ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
14 серпня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1491/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисельова Є.О., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів Рубіжанської міської ради Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рубіжанська міська рада Луганської області про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
10.04.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач) до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 2 Рубіжанської міської ради Луганської області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рубіжанська міська рада Луганської області, в якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 8 Рубіжанської міської ради Луганської області у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 93010, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Менделєєва, б. 35 до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки (арк.спр.1-3).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у період з 17.01.2020 по 21.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, наказу Головного управління № 405-НО від 13.12.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 11 від 17.01.2020, здійснено позапланову перевірку відповідача: Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 8 Рубіжанської міської ради Луганської області, розташованої за адресою: 93010, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Менделєєва, б. 35, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено Акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 8 від 21.01.2020.
Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Подальша експлуатація будівель та приміщень Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 8 Рубіжанської міської ради Луганської області, розташованої за адресою: 93010, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Менделєєва, б. 35, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівель та приміщень Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 8 Рубіжанської міської ради Луганської області, її учнів, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Учні, співробітники та відвідувачі Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 8 Рубіжанської міської ради Луганської області постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
На підставі викладеного, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
30.04.2020 за вх. №17203/2020 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі (арк.спр. 48-51),
04.05.2020 за вх.№ 17489/2020 від Рубіжанської міської ради надійшли письмові пояснення у справі (арк.спр. 98-99)
Судом по справі вчинено такі процесуальні дії:
- ухвалою суду від 15.04.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, залучено третю особу (арк.спр. 24-25).
- ухвалою суду від 23.04.2020 клопотання Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів Рубіжанської міської ради Луганської області про розгляд справи № 360/1491/20 за правилами загального позовного провадження задоволено (арк.спр.42).
- ухвалою суду від 08.05.2020 перенесено підготовче засідання у зв`язку з відпусткою судді (арк.спр.114).
- ухвалою суду від 01.07.2020 у задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи відмовлено, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні (арк.спр.141-142).
- ухвалою суду від 14.07.2020 зупинено провадження у справі до 14 серпня 2020 року (арк.спр.180).
- ухвалою суду від 14.08.2020 прийнято до провадження справу №360/1491/20 та вирішено розглядати справу в порядку загального позовного провадження (арк.спр.224).
- ухвалою суду від 14.08.2020 поновлено до провадження справі (арк.спр.225).
Представник позивача, представник відповідача та представник третьої особи в судове засідання не прибули, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином (арк.спр.185-186).
Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Оскільки всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд дійшов висновку про розгляд справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79,90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.
Судом установлено, що Рубіжанська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №8 Рубіжанської міської ради Луганської області (код ЄДРПОУ 33075570) зареєстроване у якості комунальної організації виконавчим комітетом Рубіжанської міської ради Луганської області 01.09.1972, 10.11.2004 за № 13901200000000074, місце знаходження: 93010, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Менделєєва, б. 35, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 14.04.2020 за № 1006550495 (арк.спр.18-20).
Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО встановлено провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) стосовно об`єктів, установ, організацій, щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки та цивільного захисту згідно з графіком проведення позапланових перевірок (арк. спр. 5).
На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 17.01.2020 № 11 виданого на проведення позапланової перевірки будівель Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №8 Рубіжанської міської ради Луганської області, розташованого за адресою: 93010, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Менделєєва, б. 35, відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та на виконання наказу Головного управління ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 № 405-НО у період з 17 січня 2020 року по 21 січня 2020 року посадовими особами Рубіжанського МВ ГУ ДСНС України у Луганській області проведено перевірку стану дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (арк.спр.7).
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №8 Рубіжанської міської ради Луганської області складено акт від 21.01.2020 № 8 (арк.спр.8-13).
Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:
1. Пункту 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ) - приміщення будівлі школи (окрім приміщень малого спортивного залу, вчительської та комп`ютерного класу) не обладнані системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014.
2. Пункту 1.2 розділу V ППБУ - приміщення будівлі школи не обладнані системою протипожежного захисту (оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014.
3. Пункту 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України - працівники школи не забезпечені відповідними засобами захисту органів дихання.
4. Пункту 1.2 розділу V ППБУ - в наявній системі пожежної сигналізації відсутній акумулятор.
5. Пункту 2.31 розділу ІІІ ППБУ - сходові клітки, зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
6. Пункту 3.6 розділу V ППБУ, підпункту 7 пункту 2 розділу ІV Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників - вогнегасники на території школи не документовані раструбами та гнучкими рукавами, згідно вимог безпеки під час експлуатації вогнегасників.
7. Пунктів 3.9., 3,15 розділу V ППБУ, пункту 5 розділу V, пункту 1 розділу V Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників - будівля школи не забезпечена вогнегасниками з урахуванням не менше двох вогнегасників з масою заряду вогнегасної речовини 5 кг і більше на кожному поверсі.
8. Пункту 3.18 розділу V ППБУ - вогнегасники експлуатуються без облікових (інвентарних) номерів.
9. Пункту 2.37 розділу ІІІ ППБУ - в будівлі школи на сходових клітинах зняті двері.
10. Пункту 1.18 розділу ІV ППБУ - в підвальних приміщеннях світильники підвищені безпосередньо на струмопровідних проводах та експлуатуються зі знятими ковпаками (розсіювачами).
11. Пункту 1.18 розділу ІV ППБУ - на шляху евакуації з актової зали у двір школи, світильник підвішений безпосередньо на струмопровідних проводах та експлуатуються зі знятими ковпаком (розсіювачем).
12. Пункту 1.18 розділу ІV ППБУ - на шляху евакуації з актової зали, світильники підвішені безпосередньо на струмопровідних проводах та експлуатуються зі знятими ковпаками (розсіювачами).
13. Пункту 2.1 розділу ІІІ ППБУ - підвальне приміщення не очищено від горючих матеріалів та сміття.
14. Пункту 1.1 розділу ІV ППБУ - в приміщенні за актовою залою, біля евакуаційного виходу з другого виходу з другого поверху у північно-східній частині школи, не проведений ремонт покрівлі для попередження зберігання виникнення пожежі, яка можлива у разі попадання атмосферних опадів на електропроводку.
15. Пункту 2.15 розділу ІІІ ППБУ - стаціонарні зовнішні сходи, що ведуть з актової зали у двір школи, в аварійному стані (відсутні дві сходинки).
16. Пункту 2.15 розділу ІІІ ППБУ - стаціонарні зовнішні сходи, що ведуть з південно-східної сходової клітки у двір школи, в аварійному стані.
17. Пункту 2.17 розділу ІІІ ППБУ - відсутні документи, які характеризують пожежну небезпеку матеріалів (не вище ніж Г2, В2, Д2, Т2), якими оздоблено стіни третього поверху на шляху евакуації.
18. Пункту 16 глави ІІ ППБУ - посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою КМУ від 26.06.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .
19. Пункту 2.26 розділу ІV ППБУ - лінія живлення побутового кондиціонера (в кабінеті директора) не забезпечена автономним пристроєм електричного захисту.
20. Пункту 2.4 розділу ІІІ ППБУ - в підвальних приміщеннях відсутні проходки електричних кабелів та трубопроводів в місцях їх перетину через огороджувальні конструкції (перекриття, перегородки) з нормованою межею вогнестійкості.
21. Пункту 1.4 розділу VІ ППБУ - в приміщеннях школи допускається використання електрочайників.
Акт підписано завідувачем тимчасово виконуючим обов`язки директора Дороховою В.В. (зворотній бік арк.спр.13).
На підтвердження усунутих відповідачем порушень, які виявлено під час перевірки, відповідачем до матеріалів справи надано фото таблицю (арк.спр.68-73), витяг із сайту prozorro (арк.спр.74-75), службову записку до управління освіти Рубіжанської міської ради Луганської області щодо виділення коштів на усунення порушень (арк.спр.79), клопотання про включення до графіку проходження навчання з охорони праці, пожежної безпеки, надання першої допомоги постраждалим (арк.спр.84), договору підряду від 27.04.2020 №120,121 (арк.спр.86,87), письмові заходи щодо усунення порушень (арк.спр.89-91).
27.04.2020 за №415 позивач звернувся до відповідача з листом, в якому просив узгодити визначені засоби індивідуального захисту, та місце їх зберігання (арк.спр.99).
09.07.2020 від відповідача до суду надійшло клопотання від 09.07.2020 №474, в якому останній зазначив, що не усунутими залишаються лише пункт щодо забезпечення евакуаційним освітленням сходових клітин, зовнішніх сходів тощо, на шляху евакуації. Відповідач зазначив, що вказаний пункт залишається не виконаним, оскільки відповідач був впевнений, що цей також входить у встановлення пожежної сигналізації. Тому, на сьогоднішній час це питання знаходиться на стадії виконання рішення, з метою усунення ведуться переговори з виконавцем робіт та порушення буде усунуто до 01 серпня 2020 року (арк.спр.150-154).
10.08.2020 від відповідача до суду надійшло клопотання від 06.08.2020 №511, в якому останній зазначив, що не усунутими залишаються лише:
-забезпечення працівників закладу засобами захисту органів дихання;
-приміщення школи не обладнано системою протипожежного захисту, оповіщення про пожежу, управлінням евакуювання людей. Станом на сьогодні відповідачем проведено відкриті торги та прийнято рішення про визначення тендерної пропозиції ТОВ ВСЕСВІТ ТЕЛЕКОМ переможцем закупівлі для встановлення системи протипожежного захисту (протокол №169 від 28.07.2020 розгляду тендерних пропозицій на закупівлю) (арк.спр.189-191).
05.08.2020 позивачем проведено плановий (позаплановий) захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №8 Рубіжанської міської ради Луганської області та складено акт №31 (арк.спр.195-200).
Вищезазначеним актом перевірки виявлено наступні порушення:
1. Приміщення будівлі школи (окрім приміщень малого спортивного залу, вчительської та комп`ютерного класу) не обладнані системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014.
2. приміщення будівлі школи не обладнані системою протипожежного захисту (оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014.
3. працівники школи не забезпеченні відповідними засобами захисту органів дихання.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу положень статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Приписами статті 4 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:
1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.
Частиною першою статті 72 КАС, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Станом на дату та час розгляду справи відповідачем не надано доказів, які б свідчили про повне усунення порушень, встановлених за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки та відображених в Акті перевірки від 21.01.2020 № 8.
Враховуючи викладене, на даний час виявлені позивачем порушення залишаються не усунутими та становлять загрозу життю та здоров`ю людей.
Разом з тим, суд звертає увагу, що абзацом 1 частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Отже, належним доказом усунення суб`єктом господарювання порушень, виявлених під час перевірки та які слугували підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування, є відповідний акт перевірки, в якому буде вказано про повне усунення обставин (порушень), що слугували підставою для вжиття заходів реагування.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Зважаючи на те, що відповідачем в повній мірі не усунуті порушення вимог пожежної безпеки, де перебувають діти, суд вважає недопустимою експлуатацію будівель та приміщень навчально-виховного комплексу "Свистунівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Сватівської районної ради Луганської області" до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
Таким чином, оскільки на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, та порушення продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Такий правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 26.06.2018 у справі № 803/209/16.
Аналізуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що існуючі порушення у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, що зафіксовані в акті перевірки, в їх сукупності можуть кваліфікуватись як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, що є підставою для задоволення позову та застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівель та приміщень до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, вказаних в Акті перевірки від 20.01.2020 № 12.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №8 Рубіжанської міської ради Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рубіжанська міська рада Луганської області про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Рубіжанської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №8 Рубіжанської міської ради Луганської області (код ЄДРПОУ 33075570, місцезнаходження: 93010, Луганська область, м.Рубіжне, вул.Менделєєва, буд.35) у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, вказаних в Акті перевірки від 21 січня 2020 року № 8.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.О. Кисельова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2020 |
Оприлюднено | 18.08.2020 |
Номер документу | 90999070 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Є.О. Кисельова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні