ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 липня 2020 року Справа № 160/4245/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Кам`янського державного енергетичного технікуму про застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ :
16 квітня 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Кам`янського державного енергетичного технікуму, в якій позивач просить суд:
- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі адміністративно-навчального корпусу, будівлі навчального корпусу за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 36, будівлі гуртожитку за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Мальовнича, 4, Кам`янського державного енергетичного технікуму (код ЄДРПО-00129337), до повного усунення порушень;
- встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівлі адміністративно-навчального корпусу, будівлі навчального корпусу за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 36, будівлі гуртожитку за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Мальовнича, 4, Кам`янського державного енергетичного технікуму (код ЄДРПО-00129337), до повного усунення порушень.
Вказані позовні вимоги вмотивовані тим, що подальша експлуатація об`єктів Кам`янського державного енергетичного технікуму із порушеннями щодо пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які виявлені під час проведення перевірки, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
10.06.2020 року Кам`янським державним енергетичним технікумом до суду подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує щодо задоволення позовних вимог. В мотивування означеного зазначає про те, що вимоги позивача, викладені у позовній заяві, відповідачем визнаються частково, оскільки проведення позапланової перевірки Кам`янського державного енергетичного технікуму (акт перевірки 16.01.2020 № 38) щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, станом на дату розгляду даної справи, частина зафіксованих порушень була виконана. Відповідач (директор Кам`янського державного енергетичного технікуму Молочок О.Ю. ) виступає проти задоволення позову. Окремо зазначає, що застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єктів, а саме: будівлі адміністративно-навчального корпусу, будівлі навчального корпусу за адресою: Дніпропетровська область, місто Кам`янське, вул. Енергетиків, 36, будівлі гуртожитку за адресою: Дніпропетровська область, місто Кам`янське, вул.Мальовнича,4 Кам`янського державного енергетичного технікуму, є крайнім заходом, який несе значні негативні наслідки для відповідача та студентів (здобувачів освіти) вказаного закладу освіти у частині порушення гарантованого права на вищу освіту підставі ст.53 Конституції України. Також, у студентському гуртожитку мешкає близько 70 здобувачів освіти, серед яких є діти позбавлені батьківського піклування, діти з малозабезпечених сімей, для яких проживання в гуртожитку є життєво необхідним. Адміністрація Кам`янського державного енергетичного технікуму неодноразово зверталась до Міністерства освіти і науки України, департаменту освіти і науки ДОДА щодо виділення коштів на придбання та встановлення протипожежних заходів, але додаткового фінансування не отримано. На момент призначення розгляду справи заходи щодо усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказані у позові ГУ ДСНС України, Кам`янський державний енергетичний технікум частково виконав.
За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.04.2020 року зазначена вище справа розподілена та 17.04.2020 року передана судді Пруднику С.В.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.04.2020 року в задоволенні клопотання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про відстрочення сплати судового збору відмовлено, вказану позовну заяву було залишено без руху через невідповідність вимогам ст. ст. 160, 161 КАС України.
У встановлений ухвалою суду від 21.04.2020 року строк позивач усунув недоліки адміністративного позову.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.05.2020 відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд за правилами спрощеного провадження без виклику учасників справи.
У період з 08.07.2020 року по 14.07.2020 року суддя Прудник С.В. перебував у щорічній відпустці.
Згідно з ч. 2 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Враховуючи положення ч.4 вказаної статі, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи №160/4245/20 у спрощеному провадженні.
Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовну заяву слід частково задовольнити з огляду на таке.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що у період з 14.01.2020 по 16.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності проведено позапланову перевірку Кам`янського державного енергетичного технікуму за адресами: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 36 та вул. Мальовнича, 4.
Актом перевірки об`єктів Кам`янського державного енергетичного технікуму щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 16.01.2020 №38 (далі -акт) встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі -ППБУ), Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 №974, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359 (далі - ППБУ для закладів освіти), Правила улаштування електроустановок , Правил будови електроустановок, Електрообладнання спеціальних установок (далі - ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01, НПАОП 40.1-1.32-01), Національний стандарт України Знаки безпеки та системи евакуаційні фотолюмінесцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , затверджений наказом від 14.10.2013 р. № 1231 (далі - ДСТУ 7313:2013), Державних будівельних норм України Природне і штучне освітлення , затверджених наказом Мінрегіону України від 03.10.2018 №264 (далі - ДБН В.2.5-28:2018), Державних будівельних норм України Газопостачання , затверджених наказом Мінрегіонбуду України від 15.11.2018 р. № 305 (далі - ДБН В.2.5-20:2018), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 №312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва , затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 № 287 (далі-ДБН В.1.1-7:2016), Постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 №819 Порядок проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту (далі - Порядок проведення навчання). Інструкція з тривалого зберігання засобів радіаційного та хімічного захисту Наказ МИС України від 16.12.2002 № 330, зареєстрований у Мін`юсті України 04.03.2003 за № 179/7500 (далі-Інструкція з тривалого зберігання), а саме:
адміністративно-начальний корпус, вул. Енергетиків,36:
1) пункт 6.1.8 наказу МНС №330-не вжито заходів щодо здійснення лабораторних випробувань наявних засобів радіаційного та хімічного захисту;
2) пункт 8 частини першої статті 20 КЦЗУ пункти 7,10, додатку 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2013 №819 Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту -керівником навчального закладу не пройдено функціонального навчання;
3) пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ- не обладнано приміщення закладу системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (п. 7.1.1 таблиці А.1, додатку А, п. 5.3 таблиці Б.1 додатку Б Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , далі-ДБН В.2.5-56:2014);
4) пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ-допускається знижування класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме: не забезпечено огороджувальні конструкції приміщення електрощитової протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (п. 6.31, таблиця 3, Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва , далі - ДБН В. 1.1-7:2016);
5) пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ- не вжито заходів щодо заміни звичайного скла на гартоване, або армоване у дверях та фрамугах на шляхах евакуації з поверхів на сходові клітини (п. 7.3.28 ДБН В.1.1-7:2016);
6) пункт 2.16 глави 2 розділу III ППБУ- на вікнах в аудиторії № 103, бібліотечному фонді та їдальні допускається встановлення ґрат, які не розкриваються. не розсуваються та не знімаються;
7) пункт 4 розділу І ППБУ- не забезпечено пожежну безпеку шляхом проведення організаційних заходів, а саме: в приміщенні бібліотечного фонду стелажі із горючих матеріалів не оброблено вогнезахисним розчином (п.п. 6 п.6 розділу VIII Наказу Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти, затверджених Наказом Міністерства Освіти України № 974 від 15.08.2016);
8) пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ- допускається влаштування на шляхах евакуації з бібліотечного фонду зливних труб. які заважають вільній евакуації людей;
9) пункт 3.11 глави 3 розділу V ППБУ- не доукомплектовано пожежний щит, а саме: вогнегасники - 3 шт., протипожежне покривало - 1 шт., сокири - 2 шт.;
10) пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ-не забезпечено шляхи евакуації евакуаційним освітленням, а саме: в коридорах і проходах по шляхах евакуації; в місцях зміни (перепаду) рівня підлоги або покриття; на сходах кожен марш, особливо верхня і нижня сходинки; в зоні кожної зміни напрямку шляху; на перетині проходів і коридорів: в місцях розміщення первинних засобів пожежогасіння; в місцях розміщення плану евакуації; в зоні перед кожним кінцевим входом 3 будівлі (п. 8.9.4 Державних будівельних норм України Природне та штучне освітлення );
11) підпункт 3 пункт 2.2 глава 2 розділ V- в приміщенні актового залу не забезпечено розгортання та згортання рукавів в пожежному кран-комплекті не рідше одного разу на 6 місяців;
12) пункт 5 розділу II ППБУ- не розроблено на основі фотолюмінісцентних матеріалів із вивішенням на видимих місцях в окремих приміщеннях. із можливим перебуванням людей 50 осіб і більше плани (схеми) евакуації та порядку евакуації в разі виникнення пожежі (розділ 10 Національного стандарту України Системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , ДСТУ 7313:2013);
навчальний корпус, вул. Енергетиків,36
13) пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ-не вжито заходів щодо обробляння дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
14) пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ- не обладнано приміщення закладу системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (п. 7.1.1 таблиці А.1, додатку А, п. 5.3 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014);
15) пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ- допускається знижування класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме: не забезпечено огороджувальні конструкції приміщення електрощитової протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (п. 6.31. таблиця 3 ДБН В. 1.1-7:2016);
16) пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ- допускається знижування класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме: не забезпечено виходи на покрівлю через протипожежні двері (люк) з відповідною межею вогнестійкості (п. 8.6 ДБН В. 1.1-7:2016);
17) пункт 3.6 глави 3 розділу V ППБУ- не вжито заходів щодо доукомплектування приміщень закладу первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку, а саме: не доукомплектовано приміщення закладу первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно норм належності не менше 2-х на поверх або його частину, виділену глухими стінами і перегородками з масою заряду вогнегасної речовини 5 кг і більше (пункт 8 розділу VI пункт 1 додатку 2 наказу Міністерства освіти і науки України № 974 від 15.08.2016 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України );
18) підпункт 3 пункт 2.2 глава 2 розділ V- не забезпечено розгортання та згортання рукавів, які знаходяться в пожежних кран-комплектах, не рідше одного разу на 6 місяців;
19) пункт 1.18 глава 1 розділ IV - в приміщенні електрощитової допускається використання світильнику з лампою розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);
20) пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ-не забезпечено шляхи евакуації евакуаційним освітленням, а саме: в коридорах і проходах по шляхах евакуації; в місцях зміни (перепаду) рівня підлоги або покриття; на сходах кожен марш, особливо верхня і нижня сходинки; в зоні кожної зміни напрямку шляху; на перетині проходів і коридорів; в місцях розміщення первинних засобів пожежогасіння; в місцях розміщення плану евакуації; в зоні перед кожним кінцевим входом 3 будівлі (п. 8.9.4 Державних будівельних норм України Природне та штучне освітлення );
21) пункт 2.16 глави 2 розділу III ППБУ- на вікнах в аудиторіях №№ 101. 102, 105 та майстерні допускається встановлення ґрат, які не розкриваються, не розсуваються та не знімаються;
22) пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ- не вжито заходів щодо обробляння дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;
23) пункт 5 розділу II ППБУ- Не розроблено на основі фотолюмінісцентних матеріалів із вивішенням на видимих місцях в окремих приміщеннях, із можливим перебуванням людей 50 осіб і більше плани (схеми) евакуації та порядку евакуації в разі виникнення пожежі (розділ 10 Національного стандарту України Системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , ДСТУ 7313:2013);
гуртожиток, вул. Мальовнича,4:
24) пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ- не вжито заходів щодо обробляння дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту. які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;
25) пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ- не обладнано приміщення гуртожитку системою протипожежного захисту відповідно до ДБН 13.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (п. 15 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014);
26) пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ-допускається знижування класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме: не забезпечено виходи на покрівлю через протипожежні двері (люк) з відповідною межею вогнестійкості (п. 8.6 ДБН В. 1.1-7:2016);
27) пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ- допускається знижування класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме: не забезпечено огороджувальні конструкції приміщення електрощитової протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (п. 6.31, таблиця 3 ДБН В. 1.1-7:2016);
28) підпункт 3 пункт 2.2 глава 2 розділ V-не забезпечено розгортання та згортання рукавів, які знаходяться в пожежних кран-комплектах, не рідше одного разу на 6 місяців;
29) пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ-не забезпечено шляхи евакуації евакуаційним освітленням, а саме: в коридорах і проходах по шляхах евакуації; в місцях зміни (перепаду) рівня підлоги або покриття; на сходах кожен марш, особливо верхня і нижня сходинки; в зоні кожної зміни напрямку шляху; на перетині проходів і коридорів; в місцях розміщення первинних засобів пожежогасіння; в місцях розміщення плану евакуації; в зоні перед кожним кінцевим входом з будівлі (п. 8.9.4 Державних будівельних норм України Природне та штучне освітлення );
30) пункт 2.37 глави 2 розділу III ППБУ- в кімнаті відпочинку допускається захаращення другого виходу меблями;
31) пункт 2.16 глави 2 розділу III ППБУ- на вікнах в приміщеннях для приготування їжі допускається встановлення ґрат, які не розкриваються, не розсуваються та не знімаються;
32) пункт 4.1 глави 4 розділу IV ППБУ- допускається експлуатація газових плит в приміщеннях кухні (п. 9.2 Державні будівельні норми Газопостачання ДБН В.2.5-20:2018);
33) пункт 5 розділу ІІ ППБУ-не розроблено на основі фотолюмінісцентних матеріалів із вивішенням на видимих місцях в окремих приміщеннях, із можливим перебуванням людей 50 осіб і більше плани (схеми) евакуації та порядку евакуації в разі виникнення пожежі (розділ 10 Національного стандарту України Системи евакуаційні фотолюмінісцентні, Загальні вимоги та методи контролювання, ДСТУ 7313:2013.
Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній. гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Відсутність або не відповідність вогнезахисної обробки конструктивних елементів будівлі або невідповідність стану вогнезахисної обробки, під впливом небезпечних факторів пожежі, призводить до її руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.
Відсутність первинних засобів пожежогасіння та не відповідність їхнього технічного стану унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям. їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При відсутності протипожежних дверей (люків, клапанів, вікон) з нормованою межею вогнестійкості або їх не відповідності можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При недотриманні вимог до шляхів евакуації та евакуаційних виходів може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відсутність аварійного (евакуаційного) освітлення не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
При порушенні виконання монтажу світильників та їх не відповідність, тобто зменшення ступеня захисту світильника, призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не відповідність технічного стану пожежних кранів та гідратів, водойм призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Відсутність або не відповідність планів (схем) евакуації людей на випадок пожежі призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При не виконання ґрат на вікнах розкривними, розсувними або такими, що знімаються вимог, унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відсутність навчання з питань цивільного захисту призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації.
Відсутність засобів індивідуального захисту або їх невідповідність призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.
Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить із наступного.
Відповідно до підп. 39 п. 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052, на ДСНС України покладено завдання організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
За приписами пп. 27, 35 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 №507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі-Закон №877).
Частиною першою статті 1 Закону №877 встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини шостої статті 7 Закону №877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, регулюються Кодексом цивільного захисту України №5403 від 02.10.2012.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ст. 66 КЦЗ України).
Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України закріплено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналізуючи наведені норми, суд дійшов висновку, що Кодексом цивільного захисту України передбачено наявність загрози життю та здоров`ю людей внаслідок порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства з питань техногенної, пожежної безпеки, в якості підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Суд звертає увагу, що визначення поняття порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, є оціночним. Водночас, на переконання суду, всі порушення протипожежних норм в тій чи іншій мірі створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до пунктів 1, 2 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (далі Правила №1417), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт).
Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Слід зазначити, що Верховний Суд у п. 28 постанови від 10.10.2019 у справі №320/5849/18 зазначив, що наявність порушення вимог протипожежної безпеки не вважається усунутим лише за умови розгляду можливості щодо такого усунення (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР 84899742).
Аналогічна правова позиція викладена в пунктах 33-35 постанови Верховного Суду від 17.10.2019 у справі №826/7292/18 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР 84987953).
Таким чином, на день ухвалення рішення відповідні порушення відповідачем залишаються не усунутими.
Виявлені порушення є суттєвими та потребують усунень, оскільки можуть призвести до виникнення надзвичайних ситуацій, не дозволить у випадку виникнення пожежі вчасно її ліквідувати, призведе до стрімкого розвитку та може потенційно загрожувати життю та здоров`ю людей.
У п.31 постанови Верховного Суду від 07.10.2019 у справі №815/140/18 зазначено, що відсутність протипожежної сигналізації є істотним порушенням, що впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та може спричинити загрозу життю і здоров`ю людей та унеможливить її ефективну ліквідацію та рятування людей (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР 84805275).
Суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів усунення відповідачем вказаних порушень.
Отже, характер суспільної небезпечності встановленого під час перевірки відповідача порушення, а також наявність безпосередньої та реальної загрози життю та/або здоров`ю людей є обґрунтованими та беззаперечними.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, мають системний та триваючий характер і фактично не усунуті відповідачем.
При цьому, суд зазначає, що дотримання протипожежних вимог є обов`язком особи, яка здійснює експлуатацію відповідного об`єкта.
Так, відповідно до частин першої-третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.
Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно з пунктом 5 Розділу І Правил №1417 особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства.
Пунктом 6 цього ж Розділу передбачено, що у разі передачі в оренду цілісного майнового комплексу або окремих його частин, приміщень, інших об`єктів за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов`язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об`єкті оренди.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів (п.1 Розділу ІІ Правил №1417).
Отже, забезпечення пожежної безпеки об`єкта є обов`язком, у тому числі, керівника суб`єкта, який експлуатує відповідні приміщення, обов`язки якого з цих питань визначаються у договірному порядку.
На підставі викладеного, враховуючи, що відповідач не усунув всіх порушень, які виявлені в ході проведення перевірки, і ті порушення, які на теперішній час продовжують існувати, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про необхідність застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме: будівлі адміністративно-навчального корпусу, будівлі навчального корпусу за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 36, будівлі гуртожитку за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Мальовнича, 4, Кам`янського державного енергетичного технікуму (код ЄДРПО-00129337), до повного усунення порушень.
При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявленого порушення.
Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення відповідачем виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Разом з тим, не підлягають задоволенню позовні вимоги позивача в частині встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме: будівлі адміністративно-навчального корпусу, будівлі навчального корпусу за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 36, будівлі гуртожитку за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Мальовнича, 4, Кам`янського державного енергетичного технікуму (код ЄДРПО-00129337), до повного усунення порушень, виходячи з наступного.
Так, питання щодо встановлення способу і порядку виконання судового рішення врегульовано ст.378 Кодексу адміністративного судочинства України, що віднесена до Розділу ІV "Процесуальні питання, пов`язані з виконанням судових рішень в адміністративних справах", при цьому, підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим (ч.3 ст.378 Кодексу адміністративного судочинства Україна).
З аналізу наведеного вбачається, що встановлення способу і порядку виконання судового рішення можливе лише на стадії виконання судового рішення у разі наявності обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відповідно до положень ч.1 ст.370 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що є обов`язковим та підлягає виконанню лише те судове рішення, яке набрало законної сили.
Згідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Частиною 1 ст.295 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що апеляційна скарга, зокрема, на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення, при цьому, у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Таким чином, виходячи з наведених процесуальних норм, вбачається, що є обов`язковим та підлягає виконанню лише те судове рішення, яке набрало законної сили, при цьому, на момент складання повного судового рішення, прийнятого в порядку письмового провадження, таке судове рішення є таким, що ще не набрало законної сили, а тому і підстави для встановлення способу і порядку виконання судового рішення до моменту набрання такого судового рішення законної сили у адміністративного суду відсутні, виходячи з положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином, у наведеній частині позовних вимог адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Приймаючи до уваги викладене, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки відповідні витрат, пов`язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз, позивачем понесені не були, судові витрати у вигляді судового збору стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 242-243, 245-246, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Кам`янського державного енергетичного технікуму про застосування заходів реагування - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі адміністративно-навчального корпусу, будівлі навчального корпусу за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 36, будівлі гуртожитку за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Мальовнича, 4, Кам`янського державного енергетичного технікуму (код ЄДРПО-00129337), до повного усунення порушень.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Розподіл судових витрат судом не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя С. В. Прудник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2020 |
Оприлюднено | 18.08.2020 |
Номер документу | 90997871 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні