ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
05.08.2020м. ДніпроСправа № 904/646/20 за позовом Акціонерного товариства "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ"
про стягнення 865 657,90 грн.
Суддя Юзіков С.Г.
При секретарі судового засідання: Кулебі Т.Ю.
Представники:
Позивача - Добровольський А.Т. дов. № 55-4016 від 23.07.2019 (адвокат)
Відповідача - не з`явився
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить стягнути з Відповідача 865 657,90 грн. штрафу за несвоєчасну доставку вантажів.
Відповідач позов заперечує, надав контррозрахунок, в якому вказав, що за накладною №41812751 від 16.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 6 діб. Прострочення - відсутнє. Штраф за накладною №41812751 у розмірі 785,30 грн. заявлено неправомірно; за накладною №41812769 від 16.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 6 діб. Прострочення - відсутнє. Штраф за накладною №41812769 у розмірі 3 141,20 грн. заявлено неправомірно; за накладною №41812744 від 16.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 6 діб. Прострочення - відсутнє. Штраф за накладною №41812744 у розмірі 1 570,60 грн. заявлено неправомірно; за накладною №41774621 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10 % від провізної плати, у даному випадку 31 193,00*10%=3 119,30 грн. Позивачем за накладною №41774621 заявлено 9 357,90 грн. (30%), надлишок становить 6 238,60 грн.; за накладною №41812736 від 16.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 6 діб. Прострочення - відсутнє. Штраф за накладною №41812736 у розмірі 2 355,90 грн. заявлено неправомірно; за накладною №41766783 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 15 706,00*10%=1 570,60 грн. Штраф за накладною №41766783 заявлено 4 711,80 грн. (30%), надлишок становить 3 141,20 грн.; за накладною 41766791 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 7853,00,00*10%=785,30 грн. Штраф за накладною №41766791 заявлено 2355,90 грн. (30%), надлишок становить 1570,60 грн.; за накладною №41766809 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 15 706,00*10%=1 570,60 грн. Штраф за накладною №41766809 заявлено 4 711,80 грн. (30%), надлишок становить 3 141,20 грн.; за накладною №41766817 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 7853,00*10%=785,30 грн. Штраф за накладною №41766817 заявлено 2 355,90 грн. (30%), надлишок становить 1 570,60 грн.; за накладною №41766825 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 31412,00*10%=3141,20 грн. Штраф за накладною №41766825 заявлено 9423,60 грн. (30%), надлишок становить 6 282,40 грн.; за накладною №41774563 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 7853,00*10%=785,30 грн. Штраф за накладною №41774563 заявлено 2355,90 грн. (30%), надлишок становить 1 570,60 грн.; за накладною №41774571 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 31412,00*10%=3141,20 грн. Штраф за накладною №41774571 заявлено 9423,60 грн. (30%), надлишок становить 6 282,40грн.; за накладною №41774589 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 39265,00*10%=3926,50 грн. Штраф за накладною №41774589 заявлено 11779,50 грн. (30%), надлишок становить 7853,00 грн.; за накладною №41774605 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 31412,00*10%=3141,20 грн. Штраф за накладною №41774605 заявлено 9423,60 грн. (30%), надлишок становить 6 282,40 грн.; за накладною №41774597 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 7853,00*10%=785,30 грн. Штраф за накладною №41774597 заявлено 2355,90 грн. (30%), надлишок становить 1570,60 грн.; за накладною №41774613 від 14.08.2019 норма доставки: 6 діб (3 доби на відстань 570 км) + 1 доба (на операції, пов`язані з відправленням-прибуттям) + 2 доби (на збільшення терміну доставки згідно з п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів, що підтверджується актом загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019 станції Помошна - тимчасова перерва в перевезенні не з вини залізниці, з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів). Про збільшення терміну доставки зазначено в графі 49 накладної. Факт: 8 діб. Прострочення - 2 доби, за що штраф, згідно зі ст. 116 Статуту залізниці 10% від провізної плати, у даному випадку 7853,00*10%=785,30 грн. Штраф за накладною №41774613 заявлено 2355,90 грн. (30%), надлишок становить 1570,60 грн. Крім того, у випадку задоволення позову, Відповідач просить зменшити розмір штрафу до 50 %, мотивуючи тим, що Придніпровська залізниця внесена до переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. Зазначений перелік затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 №83. Стратегічне значення для економіки держави забезпечує економічну незалежність країни, її державність. Залізниця несе основний тягар у такому важливому соціальному питанні, як надання безплатних послуг з перевезення пільгових категорій громадян. (5,7 млн. осіб у 2018 році та 5,8 млн. осіб у 2019 році), але не отримує компенсацію у потрібному обсязі. Місцевими органами влади не прийнято до оплати та не компенсовано 54,6 млн. грн. у 2018 році (68,9 % нарахувань) та 72,5 млн. грн. у 2019 році (73,8% нарахувань). Наявність у кредитора можливості стягувати з боржника надмірні грошові суми як неустойку змінює її дійсне правове призначення, оскільки, неустойка має на меті стимулювати боржника до виконання основного грошового зобов`язання та не може лягати непомірним тягарем і бути джерелом отримання невиправданих додаткових прибутків для кредитора.
У відповіді на відзив Позивач зазначив, що акти про затримку вантажів, про які є відмітка у графі 49 наведених у відзиві накладних, були складені поза межами нормативного строку доставки цих вантажів, що не впливає на розрахунок штрафу. Так, за вказаними накладними вантаж було прийнято до перевезення 14.08.2019 та 16.08.2019, нормативний строк доставки 4 доби, а акти про затримку були складені лише 22.08.2019, що ніяк не впливає на своєчасність доставки. Відповідач просить зменшити штраф, проте не зазначає жодних обставин, які мають істотне значення та які суд повинен врахувати при зменшенні розміру штрафу. Кожен суб`єкт господарювання здійснює свою діяльність на свій ризик, а макроекономічні процеси у державі впливають на всіх суб`єктів господарювання однаково.
Відповідач у судове засідання не прибув, причини неявки суду не повідомив.
У судовому засіданні досліджено надані сторонами докази.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника Позивача господарський суд
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2019р. Відповідач перевозив вантаж на адресу Позивача за накладними: 41084260, 41084278, 41084294, 41084302, 41084310, 41084328, 41084336, 41084344, 41084351, 41084369, 41084377, 41123431, 41123449, 41123456, 41123480, 41123498, 41123506, 440776213, 41628066, 41628074, 41628090, 41628116, 41637760, 41637778, 41637786, 41660572, 41660580, 41660598, 41660606, 41660614, 41660622, 41668237, 41668245, 41668252, 41668260, 41668278, 41723479, 41724444, 41724469, 41724477, 41724535, 41741695, 41741729, 41741737, 41741752, 41741828, 41741844, 41741877, 41750191, 41750209, 41750217, 41752767, 41752841, 41766783, 41766791, 41766809, 41766817, 41766825, 41774563, 41774571, 41774589, 41774597, 41774605, 41774613, 41774621, 41812736, 41812744, 41812751, 41812769, 41741760, 417417794, 41741802, 41742214, 41742347, 41742354, 41742388, 41742404, 41742420, 41742438, 41742966, 41760398, 41760406, 41760414, 41760422, 41760430, 41760539, 41760547, 41766833, 41766841, 41766858, 41596339, 41672536, 41672544, 41698333, 41698341, 41698358, 41698366, 41698382, 41698390, 41698408, 41698416, 41698424, 41763335, 41763350, 41763368, 41763384, 41763400, 41763665, 41792524, 41792532, 41792540, 41792557, 41792565, 41792573, 41792581, 41792599, 41792607, 41792615, 41792623, 41792631, 41796376, 41796384, 41819111, 41819129, 41819137, 41819145, 41819152, 41819186, 42988428, 41923228, 41923236, 41923244, 41923251, 41923269, 41923277, 41923285, 41923293, 41923301, 41958182, 41958190, 41958208, 41958216, 41958224, 41958232, 41958240, 41958257, 41958265, 41855792, 41855800, 41855818, 41855826, 41855834, 41855842, 41855859, 41855867, 41855875, 41909011, 41909029, 41909037, 41909052, 41909060, 41909045, 41958281, 41958299, 42042655, 42042663, 42042671, 42042689, 42042697. 42078121, 42078139, 42078147, 42078154, 42078162, 42034470, 42034488, 42034496. 42034504, 42034512, 42034520. 42034538, 42034546, 42034553, 42066092, 42066100, 42066118, 42066126, 42066134, 42081414, 42081422, 42081430, 42081448, 42081455, 42098418.
Під час зазначеного перевезення, Відповідач прострочив терміни доставки, визначені п. 41 Статуту залізниць України (далі Статут) та Правилами обчислення термінів доставки вантажу (далі Правила).
Прострочка в доставці тривала від 2 до 59 діб, що вбачається з наведених накладних.
Посилаючись на прострочку Відповідачем термінів доставки вантажу за спірними перевезеннями, на підставі ст. 41 Статуту, Позивач нарахував Відповідачеві штраф у розмірі 865 657,90 грн.
Відповідач штраф не сплатив.
Частково заперечуючи позов, Відповідач надав до матеріалів справи акт загальної форми станції Помошна від 22.08.2019 № 3431 щодо збільшення термінів доставки із-за конвенційних заборон.
Наведені обставини стали причиною звернення Позивачем з позовом та є предметом спору у даній справі.
Предметом доказування у даній справі є: наявність порушення Відповідачем строків доставки вантажів, обґрунтованість нарахування штрафних санкцій.
Статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт", визначено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України "Про транспорт", Закону України "Про залізничний транспорт", Статуту залізниць України та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування...є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Частиною 1 ст. 307 ГК України передбачено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Відповідно до ч. 5 ст. 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Аналогічні положення містить ст. 908 ЦК України.
Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (ч. 3 ст. 909 ЦК України).
Відповідно до підпункту 8 п. 6 розділу 1 Статуту накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (п. 2 Статуту). На підставі Статуту Мінтрансом затверджені Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (п.5 Статуту).
Пунктом 1.1 Правил оформлення перевізних документів, а також п. 23 Статуту встановлено, що на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну). Накладна згідно з цими Правилами може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису). Електронний перевізний документ та його паперова версія мають однакову юридичну силу.
Згідно з п. 22 Статуту за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату.
Відповідно до п. 41 Статуту залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами обчислення термінів доставки вантажів, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.
Термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата (п. 1.2 Правил).
Пунктом 1.1 Правил визначено терміни, в які залізниці зобов`язані доставляти вантажі за призначенням, зокрема, відповідно до підпункту 1.1.1 наведеного пункту, у разі перевезення вантажною швидкістю вагонними відправками та великотоннажних контейнерах термін доставки вантажу обчислюється виходячи з 1 (однієї) доби на кожні повні та неповні 200 км.
Пунктом 2.1 Правил визначено, що обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах.
Згідно з п. 2.4 Правил терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з п. 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу.
Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції (п. 2.9. Правил).
Відповідно до п. 2.10 Правил вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.
Пунктом 116 Статуту встановлено, що за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:
10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;
20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;
30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.
Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем зі станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.
Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання, в силу ст. 525 ЦК України, не допускається.
Згідно з ч. 1 ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Частиною 1 ст. 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтями 76, 77 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно зі ст. 78, 79 ГПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідач позов заперечує в частині нарахування штрафу в сумі 54 927,20 грн., за накладними: №41812751, №41812769, №41812744, №41774621, №41812736, №41766783, №41766791, №41766809, №41766817, 41766825, №41774563, №41774571, №41774589, №41774605, №41774597, №41774613, посилаючись на те, що тимчасова перерва в перевезенні сталася не з вини залізниці, а з причини затримки поїздів вантажовласником, які слідують на станцію призначення, наявність яких впливає на перевезення вантажів, на підтвердження чого надав Акт загальної форми ГУ-23 №3431 від 22.08.2019. Також, Відповідач просить зменшити суму штрафу до 50 %.
Суд не приймає заперечення Відповідача щодо неправомірності нарахування штрафу за накладними №41812751 від 16.08.2020, №41812769 від 16.08.2020, №41812744 від 16.08.2019, №41774621 від 14.08.2019, №41812736 від 16.08.2019, №41766783 від 14.08.2019, №41766791 від 14.08.2019, №41766809 від 14.08.2019, №41766817 від 14.08.2019, №41766825 від 14.08.2019, №41774563 від 14.08.2019, №41774571 від 14.08.2019, №41774589 від 14.08.2019, №41774605 від 14.08.2019, №41774597 від 14.08.2019, №41774613 від 14.08.2019, оскільки акти про затримку вантажів, про які є відмітка у графі 49 наведених накладних, складені поза межами нормативного строку доставки цих вантажів, що не впливає на розрахунок штрафу. Так, за вказаними накладними вантаж було прийнято до перевезення 14.08.2019 та 16.08.2019, нормативний строк доставки 4 доби, тобто 18.08.2019 та 20.08.2019, а акт про затримку складено лише 22.08.2019.
Відповідач не спростував доводів Позивача та не довів наявність обставин, які б слугували підставою для його звільнення від відповідальності за неналежне виконання зобов`язання щодо своєчасної доставки вантажу.
Перевіривши розрахунки Позивача, суд визнає їх обґрунтованими, такими, що відповідають обставинам справи й чинному законодавству. Розрахунки проводилися, виходячи з провізної плати, зазначеної у п.31 накладних, зазначених вище.
Щодо зменшення суми штрафу, про яке просить Відповідач у відзиві на позов, то ст.233 ГК України передбачено, що у разі, якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Відповідно до ч. 3 ст. 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
Виходячи із загальних засад, встановлених у ст. 3 ЦК України, а саме - справедливості, добросовісності та розумності суд, з урахуванням усіх конкретних обставин справи, має право при винесенні рішення про стягнення штрафу зменшувати його розмір.
При вирішенні питання про зменшення штрафних санкцій, суд, крім розміру збитків, повинен також враховувати: ступінь виконання зобов`язання, майновий стан сторін, не лише майнові, а й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу, тобто суд має дати належну оцінку правовідносинам сторін з точки зору винятковості випадку. Суд також може зменшити розмір штрафних санкцій у разі наявності інших обставин, які мають істотне значення, однак, зменшення розміру штрафних санкцій не є обов`язком суду, а є його правом і виключно у виняткових випадках.
Посилання Відповідача на те, що Придніпровську залізницю включено до переліку підприємств, які мають істотне стратегічне значення для економіки та безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 №83, не є тією достатньою обставиною, що надає Відповідачеві право порушувати договірні зобов`язання, а суду на зменшення розміру неустойки. При цьому, організаційна форма підприємства Відповідача, в даному випадку засновником якого є держава в особі Кабінету Міністрів України, не впливає на те, що Відповідач є таким самим учасником господарських відносин та суб`єктом господарювання, як і Позивач та на нього, відповідно, розповсюджуються ті самі норми права, що регулюють спірні відносини, в даному випадку щодо відповідальності за неналежне виконання зобов`язань, що мало місце у цій справі.
Інші доводи, зокрема, скрутне фінансове становище Відповідача, є недостатніми для зменшення розміру заявленого штрафу в даному випадку.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.02.2019 №910/9765/18, постановах Центрального апеляційного господарського суду від 19.03.2019 №904/3988/18 та від 29.05.2019 №904/5943/18.
Крім цього, суд бере до уваги, що перевезення вантажів є основним видом діяльності Відповідача, а розмір штрафу встановлений нормативно (п.116 Статуту) і не є договірним. Тому Відповідач має належно виконувати договірні зобов`язання.
Питання розрахунків держави за перевезення пільгової категорії громадян жодним чином не впливає на правовідносини Відповідача з Позивачем, які виникли із договору перевезення вантажів, які мав виконати Відповідач у встановлені законом строки та які він порушив. Зменшення обігових коштів Відповідача також не впливає на обов`язковість належного виконання взятих на себе договірних зобов`язань.
При цьому, суд враховує, що відповідно до ст. 13 Конституції України усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Отже, на думку суду, Відповідач не надав до матеріалів справи достатніх і належних доказів, які б свідчили про існування підстав для зменшення розміру штрафу, виходячи з обставин винятковості та майнового стану сторін, тому суд не вбачає підстав для задоволення клопотання Відповідача про зменшення штрафу.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.
Згідно зі ст. 129 ГПК України судовий збір у справі слід покласти на Відповідача.
Керуючись ст. 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Акціонерного товариства "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" - задовольнити.
Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця", 03680, м. Киїів, вул. Тверська, 5 (код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця", 49602, м. Дніро, пр. Дмитра Яворницького, 108 (код 40081237) Акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Акціонерного товариства "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЗАВОД ФЕРОСПЛАВІВ", 53200, м. Нікополь, вул. Електрометалургів, 310, (код 00186520), 865 657,90 грн. - штрафу за несвоєчасну доставку вантажу, 12 984,87 грн . - судового збору.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у строк, передбачений ст.256 ГПК України, з урахуванням ч. 4 розділу Х "Прикінцеві положення" цього Кодексу.
Повне судове рішення складене 17.08.2020
Суддя С.Г. Юзіков
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2020 |
Оприлюднено | 18.08.2020 |
Номер документу | 90987895 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Фещенко Юлія Віталіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні