Справа № 420/3368/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 серпня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю БЕССЕР-ПЛЮС до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 23.01.2020 року №1443414/39188849, №1443415/39188849, від 10.02.2020 року №1452870/39188849, №1452871/39188849, №1452872/39188849 та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
До Одеського окружного адміністративного суду 17 квітня 2020 року надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю БЕССЕР-ПЛЮС до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:
1) визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- №1443414/39188849 від 23.01.2020 року;
- №1443415/39188849 від 23.01.2020 року;
- №1452870/39188849 від 10.02.2020 року;
- №1452871/39188849 від 10.02.2020 року;
- №1452872/39188849 від 10.02.2020 року;
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні:
- №10, дата складання: 01.10.2019 року, дата подання на реєстрацію: 31.10.2019 року, загальна сума з урахуванням ПДВ: 47 920,18 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту: 7 986,70 грн., покупець: ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА ;
- №11, дата складання: 01.10.2019 року, дата подання на реєстрацію: 31.10.2019 року, загальна сума з урахуванням ПДВ: 43 412,36 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту: 7 235,39 грн., покупець: ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА ;
- №16, дата складання: 01.10.2019 року, дата подання на реєстрацію: 31.10.2019 року, загальна сума з урахуванням ПДВ: 44 523,32 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту: 7 420,55 грн., покупець: ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА ;
- №3, дата складання: 01.11.2019 року, дата подання на реєстрацію: 29.11.2019 року, загальна сума з урахуванням ПДВ: 53 329,01 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту: 8 888,17 грн., покупець: ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА ;
- №4, дата складання: 01.11.2019 року, дата подання на реєстрацію: 29.11.2019 року, загальна сума з урахуванням ПДВ: 52 142,72 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту: 8 690,45 грн., покупець: ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА ;
3) стягнути у примусовому порядку з Головного управління ДПС в Одеській області (місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 43142370) та Державної податкової служби України (місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 4300593) на користь товариства з обмеженою відповідальністю БЕССЕР-ПЛЮС (місцезнаходження: 65005, м. Одеса, вул. Дальницька, буд.43/15, код ЄДРПОУ 39188849) суму сплаченого судового збору в розмірі 10 510,00 грн.
Адміністративний позов обґрунтовано наступним
Позивач зазначає, що за результатами фінансово - господарської діяльності ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС в якості продавця склало (виписало) податкові накладні від 01.10.2019 року №10, 11, 16, а також від 01.11.2019 року №3 та №4.
В подальшому 31.10.2019 року, 29.11.2019 року та 02.12.2019 року через електронний кабінет платника податків позивач отримав квитанції №1 про прийняття податкових накладних та зупинення їх реєстрації, згідно яких реєстрацію вказаних податкових накладних зупинена на підставі п.201.16 ст.201 ПК України та у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 9503, 9506 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . У квитанціях пропонується надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
21.01.2020 року та 03.02.2020 року через електронний кабінет платника податків позивач надав до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення №1 Про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено , у якому надав пояснення та копії (скан-копії) документів, необхідних для прийняття відповідачем рішень про реєстрацію податкових накладних №3, 4, 10, 11, 16.
За результатами розгляду повідомлення №1 відповідачем прийняті рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- №1443414/39188849 від 23.01.2020 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №4 у зв`язку з ненаданням позивачем копій договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування; а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;
- №1443415/39188849 від 23.01.2020 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;
- №1452870/39188849 від 10.02.2020 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №11 у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування;
- №1452871/39188849 від 10.02.2020 року яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №10 у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування;
- №1452872/39188849 від 10.02.2020 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №16 у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування.
В обґрунтування протиправності прийнятих рішень, позивач зазначає, що податкові накладні №10, 11, 16, 3 та 4 відповідають щонайменше одній з ознак наведених в п.3 Порядку №117, зокрема, податкові накладні складені за операціями, що не являються звільненими від оподаткування ПДВ й навпаки оподатковуються за основною ставкою ПДВ.
Таким чином, позивач вважає, що податкові накладні №10, 11, 16, 3 та 4 не підлягали моніторингу та підлягали реєстрації в ЄРПН ще в жовтні та листопаді 2019 року відповідно, а отже їх моніторинг та подальші зупинення й відмову у реєстрації є незаконними й грубо порушують права та законні інтереси позивача.
Крім того, позивач зазначає, що застосування відповідачем Критеріїв ризиковості здійснення операцій під час моніторингу податкових накладних №10, 11, 16, 3 та 4 суперечить вимогам чинного законодавства й свідчить про безпідставність подальшого зупинення й відмови у реєстрації відповідних податкових накладних, оскільки зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом ДФС порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а відтак, є неправомірним.
Позивач звертає увагу, що за відсутності нормативно-правового акта, яким визначалися критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, зупинення реєстрації податкової накладної, поданої позивачем, не мало правового підґрунтя.
Також, позивач зазначає, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №10, 11, 16, 3 та 4 не зазначається порядковий номер та номенклатура тих товарів з числа наявних у податкових накладних, стосовно яких відповідачем вбачається відповідність пп.2.1 п.2 Критерії ризиковості здійснення операцій .
Як зазначає позивач, станом на 23.01.2020 року був відсутній діючий нормативно-правовий акт Кабінету Міністрів України, яким визначались би Критерії ризиковості здійснення операцій, а тому визначені п.2, 3, 10 Порядку №520, повноваження відповідача приймати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних станом на 23.01.2020 року не набули чинності у зв`язку з відсутністю діючого нормативно-правового акту КМУ про визначення Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а відтак оскаржувані рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
Відзив відповідачів на позовну заяву обґрунтовано наступним
ГУ ДПС в Одеській області та Державна податкова служба України не визнає позовні вимоги ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС та зазначає, що позивач постачав на адресу ТОВ БЕЛЕС-Україна у податкових накладних №10, 11, 16, 3, 4 товар за такими кодами УКТ ЗЕД (9503, 9506): 9503002900; 9503003500; 9503003900; 9503004900; 9503006900; 9503007000; 9503009500; 9503009900; 9506919000; 9506999000. Однак, у відповідності до даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС з 01.01.2017 року до 29.11.2019 року придбано у підприємств-постачальників товар за кодом УКТЗЕД: 9503006900 - у кількості 12 752 шт.; 9503007000 - у кількості 3 347 шт.; 9506919000 - 202 шт. В свою чергу, ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС направлено на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні із відображенням реалізації товару за кодами УКТЗЕД: 9503006900 - у кількості 14 052 шт.; 9503007000 - у кількості - 3 437 шт.; 9506919000 - 214 шт.
Таким чином, відповідачі зазначають, що з огляду на відповідні обставини, у зв`язку з відповідністю податкових накладних №10, 11, 16 від 01.10.2019 року, №3, 4 від 01.11.2019 року вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснених операцій їх реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена.
Також, відповідачі звертають увагу на наступне: ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС не було надано рахунків-фактур на оплату товару, складених ТОВ ВАРМЕЙН та ТОВ ЛІМАР ГРУП , платіжних доручень на оплату товару ТОВ ВАРМЕЙН та ТОВ ЛІМАР ГРУП , банківських виписок; у жодному документів, складеному між ТОВ ВАРМЕЙН та ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС , а також між ТОВ ЛІМАР ГРУП та ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС , відсутні банківські реквізити ТОВ ВАРМЕЙН та ТОВ ЛІМАР ГРУП , на які позивач повинен був перерахувати гроші за товар; не було надано рахунків-фактур на оплату товару складених ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС на адресу свого покупця - ТОВ БЕЛЕС Україна та ТОВ ЛІМАР ГРУП , також не надано жодної банківської виписки з особових рахунків; щодо ТОВ КРЕДО-ТРАНС не було надано рахунків-фактур на оплату послуг, на підставі яких позивач здійснював оплати за виконані роботи (п.6.3 розділу 6 договору №16), та транспортних заявок (п.2.3 розділу 2 договору №16); ТОВ МЕТР-1 не було надано рахунків-фактур на оплату послуг, на підставі яких позивач здійснював оплати.
Зважаючи на викладене відповідачі вважають, що оскаржувані рішення про зупинення реєстрації податкових накладних є повністю обґрунтованими.
Процесуальні дії та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року адміністративний позов ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС залишено без руху з підстав недотримання позивачем вимог ст.160 КАС України та надано позивачу 5-ти денний строк для усунення недоліків позовної заяви.
У встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви, у зв`язку з чим ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 08 травня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ст.262 КАС України.
29 травня 2020 року від представника відповідачів надійшов відзив на адміністративний позов (вхід. №20706/20).
21 липня 2020 року від представника позивача надійшло клопотання про завершення розгляду справи (вхід. №28462/20).
Вирішуючи дану справу судом враховано, що особливості її розгляду визначені статтею 262 КАС України. Однак розгляд даної справи припав на період дії на території України карантину, запровадженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року №211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" (із наступними змінами).
У зв`язку з цим пунктом 9 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 року №540-IX (далі - Закон України №540-IX від 30.03.2020 року), який набрав чинності 02 квітня 2020 року, розділ VI «Прикінцеві положення» КАС України доповнено пунктом 3, яким передбачено автоматичне продовження визначених статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу процесуальних строків, в тому числі і строків розгляду справи, подання інших заяв по суті справи, тощо на період дії карантину.
В подальшому, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 18 червня 2020 року №731-IX (далі - Закон України №731-ІХ від 18.06.2020 року) , пункт 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України викладено в новій редакції, згідно якої встановлені цим Кодексом процесуальні строки поновляються судом лише за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом).
Пунктом 2 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України №731-ІХ від 18.06.2020 року також було визначено, що процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" №540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.
Закон України №731-ІХ від 18.06.2020 року набрав чинності 17.07.2020 року, відповідно продовжені Законом України №540-IX від 30.03.2020 процесуальні строки закінчилися 06.08.2020 року.
Оскільки жодних заяв від учасників справи щодо можливості продовження процесуальних строків по справі до визначеного терміну подано не було, тому наразі жодних перешкод для вирішення даної справи та ухвалення судового рішення не має.
Дана справа вирішується судом у перший робочий день після виходу судді з відпустки.
Вивчивши матеріали справи, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги та відзив на позовну заяву, перевіривши їх доказами, судом встановлено наступне.
Обставини справи встановлені судом
Товариство з обмеженою відповідальністю БЕССЕР-ПЛЮС є юридичною особою (код ЄДРПОУ 39188849), основним видом діяльності якої є Неспеціалізована оптова торгівля (46.90).
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ БЕССЕР-ПЛЮС здійснює такі види діяльності:
- 46.19 (діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту);
- 46.43 (оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення);
- 46.49 (оптова торгівля іншими товарами господарського призначення);
- 46.90 (неспеціалізована оптова торгівля);
- 47.19 (інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах);
- 68.20 (надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна).
01.10.2019 року товариство з обмеженою відповідальністю БЕССЕР-ПЛЮС в якості продавця склало (виписало) наступні податкові накладні, які у подальшому були подані на реєстрацію:
- №10, загальна сума з урахуванням ПДВ 47 920,18 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 7 986,70 грн., покупець - ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА (т.1 а.с.29-30);
- №11, загальна сума з урахуванням ПДВ 43 412,36 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 7 235,39 грн., покупець - ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА (т.1 а.с.32-33);?
- №16, загальна сума з урахуванням ПДВ 44 523,32 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 7 420,55 грн., покупець - ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА (т.1 а.с.35-37).
31.10.2019 року через електронний кабінет платника податків позивач отримав квитанції №1 про прийняття податкових накладних та зупинення їх реєстрації, згідно яких реєстрацію ПН №№10, 11 та 16 зупинено на підставі п.201.16 ст.201 ПК України та у зв`язку з тим, що ...обсяг постачання товару/послуги 9503 (в ПН №16 - товару/послуги 9503, 9506) перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . У квитанціях пропонувалося надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.31, 34, 38).
03.02.2020 року через електронний кабінет платника податків позивач надав до Головного управління ДПС в Одеській області Повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено , у якому надав пояснення та копії (скан-копії) документів, необхідних для прийняття відповідачем рішень про реєстрацію ПН №10, №11 та №16 (т.1 а.с.49).
До повідомлення №1 від 03.02.2020 року позивачем надано документи довільного формату у кількості 25 арк. (т.1 а.с.50-74).
Згідно квитанції №2 від 06.02.2020 року повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальної здійснення операцій по відмовленим ПН/РК доставлено до ГУДПС в Одеській області 05.02.2020 року о 14:40 (т.1 а.с.75).
У подальшому через електронний кабінет платника податків позивач отримав наступні рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних :
- №1452871/39188849 від 10.02.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №10 у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування (т.1 а.с.97-98);
- №1452870/39188849 від 10.02.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №11 у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування (т.1 а.с.99-100);
- №1452872/39188849 від 10.02.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №16 у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування (т.1 а.с.101-102).
Не погодившись із наведеними рішеннями, позивач оскаржив їх до Державної податкової служби України, шляхом надіслання через електронний кабінет платника податків наступних скарг:
- скарга від 17.02.2020 року щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зареєстрована в ДПС за №9027402617 від 17.02.2020 року. Оскаржуване рішення: №1452871/39188849 від 10.02.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №10 (т.1 а.с.167). До скарги позивачем було надано документи довільного формату на 26 арк. (т.1 а.с.168-133);
- скарга від 17.02.2020 року щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зареєстрована в ДПС за №9027027734 від 17.02.2020 року. Оскаржуване рішення: №1452870/39188849 від 10.02.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №11 (т.1 а.с.135). До скарги позивачем було надано документи довільного формату на 26 арк. (т.1 а.с.136-161);
- скарга від 14.02.2020 року щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зареєстрована в ДПС за №9027034556 від 17.02.2020 року. Оскаржуване рішення: №1452872/39188849 від 10.02.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №16 (т.1 а.с.163). До скарги позивачем було надано документи довільного формату на 26 арк. (т.1 а.с.164-189).
У подальшому через електронний кабінет платника податків позивач отримав наступні рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних :
- №5103/39188849/2 від 21.02.2020 року, яким скаргу позивача №9027402617 від 17.02.2020 року залишено без задоволення, а рішення №1452871/39188849 від 10.02.2020 року про відмову в реєстрації ПН №10 - залишено без змін (т.1 а.с.239);
- №5107/39188849/2 від 21.02.2020 року, яким скаргу позивача №9027027734 від 17.02.2020 року залишено без задоволення, а рішення №1452870/39188849 від 10.02.2020 року про відмову в реєстрації ПН №11 - залишено без змін (т.1 а.с.240);
- №5093/39188849/2 від 21.02.2020 року, яким скаргу позивача №9027034556 від 17.02.2020 року залишено без задоволення, а рішення №1452872/39188849 від 10.02.2020 року про відмову в реєстрації ПН №16 - залишено без змін (т.1 а.с.241).
01.11.2019 року позивач в якості продавця склав (виписав) наступні податкові накладні, які у подальшому були подані на реєстрацію:
- №3, загальна сума з урахуванням ПДВ 53 329,01 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 8 888,17 грн., покупець - ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА (т.1 а.с.39-42);
- №4, загальна сума з урахуванням ПДВ 52 142,72 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту 8 690,45 грн. покупець - ТОВ БЕЛЕС УКРАЇНА (т.1 а.с.44-47).
29.11.2019 року та 02.12.2019 року через електронний кабінет платника податків позивач отримав квитанції №1 про прийняття податкових накладних та зупинення їх реєстрації, згідно яких реєстрацію ПН №3 та №4 зупинено на підставі п.201.16 ст.201 ПКУ та у зв`язку з тим, що ...обсяг постачання товару/послуги 9503, 9506 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій . У квитанціях пропонувалося надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (т.1 а.с.43, 48).
21.01.2020 року через електронний кабінет платника податків позивач надав відповідачу Повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено , у якому надав пояснення та копії (скан-копії) документів, необхідних для прийняття відповідачем рішень про реєстрацію ПН №3 та №4 (т.1 а.с.76).
До повідомлення №1 від 21.01.2020 року позивачем надано документи довільного формату у кількості 19 арк. (т.1 а.с.77-95).
Згідно квитанції №2 від 22.01.2020 року повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальної здійснення операцій по відмовленим ПН/РК доставлено до ГУДПС в Одеській області 21.01.2020 року о 16:55 (т.1 а.с.96).
У подальшому через електронний кабінет платника податків позивач отримав наступні рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних :
- №1443415/39188849 від 23.01.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №3 у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (т.1 а.с.103-104);
- №1443414/39188849 від 23.01.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №4 у зв`язку з ненаданням позивачем копій договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування; а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (т.1 а.с.105-106).
Не погодившись із наведеними рішеннями, позивач оскаржив їх до Державної податкової служби України, шляхом надіслання через електронний кабінет платника податків наступних скарг:
- скарга від 29.01.2020 року щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зареєстрована в ДПС за №9008815496 від 29.01.2020 року. Оскаржуване рішення: №1443415/39188849 від 23.01.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №3 (т.1 а.с.191). До скарги позивачем було надано документи довільного формату на 22 арк. (т.1 а.с.192-213);
- скарга від 29.01.2020 року щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зареєстрована в ДПС за №9008817394 від 29.01.2020 року. Оскаржуване рішення: №1443414/39188849 від 23.01.2020 року, яким відмовлено в реєстрації ПН №4 (т.1 а.с.215). До скарги позивачем було надано документи довільного формату на 22 арк. (т.1 а.с.216-237).
У подальшому через електронний кабінет платника податків позивач отримав наступні рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних :
- №2996/39188849/2 від 31.01.2020 року, яким скаргу позивача №9008815496 від 29.01.2020 року залишено без задоволення, а рішення №1443415/39188849 від 23.01.2020 року про відмову в реєстрації ПН №3 - залишено без змін (т.1 а.с.242);
- №2995/39188849/2 від 31.01.2020 року, яким скаргу позивача №9008817394 від 29.01.2020 року залишено без задоволення, а рішення №1443414/39188849 від 23.01.2020 року про відмову в реєстрації ПН №4 - залишено без змін (т.1 а.с.243).
Позивач, не погоджуючись з прийнятими рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а податкові накладні від 01.10.2019 року №10, 11, 16 та від 01.11.2019 року №3 та 4 такими, що підлягають реєстрації, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Релевантні джерела права та висновки суду
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Такий Порядок був затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (з наступними змінами, далі - Порядок №1246).
Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до приписів п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21 лютого 2018 року (далі - Порядок №117, чинного на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до пункту 3 Порядку №117 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D>0,03, Р
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2020 |
Оприлюднено | 20.08.2020 |
Номер документу | 91028356 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні