, встановлення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 653 ЦК України встановлено, що якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється.

Відповідно до положень ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) або у разі неодержання відповіді у встановлений строк, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Як зазначалося вище, згідно зі ст. 14 Закону України Про оренду землі Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 630 ЦК України договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду, оприлюднених у встановленому порядку.

Якщо у договорі не міститься посилання на типові умови, такі типові умови можуть застосовуватись як звичай ділового обороту, якщо вони відповідають вимогам статті 7 цього Кодексу.

Згідно зі ст. 652 ЦК у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.

Частиною 4 ст. 652 ЦК вказано, що зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Виходячи із положень ст. 14 Закону України Про оренду землі , укладання договору оренди землі, а відповідно внесення до нього змін здійснюється на підставі типової форми. Це питання не регулюється Цивільним кодексом України, а регулюється Господарським кодексом України.

Відповідно до ч. 9 ст. 10 ЦПК України, якщо спірні відносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону), а за відсутності такого - суд виходить із загальних засад законодавства (аналогія права).

Згідно зі ст. 179 Господарського кодексу України (далі - ГК України) Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Відповідно до ст. 184 ГК України укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.

Постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 03.03.2004 року №220 Про затвердження Типового договору оренди землі затверджено Типовий договір оренди землі, згідно якого передбачено необхідність зазначення в договорі, зокрема:кадастрового номеру земельної ділянки (п. 1 Типового договору);нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п. 5 Типового договору);розмір орендної плати (п. 9 Типового договору).

Постановою КМУ від 22.11.2017 року № 890 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України внесені зміни до пунктів 11, 13, 14, 21, 29, 31, 39, 43 Типового договору оренди землі, а також доповнено Типовий договір оренди землі окремими виносками стосовно земельних діляноксільськогосподарського призначення. Зазначена постанова КМУ була прийнята з метою забезпечення своєчасного надходження до місцевих та державного бюджетів платежів з плати за землю у формі орендної плати, посилення відповідальності орендарів земельних ділянок за такі платежі та збереження якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки, забезпечення родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення.

Додаткова угода до Договору, яка була направлена відповідачеві, передбачала внесення змін до розділу І Договору та доповнено розділом II. Зміни, які внесені до Типового договору оренди землі постановою КМУ від 22.11.2017 № 890, зазначеною додатковою угодою не передбачені.

Виходячи із положень статті 117 Конституції України, ст. 630 ЦК України, ст. ст. 179, 184 ГК України та ст. 14 Закону України Про оренду землі , при оформлені договорів оренди землі та внесені до них змін на земельні ділянки комунальної власності застосування Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 № 220 (зі змінами) , є обов`язковим.

Новою редакцією п. 14 Типового договору оренди землі, окрім штрафу, передбачено стягнення з орендаря пені за несвоєчасне внесення орендної плати за землю за кожен день прострочення, розмір у відсотках якої повинен встановлюватися у договорі оренди землі.

Сплата орендної плати за землю відноситься до податкових зобов`язань орендаря і регулюється Господарським та Податковим кодексами України.

Згідно зі ст. 343 ГК України платники і одержувачі коштів здійснюють контроль за своєчасним проведенням розрахунків та розглядають претензії, що виникли, без участі установ банку.

Платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Крім цього, Верховний Суд України у постанові від 20.11.2012 року у справі №28/5005/640/2012, посилаючись на Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 року у справі №1-2/2002 (про досудове врегулювання спорів) дійшов висновку, що недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди і земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Як вбачається із матеріалів справи, відповідач ОСОБА_1 відмовився в добровільному порядку укласти додаткову угоду до Договору про зміну його умов, що свідчить про наявність спору.

Згідно п. 2.19 постанови Пленуму ВГС України від 17.05.2001 р. № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.

З урахуванням системного аналізу зазначених вище норм та письмових доказів по справі, суд дійшов висновку про те, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у цих правовідносинах, що розглядаються. Також суд установив, що відповідач ОСОБА_1 ухиляється від укладання додаткової угоди до договору оренди землі, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Посилання представника ОСОБА_1 у своїх письмових поясненнях на те, що земельна ділянка за вказаним вище договором оренди передана ОСОБА_1 так і не була, не спростовують висновків суду про наявність підстав для задоволення позову. При цьому суд бере до уваги, що представник ОСОБА_1 в письмових поясненнях (т.1 а.с.137-139) пояснив, що ОСОБА_1 дійсно користувався будівлею, яка розміщена на земельній ділянці, переданій в оренду. Також він пояснив, що ОСОБА_1 своєчасно сплачував орендну плату за всю площу земельної ділянки. Представник позивача разом із позовною заявою надав суду акт встановлення меж земельної ділянки (т.1 а.с.20-21), складений у присутності ОСОБА_1 .

Посилання представника ОСОБА_1 у своїх письмових поясненнях на те, що укладаючи договір оренди землі ОСОБА_1 не розраховував, що у нього виникнуть додаткові витрати, що сплата орендної плати в розмірі, який пропонує позивач, призведе до вкрай тяжкого фінансового стану ОСОБА_1 , не заслуговують на увагу і вказані обставини не можуть бути підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.

Зазначення про те, що в листопаді 2018 року ОСОБА_1 провів відчуження будівлі, що розташована на земельній ділянці, ТОВ Екоресурс ЛТД для використання її у господарській діяльності товариства, що у січні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Харківської міської ради з заявою про розірвання договору оренди землі, також не свідчать про наявність правових підстав для відмови у позові. Перехід права власності на будівлю, яка розташована на орендованій земельній ділянці до ТОВ ЕКОРЕСУРС ЛТД 16.11.2018 року (т.1 а.с.144) не звільняє ОСОБА_1 від обов`язку укладання додаткової угоди до вказаного вище договору оренди землі з 01.01.2014 року. Також суд бере до уваги постанову Верховного Суду від 21.12.2019 року по справі №644/651/19 (т.1 а.с.209-218), в якій зазначено, що відчуження об`єкта нерухомості, що знаходиться на орендованій земельній ділянці, не є підставою для розірвання договору оренди з попереднім власником, оскільки такий договір припиняється для останнього, однак діє на тих самих умовах щодо особи, яка набула право власності на нерухоме майно.

Зважаючи на те, що суд позовні вимоги задовольняє в повному обсязі, відповідно до ст.141 ЦПК України судові витрати позивача на оплату судового збору в розмірі 1762 грн. підлягають стягненню з відповідачів на користь позивача в частковому відношенні, тобто по 881 грн. з кожного.

Керуючись ст.ст. 5, 11-13, 81-83, 141, 263-265, 280, 354 ЦПК України, ст. ст. 11, 630, 651, 652, 653, 654 ЦК України, Законом України "Про оренду землі", Законом України Про оцінку земель , - суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Харківської міської ради до ОСОБА_1 , Товариства з обмеженою відповідальністю ЕКОРЕСУРС ЛТД про внесення змін до договору оренди землі - задовольнити повністю.

Внести зміни до договору оренди землі №8268/04 від 30.12.2004 року шляхом визнання укладеною з 01.01.2014 року додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого 30 грудня 2004 року за №8268/04

у Харківській регіональній філії Державного підприємства

Центр Державного земельного кадастру при

Державному комітеті України по земельних ресурсах

м. Харків ____


20

Харківська міська рада (Орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради Новака Олександра Миколайовича, який діє на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні і розпорядження міського голови від 22.11.2017 № 1626/2к, з одного боку, та громадянин ОСОБА_1 (Орендар), з другого боку, домовились про нижченаведене:

III.Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові (зі змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові , пункти 5. та 9. договору оренди землі, зареєстрованого 30 грудня 2004 року за №8268/04 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:

2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138200:02:005:0010.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення цієї додаткової угоди відповідно до витягу з технічної документації (дата формування витягу від 18.09.2017) становить 1873681 гри. (один мільйон вісімсот сімдесят три тисячі шістсот вісімдесят одна гривня).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 528/17 від 01.11.2017 на рік становить 5,6 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 104926,14 грн. (сто чотири тисячі дев`ятсот двадцять шість гривень 14 копійок), або в місяць - 8743,85 грн. (вісім тисяч сімсот сорок три гривні 85 копійок).

14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;стягується пеня у розмірі, визначеному згідно з діючим законодавством.

21. (редакція договору).

У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення її (їх) у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 № 284. .

IV.Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 30 грудня 2004 року за № 8268/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах і складена-та підписана у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Громадянка Тімонін Олександр Борисович

Харківської області код НОМЕР_1

м. Харків, м-н Конституції , 7 адреса: 61106, м. Харків,

код 04059243 б-р Ів. Каркача, 4-а, кв. 78

В особі виконуючого повноваження

Харківського міського голови,

секретаря міської ради


О.М. Новак
О.Б. Тімонін

/підпис/ /М.П/ /підпис

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрований: АДРЕСА_2 ) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, платіжні реквізити для перерахування коштів: одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011, код ЄДРПОУ: 04059243) витрати по сплаті судового збору у розмірі 881 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ЕКОРЕСУРС ЛТД (вул.Конєва, 2 к.24 м.Харків, код ЄДРПОУ 38053132) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, платіжні реквізити для перерахування коштів: одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011, код ЄДРПОУ: 04059243) витрати по сплаті судового збору у розмірі 881 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного суду через Орджонікідзевський районний суд м.Харкова.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення.

Суддя:

СудОрджонікідзевський районний суд м.Харкова
Дата ухвалення рішення13.08.2020
Оприлюднено17.08.2020
Номер документу90980119
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —644/1709/18

Рішення від 13.08.2020

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Бабенко Ю. П.

Ухвала від 11.11.2019

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Бабенко Ю. П.

Ухвала від 17.09.2018

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Бабенко Ю. П.

Ухвала від 01.06.2018

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Бабенко Ю. П.

Ухвала від 26.04.2018

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Бабенко Ю. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні