Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
04 серпня 2020 р. Справа № 120/4404/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,
розглянувши письмово в місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом:
Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області
до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницяспецавтотранспорт"
про застосування заходів реагування на порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки,
В С Т А Н О В И В:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області з адміністративним позовом згідно якого просить застосувати до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі ресторанно-готельного комплексу, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 , шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові .
Позовні вимоги мотивовані тим, що на виконання доручення Прем`єр-міністра України від 17.08.2019 №27938/0/1-19 та згідно з вимогами ст. 6 Закону №877-У в період з 11 по 12 листопада 2019 року позивачем здійснено перевірку ресторанно-готельного комплексу за адресою: АДРЕСА_3 , що орендується ФОП ОСОБА_1 . За результатами перевірки складено Акт від 12.11.2019 №356, в якому зафіксовані порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою суду від 08.01.2020 року відкрито провадження у справі, розгляд адміністративної справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Також зазначеною ухвалою, серед іншого, встановлено сторонам строк для надання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.
29.01.2020 року від представника третьої особи надійшли пояснення, відповідно до яких останній зазначає, що позивачем проводився позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ФОП ОСОБА_1 за місцезнаходженням АДРЕСА_1 щодо виду об`єкта: приміщення та будівлі ресторанно-готельного комплексу. Згідно резолютивної частини адміністративного позову позивач просить зупинити експлуатацію будівлі, що розташована за адресою АДРЕСА_1 , однак зазначена будівля належить ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт" на праві власності та суб`єкту господарювання ОСОБА_1 в оренду не передавалась, предметом перевірки не була. Також зазначає, що позивач при здійсненні перевірки керувався договором оренди б/н від 01 жовтня 2018 року, який предмету позову не стосується та більше того термін дії якого, згідно пункту 9.1, закінчився 31 грудня 2018 року. Представник третьої особи акцентує увагу суду на тому, що позов пред`явлено про повне зупинення експлуатації будівлі, що розташована за адресою АДРЕСА_1 , хоча перевірка господарської діяльності ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт", яке є власником і здійснює господарську діяльність у зазначеній будівлі позивачем не проводилась. Також, згідно Акту №356 від 12 листопада 2019 року, позивачем з 11.11.2019 по 12.11.2019 проводився позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ФОП ОСОБА_1 . Як свідчить розділ Акту "Особи, які беруть участь у проведенні заходу державного нагляду (контролю)", посадові особи ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт" до проведення даного заходу (перевірки) не залучались, участі у ньому не приймали. В якості керівника суб`єкта господарювання, що перевірявся, Акт підписано ФОП ОСОБА_1 . Окрім того. згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №103891182 від 15.11.2017 року, об`єкт нерухомості за адресою АДРЕСА_1 , є корпусом АБК з ресторанним комплексом та кімнатами для приїжджих, загальною площею 1845,6 м 2 і належить ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт" на праві приватної власності. Відповідно експлікації приміщень до плану поверхів технічного паспорта на громадський будинок корпус АБК з ресторанним комплексом та кімнатами для приїжджих АДРЕСА_1 , виготовленого станом на 02.12.2015 року КП "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації", ресторанний комплекс розміщено на 1-му поверсі будівлі. Кімнати для приїжджих 208, 214, 217, 220, 223, 226, 228, 231 розміщено на 2-му поверсі. Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 у будівлі за адресою АДРЕСА_1 орендує у ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт" приміщення загальною площею 500 м 2 на 1-му поверсі згідно з договором оренди №18/19 від 01 березня 2019 року. Відповідно п.1.3 договору оренди №18/19 від 01 березня 2019 року об`єкт оренди передано ФОП ОСОБА_1 під використання для розміщення закладу громадського харчування. Як видно із змісту договору оренди, кімнати для приїжджих 208, 214, 217, 220, 223, 226, 228, 231, розміщені на 2-му поверсі, в оренду ФОП ОСОБА_1 товариством не передавались. Окрім цього, Як зазначено в адміністративному позові, позапланова перевірка ресторанно-готельного комплексу проводилась на виконання доручення Прем`єр-Міністра України від 17.08.2019 №27938/0/1-19 було видане через пожежу, що сталася 17 серпня 2019 року в одному з готелів Одеси і стосувалось проведення негайних перевірок місць відпочинку людей - передусім готелів і санаторіїв .
Згідно абз. 9 ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" доручення Прем`єр - міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) дійсно є підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю). Однак, на момент перевірки, ФОП ОСОБА_1 у орендованих приміщеннях здійснювалась виключно господарська діяльність щодо діяльності ресторану, яка, відповідно доручення Прем`єр-Міністра України від 17.08.2019 № 27938/0/1-19 не підпадала під підстави проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю), передбачених ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Перевірка ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт" згідно посвідчення (направлення) від 11.11.2019 № 370 та Акту №356 від 12 листопада 2019 року позивачем не проводилась. Господарську діяльність щодо діяльності готелів і подібних засобів розміщення ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт" не здійснює. Належні ТОВ кімнати для приїжджих 208, 214, 217, 220, 223, 226, 228, 231, розміщені на 2-му поверсі будівлі по АДРЕСА_1 , для проживання не обладнані і не експлуатуються.
Таким чином, предметом даного позову є застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі, що розташована за адресою АДРЕСА_3, власником якого є ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт", господарська діяльність якого не була об`єктом перевірки і щодо якої не складався Акт №356 від 12 листопада 2019 року, на якому ґрунтуються позовні вимоги.
Враховуючи викладене, за відсутності встановлення підстав застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, заявлений позивачем адміністративний позов не може бути задоволений, а рішення у даній справі безпосередньо вплине на права, свободи, інтереси або обов`язки ТОВ "Вінницяспецавтотранспорт" як власника приміщення по АДРЕСА_1 .
Цього ж дня, від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, який більшою мірою дублює аргументи та міркування висвітлені представником третьої особи у поясненнях від 29.01.2020 року.
Згідно ухвали суду від 05.02.2020 року розгляд адміністративної справи здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням сторін. Призначено справу до судового розгляду на 17.02.2020 року, яке відкладено на 02.03.2020 року, у зв`язку із протокольною ухвалою про задоволення клопотання представника позивача.
Ухвалою суду від 04.02.2020 року провадження у цій справі зупинено строком до 29 травня 2020 року для примирення сторін.
Судові засідання 01.06.2020 року та 24.06.2020 року відкладені з метою запобігання поширенню на території України COVID-19.
03.08.2020 року подано клопотання про усунення всі порушення. Також в даному клопотанні зазначено, що розгляд справи здійснювати без участі Відповідача в порядку письмового провадження. Аналогічне клопотання надійшло від позивача 04.08.2020 року.
Враховуючи відсутність перешкод для розгляду справи, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов до висновку про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 ст. 4 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Серед основних завдань ДСНС, зокрема є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (п.3. Положення №1052).
Разом з тим, згідно із п. 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, затвердженого Наказом ДСНС України 04.02.2013 року № 3 (Нова редакція (далі - Положення №507), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (скорочена назва - ГУ ДСНС України у Вінницькій області) (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
У силу вимог п. 3 вказаного Положення до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання (пп. 27 п. 4 Положення № 507).
У свою чергу, відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Так, ч.6 ст.7 Закону №877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7. статті 7 Закону № 877-V ).
У свою чергу, відповідно до ч.2 ст.70 КЦЗ України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (п.12. ч.1. статті 67 КЦЗ України).
Крім того, ч. 2 ст. 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Разом з тим, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (п.1-2, ч.1 статті 70 Закону № 877-V).
На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 17.08.2019 №27938/0/1-19 та згідно з вимогами ст. 6 Закону №877-У в період з 11 по 12 листопада 2019 року здійснено перевірку ресторанно-готельного комплексу за адресою: АДРЕСА_1, що орендується ФОП ОСОБА_1 . За результатами перевірки складено Акт від 12.11.2019 №356 (далі - Акт №356), в якому зафіксовані порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
1. Дерев`яні конструкції в ресторанно-готельному комплексі, не піддані вогнезахисному оброблянню, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів (Розділ 3 гл. 2 п. 2.5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ППБУ)) [п. 1 Акт № 356];
2. Наявна система протипожежного захисту знаходиться в несправному стані (Розділ 5 гл. 1 п. 1.1, п. 1.2 ППБУ) [п. 2 Акт № 356];
3. Не облаштована система зовнішнього протипожежного водопроводу відповідно до вимог ДБН 13.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі (Розділ 5 гл. 2.1 п.1 ППБУ) [п. З Акт №356];
4. Будівля не забезпечена блискавкозахистом відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (Розділ 4 гл. 1 п. 1.21 ППБУ) [п. 8 Акт №356];
5. Не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (Розділ 4 гл. 1 п. 1.20 ППБУ) [п. 9 Акт №356];
6. Не забезпечено відповідно до законодавства працівників засобами колективного та індивідуального захисту (ст. 20 ч. 1 п. 2 Кодексу ЦЗУ) (п. 14 Акт №356);
7. Не забезпечено необхідною кількістю первинних засобів пожежогасіння, а саме вогнегасниками (Розділ 5 гл. З п. 3.8 ППБУ) [п. 17 Акт №356].
8. Наявні вогнегасники не направлено на технічне обслуговування (Розділ 5 гл. З п. 3.17 ППБУ) [п. 18 Акт №356];
9. Не забезпечено для підйому на висоту від 10 м до 20 м, та у місцях перепаду висот покрівель від 1 м до 20 м, зовнішньою пожежною драбиною (Розділ 8 п. 8.9 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва (далі -ДБН В. 1.1-7:2016)) [п. 20 Акт №356];
10. Не забезпечено протипожежною стіною між готелем та адміністративними приміщеннями (Розділ 6 п. 6.3 ДБН В.1.1-7:2016) [п. 21 Акт №356];
11. Не забезпечено протипожежні двері які відділяють ресторан та готель (Розділ 6 п. 6.29 ДБН В. 1.1-7 2016) [п. 22 Акт №356];
Як зазначалось вище, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Разом з тим, згідно акту ГУ ДСНС України у Вінницькій області № 125 від 06.07.2020 року, складеного за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері, техногенної та пожежної безпеки, відсутні недоліки, виявлені позивачем під час здійснення перевірок.
Отже, станом на дату розгляду даної справи, порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, не виявлено, що свідчить відсутність факту їх існування.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позову. Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11 р/р № НОМЕР_1 МФО 820172 Держказначейська служба України м. Київ. Код ЄДРПОУ 38635397 E-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1, тел. (0432) 56-65-18).
Відповідач - Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 Код НОМЕР_2 , Засоби зв`язку: НОМЕР_3)
Третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницяспецавтотранспорт" (23201, АДРЕСА_3, Код ЄДРПОУ - 00909971 Засоби зв`язку: (0432) 27-16-12, 27-10-13)
Суддя підпис Крапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя:
Секретар:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2020 |
Оприлюднено | 20.08.2020 |
Номер документу | 91067847 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні