ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13 серпня 2020 року Справа № 280/1512/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стрельнікової Н.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Селянського (фермерського) господарства Аркос
до Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області
до Державної служби України з безпеки на транспорті
про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
Селянське (фермерського) господарство Аркос (далі - позивач) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області (далі - відповідач1), до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач2), в якому позивач просить суд:
-визнати протиправною та скасувати постанову відповідача1 про застосування адміністративно-господарського штрафу №173167 від 24.12.2019;
-стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 2 судові витрати на користь позивача.
Позивач в обґрунтування позову посилається на те, що відносно позивача винесено постанову від 24.12.2019 №1731676 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою за порушення ст.48 Закону України Про автомобільний транспорт стягнуто з СФГ Аркос 1700,00 грн. Позивач вважає, що оскаржувана постанова винесена без наявності факту правопорушення та з порушенням передбаченої процедури проведення перевірки вагового контролю. Просить задовольнити заявлені позовні вимоги, визнати протиправним та скасувати оскаржуване рішення відповідача.
Відповідач позов не визнає, подав відзив на позовну заяву (вх.№22480 від 15.05.2020), в якому зазначив, що уповноваженими особами відповідача проведено рейдову перевірку в ході якої встановлено порушення вимог транспортного законодавства, а саме: не оформлення (відсутність) протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. За результатом перевірки складено акт та прийнято оскаржувану постанову відповідно до якої застосовано штраф на підставі абз.3 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт . Просив відмовити в задоволені позову.
Ухвалою судді від 10.03.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео - та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, оцінивши повідомлені сторонами обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.
З відомостей з Єдиного державного реєстру підприємців та організацій України вбачається, що Селянське (фермерське) господарство Аркос зареєстровано як юридична особа 04.02.2000, код ЄДРПОУ 30085282.
Так, 07.11.2019 року старшим державним інспектором Меркуловим М.С. та головним спеціалістом Левчук О.І. Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки на великій кільцевій дорозі, проведено перевірку транспортного засобу марки МАN, TGX 33.540 держ. номер НОМЕР_1 та причепу OZGUL LW4 держ.номер НОМЕР_2 , які належать на праві власності Селянське (фермерське) господарство Аркос (водій транспортного засобу ОСОБА_1 ) За результатами перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 07.11.2019 року (а.с. 24).
Під час перевірки виявлені порушення: надання послуг з внутрішніх вантажних перевезень (асфальтоукладач) з перевищенням габаритних параметрів, а саме: ширина вантажу складає 3,20 м. У т.ч. порушення відповідальність за які передбачена ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт : перевищення встановлених законодавством габаритних норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, відповідальність за що передбачена абз.16 п.1 ст.60: не оформлено протокол перевірки та адаптації тахографа або індивідуальна книжка водія, чим порушено вимоги ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт відповідальність за що передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт .
24.12.2019 року виконуючим обов`язки начальника управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області розглянуто матеріали перевірки акту, винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №173167 якою, за порушення позивачем ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано до Селянського (фермерське) господарства Аркос відповідно до абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" адміністративно-господарський штраф у сумі 1700 грн. 00 коп. (а.с.12).
Постанова отримана позивачем в конверті зі штрих-кодом 6908300088116.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням позивач звернувся до суду із цим позовом.
Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Положення №103), відповідно до пункту 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Відповідно до пункту 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Постановою Кабінету Міністрів України №592 від 26.06.2015 "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби України з безпеки на транспорті" утворено територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, до якого входить управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області та Укртансбезпеки у Запорізькій області.
Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України "Про автомобільний транспорт" №2344-III від 05.04.2001 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №2344-III), відповідно до абз. 18 статті 1 якого, автомобільним перевізником є фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Частинами 14-17 ст. 6 Закону №2344-III передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти.
Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства.
Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог статті 6 Закону №2344-III, постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 було затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (далі - Порядок №1567), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Відповідно до пункту 4 Порядку №1567, державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Абзацом 1, 11 пункту 15 Порядку №1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, виключно, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону №2344-III документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму. (абз.3 п.20 Порядку №1567).
Пунктом 21 Порядку №1567 встановлено, що у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Як свідчать матеріали справи, старшим державним інспектором та головним спеціалістом Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки під час огляду транспортного засобу марки МАN, TGX 33.540 держ.номер НОМЕР_1 та причепу OZGUL LW4 держ.номер НОМЕР_2 , які, як стверджує відповідач належать на праві власності Селянському (фермерському) господарству Аркос (водій транспортного засобу ОСОБА_1 )
Однак, суд звертає увагу, що в матеріалах справи відсутні копії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу як автомобіля так і причепа, відсутня також і копія посвідчення водія, а тому встановити кому саме належать вказані транспортні засоби та що за особа перебувала за кермом, суд не має можливості.
Відповідачем в акті перевірки встановлено порушення, надання послуг з внутрішніх вантажних перевезень (асфальтоукладач) з перевищенням габаритних параметрів, а саме: ширина вантажу складає 3,20 м.; у т.ч. порушення відповідальність за які передбачена ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт : перевищення встановлених законодавством габаритних норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, відповідальність за що передбачена абз.16 п.1 ст.60: не оформлено протокол перевірки та адаптації тахографа або індивідуальна книжка водія, чим порушено вимоги ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт відповідальність за що передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт .
Разом із тим, жодних документів щодо проведення габаритно-вагового контролю матеріали справи не містять, будь яких товаросупровідних документів також до справи не надано.
Позивач стверджує, що в даному випадку він не є автомобільним перевізником в розумінні статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт та не здійснював вантажних перевезень, натомість автомобіль, відносно якого складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, а згідно з чинним законодавством, плата за проїзд великоваговим транспортом автомобільними дорогами України повинна стягуватися саме з перевізника.
Відповідачем у наданому до суду відзиві на позовну заяву не наведено жодного спростування доводів позивача, та не надано відповідних доказів.
Таким чином, на думку суду, відповідачем як суб`єктом владних повноважень не спростовано твердження позивача, що ним не вчинялось порушення транспортного законодавства, яке зазначене в Акті перевірки від 07.11.2019.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем оскаржувану постанову від 24.12.2019 №173167 прийнято необґрунтовано, без врахування всіх обставин у справі, а тому така постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності винесення оскаржуваної постанови, з огляду на що позовні вимоги СФГ Аркос підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015 №592 "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби України з безпеки на транспорті" територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті утворено як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, до якого входить управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області, то саме з бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті повинні бути присуджені позивачу здійснені ним судові витрати, а саме судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Селянського (фермерського) господарства Аркос до Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області, до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області №173167 від 24 грудня 2019 року про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 1700,00 грн.
Присудити на користь Селянського (фермерського) господарства Аркос (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, пров. Поштовий буд. 25з, код ЄДРПОУ 30085282) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (03135, м. Київ, пр. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень КАС України рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя Н.В.Стрельнікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2020 |
Оприлюднено | 18.08.2020 |
Номер документу | 90998772 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні