Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 серпня 2020 р. Справа№200/2743/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., за участю секретаря судового засідання Огонянц О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області
до відповідача: Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області
про: застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Донецька, буд. 7 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту
за участю
представників:
від позивача: Лупол С.В.,
від відповідача: не з`явився.
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Донецька, буд. 7 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що у період з 26.12.2019 по 27.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , листа Першого заступника Голови ДСНС України Мельчуцького О.Г. від 11.12.2019 № 02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, наказу ДПРЗ-8 ГУ ДСНС України у Донецькій області копія наказу від 11.12.2019 № 581 Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної, пожежної безпеки закладами, установами та організаціями з масовим перебуванням людей - дитячими садочками, школами, професійно-технічними та вищими навчальними закладами, установами охорони здоров`я та соціального захисту, державними об`єктами критичної і транспортної інфраструктури в зоні оперативної відповідальності ДПРЗ-8 проведено позапланову перевірку приміщень та території Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька обл., Бахмутський р-н, с. Яковлівка, вул. Донецька, 7. Позивач зазначає, що під час перевірки встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697. Зазначені порушення створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі. У зв`язку з чим позивач просити суд застосувати заходи реагування шляхом повного зупинення експлуатації об`єктів.
Представник позивача у чудовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд задовольнити позовні вимоги.
Відповідачем через канцелярію суду надано відзиві на позовну заяву, відповідно до якого останній заперечував проти позовних вимог та просив суд відмовити у задоволенні позову з огляду на наступне.
27.12.2019 року 8 Державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області проведено позапланову перевірку приміщень та території Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, розташованою за адресою: Донецька область, Бахмутський р-н., с. Яковлівка, вулиця Донецька, 7.
Актом перевірки Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 27.12.2019 №159 встановлені порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні.
Щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту відповідач зазначає, що відповідно до ч. ч. 1-3 ст. З Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-19, кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.
На думку відповідача обраний позивачем захід реагування є таким, що не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності, так як зрозумілого обґрунтування застосуванню повного зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, позивачем не наведено і належними доказами не доведено, що з урахуванням встановленого факту наявності порушень установлених законодавством вимог пожежної безпеки в будівлях і приміщеннях не дає підстав для висновку, що саме у такий спосіб буде досягнуто справедливого балансу між публічними інтересами та інтересами відповідача.
Крім того, відповідач звертав увагу на те, що виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж.
Також відповідач зазначав, що Яковлівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області було вжито всіх можливих заходів задля усунення порушень, виявлених перевіркою, та частину цих порушень відповідачем станом на час розгляду справи в суді вже усунуто.
Відповідач зазначає, що не має змоги самостійно усунути виявлені порушення без виділення додаткових асигнувань, про що було повідомлено Управління освіти Соледарської міської ради. Станом на час розгляду справи в суді підготовлено проект рішення виконавчого комітету на внесення змін до Програми економічного і соціального розвитку Соледарської міської об`єднаної територіальної громади на 2020 р. в розділ Освіта , затвердженої рішенням Соледарської міської ради від 19.12.2019р. №7/50-1168, а саме доповнення пунктами: обладнання приміщень навчальних закладів системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту на суму 9 200 000,00 грн. з місцевого бюджету. Дане питання взято на контроль Управлінням освіти Соледарської міської ради з метою якнайскорішого його вирішення.
Відповідач вважає, що в межах компетенції, закладом були проведені заходи на усунення порушень, які були виявлені за результатами перевірок зазначеного закладу, тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог встановлених в актах.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Через канцелярію суду надав клопотання про відкладення розгляду справи, у зв`язку з запровадженням на території України карантину.
Розглянувши клопотання представника позивача, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" від 06.04.2000 року № 1645-III карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.
На теперішній час у країні діють обмеження, які встановлені Кабінетом Міністрів України, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, для запобігання поширення вірусної інфекції.
Постановою Кабінету Міністрів № 211 від 11.03.2020 з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 та з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020, з 12.03.2020 по 03.04.2020 на усій території України установлено карантин. Рішенням Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 загальнонаціональний карантин продовжено до 24.04.2020. Рішенням Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 загальнонаціональний карантин продовжено до 11.05.2020. Рішенням Кабінету Міністрів України від 04.05.2020 загальнонаціональний карантин продовжено до 22.05.2020.
Постановою Кабінету Міністрів України № 392 від 20.05.2020 Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 22 травня 2020 р. до 22 червня 2020 р. встановлено карантин. Постановою Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 року № 522 продовжено карантин до 31.07.2020.
Постановою Кабінету Міністрів України № 641 від 22 липня 2020 року Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 1 серпня до 31 серпня 2020 р. на території Автономної Республіки Крим, Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Київської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, м. Києва, м. Севастополя (далі - регіони) карантин.
Суд зазначає, що рішенням Ради суддів України № 19 від 17.03.2020 Щодо організації роботи судів та органів суддівського самоврядування в умовах карантину затверджено Рекомендації Ради суддів України щодо встановлення особливого режиму роботи судів України задля убезпечення населення України від поширення гострих респіраторних захворювань та коронавірусу COVID-19, який віднесено до особливо небезпечних інфекційних хвороб.
Відповідно до змісту цих Рекомендацій на період з 16.03.2020 до 11.05.2020 судам зокрема, рекомендовано: встановити особливий режим роботи судів України, роз`яснити громадянам можливість відкладення розгляду справ у зв`язку із карантинними заходами та можливість розгляду справ в режимі відеоконференції; зменшити кількість судових засідань, що призначаються для розгляду протягом робочого дня; по можливості здійснювати судовий розгляд справ без участі сторін, в порядку письмового провадження.
Крім того, Радою суддів України рекомендовано громадянам та іншим особам:
всі необхідні документи (позовні заяви, заяви, скарги, відзиви, пояснення, клопотання тощо) надавати суду в електронному вигляді на електронну адресу суду, через особистий кабінет в системі Електронний суд, поштою, факсом або дистанційні засоби зв`язку;
учасникам судових засідань рекомендовано подавати до суду заяви про розгляд справ у їхній відсутності за наявними в справі матеріалами;
утриматися від відвідування приміщення суду, особливо за наявності захворювання (слабість, кашель, задуха, утруднення дихання, тощо).
Відповідно Рада суддів України рекомендувала судам, зокрема, роз`яснити громадянам про можливість відкладення розгляду справ у зв`язку із карантинними заходами та можливість розгляду справ в режимі відеоконференції, окрім цього було роз`яснено про можливість надання заяви про розгляд справ у їхній відсутності за наявними в справі матеріалами.
Суд звертає увагу сторін на те, що витребувані судом документи можуть бути надані до суду в електронному вигляді на електронну адресу суду, через особистий кабінет в системі Електронний суд, поштою, факсом або дистанційні засоби зв`язку.
Приписами статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України визначений вичерпний перелік підстав для відкладення розгляду справи, яка не передбачає такої підстави як відкладення розгляду справи у зв`язку з проведенням карантину на території України.
Також, суд зазначає, що п. 2 ч. 3 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки.
З аналізу приписів вимог Кодексу адміністративного судочинства України, суд може за відсутності учасників справи у разі повторної неявки учасника справи розглядати справу за їх відсутності незалежно від причин неявки.
Приписами частини 4 статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України під час карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), учасники справи можуть брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів. Підтвердження особи учасника справи здійснюється із застосуванням електронного підпису, а якщо особа не має такого підпису, то у порядку, визначеному Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" або Державною судовою адміністрацією України.
Отже, сторони не позбавлені можливості звернутися до суду з клопотання про проведення судового засіданні в режимі відеоконференції поза приміщенням суду, відповідно до вимог ч. 4 ст. 195 КАС України.
Також, суд зазначає, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 18.06.2020 року № 731-ІХ (який набрав чинності 17.07.2020 року) внесено зміни до п. 3 Розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якого під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення.
Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином".
Отже, суд може продовжити процесуальні строки, встановлені судом, лише за наявності клопотання про продовження строку через неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк через обмеження, впроваджені у зв`язку з карантином.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відкладення розгляду справи.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 16 березня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовче засідання на 08 квітня 2020 року.
Ухвалою суду від 08 квітня 2020 року відмовлено у залученні третьої особи.
Ухвалою суду від 08 квітня 2020 року відкладено підготовче засідання на 04 травня 2020 року, у зв`язку з необхідністю надання додаткових доказів.
Ухвалою суду від 04 травня 2020 року відкладено підготовче засідання на 25 травня 2020 року, у зв`язку з необхідністю надання додаткових доказів.
Ухвалою суду від 25 травня 2020 року відкладено підготовче засідання на 10 червня 2020 року, у зв`язку з необхідністю надання додаткових доказів.
Ухвалою суду від 10 червня 2020 року відкладено підготовче засідання на 13 липня 2020 року, у зв`язку з необхідністю надання додаткових доказів.
Ухвалою суду від 13 липня 2020 року відкладено підготовче засідання на 27 липня 2020 року, у зв`язку з необхідністю надання додаткових доказів.
Ухвалою суду від 27 липня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 10 серпня 2020 року.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, зареєстроване та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 175.
Відповідач - Яковлівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області є юридичною особою, зареєстрована та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом 25708295, місцезнаходження: 84542, Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Донецька, 7.
Судом встановлено, що у період з 26.12.2019 по 27.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , листа Першого заступника Голови ДСНС України Мельчуцького О.Г. від 11.12.2019 № 02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, наказу ДПРЗ-8 ГУ ДСНС України у Донецькій області копія наказу від 11.12.2019 № 581 Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної, пожежної безпеки закладами, установами та організаціями з масовим перебуванням людей - дитячими садочками, школами, професійно-технічними та вищими навчальними закладами, установами охорони здоров`я та соціального захисту, державними об`єктами критичної і транспортної інфраструктури в зоні оперативної відповідальності ДПРЗ-8 проведено позапланову перевірку приміщень та території Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька обл., Бахмутський р-н, с. Яковлівка, вул. Донецька, 7, за результатами якої складено акт № 153 від 27 грудня 2020 року.
Перевіркою встановлено наступні порушення:
- приміщення Яковлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , що є порушенням вимог п. 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ);
- не виконано з`єднання жил проводів в будівлі за допомогою опресовування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням вимог п. 1.6 глави 1 розділу ІV ППБУ;
- не проведено навчання та перевірку знань посадовими особами та правниками у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження порядку здійснення навчання населення діям з пожежної безпеки , що є порушенням п. 16 Розділу ІІ ППБУ;
- допущено до роботи осіб, які не пройшли навчання, перевірку знань з питань пожежної безпеки, що є порушенням п. 4 Розділу ІІ наказу МОН України від 15.06.2016 року № 974 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України ;
- не доукомплектований пожежний щит засобами пожежогасіння, до комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасник - 3 шт., ящик з писком - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт., що є порушенням п. 3.11 глави 3 розділу V ППБУ;
- допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (вихід зі сходової клітини на горище не через протипожежний люк 2-го типу розмірами 0,6м х 0,8м по закріпленій вертикальній металевій дробині відповідно до п. 8.6 ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ), що є порушенням п. 2.3 глави 21 розділу ІІІ ППБУ;
- не влаштовано заповнення отвору в протипожежній перешкоді, яка відокремлює електрощитові (протипожежні двері 1-го типу відповідно до вимог п. 6.31 ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ), що є порушенням п. 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ;
- не проведено навчання керівного складу підприємства і фахівців. Діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально - методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області, що є порушенням вимог п. 15 Постанови КМУ № 444 від 26.06.2013 року, п.п. 8, 11 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗУ);
- пожежний гідрант не утримується таким чином, щоб забезпечити без перешкод ний забір води пожежними автомобілями, що є порушенням п. 2.1 глави 2 розділу V ППБУ;
- на території школи не забезпечено освітлення входів до споруди, що є порушенням п. 1.10 глави 1 розділу ІІІ ППБУ;
- не встановлено відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим. що є порушенням глави 3 розділу ІІ ППБУ;
- не допускати улаштування на шляхах евакуації пороги, виступи, які перешкоджають вільній евакуації людей, що є порушенням п. 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ;
- не допускати замикання на замки, що важко відчиняються зсередини, евакуаційні виходи, що є порушенням п. 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ;
- у приміщення ЗОШ не допускати установку розеток та вимикачів на горючій основі, що є порушенням п. 1.17 глави 1 розділу IV ППБУ;
- не допускати розміщення дітей молодшого віку на верхніх поверхах, що є порушенням п. 1 глави 1 розділу VІІІ ППБ для навчальних закладів та установ освіти України;
- на дверях в підвальне приміщення не вказано місце зберігання ключів, що є порушенням п. 2.12 глави 2 розділу ІІІ ППБУ;
- не надано правовстановлюючі документи щодо розміщення в приміщеннях шкоди дошкільного навчального закладу, що є порушенням п. 24, ст. 67 КЦЗУ.
В зв`язку з наявністю викладених порушень та в зв`язку з виникненням загрози життю та здоров`ю людей з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей позивач просив суд застосування заходив реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Донецька, буд. 7 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем частково усунуті порушення виявлені у ході перевірки, однак, порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей не усунуті.
Зазначені обставини підтвердив представник позивача у судовому засіданні 10 серпня 2020 року.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі -Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно з ч. 1 ст. 47 Кодексу цивільного захисту України, державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №7403-VI встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС є: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (підпункт 1, 2 пункту 3 Положення).
В силу приписів п. 4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Пунктом 7 Положення визначено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з п. 1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417 (далі - ППБУ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
В силу пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожеже небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожеже небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Наявними в матеріалах справи документами підтверджено допущення відповідачем порушень, пов`язаних із недотриманням вимог пожежної та техногенної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Із врахуванням наданих відповідачем документів станом на час розгляду справи, окрім іншого, залишаються не усуненими порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, передбачених Кодексом цивільного захисту України.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на часткове усунення виявлених позивачем порушень, оскільки підставою для застосування заходів реагування є встановлення порушень у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, незалежно від їх кількості.
Підтвердження наявними в матеріалах справи документами факту неусунення порушень у сфері пожежної безпеки у будівлі навчального закладу, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, передбачених Кодексом цивільного захисту України.
Суд також критично оцінює твердження відповідача, що за виявлені порушення протипожежних норм, позивач повинен обґрунтувати необхідність застосування зупинення роботи дошкільного закладу. Ступень небезпеки виявлених порушень позивач визначає не експериментальним шляхом, а на підставі нормативних актів та наявної практики.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, яке нерозривно пов`язано зі здоров`ям. Обов`язок держави - захищати життя людини.
Статтею 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ч. 1 ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує держави вживати необхідних заходів щодо захисту життя осіб, які знаходяться під їх юрисдикцією. За певних умов влада повинна вживати превентивні оперативні заходи для захисту людини, чиє життя наражається на небезпеку.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності, та враховуючи, що відповідачем, не надано доказів, які б свідчили про повне усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, існує загроза життю та здоров`ю людей, та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єкта нерухомого майна Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, який розташований за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Донецька, буд. 7.
Водночас суд звертає увагу сторін, що відповідно до абзацу 2 частини п`ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єкта нерухомого майна Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, який розташований за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Донецька, буд. 7.
Частиною 2 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єкта нерухомого майна Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, який розташований за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Донецька, буд. 7 - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єкта нерухомого майна Яковлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, який розташований за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Донецька, буд. 7.
Рішення прийнято в нарадчій кімнаті, вступна та резолютивна частина проголошена у судовому засіданні 10 серпня 2020 року в присутності представника позивача та відповідача.
Повний текст рішення складено та підписано 20 серпня 2020 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п.п. 15-5 п. 15 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя В.В. Олішевська
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2020 |
Оприлюднено | 21.08.2020 |
Номер документу | 91068154 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Олішевська В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні