Рішення
від 17.08.2020 по справі 120/2117/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

17 серпня 2020 р. Справа № 120/2117/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян Марини Бондівни розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження справ за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що згідно з вимогами статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності з 14 по 24 травня 2018 року здійснено перевірку Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області, що знаходиться за адресою: Вінницька область, Могилів-Подільський район, с. Карпівка, вул. Благовісна, 1. За результатами перевірки у відповідності до вимог пункту 7 статті 7 Закону №877-У складено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 24.05.2018 року № 146, яким встановлено терміни виконання виявлених порушень до 01.08.2018 року.

На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/1-19, з 17 по 21 лютого 2020 року здійснено позапланову перевірку вказаного закладу. За результатами перевірки складено акт від 21.02.2020 року № 45 (далі - Акт №45), в якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Припис від 24.05.2018 року №146 вручено директору СЗШ ОСОБА_1 про що свідчить його власноручний підпис. Зауважень або заперечень щодо Припису до Головного управління не надходило.

Акт від 21.02.2020 року №45 вручено в.о. директора СЗШ ОСОБА_2, про що свідчать її власноручні підписи. Зауважень або заперечень щодо Акту перевірки до Головного управління не надходило.

19.02.2020 року за результатами позапланової перевірки до адміністративної відповідальності за статтею 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення притягнуто в.о. директора СЗШ ОСОБА_2

Штраф було сплачено добровільно, постанову про накладення штрафу ОСОБА_2 не оскаржувала, отже керівник закладу визнав вчинення порушень вимог пожежної безпеки.

Проте, станом на момент звернення з адміністративним позовом, будівлі та споруди школи експлуатуються відповідачем з грубим порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей. Вказане, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 27.05.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).

Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

27.07.2020 року на адресу Вінницького окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву відповідно якого, представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог позивача. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що порушення, які були виявленні під час перевірки 21.02.2020 року та зазначені в акті № 45 усунені частково, решта порушень буде усунена до початку навчального 2020-2021 року. Відтак, з огляду на часткове усунення виявлених порушень та те, що в іншій частині проводяться роботи з їх усунення, просить у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Ухвалою суду від 17.08.202 року у задоволенні клопотання відповілача про зупинення провадження у справі відмовлено.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що з 14 по 24 травня 2018 року здійснено перевірку Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області, що знаходиться за адресою: Вінницька область, Могилів-Подільський район, с. Карпівка, вул. Благовісна, 1.

За результатами перевірки відповідно до пункту 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" складено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 24.05.2018 року №146, яким встановлено терміни виконання виявлених порушень до 01.08.2018 року.

На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/1-19, з 17 по 21 лютого 2020 року здійснено позапланову перевірку Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області.

За результатами перевірки складено акт від 21.02.2020 року №45, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:

- дерев`яні елементи горищного покриття (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (Розділ III гл. 2 п. 2.5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 року №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року №252/26697 (далі -ППБУ)) [п. 5 Припис №146; п. 6 Акт №45];

- з`єднання жил проводів і кабелів, навчального корпуса та спортивної зали здійснено за допомогою скруток (Розділ IV гл. 1 п. 1.6 ППБУ) [п. 7 Акт №45];

- в електропроводках котельні з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів (Розділ IV гл. 1 п. 1.7 ППБУ) [п. 8 Акт №45];

- допускається експлуатація тимчасових електромереж в навчальному корпусі та спортивній залі (Розділ IV гл. 1 п. 1.8 ППБУ) [п. 9 Акт №45];

- електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати встановлено на горючі основи (конструкції) (Розділ IV гл. 1 п. 1.17 ППБУ) [п.10 Акт №45];

- не проведено перевірку захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд . Не виготовлено паспорти блискавкозахистних пристроїв і паспорти заземлювачів (Розділ IV гл. 1 п. 1.21 ППБУ) [п. 7 Припис №146; п. 11 Акт №45];

- допускається експлуатація самовільно обладнаних газогенератор них котлів (котелень) на другому поверсі навчального корпусу СЗШ (Розділ IV гл. 2 ППБУ, п. 4.9 ДБН В.2.2-77:2014 Котельні ) [п. 12 Акт №45];

- металеві димові труби газогенераторних котлів влаштовано з порушенням вимог до влаштування протипожежних розділок від дерев`яних конструкцій покрівлі та перекриття (Розділ IV гл. 2 п. 2.6 ППБУ) [п. 13 Акт №45];

- допускається експлуатація тимчасової металевої печі у приміщенні їдальні (Розділ IV гл. 2 п. 2.12 ППБУ) [п. 14 Акт №45];

- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту (Розділ V гл. 1 п. 1.2 ППБУ) [п. 8 Припис №146; п. 15 Акт №45];

- територію СЗШ та приміщення не забезпечено первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими нормами належності вогнегасни ків (Розділ V гл. З п. 3.6 ППБУ) [п. 9 Припис №146; п. 16 Акт №45];

- технічне обслуговування наявних на об`єкті вогнегасників не здійснено (Розділ V гл. З п 3.17 ППБУ) [п. 17 Акт №45];

- пожежний щит на території СЗШ не укомплектовано протипожежним інвентарем згідно норм належності [п. 10 Припис №146; п. 18 Акт №45];

- персонал не забезпечено відповідними засобами захисту органів дихання (п. 2 ч. 1 ст. 20 Кодексу ЦЗУ) [п. 19 Акт №45].

Припис від 24.05.2018 року №146 вручено директору Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області ОСОБА_1 про що свідчить його власноручний підпис. Зауважень або заперечень щодо Припису матеріали справи не містять.

Акт від 21.02.2020 року №45 вручено в.о. директора Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області ОСОБА_2, про що свідчать її власноручний підпис. Зауважень або заперечень щодо Акту перевірки матеріали справи не містять.

19.02.2020 року за результатами позапланової перевірки до адміністративної відповідальності за статтею 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення притягнуто в.о. директора Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області ОСОБА_2 .

Штраф в.о. директора Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області ОСОБА_2 було сплачено добровільно, постанова про накладення штрафу не оскаржувалася.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд враховує наступне.

Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та її гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Принципи, засади та порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Разом з тим, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади та місцевого самоврядування врегульовано Кодексом цивільного захисту України.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (надалі - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Статтею 4 Закону передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (абзац 3 статті 1 Закону).

Відповідно до частини 1 статті 7 Закону для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частини 6, 7, 8 статті 7 Закону).

Відтак, системний аналіз наведених норм свідчить про те, що Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено право органів, уповноважених здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, на здійснення планових або позапланових заходів шляхом проведення перевірок та складення відповідного акту, на підставі якого, в разі виявлення порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Водночас, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Відтак, аналіз приписів Кодексу цивільного захисту України дає підстави для висновку, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання зазначених вимог належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Разом із тим, як свідчать матеріали справи, станом на 21.02.2020 року будівля Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області експлуатується з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в акті перевірки від 21.02.2020 року №45, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.

Доводи представника відповідача про те, що ним частково усунуто виявлені позивачем у ході перевірки порушення, суд відхиляє, оскільки, як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, повного усунення всіх виявлених порушень відповідачем не здійснено і кожне з порушень, що залишилися, є небезпечним для життя і здоров`я людей.

При цьому, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді, зокрема, повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області.

Вказані висновки кореспондується із правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові від 26.06.2018 року по справі № 823/589/16 та 11.12.2019 року по справі № №320/7019/18.

Відповідно до статей 9, 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши надані ним докази, суд доходить висновку, що позовну заяву належить задовольнити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи відсутність у суб`єкта владних повноважень витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Застосувати до Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Карпівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області за адресою: Вінницька область, Могилів-Подільський район, с. Карпівка, вул. Благовісна, 1, шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері будівлі, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 21.02.2020 року №45, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, 21021, код ЄДРПОУ 38635397)

Карпівська середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Благовісна, 1, с. Карпівка, Могилів-Подільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 26176618)

Суддя Мультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.08.2020
Оприлюднено19.08.2020
Номер документу91026689
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2117/20-а

Рішення від 17.08.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні