ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10 серпня 2020 року о/об 16 год. 00 хв.Справа № 280/4086/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )
до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Управління Державної казначейської служби України у Гуляйпільському районі Запорізької області (70200, Запорізька область, Гуляйпільський район, м.Гуляйполе, вул.Шевченка, буд.5; код ЄДРПОУ 37963916)
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (надалі - відповідач, ГУ ПФУ в Запорізькій області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не складення подання про повернення позивачу помилково сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у сумі 2755,20 грн.; 2) зобов`язати відповідача сформувати подання до Головного управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області про повернення позивачу збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у сумі 2755,20 грн. та надіслати оригінал такого подання засобами рекомендованого поштового зв`язку на адресу позивача для листування: АДРЕСА_2 .
Позивач у позові зазначив, що ОСОБА_1 09.11.2019 придбала у власність житлову нерухомість за адресою: АДРЕСА_3 , що підтверджується Договором купівлі-продажу житлового будинку від 09.11.2019, посвідченого приватним нотаріусом Гуляйпільського районного нотаріального округу Горовою Я.О. Право власності на вищевказане нерухоме майно підтверджується Витягом з реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №188153179 від 09.11.2019. До вчинення відповідної нотаріальної дії необхідно було сплатити збір на обов`язкове державне пенсійне страхування у розмірі 1% від вартості оцінки майна та додати до пакету документів квитанцію про сплату даного збору, що позивачем було виконано. Відповідно до п.5 Договору ринкова вартість житлового будинку, відповідно до Висновку про вартість об`єкта оцінки, складеного TOB БЕРЕГ-2012 , станом на 17.10.2019, складає суму 275512,00 грн. Таким чином, 1% від вартості майна складає 2755,12 грн. Вказане підтверджується квитанцією №28750398-1 від 29.10.2019 про сплату 2755,20 грн. через AT Креді Агріколь Банк згідно якої: призначення платежу - пенсійний збір з операції купівлі-продажу майна; платник - ОСОБА_1 ; отримувач - УК в Гуляйпільському районі. Позивач вважає, що збір ним був сплачений помилково. 17.02.2020 позивач звернулась до відповідача з заявою про повернення надмірно сплачених коштів у розмірі 1% від оціночної вартості придбаного житла, а саме 2755,20 грн., враховуючи той факт, що позивач придбав житло вперше. Однак, Листом №0800-0507-8/5675 від 25.02.2020 відповідач повідомив позивачу, що відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно не містять вичерпний перелік власників нерухомого майна і не можуть бути підставою для визначення його особою, яка придбала майно вперше.
Позивач просив позов задовольнити.
Відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому зазначено, що 09.11.2019 ОСОБА_1 купила житловий будинок АДРЕСА_3 відповідно до Договору купівлі-продажу житлового будинку, посвідченого приватним нотаріусом Гуляйпільського районного нотаріального округу Запорізької області Горовою Я.О., запис в реєстрі за №1892. До моменту укладання зазначеного договору позивачем було сплачено збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 2755,20 грн. Після купівлі будинку позивач звернувся до відповідача із запитом щодо повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції нерухомого майна у зв`язку з тим, що придбав житло вперше. Листом від 25.02.2020 за №0800-0507-8/5675 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна. Відповідач має доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, проте, зазначені реєстри не містять вичерпний перелік власників нерухомого майна, відповідно витяги з них не доводять факту придбання покупцем нерухомого майна вперше. Таким чином, підстави для повернення позивачу збору з операцій купівлі-продажу нерухомого майна відсутні.
Відповідач проти позову заперечував.
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача подано до суду письмові пояснення згідно з якими повернення помилково або надміру зарахованих до державного бюджету зборів, податків, пені, платежів та інших доходів бюджету передбачено Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів , затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 за №787, пунктом 5 якого встановлено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів (обов`язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, яке платник надає до відповідного органу Державного казначейства України разом із його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією розрахункового документа (квитанції, платіжного доручення, тощо), що підтверджує перерахування коштів до бюджету. Зазначене свідчить про те, що відповідно до наданих повноважень органи Державної казначейської служби України не приймають самостійного рішення щодо повернення помилково та/або надміру зарахованих до бюджету коштів.
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача письмові пояснення та їх документальне обґрунтування до суду не надані.
Ухвалою суду від 23.06.2020 відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 10.08.2020 за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Дослідивши матеріали справи, суд з`ясував наступне.
Як з`ясовано судом і не заперечується учасниками справи, ОСОБА_1 09.11.2019 за Договором купівлі-продажу житлового будинку (посвідченого приватним нотаріусом Гуляйпільського районного нотаріального округу Запорізької області Горовою Я.О. та зареєстрованого в реєстрі за №1892) придбано житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_3 .
Судом досліджено Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта , Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності , які підтверджують придбання позивачем житлового будинку розташованого за адресою: АДРЕСА_3 .
Кошти у сумі 2755,20 грн. сплачені ОСОБА_1 квитанцією від 29.10.2019 за №28750398-1 (як збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна у розмірі 1% від вартості об`єкта купівлі-продажу) - зараховані до Державного бюджету України за кодом класифікації доходів бюджету 24140500 - Пенсійний збір з операцій купівлі-продажу майна на рахунок відкритий у Казначействі України (ЕАП), МФО 899998, одержувач коштів: УК В ГУЛЯЙПІЛЬ Р 24140500 , код ЄДРПОУ 37963916.
Позивач звернувся до відповідача з заявою про повернення коштів.
Листом від 25.02.2020 за №0800-0507-8/5675 відповідачем була надана відповідь на вказану заяву позивача про відмову в поверненні коштів, в якій зазначено: "... Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області має доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, проте, зазначені реєстри не містять вичерпний перелік власників нерухомого майна, відповідно витяги з них не доводять факту придбання покупцем нерухомого майна вперше. Таким чином, підстави для повернення збору відсутні. У разі незгоди з наданою відповіддю Ви маєте право звернутися до Пенсійного фонду України або судових органів. ...".
Вирішуючи по суті переданий на розгляд публічно-правовий спір суд з урахуванням зазначеного вище виходить з наступного.
Як зазначено у п.9 ч.1 ст.1 Закону України №400/97-ВР від 26.06.1997 Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування , платниками збору на обов`язкове пенсійне страхування є: підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше. Нерухомим майном визнається жилий будинок або його частина, квартира, садовий будинок, дача, гараж, інша постійно розташована будівля, а також інший об`єкт, що підпадає під визначення групи 3 основних засобів та інших необоротних активів згідно з Податковим кодексом України. Нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна. Суми збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачуються платниками цього збору за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса. Нотаріуси щокварталу, до 20 числа місяця, що настає за звітним кварталом, подають до органів Пенсійного фонду України за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса звіт про укладені договори купівлі-продажу нерухомого майна, включаючи інформацію про вартість такого майна та суму сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування в порядку та за формою, визначеними Кабінетом Міністрів України. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на запит Пенсійного фонду України та його територіальних органів, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, судів, органів внутрішніх справ, органів прокуратури, органів Служби безпеки України, нотаріусів, адвокатів надається у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.8 ч.1 ст.2 Закону України №400/97-ВР від 26.06.1997 Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування передбачено, що об`єктом оподаткування є для платників збору, визначених пунктом 9 статті 1 цього Закону, - вартість нерухомого майна, зазначена в договорі купівлі-продажу такого майна.
Згідно з абз.1 п.15-1 Порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій , затвердженого 03.11.1998 постановою Кабінету Міністрів України №1740 (надалі - Порядок сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій ), збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачується підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та фізичними особами, які придбавають нерухоме майно, у розмірі 1 відсотка від вартості нерухомого майна, зазначеної в договорі купівлі-продажу такого майна, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше. Нерухомим майном визнається жилий будинок або його частина, квартира, садовий будинок, дача, гараж, інша постійно розташована будівля, а також інший об`єкт, що підпадає під визначення групи 3 основних засобів та інших необоротних активів згідно з Податковим кодексом України.
Як передбачено п.15-3 Порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій , нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна. Документом, що підтверджує сплату збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, є платіжне доручення платника збору про перерахування сум збору на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету, відкриті в головних управліннях Казначейства. Копія такого платіжного доручення зберігається в нотаріуса, який посвідчив договір. Суми збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачуються платниками, зазначеними у пункті 15-1 цього Порядку, за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса.
Процедура повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії, визначена Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів , затвердженим 03.09.2013 наказом Міністерства фінансів України №787, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 за №1650/24182 (надалі - Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів ).
Пунктом 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили. Подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. (…) Подання за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку подається платником до органу Казначейства разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету. (…).
Відповідно до пп.2 п.4 Положення про Державну казначейську службу України , затвердженого 15.04.2015 постановою Кабінету Міністрів України №215, казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.
Факт придбання ОСОБА_1 житлового будинку за адресою: АДРЕСА_3 підтверджується: Договором купівлі-продажу житлового будинку, укладеним 09.11.2019 та посвідченим приватним нотаріусом Гуляйпільського районного нотаріального округу Запорізької області Горовою Я.О., зареєстрованим в реєстрі за №1892; Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта; Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
Інших відомостей, зокрема, про наявність у власності позивача іншого нерухомого майна (житла) чи про придбання ним такого майна, немає.
Оскільки повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а таким органом є Пенсійний фонд України, то саме на Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (у зв`язку з реорганізацією територіальних органів Пенсійного фонду України) покладено обов`язок щодо формування та надання до органів Державної казначейської служби подання про повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.
Будь-яких належних та допустимих доказів, які б спростовували твердження позивача про придбання ним житла вперше, чи підтверджували б реєстрацію на праві приватної власності за ним будь-якого іншого нерухомого майна та свідчили б про відсутність у нього права на звільнення від сплати збору, відповідачем не надано.
За відсутності відповідного правового механізму перевірки інформації про факт придбання нерухомості вперше саме держава в особі Пенсійного фонду України як уповноваженого суб`єкта владних повноважень зобов`язана доводити той факт, що у кожному конкретному випадку особа, що зобов`язана сплачувати збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, придбала житло не вперше. Держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. В протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності належного правового регулювання покладаються саме на державу.
Так як саме держава не виконала свій обов`язок запровадити внутрішню процедуру встановлення факту придбання нерухомого майна вперше, що сприяло б юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси особи, то негативні наслідки вказаної бездіяльності мають покладатися саме на державу.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 20.03.2018 (справа №819/1249/17), від 19.06.2018 (справа №819/1554/16), від 21.08.2018 (справа №819/657/17).
Суд зазначає, що відповідач повинен подати подання про повернення ОСОБА_1 збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 2755 грн. 20 коп. до Управління Державної казначейської служби України у Гуляйпільському районі Запорізької області, так як одержувачем зазначених коштів був саме цей орган державної влади.
Водночас, позивачем нормативно і документально не обґрунтовано позовну вимогу щодо: надіслати оригінал такого подання засобами рекомендованого поштового зв`язку на адресу позивача для листування: АДРЕСА_2 .
Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Отже, зазначена позовна вимога суперечить вимогам КАС України, а тому, не підлягає задоволенню.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
На підставі викладеного, керуючись: ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 263 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69005, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012) щодо не складення подання про повернення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) помилково сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у сумі 2755 грн. 20 коп.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69005, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012) сформувати подання до Управління Державної казначейської служби України у Гуляйпільському районі Запорізької області (70200, Запорізька область, Гуляйпільський район, м.Гуляйполе, вул.Шевченка, буд.5; код ЄДРПОУ 37963916) про повернення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у сумі 2755 грн. 20 коп., сплаченого згідно квитанції №28750398-1 від 29.10.2019.
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69005, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.158-Б; код ЄДРПОУ 20490012) судові витрати в сумі 840 грн. 80 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Повний текст судового рішення складено 17.08.2020.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2020 |
Оприлюднено | 19.08.2020 |
Номер документу | 91027684 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні