Рішення
від 05.08.2020 по справі 911/66/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" серпня 2020 р. м. Київ Справа № 911/66/20

Господарський суд Київської області у складі судді Бабкіної В.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Міністерства оборони України (03168, м. Київ, пр-т Повітрофлотський, буд. 6)

до Товариства з обмеженою відповідальністю УКРПРОДАКОРД ОР (08601, Київська обл., м. Васильків, вул. Миру, буд. 3)

про стягнення 593530,90 грн. штрафних санкцій за порушення умов договору № 286/2/17/2 від 28.03.2017 р.

секретар судового засідання: Демідова А.А.

від позивача: Ніколова В.М. (довіреність № 220/652/д від 14.12.2019 р.);

від відповідача: не з`явився.

Обставини справи:

Міністерство оборони України (далі позивач) звернулось до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю УКРПРОДАКОРД ОР (далі ТОВ УКРПРОДАКОРД ОР, відповідач) про стягнення 593530,90 грн. штрафних санкцій за порушення умов договору № 286/2/17/2 від 28.03.2017 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем умов договору про закупівлю харчування № 286/2/17/2 від 28.03.2017 р., у зв`язку з чим просить суд стягнути з відповідача 593530,90 грн. штрафу, а також 8903,00 грн. судового збору.

Ухвалою господарського суду Київської області від 13.01.2020 р. було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 24.02.2020 р.

Підготовче засідання відкладалось.

Ухвалою господарського суду Київської області від 27.03.2020 р., у зв`язку із введенням в Україні постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 р. Про запобігання поширенню на території України коронавірусу СОVID-19 (з подальшими змінами та доповненнями) карантинних заходів, учасників справи було повідомлено, що відкладене на 06.04.2020 р. підготовче засідання у даній справі не відбудеться, а про дату і час наступного судового засідання останніх буде повідомлено додатково ухвалою суду.

Ухвалою господарського суду Київської області від 12.05.2020 р. було повідомлено учасників процесу, що підготовче судове засідання у справі № 911/66/20 відбудеться 01.06.2020 р. о 10:40.

Ухвалою господарського суду Київської області від 01.06.2020 р. підготовче засідання було відкладено на 06.07.2020 р.

У судовому засіданні 06.07.2020 р. представник позивача підтримувала позовні вимоги у повному обсязі, а також заявила про надання суду всіх наявних у Міністерства оборони України доказів, що мають значення для вирішення спору. Представник відповідача у судове засідання не з`явився. Водночас, про дату, час і місце судового засідання всі учасники процесу були повідомлені належно в порядку, передбаченому ГПК України.

Ухвалою господарського суду Київської області від 06.07.2020 р. було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 06.08.2020 р.

У судовому засіданні 06.08.2020 р. представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі; представник відповідача не з`явився, про дату, час і місце судового засідання відповідач був повідомлений в порядку, передбаченому ГПК України.

У судовому засіданні 06.08.2020 р. було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд

встановив:

28.03.2017 р. між Міністерством оборони України (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю УКРПРОДАКОРД ОР (виконавець) було укладено договір № 286/2/17/2 про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчуванням, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах, у тому числі - годування штатних тварин), за умовами якого відповідач зобов`язався у 2017 році надати Міністерству оборони України послуги, зазначені у специфікації до цього договору, а позивач прийняти послуги і оплатити у строки та за цінами згідно з положеннями цього договору, згідно з п. 1 якого (визначення термінів) харчування включає в себе наступні види послуг: а) послуга з харчування - послуга щодо забезпечення харчуванням, а саме - приготування та подавання готових страв, виготовлених з харчових продуктів відповідача у місці розташування військових частин (установ, закладів), у тому числі - військових частин (установ, закладів), що прикріплені на продовольче забезпечення, у тому числі - годування штатних тварин; б) послуга щодо забезпечення харчовими продуктами - постачання/доставка харчових продуктів консервованих, концентрованих харчових продуктів для приготування страв, у тому числі - годування штатних тварин; в) освіження наявних запасів продовольства - постачання харчових продуктів консервованих, концентрованих харчових продуктів для закладення на зберігання під час освіження наявних запасів продовольства військової частини.

У пунктах 2.2 та 2.3 договору сторонами визначено перелік військових частин, закладів, установ, дислокованих у Житомирській області, для особового складу яких будуть надаватися послуги щодо організації харчування та щодо забезпечення харчовими продуктами.

Відповідно до п. 2.4 договору ціна, кількість та строки надання послуг зазначаються у специфікації до договору.

Згідно з п. 3.1 договору якісні та кількісні показники послуг, порядок їх надання повинні відповідати вимогам законодавства України, що регулює питання у цій сфері.

Відповідно до п. 3.4 договору під час надання послуг із забезпечення харчуванням відповідач забезпечує належні умови для якісного зберігання харчових продуктів на продовольчих складах та у виробничих приміщеннях згідно вимог чинних стандартів з урахуванням актів прийому-передачі майна.

Пунктом 3.5 договору передбачено, що приймання послуг за якістю та обсягом здійснюють представники позивача відповідно до вимог чинного законодавства у присутності представника відповідача. Якість та обсяг наданих послуг щодо забезпечення харчуванням оформлюється актом приймання наданих послуг з харчування, який складається представником виконавця та представником замовника щоденно у трьох примірниках: перший - замовнику; другий - представнику замовника; третій - представнику виконавця. Підставою для складання акта приймання наданих послуг з харчування за обсягом є виконана заявка на приготування їжі за основними та додатковими нормами харчування, за якісними показниками приготовленої їжі дані книги обліку контролю за якістю приготування їжі. На підставі щоденно оформлених актів приймання наданих послуг з харчування, тричі на місяць, складається зведений акт приймання наданих послуг з харчування, який підтверджує виконання своїх зобов`язань відповідачем за відповідний період, та підписується замовником, представниками замовника та представниками виконавця. Якість та обсяг наданих послуг щодо забезпечення харчовими продуктами оформлюється актом приймання послуг із забезпечення харчовими продуктами, який підтверджує виконання своїх зобов`язань відповідачем за відповідний період. Акт складається не частіше ніж тричі на місяць (станом на 10, 20 та на останнє число місяця), але не більше ніж 5 робочих днів з часу отримання послуг в повному обсязі: перший примірник - замовнику, другий - представнику замовника; третій - представнику виконавця та підписується: перший примірник - замовником, представниками замовника та представниками виконавця, другий та третій - представниками замовника і представниками виконавця. Підставою для складання акта приймання послуг із забезпечення харчовими продуктами за кількісними та якісними показниками є виконана у повному обсязі заявка на забезпечення харчовими продуктами військової частини, за замовленим асортиментом і кількістю, наявністю документів, що засвідчують якість і безпечність, відповідністю чинним стандартам та своєчасністю поставки до вказаного місця. За повідомленням замовника дозволяється складання акта за інші періоди.

Згідно з п. 6.2 договору послуги виконавцем надаються протягом строку, який зазначено у специфікації до цього договору.

Відповідно до п. 6.4 договору послуги надаються особовому складу військових частин, зазначених у пунктах 2.2. та 2.3 цього договору, в межах дислокації військових частин, а також особовому складу військових частин, що прикріпленні на продовольче забезпечення та іншим особам, які мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах та годування штатних тварин, згідно із затвердженими Кабінетом Міністрів України нормами харчування і вимогами законодавства України.

Підпунктом 6.16.1 п. 6.16 договору передбачено, що виконавець відповідно до заявки замовника здійснює оновлення/освіження харчових продуктів.

Згідно з пп. 6.17.1 п. 6.17 договору контроль за станом виконання договірних зобов`язань виконавцем здійснюють замовник та представники замовника. Контроль здійснюється за: технологією приготування їжі, її якістю; відповідністю даних накладних фактичній наявності виданих харчових продуктів; санітарним станом об`єктів продовольчої служби; безпекою якості харчових продуктів під час постачання (у т.ч. - для освіження) та зберігання; відповідністю харчових продуктів, що використовуються для надання послуг за договором чинним стандартам; порядком зберігання харчових продуктів на складі (або місцях); якістю та повнотою доведення встановлених норм харчування до кожного військовослужбовця та норм годування для штатних тварин і забезпечення їх кормами, фуражем, вивозом і видачею їжі; порядком освіження харчових продуктів; дотриманням санітарних заходів під час кулінарної обробки харчових продуктів, приготування і роздачу готової їжі, утримання їдалень, складів, овощесховищ; своєчасним проходженням медичного обстеження обслуговуючим персоналом, який задіяний в організації продовольчого забезпечення; використанням і утриманням відповідачем військового майна та його обслуговуванням відповідно до експлуатаційної документації.

Відповідно до пп. 6.17.3 п. 6.17 договору виявлені порушення умов договору фіксуються в: 1) щоденному акті приймання наданих послуг з харчування, зведеному акті приймання наданих послуг із харчування, в графах книги обліку контролю за якістю приготування їжі (форма 53) та акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання - у разі надання послуги щодо організації харчування; 2) акті приймання послуг із забезпечення харчовими продуктами та акті про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання - у разі надання послуги щодо забезпечення харчовими продуктами; 3) при виявленні порушень будь-яких умов договору представником замовника складається акт про порушення договірних зобов`язань за участі представника виконавця, а у разі його відсутності або відмови - членами комісії та засвідчується підписами сторін; 4) у разі відмови представника виконавця підписувати акт, цей факт фіксується підписами членів комісії, після чого акт надсилається виконавцю; 5) на підставі акта позивачем оформлюється претензія та направляється в установленому порядку виконавцю.

Пунктом 8.1 договору передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за договором сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України та цим договором.

У п. 8.2 договору сторони погодили види порушень та санкції за них, встановлені договором.

Так, згідно з пп. 8.2.1 п. 8.2 договору, у разі виявлення порушень договірних зобов`язань, відповідач сплачує замовнику штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушень: допущення виконавцем до процесу виробництва та/або обігу харчових продуктів осіб, які мають протипоказання до роботи з харчовими продуктами, у тому числі - відсутність особових медичних книжок, несвоєчасне проходження медичного обстеження; недотримання виконавцем санітарних норм, встановлених законодавством про безпечність та якість харчових продуктів на об`єктах, що використовуються для надання послуг з харчування; використання виконавцем під час надання послуги з харчування харчових продуктів, які є небезпечними та з порушенням маркування; відмова від виконання вимоги замовника щодо зміни харчових продуктів, які є небезпечними; не допуск представників позивача для проведення контрольних заходів до об`єктів, що використовуються для надання послуг з харчування. Окрім того, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання послуг із забезпеченням продуктами харчування у наступних випадках: транспортування харчових продуктів транспортними засобами з порушенням вимог ст. 44 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів № 771/97-ВР від 23.12.1997 р. (зі змінами); постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними. За порушення інших умов цього договору щодо якості надання послуг виконавець сплачує замовнику штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушення.

Відповідно до пп. 8.2.2 п. 8.2 договору, серед іншого: при порушенні умов цього договору щодо строків надання послуг, визначених внутрішнім розпорядком представника замовника та обумовлених специфікацією завдань, які він виконує, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 7% вартості послуг за окремими прийомами їжі за кожний встановлений та зафіксований випадок; при порушенні санітарних норм і правил утримання приміщень їдальні, з урахуванням прийому-передачі рухомого та нерухомого майна, технологічного (немеханічного, механічного, теплового), холодильного обладнання, та при виявленні факту неякісного миття посуду, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян за кожний встановлений та зафіксований випадок; при порушенні санітарних норм і правил при здійсненні підвозу харчових продуктів, транспортуванні готових страв, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян за кожний встановлений та зафіксований випадок. При не доведенні встановлених норм харчування (зміни одних продуктів на інші без письмового дозволу представника позивача), виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 20% вартості наданих послуг за окремими прийомами їжі за кожний встановлений та зафіксований випадок.

Пунктом 8.3 договору передбачено, що сплата штрафу, неустойки і відшкодування збитків, завданих невиконанням або неналежним виконанням зобов`язань за цим договором, не звільняє сторони від їх виконання в натурі, крім випадків, передбачених законодавством України та цим договором.

Відповідно до п. 11.1 договору даний договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє до 31.12.2017 р. включно, а в частині проведення розрахунків - до повного їх завершення.

Додатковою угодою № 10 від 23.01.2017 р. до договору № 286/2/17/2 про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчуванням, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах, у тому числі - годування штатних тварин) від 28.03.2017 р. сторони домовились внести зміни до п. 2.4 договору, а саме - внести зміни до специфікації до цього договору та зазначити про надання послуг у 2017 році, а також викласти п. 11.1 договору у такій редакції: договір набирає чинності з дати його підписання сторонами і діє до 31.12.2018 р. включно, а в частині проведення розрахунків - до повного їх завершення.

Позивач стверджує, що при наданні послуг з харчування у військових частинах, закладах, установах, дислокованих у Житомирській області, були виявлені порушення умов договору № 286/2/17/2 про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчуванням, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах, у тому числі - годування штатних тварин) від 28.03.2017 р., які зафіксовані в актах перевірки окремих питань щодо організації харчування, актах про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання, актах приймання наданих послуг із харчування, актах приймання послуг із забезпечення харчовими продуктами, зведених актах приймання наданих послуг із харчування та актах перевірки солдатської їдальні, внаслідок чого позивачем нараховано відповідачу штрафні санкції на загальну суму 593530,90 грн.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звертався до відповідача з претензіями № 286/6/6612 від 10.12.2018 р., № 286/6/761 від 04.02.2019 р., № 286/6/6583 від 07.12.2018 р. про сплату нарахованих штрафних санкцій.

Відповідач надсилав на адресу відповідача відповіді на претензії № 37 від 11.01.2019 р. та № 38 від 11.01.2019 р., відповідно до яких виконавець повідомляв замовника про відсутність підстав для застосування господарсько-правової відповідальності та не визнавав грошові вимоги, пред`явлені у претензіях, з огляду на те, що акти про порушення, на його думку, не відповідають дійсності, а також вимогам щодо проведення перевірки, фіксації порушення у відповідних документах контролю, які передбачені договором, Законом та Інструкцією з організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання.

Отже, відповідач нараховані позивачем за договором № 286/2/17/2 про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчуванням, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах, у тому числі - годування штатних тварин) від 28.03.2017 р. штрафні санкції не оплатив, що і стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав і обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини. Однією з підстав виникнення господарського зобов`язання згідно ст. 174 Господарського кодексу України, є господарський договір.

Згідно зі ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається.

За змістом положень ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Згідно з ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Статтею 902 ЦК України передбачено, що виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору.

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання, настають наслідки, передбачені договором або законом.

Так, господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції (частини 1, 2 ст. 217 Господарського кодексу України).

Штрафними санкціями відповідно до ч. 1 ст. 230 ГК України визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Виконання господарських зобов`язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими Господарським кодексом України та іншими законами. За погодженням сторін можуть застосовуватися передбачені законом або такі, що йому не суперечать, види забезпечення виконання зобов`язань, які звичайно застосовуються у господарському (діловому) обігу. До відносин щодо забезпечення виконання зобов`язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України (ч. 1 ст. 199 Господарського кодексу України).

Видами забезпечення виконання зобов`язання за змістом положень ч. 1 ст. 546 Цивільного кодексу України є неустойка, порука, гарантія, застава, притримання, завдаток, а частиною другою цієї норми визначено, що договором або законом можуть бути встановлені інші види забезпечення виконання зобов`язання.

Статтею 549 Цивільного кодексу України передбачено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

За змістом положень ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

На виконання ст. 10 Закону України Про Збройні Сили України, Положення про Міністерство оборони України та з метою вдосконалення продовольчого забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання, наказом Міністерства оборони України № 62 від 09.02.2016 р. затверджено Інструкцію з організації продовольчого забезпечення Збройних Сил України та годування штатних тварин військових частин Збройних Сил України шляхом залучення суб`єктів господарювання (далі - Інструкція).

Згідно з п. 4 Інструкції послуги щодо забезпечення військовослужбовців харчуванням надаються відповідно до Норм харчування військовослужбовців Збройних Сил та інших військових формувань, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 426 від 29.03.2002 р., та Норм годування штатних тварин військових частин, закладів, установ і організацій Збройних Сил, інших військових формувань, структурних підрозділів Державної спеціальної служби транспорту, органів і підрозділів Національної поліції, цивільного захисту та установ кримінально-виконавчої служби, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1348 від 15.10.2001 р. Заміна одних продуктів харчування іншими проводиться відповідно до Норм заміни, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 426 від 29.03.2002 р., з дозволу представника замовника Міноборони.

У відповідності з п. 4 розділу 2 Інструкції харчові продукти мають відповідати чинним нормативним документам, визначеним замовником, та технічному регламенту щодо правил маркування харчових продуктів.

Відповідно до Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів маркування це слова, описи, знаки для товарів і послуг, назва торгової марки, зображення чи символи, що стосуються харчових продуктів і розміщені на будь-якій упаковці, етикетці (стікері), споживчій тарі, контретикетці, кольєретці, ярлику, пробці, листку-вкладиші, документі, повідомленні, інших елементах упаковки, що супроводжують чи належать до таких харчових продуктів; небезпечний харчовий продукт це харчовий продукт, що є шкідливим для здоров`я та/або непридатним для споживання.

Пунктом 5 розділу 2 Інструкції передбачено, що приймання послуг за кількістю та якістю здійснюється представником замовника в обов`язковій присутності представника виконавця або уповноваженого представника виконавця. Критеріями оцінки послуг з харчування є: своєчасність надання послуг, якість надання послуг, повнота доведення норм харчування, дотримання санітарно-гігієнічних вимог.

Згідно з п. 6 розділу 2 Інструкції кількість та якість наданих послуг фіксуються в акті приймання наданих послуг з харчування (додаток 4), зведеному акті приймання наданих послуг з харчування (додаток 5), акті приймання послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини (додаток 6), які складаються представниками замовника в трьох примірниках (перший - для замовника, другий - для представника замовника, третій - для виконавця) та засвідчують виконання виконавцем своїх зобов`язань за відповідний період.

Відповідно до п. 7 розділу 2 Інструкції, у разі виявлення порушень будь-яких умов договору представником замовника складається акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (додаток 7) (далі - Акт) та надається виконавцю для ознайомлення. У разі якщо представник виконавця (уповноважений представник виконавця) відмовляється ознайомитись з Актом, у ньому робиться відмітка про це, що засвідчується підписами двох представників замовника, та надсилається представником замовника на адресу замовника без відповідного підпису про ознайомлення. На підставі Акта замовником оформлюється претензія та направляється в установленому порядку виконавцю.

Пунктом 1 розділу 4 Інструкції передбачено, що для проведення освіження наявних запасів продовольства представники замовника один раз на півріччя (до 10 січня та 10 липня) поточного року надають виконавцю заявку на постачання (освіження, оновлення) продовольства військової частини (додаток 8) із зазначенням його кількості, асортименту, тари, відповідності вимогам нормативних документів (ДСТУ, ГСТУ, ГОСТів, ТУУ, СОУ) та строків освіження.

Згідно з п. 2 розділу 4 Інструкції приймання продовольства, що підлягає освіженню, від представника замовника здійснюється виконавцем під час одночасної передачі ним представнику замовника аналогічного продовольства свіжого виготовлення. Документальне оформлення приймання-передавання продовольства здійснюється шляхом складання акта приймання (додаток 9) з наданням представником замовника документів, що засвідчують якість і безпечність продовольства, його вартість, протоколу випробувань, виданого установою з контролю безпечності харчових продуктів та ветеринарії Міністерства оборони України.

Відповідно до п. 3 розділу 4 Інструкції передача свіжого продовольства від виконавця представнику замовника здійснюється за актом приймання та документами про якість, безпечність та вартість. Акт приймання складається у двох примірниках та затверджується печаткою представника замовника.

Згідно з розділом 6 Інструкції на структурні підрозділи Міноборони, Генерального штабу, інших органів військового управління та військових частин покладаються завдання щодо планування і отримання послуг із продовольчого забезпечення, а також здійснення контролю за станом продовольчого забезпечення військової частини.

Предметом даного позову є стягнення штрафних санкцій у розмірі 593530,90 грн. за порушення відповідачем взятих на себе зобов`язань згідно договору № 286/2/17/2 про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчуванням, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах, у тому числі - годування штатних тварин) від 28.03.2017 р., які підтверджуються долученими до матеріалів справи актами про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання, зведеними актами приймання послуг із харчування, актами приймання наданих послуг з харчування, актами приймання послуг із забезпечення продуктами харчування, зведеним актом приймання наданих послуг із харчування, та відносно яких судом встановлено наступне.

Щодо нарахування штрафних санкцій у розмірі 126848,53 грн. за порушення договірних зобов`язань під час надання послуг у військовій частині НОМЕР_1 слід зазначити, що з матеріалів справи вбачається, що вказаний штраф нарахований з огляду на те, що в період з 18.09.2019 р. до 27.09.2018 р. у військовій частині НОМЕР_1 , м. Новоград-Волинський було встановлено та зафіксовно факт порушення договірних зобов`язань щодо своєчасного забезпечення особового складу продуктами харчування, про що свідчить акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 21.09.2018-30.09.2018 № 701 у військовій частині НОМЕР_1 ) № 2542 від 11.10.2018 р., акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 01.10.2018-10.10.2018 № 725 у військовій частині НОМЕР_1 ) № 2587 від 19.10.2018 р., акт приймання № 701/2925 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 (Новоград-Волинський) за період з 21.09.2018 р. по 30.09.2018 р. (включно) та акт приймання № 725/2925 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 (Новоград-Волинський) за період з 01.10.2018 р. по 10.10.2018 р. (включно), а саме - виконавцем порушено умови щодо своєчасності надання послуг із забезпечення харчовими продуктами, у зв`язку з чим позивачем застосовано пп. 8.2.2 п. 8.2 договору.

Як зазначалось вище, відповідно до абзацу 1 підпункту 8.2.2 п. 8.2 договору при порушенні умов цього договору щодо строків надання послуг, визначених внутрішнім розпорядком представника замовника та обумовлених специфікою завдань, які він виконує, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 7% вартості послуг за окремими прийомами їжі за кожний встановлений і зафіксований випадок.

Згідно вищезазначених актів відповідач з наведеними в них порушеннями був ознайомлений, про що свідчить підпис його представника без заперечень та зауважень на акті приймання № 725/2925 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 (Новоград-Волинський) за період з 01.10.2018 р. по 10.10.2018 р. (включно), а також на акті приймання № 701/2925 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 (Новоград-Волинський) за період з 21.09.2018 р. по 30.09.2018 р. (включно), в яких зазначено, що виконавцем було несвоєчасно поставлено замовнику продукти харчування, а також в примітках до зазначених актів вказано про порушення пп. 8.2.2 договору № 286/2/17/2.

Позивачем здійснено нарахування штрафу у розмірі 60335,94 грн. від вартості наданих послуг, що визначена в акті № 725/2925 (861942,00 грн.*7%), а також у розмірі 66512,59 грн. від вартості наданих послуг, що визначена в акті № 701/2925 (950179,98 грн.*7%).

Враховуючи те, що наведеними вище актами підтверджені порушення, які мали місце в період, зазначений в актах, суд вважає обгрунтованим нарахування позивачем штрафу у розмірі 7% від вартості наданих послуг.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з відповідача штрафу за вказані порушення в розмірі 126848,53 грн.

Поряд з цим, позивач просив суд стягнути з відповідача 362424,40 грн. штрафу за не доведення встановлених норм харчування до особового складу військової частини НОМЕР_1 , з яких - 190036,00 грн. (20% від 950179,98 грн.) та 172388,40 грн. (20% від 861942,00 грн.), зафіксовані в актах № 1 (№ 2542 від 11.10.2018 р.) та № 2 (№ 2587 від 19.10.2018 р.).

Як зазначалось вище, при не доведенні встановлених норм харчування (заміні одних продуктів на інші без письмового дозволу представника замовника), виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 20% вартості наданих послуг за окремими прийомами їжі за кожний встановлений та зафіксований випадок.

Однак, зазначена вище сума штрафу стягненню з відповідача не підлягає, оскільки в актах приймання послуг, які підписані у двосторонньому порядку, а саме - № 725/2925 приймання послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 (Новоград-Волинський) за період з 01.10.2018 р. по 10.10.2018 р. (включно) та № 701/2925 приймання послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 (Новоград-Волинський) за період з 21.09.2018 р. по 30.09.2018 р. (включно), було поставлено відмітку «відповідає» у розділі про відповідність продуктів харчування чинним державним нормам і відмітку «в наявності» у розділі про наявність документів, що засвідчують якість та безпеку. При цьому, жодної інформації про не доведення встановлених норм харчування (заміни одних продуктів на інші без письмового дозволу представника замовника) вказані акти не містять.

Водночас, долучені до матеріалів справи акт № 1 про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 21.09.2018-30.09.2018 № 701 у військовій частині НОМЕР_1 ) від 11.10.2018 р. № 2542 та акт № 2 про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 01.10.2018-10.10.2018 № 725 у військовій частині НОМЕР_1 ) від 19.10.2018 р. № 2587 не можуть вважатися належними та допустимими доказами не доведення встановлених норм харчування (зміни одних продуктів на інші без письмового дозволу представника замовника), оскільки протирічать зазначеним вище актам, які підписані у двосторонньому порядку, а саме - № 725/2925 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 (Новоград-Волинський) за період з 01.10.2018 р. по 10.10.2018 р. (включно) та № 701/2925 послуг із забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 (Новоград-Волинський) за період з 21.09.2018 р. по 30.09.2018 р. (включно).

При цьому, позивачем до матеріалів справи не надано заявок на забезпечення продуктами харчування військової частини НОМЕР_1 за період з 21.09. 30.09.2018 р. та видаткових накладних, на які є посилання в актах № 1 та № 2 та з яких вбачалися б не доведення чи заміна продовольства, що доставлялося відповідачем.

Окрім того, зазначений вище штраф у розмірі 20% за умовами пп. 8.2.2 п. 8.2 договору розраховується від вартості наданих послуг за окремими прийомами їжі за кожний встановлений та зафіксований випадок. Натомість, позивачем заявлену до стягнення з відповідача за даним епізодом суму штрафу нараховано на загальну вартість послуг, зазначену в актах приймання послуг № 725/2925 та № 701/2925.

За таких обставин, суд дійшов висновку про недоведеність та необґрунтованість заявленої позивачем вимоги про стягнення з відповідача штрафу за вказане порушення в загальному розмірі 362424,40 грн.

Щодо нарахування штрафних санкцій у розмірі 44111,66 грн. за порушення договірних зобов`язань під час надання послуг у військовій частині НОМЕР_2 , слід зазначити, що з матеріалів справи вбачається, що при наданні послуг з харчування у військовій частині НОМЕР_2 було виявлено порушення, про що свідчить акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акта приймання послуг від 28.12.2018 р. № 510 у військовій частині НОМЕР_2 ) № 350/249/968 від 28.12.2018 р., зведений акт № 514/А1435 приймання наданих послуг із харчування з 21.12.2018 р. по 31.12.2018 р. (включно), а саме - всупереч вимогам п. 3.1 та п. 3.3 договору були виявлені небезпечні харчові продукти (відсутність відповідних документів), у зв`язку з чим позивачем застосовано пп. 8.2.1 та пп. 8.2.2 п. 8.2 договору.

Як зазначалось вище, відповідно до абзацу 9 підпункту 8.2.1 п. 8.2 договору при порушенні умов цього договору щодо постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними, відповідач сплачує позивачу штраф за кожен встановлений та зафіксований випадок у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання наданих послуг з харчування на день виявлення порушення.

Згідно вищезазначених актів відповідач з виявленими порушеннями був ознайомлений, про що свідчить підпис його представника на зведеному акті № 514/А1435 приймання наданих послуг із харчування з 21.12.2018 р. по 31.12.2018 р. (включно).

Однак, позивачем було здійснено нарахування штрафу у розмірі 44111,66 грн. від загальної вартості наданих послуг, що визначена в акті № 514/А1435 (220558,30 грн.*20%), а не від вартості не належно виконаного зобов`язання за кожний встановлений випадок, як це передбачено пп. 8.2.1 п. 8.2 договору.

Поряд з цим, відповідно до абзацу 6 підпункту 8.2.2 п. 8.2 договору, при порушенні санітарних норм і правил при здійсненні підвозу харчових продуктів, транспортуванні готових страв, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян за кожний встановлений та зафіксований випадок.

Позивачем заявлено до стягнення з відповідача штраф у розмірі 1700,00 грн. (17,0*100 = 1700,00 грн.), де 17,00 грн. - неоподаткований мінімум доходів громадян, за порушення санітарних норм при здійсненні підвозу харчових продуктів, транспортуванні готових страв.

Однак, документальних доказів фіксації порушення саме санітарних норм і правил при транспортуванні готових страв матеріали справи не містять.

Так само відсутні в матеріалах справи і будь-які документальні докази щодо порушення відповідачем санітарних норм і правил утримання приміщень їдальні, продовольчого складу, овочесховища, за яке позивачем також на підставі абз. 6 пп. 8.2.2 п. 8.2 договору було нараховано до сплати 1700,00 грн. штрафу у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

З урахуванням зазначеного, позивачем безпідставно нараховано відповідачеві до сплати штрафні санкції в цій частині.

Щодо нарахування штрафних санкцій у розмірі 56330,01 грн. за порушення договірних зобов`язань під час надання послуг у військовій частині НОМЕР_3 слід зазначити, що з матеріалів справи вбачається, що при наданні послуг з харчування 11 вересня 2018 року у військовій частині НОМЕР_3 , м. Житомир було виявлено порушення умов договору, про що свідчить акт перевірки окремих питань організації харчування, безпеки та якості харчових продуктів, які використовуються для харчування особового складу військової частини НОМЕР_4 № 1040 від 12.09.2018 р., акт про порушення договірних зобов`язань суб`єктом господарювання (до акту приймання послуг від 11.09.2018 р. № 569 у в/ч НОМЕР_3 ), зведений акт № 621/0281 приймання наданих послуг із харчування з 11.09.2018 р. по 20.09.2018 р. (включно) та акт приймання наданих послуг з харчування від 11.09.2018 р.

Відповідно до абзацу 9 підпункту 8.2.1 п. 8.2 договору, у разі виявлення порушень договірних зобов`язань щодо постачання виконавцем харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними, виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 20% від вартості наданої послуги, відповідно до акту приймання послуг із забезпечення продуктами харчування.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач просить суд стягнути з відповідача 56330,01 грн. штрафу за використання під час надання послуги з харчування харчових продуктів з порушенням маркування та харчових продуктів, які є небезпечними.

При цьому, позивачем здійснено нарахування штрафу у розмірі 56330,01 грн. від вартості усіх наданих послуг, що визначена в зведеному акті № 621/0281 (281650,04 грн.*20%).

З огляду на методику нарахування штрафу в розмірі 56330,01 грн., що дорівнює 20% загальної суми наданої послуги, визначеної в зазначеному вище зведеному акті № 621/0281, таке нарахування є безпідставним, позаяк здійснено від загальної вартості наданої послуги, а не від вартості неналежно виконаного зобов`язання, як це передбачено пп. 8.2.1 п. 8.2 договору.

Поряд з цим, відповідно до абзацу 3 підпункту 8.2.2 п. 8.2 договору у разі виявлення порушень договірних зобов`язань щодо не доведення встановлених норм харчування (заміни одних продуктів на інші без письмового дозволу представника замовника), виконавець сплачує замовнику штраф у розмірі 20% вартості наданих послуг з окремими прийомами їжі за кожний встановлений та зафіксований випадок та зафіксований випадок.

Позивачем здійснено нарахування штрафу у розмірі 416,30 грн. за не доведення встановлених норм харчування до особового складу від вартості наданої послуги із харчування за обід (45%) 11.09.2018 р.

Суд дійшов висновку про безпідставність заявленого до стягнення штрафу за вказане порушення у розмірі 416,30 грн., оскільки акт приймання послуг від 11.09.2018 р. № 569, а також зведений акт № 621/0281 приймання наданих послуг із харчування з 11.09.2018 р. по 20.09.2018 р. (включно), які підписані у двосторонньому порядку, містять відмітку «доведені» у розділі про доведення норм харчування.

Приписами статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 76-79 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

З огляду на вищевикладене, суд, оцінивши належність, допустимість та достовірність наданих до матеріалів справи доказів, дійшов висновку про наявність обставин, що свідчать про порушення відповідачем умов договору № 286/2/17/2 від 28.03.2017 р.

Водночас, враховуючи ті надані до матеріалів справи документи, з яких достеменно можна встановити вид порушення та нарахувати відповідно до умов договору штрафні санкції, зважаючи на відсутність у матеріалах справи доказів, які підтверджують оплату відповідачем штрафних санкцій, та ненадання останнім контррозрахунку вказаних штрафних санкцій, суд дійшов висновку, що позовні вимоги у даній справі є обґрунтованими та підтвердженими частково, а саме - на суму 126848,53 грн., з наведених вище підстав.

За таких обставин, вимоги позивача про стягнення з відповідача штрафних санкцій за порушення умов договору № 286/2/17/2 про закупівлю харчування (послуги щодо забезпечення харчуванням, харчовими продуктами особового складу військових частин та військових навчальних закладів Збройних Сил України, інших осіб, які згідно з законодавством мають право на забезпечення харчуванням у стаціонарних та польових умовах, у тому числі - годування штатних тварин) від 28.03.2017 р. підлягають частковому задоволенню.

Судовий збір, відповідно приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається судом на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю УКРПРОДАКОРД ОР (08601, Київська обл., м. Васильків, вул. Миру, буд. 3, код 33882399) на користь Міністерства оборони України (03168, м. Київ, пр-т Повітрофлотський, буд. 6, код 00034022) 126848 (сто двадцять шість тисяч вісімсот сорок вісім) грн. 53 коп. штрафу, 1902 (одну тисячу дев`ятсот дві) грн. 73 коп. судового збору.

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Згідно з приписами ч.ч. 1, 2 статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до вимог статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 20.08.2020 р.

Суддя В.М. Бабкіна

Дата ухвалення рішення05.08.2020
Оприлюднено12.09.2022

Судовий реєстр по справі —911/66/20

Рішення від 05.08.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 06.07.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 01.06.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 12.05.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 27.03.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 16.03.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 24.02.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 13.01.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні