ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
19.08.2020 Справа № 905/1065/20 Господарський суд Донецької області у складі судді Огороднік Д.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу
за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця (вул. Тверська, б.5, Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815)
в особі Регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (вул. Привокзальна, б. 22, м. Лиман, Краснолиманський район, Донецька область, 84404, код ЄДРПОУ 40150216)
до Товариства з обмеженою відповідальністю Метпромстіл (пр.Металургів, б. 79, кв. 54, Маріуполь, Донецька область, 87539, код ЄДРПОУ 42563093)
про стягнення штрафу у розмірі 231470,00 грн.
Без повідомлення (виклику) учасників справи
В С Т А Н О В И В:
На розгляд Господарського суду Донецької області передані позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця до Товариства з обмеженою відповідальністю Метпромстіл про стягнення штрафу у розмірі 231470,00 грн.
Позов обґрунтований тим, що відповідачем допущено невідповідність фактичної маси вантажу у вагоні №68717016 тій, що зазначена у накладній №37653193 від 16.01.2020, чим порушено вимоги статей 118 та 122 Статуту залізниць України, у зв`язку із чим позивачем нарахований штраф у розмірі 231470,00 грн.
На підтвердження вищезазначених обставин, позивач до матеріалів справи надав належним чином засвідчені копії: накладної №37653193 від 16.01.2020; акту загальної форми №21 від 23.01.2020; комерційного акту №484809/13 від 24.01.2020; відомість зважування за період з 24.01.2020 по 25.01.2020.
Заперечення учасників процесу.
Згідно з позовною заявою та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань адресою Товариства з обмеженою відповідальністю Метпромстіл є: пр. Металургів, б. 79, кв. 54, Маріуполь, Донецька область, 87539, код ЄДРПОУ 42563093.
Господарським судом Донецької області ухвала про відкриття провадження у справі №905/1065/20 надіслана на адресу відповідача зазначену у позовній заяві. Поштове відправлення № 6102252057918, в якому надсилалась ухвала суду від 19.06.2020 №905/1065/20 отримано представником відповідача ОСОБА_2 - 23.06.2020.
17.07.2020 набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) , яким, зокрема, було викладено пункт 4 розділу X Прикінцеві положення Господарського процесуального кодексу України в новій редакції.
Відповідно до чинної редакції пункту 4 розділу X Прикінцеві положення Господарського процесуального кодексу України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.
Пунктом 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) передбачено, що процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 4 розділу X Прикінцеві положення Господарського процесуального кодексу України, пункту 3 розділу XII Прикінцеві положення Цивільного процесуального кодексу України, пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) N 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.
Отже, строк встановлений судом на подання відповідачем відзиву, з урахуванням наведених вище змін, закінчився 06.08.2020 (включно).
Відповідач у строк визначений судом та нормами чинного законодавства відзив на позов не надав, клопотання не заявляв.
Хід розгляду справи та процесуальні дії.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 19.06.2020 №905/1065/20 відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати в порядку спрощеного провадження без виклику сторін.
Частиною 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення.
Розглянувши матеріали справи, керуючись принципом верховенства права, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, суд
ВСТАНОВИВ:
Фактичні обставини справи, зміст спірних правовідносин та перевірка їх доказами.
16.01.2019 відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю Метпромстіл (вантажовідправник) зі станції Тересва Регіональної філії Львівська залізниця відправило вантажоодержувачу - Приватному акціонерному товариству МК Азовсталь , на станцію Сартана Регіональної філії Донецької залізниці за залізничною накладною №37653193 у вагоні №68717016 брухт чорних металів.
При оформленні вказаної залізничної накладної маса вантажу визначена вантажовідправником у вагоні №68717016 - 65600 кг, тара - 20900 кг, що підтверджується графою 24 перевізного документу.
У накладній вантажовідправником зазначено, що вантаж навалом; вид 3/17 згідно з ДСТУ 4121-2002; вантаж промаркований по всій довжині вагону. Вантаж розміщений та закріплений згідно з п. 17.1, 17,5 гл. 3 Додатку 3 до СМГС.
17.01.2020 на станції Хуст Регіональної філії Львівська залізниця був складений акт загальної форми №1, відповідно до якого комісією у складі агента ОСОБА_1 була проведена перевірка маси вантажу у вагоні №68717016. Фактична маса брутто вагона склала 85700 кг, тара вагона з бруса 20900 кг. Маса вантажу нетто за ПД 65600 кг, фактична маса вантажу нетто 64800 кг, що менше документу на 800 кг.
23.01.2020 на станції Волноваха Регіональної філії Донецької залізниці був складений акт загальної форми №21, відповідно до якого комісією у складі агента комерційного Табала С.Ю. проведена перевірка маси вантажу у вагоні №68717016. Фактична маса брутто вагона склала 86050 кг, тара вагона з ПД 20900 кг. Маса вантажу нетто за ПД 65600 кг, фактична маса вантажу нетто 65150 кг, що менше документу на 450кг.
На станції Сартана Регіональної філії Донецької залізниці складений комерційний акт №484809/13 від 24.01.2020, відповідно до якого проведено комісійне контрольне зважування вагону №68717016, який прибув за відправкою, вказаній на лицьовій стороні акту, вантаж м/брухт з розчепкою на справних 150 т госповірених 06.09.2019 вагах вантажоотримувача та встановлено наступне: вагон №68717016 за документом вага нетто 65600 кг, тара 20900 кг, фактично при переважуванні брутто 85750 кг, тара 20900 кг, нетто 64850 кг, що менше ваги вказаної в документі на 750 кг.
Вагон зважувався двічі, результат не змінився. По документу брухт чорних металів, вид 3/17, маркування по всій довжині вагона. Фактично навантаження вище бортів 100мм, навалом, пакетовано, між пакетами по периметру вагона зазори 100-200мм. Вантаж маркований. Вагон прибув з ВОХР ст. Волноваха ОСОБА_2 , двері та люк зачинені. Технічно справний. З моменту прибуття і до комісійного зважування вагон знаходився під охороною служби безпеки комбінату Азовсталь та комерційних агентів ст. Сартана.
Відповідно до технічного паспорту на засіб вагонновимірювальної техніки №1 станції Сартана Регіональної філії Донецької залізниці міжповірочний інтервал ЗВВТ - 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками ЗВВТ - 6 місяців. Перевірка ваг проводилась 20.09.2019, про що свідчить відповідний запис у технічному паспорті ваг.
Позивачем також надано належним чином засвідчену копію виписки з журналу контрольних зважувань та відомість зважування - вхідні грузи за період з 24.01.2020 по 25.01.2020 у вагоні №68717016 з даними про результати проведеної перевірки маси вантажу.
Вказані обставини щодо невідповідності зазначених відповідачем даних маси вантажу стали підставою для нарахування штрафу та звернення позивача з даним позовом до суду.
Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що на момент ухвалення судового рішення, Товариством з обмеженою відповідальністю Метпромстіл було порушено умови перевезення вантажу у зв`язку із чим позивачем було нараховано штраф у розмірі 231470,00 грн.
Оцінка аргументів учасників справи та мотиви рішення суду.
Як встановлено ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Відповідно до ч. 1 ст. 909 Цивільного кодексу України та ч. 1 ст. 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
За змістом ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Законом України Про залізничний транспорт (ст. 3), визначається, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України Про транспорт , Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).
Укладення договору перевезення вантажу відповідно до ч. 3 ст. 909 Цивільного кодексу України та ч. 2 ст. 307 Господарського кодексу України підтверджується складанням транспортної накладної.
Згідно з п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644, договір про перевезення вантажу вважається укладеним з моменту проставлення календарного штемпеля станції відправлення в оформленій паперовій накладній або з моменту накладення електронного цифрового підпису працівником залізниці в електронній накладній. Вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України, накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
У відповідності до ст. 23 Статуту залізниць України відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Згідно з приписами Правил оформлення перевізних документів встановлено, що на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. Накладна заповнюється відправником із застосуванням автоматизованих систем залізничного транспорту України або програмних засобів, здатних забезпечити роботу з електронними перевізними документами згідно з установленим форматом, та у разі її оформлення в паперовому вигляді роздруковується на бланку, виготовленому на білому папері формату А4 у трьох примірниках, один із яких після оформлення приймання вантажу до перевезення станцією відправлення видається відправникові вантажу та є квитанцією для приймання вантажу до перевезення, другий і третій передаються з вантажем на станцію призначення. Усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил, у тому числі графи №№4, 5 та в яких вказується точне та повне найменування одержувача, адреса та його код.
У графі 55 Правильність внесених відомостей підтверджую представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі, (п.2.3. Правил оформлення перевізних документів).
Відповідно до п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому, відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Правильність внесених до п. 24 залізничної накладної №484809 від 16.01.2020 відомостей, як це передбачено пунктом 2.3 Правил оформлення перевізних документів, в тому числі щодо маси вантажу, своїм підписом підтвердив директор відправника ОСОБА_2 С.С. у п. 55 накладної, а саме у вагоні №68717016 маса вантажу 65600 кг.
Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Статтею 52 Статуту залізниць України визначені випадки, коли на станціях призначення залізниця зобов`язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу.
Нормами статті 24 Статуту залізниць України встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. Зазначена норма встановлює чіткі вимоги до відправника щодо оформлення вантажу та покликана забезпечити дисциплінованість учасників господарських відносин та визначає критерії обґрунтованості в подальшому будь-яких претензій залізниці до учасників господарських відносин (відправника та одержувача).
Згідно з ст. 105 Статуту залізниць України залізниці, вантажовідправники, вантажоодержувачі, пасажири, транспортні, експедиторські і посередницькі організації та особи, які виступають від імені вантажовідправника і вантажоодержувача, несуть матеріальну відповідальність за перевезення у межах і розмірах, передбачених цим Статутом та окремими договорами.
Частиною 1 ст. 26 Закону України Про залізничний транспорт передбачено, що обставини, які можуть слугувати підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів засвідчуються актами.
З наведеними вище приписами кореспондуються положення ст. 129 Статуту залізниць України, якими визначено, що обставини, які можуть бути підставою для застосування матеріальної відповідальності за порушення, допущені під час перевезення вантажів залізницею, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Комерційний акт складається для засвідчення, зокрема, таких обставин: невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.
Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.
За змістом вищенаведених положень залізничні перевезення оформляються накладною як обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, що укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача та супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення. Законодавцем встановлено матеріальну відповідальність вантажовідправника за пред`явлення до перевезення вантажу з неправильним зазначенням його маси у накладній та її невідповідності фактичній масі вантажу, який надійшов до станції призначення, у вигляді штрафу в розмірі п`ятикратної провізної плати за все перевезення.
Отже, допустимими доказами неправильного зазначення у накладній маси вантажу, відправленого вантажовідправником залізницею до станції призначення для отримання вантажоодержувачем, у розумінні ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України є належно складені працівниками залізниці комерційні акти за наслідком контрольного зважування вантажу, який здано до перевезення залізницею.
Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.02.2019 у справі №914/2339/17.
Статтею 129 Статуту залізниць України встановлено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами
Згідно з п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Відповідно до ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі ст. 118 цього Статуту, а саме у п`ятикратному розмірі від провізної плати. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за всі наслідки, які виникли.
Позивачем наданий розрахунок штрафу, який склав 231470,00 грн. У графі 31 залізничної накладної №484809 від 16.01.2020 містяться відомості щодо розміру провізної плати 46294,00 грн.
Судом перевірений розрахунок позивача розміру штрафу, а саме: 46294,00 грн х 5 = 231470,00 грн та визнано його вірним,
На підставі викладеного, позовні вимоги Акціонерного товариства Укрзалізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця акціонерного товариства Укрзалізниця обґрунтовані, підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами та підлягають задоволенню повністю.
На момент розгляду справи відповідачем доказів сплати зазначеного штрафу на користь позивачем не надано.
Відповідно до ст. 129 Конституції України та ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Згідно ст.ст. 73, 74, 76, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Відповідно до положень ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у разі задоволення позову покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 13, 73, 74, 76, 77, 79, 86, 129, 210, 232, 233, 236, 237, 238, 240, Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Метпромстіл (пр. Металургів, б. 79, кв.54, Маріуполь, Донецька область, 87539, код ЄДРПОУ 42563093) на корить Акціонерного товариства Укрзалізниця (вул. Тверська, б. 5, Київ, 03150, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (вул. Привокзальна, б. 22, м. Лиман, Краснолиманський район, Донецька область, 84404, код ЄДРПОУ 40150216) суму штрафу у розмірі 231470 (двісті тридцять одну тисячу чотириста сімдесят) грн 00 коп та судовий збір у розмірі 3472 (три тисячі чотириста сімдесят дві) грн 05 коп.
3. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Рішення набирає законної сили з моменту його підписання та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двадцяти днів, з дня визначеного ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, з урахуванням п. 4 розділу Х Прикінцевих положень цього кодексу.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Донецької області, в порядку, визначеному Главою 1 Розділу IV Господарського процесуального кодексу України (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).
Повне рішення складене та підписано 19.08.2020.
Суддя Діна Миколаївна Огороднік
(Д.М. Огороднік)
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2020 |
Оприлюднено | 19.08.2020 |
Номер документу | 91041727 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Огороднік Діна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні