Рішення
від 06.08.2020 по справі 910/2273/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

06.08.2020Справа № 910/2273/20 Господарський суд міста Києва у складі судді Ярмак О.М., за участю секретаря судового засідання Бараненко Н.І., розглянувши матеріали господарської справи

За позовом Чернівецької міської ради (58002, м. Чернівці, Центральна площа, 1, код ЄДРПОУ 36068147)

до 1) Державного реєстратора відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Чернівецької міської ради Добки Олександра Георгійовича (58002, м. Чернівці, вул. А. Кохановського, 7)

2) Державного реєстратора Комунального підприємства "Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентарізації" Пендюри Тараса В`ячеславовича (58002, м. Чернівці, вул. А.Кохановського 7)

3) Чернівецької обласної ради (58010, м. Чернівці, вул. Грушевського, 7, код ЄДРПОУ 25081241)

4) Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області,в особі управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області (58002, м. Чернівці, вул. А.Кохановського 7)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Комунальна медична установа "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" (58005, м. Чернівці, вул. М.Мусоргського, 2, код ЄДРПОУ 02005929)

про визнання неправомірним та скасування рішення про реєстрацію права власності на нерухоме майно

Представники сторін: не з`явились

ВСТАНОВИВ:

В лютому 2020 року Чернівецька міська рада звернулась до Господарського суду міста Києва із позовом до 1) Державного реєстратора відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Чернівецької міської ради Добки Олександра Георгійовича, 2) Державного реєстратора Комунального підприємства "Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентарізації" Пендюри Тараса В`ячеславовича, 3) Чернівецької обласної ради, 4) Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області,в особі управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області, в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 25285094 від 15.10.2015 року 11:53:53, прийняте державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Чернівецького міського управління юстиції Чернівецької області Добкою Олександром Георгійовичем та скасувати запис про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за адресою м. Чернівці, вул.Мусоргського, 2 (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195) за Чернівецькою обласною радою в особі територіальних громад сіл, селищ, міст області.

- визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: номер запису про право власності 33131284 від 05.09.2019 року 14:54:39, зареєстроване Пендюром Тарасом В`ячеславовичем, державним реєстратором Комунального підприємства "Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентаризації" та скасувати запис про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за адресою м.Чернівці, вул.М.Мусоргського, 2, площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області, в особі Чернівецької обласної ради;

- визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: номер запису про право власності 33130763 від 05.09.2019 року 14:51:45, прийняте Пендюром Тарасом В`ячеславовичем, державним реєстратором Комунального підприємства "Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентаризації" та скасувати запис про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за адресою: м.Чернівці, вул.М.Мусоргського, 2, площею 8,5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) за Територіальною громадою сіл, селищ, Чернівецької області, в особі Чернівецької обласної ради.

- скасувати рішення Чернівецької обласної ради №25-12/17 від 24.03.2017 року "Про надання дозволу комунальній медичній установі "Чернівецька обласна психіатрична лікарня" на розробку технічної документації щодо поділу земельної ділянки за адресою: м.Чернівці, вул.Мусоргського, 2.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що з огляду на норми Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності спірні земельні ділянки знаходяться в адміністративних межах міста Чернівці та є комунальною власністю територіальної громади м. Чернівці, але всупереч вимог Закону державний реєстратор Добка О.Г. зареєстрував право власності на земельну ділянку площею 9,1816 по вул. М.Мусоргського, 2 у місті Чернівці за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради.

Згодом вказана земельна ділянка була поділена рішенням Чернівецької обласної ради №25-12/17 від 24.03.2017 на дві земельні ділянки площею 8,5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) та площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) та повторно зареєстровано право на них 05.09.2019 державним реєстратором Пендюр Т.В. індексний номер 33130763 та 33131284 відповідно за територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради.

Позивач зазначає, що державні реєстратори Добка О.Г. та Пендюри Т.В. при проведенні державної реєстрації земельних ділянок невірно застосували статтю 28 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , прийняли рішення без врахування вимог пунктів 3 та 4 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , здійснили реєстрацію за неіснуючим суб`єктом цивільного права, а саме Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради, чим порушили право власності територіальної громади міста Чернівців в особі Чернівецької міської ради.

Чернівецькою міською радою рішень щодо надання дозволу на складання проектів відведення та затвердження проекту відведення вказаних земельних ділянок обласній раді не приймалось.

Господарський суд міста Києва ухвалою від 25.02.2020 прийняв позовну заяву до розгляду, відкрити провадження у справі № 910/2273/20, постановив справу розглядати за правилами загального провадження, призначив підготовче засідання на 24.03.2020, залучив до участі у справі Комунальну медичну установу Чернівецька обласна психіатрична лікарня (58005, м.Чернівці, вул.М.Мусоргського, 2, код ЄДРПОУ 02005929) в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

18.03.2020 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він проти позову заперечує, посилаючись на норми Цивільного кодексу України, законів України Про власність , Про місцеві Ради народних депутатів Української РСР та місцеве самоврядування , Про місцеве самоврядування зазначає, що майно, яке було передане державною згідно вказаних нормативних актів до комунальної власності набуло статусу спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району, управління якими здійснюють районні та обласні ради.

20.03.2020 від Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області в особі управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області засобами електронного зв`язку надійшло клопотання про розгляд справи без участі уповноваженої особи Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області, у зв`язку із запровадженням карантинних заходів.

23.03.2020 засобами поштового зв`язку від відповідача 3 - Чернівецької обласної ради до суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із запровадженням карантинних заходів.

Призначене на 24.03.2020 підготовче засідання не відбулося у зв`язку з необхідністю попередження виникнення та запобігання поширення гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом COVID-19, зважаючи на період карантину, визначений постановою КМУ "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" від 11.03.2020 № 211, з урахуванням рішення Уряду про заборону пасажирських перевезень та обмеження кількості учасників масових заходів, а також листа Ради суддів України від 16.03.2020 9/рс-186/20, про що сторони були повідомлені відповідним оголошенням на сайті Судової влади України.

27.03.2020 засобами поштового зв`язку від позивача - Чернівецької міської ради до суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із запровадженням карантинних заходів.

06.04.2020 засобами поштового зв`язку від позивача - Чернівецької міської ради до суду надійшла відповідь на відзив.

Господарський суд міста Києва ухвалою від 22.04.2020, враховуючи право сторін на доступ до суду, процесуальні строки розгляду справи, призначено підготовче засідання на 21.05.2020.

12.05.2020 до суду від відповідача 4 засобами поштового зв`язку надійшло клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції, в якому заявник просить надати можливість представнику Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області взяти участь у судовому засіданні у справі № 910/2273/20, призначеному на 21.05.2020 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів - через систему відеоконференцзв`язку - комплекс технічного засобу та програмного забезпечення на вибір суду. Вказане клопотання мотивоване запобіганням поширенню короновірусної хвороби.

Господарський суд міста Києва ухвалою від 15.05.2020 у задоволені клопотання Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції відмовив.

Судом підготовче засіданні 21.05.2020 відкладено на 09.06.2020.

21.05.2020 позивач подав до суду заяву про забезпечення позову, в якій заявник просив вжити заходи забезпечення позову шляхом заборони Чернівецькій обласній раді вживати дії, спрямовані на припинення права постійного користування земельними ділянками за обласною комунальною установою Чернівецька обласна психіатрична лікарня , а саме земельної ділянки за адресою: вул.Мусоргського Модеста, 2 в м.Чернівці, площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) та передачі їх в постійне користування обласному комунальному некомерційному підприємству Чернівецька обласна психіатрична лікарня .

В обґрунтування поданої заяви позивач зазначає, що з офіційного вебпорталу Чернівецької обласної ради стало відомо, що Чернівецька обласна рада має намір припинити право постійного користування земельними ділянками обласною комунальною установою Чернівецька обласна психіатрична лікарня , а саме земельної ділянки за адресою: вул.Мусоргського Модеста, 2 в м.Чернівці, площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) та передати їх в постійне користування обласному комунальному некомерційному підприємству Чернівецька обласна психіатрична лікарня , про що свідчить зареєстрований проект рішення.

Господарський суд міста Києва ухвалою від 25.05.2020 у задоволенні заяви Чернівецької міської ради про забезпечення позову відмовив.

У засіданні суду 09.06.2020 оголошено перерву до 09.07.2020.

10.06.2020 від позивача надійшло до суду клопотання про відкладення розгляду справи.

07.07.2020 відповідач 3 подав клопотання до суду клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із запровадженням карантинних заходів.

08.07.2020 позивач засобами електронного зв`язку (без ЕЦП) подав заяву про проведення підготовчого засідання без представника позивача, призначення справи до судового розгляду та забезпечення проведення судового засідання в режимі відеоконференції, визначити Господарський суд Чернівецької області відповідальним за проведення відеоконференції.

У підготовче засідання 09.07.2020 представники учасників справи не з`явились, про дату та час розгляду справи повідомлялись належним чином.

Ухвалою від 09.07.2020 суд відмовив у задоволенні клопотання позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 06.08.2020.

13.07.2020 позивач засобами поштового зв`язку та 04.08.2020 засобами електронного зв`язку подав до суду клопотання про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника.

У засідання суду 04.08.2020 представники учасників справи не з`явились, про дату та час розгляду справи повідомлялись належним чином відповідно до ст. 120 ГПК України.

Враховуючи належне повідомлення сторін про розгляд справи, визначені процесуальні строки її розгляду, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відкладення розгляду та можливість вирішення спору за наявними матеріалами.

Відповідно до ч. 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позови, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

15.10.2015 державним реєстратором Добкою О.Г. Реєстраційної служби Чернівецького міського управління юстиції Чернівецької області (відповідачем 1) прийняте рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ( з відкриттям розділу), індексний номер: 25285094 від 15.10.2015 року про проведення державної реєстрації права власності, форма власності комунальна, розмір частки 1, на земельну ділянку, що розташована Чернівецька обл., м.Чернівці, вул.Мусоргського, 2 (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195) за суб`єктом Територіальна громада сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради.

На підставі вказаного рішення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відповідні записи, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, наявною в матеріалах справи (інформаційні довідки № 119680890 від 04.04.2018, № 171559115 від 25.06.2019).

В розділі Інформація про об`єкт нерухомого майна зазначено: земельна ділянка (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195) площею 9,1816, дата державної реєстрації 13.08.2015, орган, що здійснив державну реєстрацію земельної ділянки: Управління Держземагентства у м. Чернівцях Чернівецької області, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, адреса: Чернівецька обл., м. Чернівці, вул. Мусоргського Модеста, земельна ділянка, 2.

Згідно розділу Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права підстава виникнення іншого речового права: витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку, серія та номер НВ - 7301127312015, виданий 13.08.2015, видавник Управління Держземагентства у м. Чернівцях Чернівецької області, Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, серія та номер: 1779, виданий 22.02.2001, видавник Чернівецька міська рада, вид іншого речового права : право постійного користування земельною ділянкою, Правокористувач: Комунальна медична установа Чернівецька обласна психіатрична лікарня , код ЄДРПОУ: 02005929, правоволоділець: Територіальна громада сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради, код ЄДРПОУ: 25081241.

Таким чином, державним реєстратором Добкою О.Г. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно було зареєстроване право комунальної власності на земельну ділянку площею 9,1816 га по вул. М.Мусоргського, 2 у місті Чернівці (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195) за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради та внесені відомості про право користування вказаною земельною ділянкою Комунальною медичною установою Чернівецька обласна психіатрична лікарня .

В подальшому вказана земельна ділянка була поділена на дві земельні ділянки (кадастрові номери 7310136300:08:001:0205 та 7310136300:08:001:0206) та повторно зареєстровано право власності на них за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради.

01.01.2013 набув чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (Закон № 5245-VІ).

Позивач стверджує, що вказані земельні ділянки по вул. М.Мусоргського, 2 у місті Чернівці в силу вказаного Закону належить територіальній громаді та перебувають у комунальній власності міста, а зареєструвавши право власності на спірні ділянки за Чернівецькою обласною радою державні реєстратори порушили право власності територіальної громади міста Чернівці в особі Чернівецької міської ради, оскільки вони фактично вибули із земель територіальної громади м. Чернівці до власності Чернівецької обласної ради.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов наступних висновків:

За змістом статей 15 та 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу у разі його порушення, невизнання або оспорювання у спосіб, що встановлений договором або законом.

Метою звернення позивача з даним позовом є захист набутого за його твердженням в 2013 році права комунальної власності на спірну земельну ділянку, на якій розташоване нерухоме майно (будівлі обласної психіатричної лікарні), яке є спільною власністю територіальної громади сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі обласної ради, і право власності на яке не оспорюється позивачем.

Відповідно до частини першої статті 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

У статті 328 ЦК України визначено презумпцію правомірності набуття права власності. Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності у судовому порядку, у тому числі на нерухоме майно, є наявність підтвердженого належними доказами права власності позивача щодо нерухомого майна, а також підтверджений належним доказами факт порушення (невизнання або оспорювання) цього права.

Ураховуючи, що відповідно до статті 328 ЦК України набуття права власності - це певний юридичний склад, з яким закон пов`язує виникнення в особи суб`єктивного права власності на певні об`єкти, суд повинен встановити, з яких саме передбачених законом підстав, у який передбачений законом спосіб позивач набув право власності на спірний об`єкт і чи підлягає це право захисту в порядку, визначеному позивачем.

Статтею 329 цього Кодексу передбачено, що юридична особа публічного права (до якої належать сторони даного спору) набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

Статтею 7 Закону Української РСР Про місцеві Ради народних депутатів Української РСР та місцеве самоврядування від 07.12.1990 (втратив чинність у 1997 році) було вперше передбачено поняття комунальної власності адміністративно територіальних одиниць та визначено підстави її набуття до комунальної власності належить майно, яке передається безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, майно, яке створюється і купується органами місцевого самоврядування за рахунок належних їм коштів, а також майно, перелік якого встановлено Законом про власність.

У статті 35 Закону України "Про власність", який діяв на час розмежування майна між загальнодержавною власністю та власністю адміністративно-територіальних одиниць, було передбачено, що об`єктами права комунальної власності є майно, що забезпечує діяльність відповідних рад і утворюваних ними органів; кошти місцевих бюджетів, державний житловий фонд, об`єкти житлово-комунального господарства; майно закладів народної освіти, культури, охорони здоров`я, торгівлі, побутового обслуговування; майно підприємств; місцеві енергетичні системи, транспорт, системи зв`язку та інформації, включаючи націоналізоване майно, передане відповідним підприємствам, установам, організаціям; а також інше майно, необхідне для забезпечення економічного і соціального розвитку відповідної території. У комунальній власності перебуває також майно, передане у власність області, району чи іншої адміністративно-територіальної одиниці іншими суб`єктами права власності.

Суб`єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів ( частина 2 статті 32 Закону України Про власність ).

Постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.91 N 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" затверджено перелік державного майна України, що передається у власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.91 N 311, 27 грудня 1991 р. рішенням 10-ї сесії Чернівецької обласної Ради народних депутатів 21 скликання від 27 грудня 1991 р. визначено та затверджено перелік об`єктів комунальної власності обласної, міської та районних Рад народних депутатів, згідно якого обласна клінічна психоневрологічна лікарня віднесена до майна, що знаходиться безпосередньо у віданні обласної Ради народних депутатів та її виконавчого комітету (http://oblrada.cv.ua/document/list/2043/).

Пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

Як стверджує відповідач 3 у відзиві на позов, рішенням 26 сесії Чернівецької обласної ради 22 скликання від 10 січня 1998 р. вирішено взяти до відома та підтвердити право комунальної власності обласної ради на об`єкти згідно реєстру (Додаток № 1), де визначена обласна психіатрична лікарня за адресою вул. Мусоргського, 2.

Доказів вилучення об`єктів нерухомого майна обласної психіатричної лікарні за адресою вул. Мусоргського, 2 зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернівецької області та передачі їх до власності територіальної громади міста Чернівці суду не надано.

Натомість, Свідоцтвом про право власності на будівлі, виданим 3 квітня 2000 р. Чернівецьким міськвиконкомом, посвідчено, що в цілому об`єкт , який розташований в місті Чернівці по вул. Мусоргського за № 2-4 дійсно належить до об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі обласної ради на праві комунальної власності, зазначені в цьому документі будівлі зареєстровані в Чернівецькому обласному бюро технічної інвентаризації на праві комунальної власності за територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради та записано в реєстрову книгу № 11 за реєстровим № 9253/9254 стор.№ 71 3 квітня 2000р.

Згідно даних Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію, номер 140556071, сформованого 08.10.2018, встановлено, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності нежитлові будівлі та споруди лікарні за адресою: м. Чернівці, вул. Мусоргського, будинок 2-4, зареєстровані за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради на праві комунальної власності, підстава виникнення права власності довідка , серія та номер: 1563, видана 17.08.2018, видавник: ЧКОБТІ; свідоцтво про право власності, серія та номер б/н, виданий 03.04.2000, видавник Чернівецька міська рада, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ( з відкриттям розділу) індексний номер: 43391973 від 08.10.2018, Карвацька Галина Федорівна , Чернівецька міська ради.

Згідно Державного акту на право постійного користування землею І-ЧВ № 001498 від 22 лютого 2001 р., копія якого додана позивачем до позовної заяви, вказаний Державний акт на право постійного користування землею видано Комунальній медичній установі Чернівецька обласна психіатрична лікарня м. Чернівці, вул. Мусоргського, 2, Чернівецькою міською Радою народних депутатів, у тому, що зазначеному землекористувачу надається у постійне користування 9,4570 гектарів землі для обслуговування будівель і споруд, відповідно до рішення ХV сесії ХХІІІ скликання Чернівецької міської Ради народних депутатів від 13 липня 2000 року № 232.

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер:НВ - 7301127312015, сформованого 13.08.2015, наявного в матеріалах справи, Управління Держземагентства у м. Чернівцях Чернівецької області 13.05.2015 зареєструвало у Державному земельному кадастрі земельну ділянку (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195), цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, комунальна власність, площею 9,1816 на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення ) меж земельної ділянки.

Враховуючи викладене, слід зазначити, що на спірній земельній ділянці за адресою м. Чернівці, вул. Мусоргського, 2, на час розмежування майна між загальнодержавною та комунальною власність, знаходились об`єкти нерухомого майна Комунальної медичної установи Чернівецька обласна психіатрична лікарня , яка належить до об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі обласної ради на праві комунальної власності.

Згідно з пунктами 1, 3, 7, 9 Розділу ІІ (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набув чинності 1 січня 2013 року, з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади. З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом.

Відповідно до пункту "б" частини 2 статті 83 ЗК України у комунальній власності перебувають земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Статтею 140 Конституції України органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

У силу статей 2, 169, 172 ЦК України органи місцевого самоврядування є органами, через які територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки як учасники цивільних відносин. Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються законодавством України про місцеве самоврядування власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Органи місцевого самоврядування в своїй самоврядній діяльності не є підпорядкованими іншим органам місцевого самоврядування.

Частиною 8 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно положень статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до частин 1, 2 статті 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Частиною 2 статті 9 Закону № 1952-ІV (в редакції, чинній на час прийняття оспорюваного рішення від 15.09.2015) передбачено, що для виконання покладених на нього обов`язків державний реєстратор, у тому числі: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема, відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом), відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах, наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону, наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов`язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 01 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов`язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.

Отже, відповідно до Закону № 5245-VІ, право власності облради на спірну земельну ділянку, реєстраційні дії стосовно яких оскаржуються міською радою у межах цієї справи, виникло у відповідача 3, оскільки на вказаних земельних ділянках розташовані об`єкти нерухомого майна комунальної власності, яке було передане державою до комунальної власності згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.91 N 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" та яке було віднесене до віданні обласної ради рішенням 10-ї сесії Чернівецької обласної Ради народних депутатів 21 скликання від 27 грудня 1991 р. (додаток № 1).

Щодо рішення Чернівецької обласної ради № 25-12/17 від 24.03.2017 року "Про надання дозволу комунальній медичній установі "Чернівецька обласна психіатрична лікарня", яке також оспорюється в даній справі, яким надано дозвіл на розробку технічної документації щодо поділу вказаної земельної ділянки (кадастровий номер 7310136300:08:001:0195), яка перебуває у постійному користуванні комунальної установи на такі земельні ділянки: площею 8,5978 га (№ 1) для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) та площею 0,5838 га (№ 2) для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206), суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Таким чином, для визнання рішення недійсним необхідна одночасна наявність двох обставин: недодержання саме в момент прийняття рішення чинного на момент такого прийняття законодавства; порушення прийняттям такого рішення прав або охоронюваних законом інтересів суб`єктів цивільних або господарських правовідносин.

Вказане рішення стосується земельної ділянки, яка є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Чернівецької області, прийняте відповідно до пункту 20 частини 1 статті 43 Закону України По місцеве самоврядування в Україні , статей 8,79-1, 120, 123, 186 Земельного кодексу України.

Таким чином, спірне рішення Чернівецької обласної ради не суперечить чинному на час його прийняття законодавству, прийняте в межах повноважень та компетенції обласної ради, та жодним чином не порушує прав та охоронюваних законом інтересів позивача,

Згідно зі статтею 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

05.09.2019 державним реєстратором Комунального підприємства "Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентаризації" Пендюр Т.В. були прийняті рішення та вчинений запис про державну реєстрацію земельних ділянок площею 8,5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) та площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) індексний номер 33130763 та 33131284 відповідно за територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради.

Відповідно до пунктів 1 та 2 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (в редакції, чинній станом на час вчинення вказаних дій) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону (частина 4 ст. 3 Закону).

Статтею 5 Закону встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Відповідно до пункту 2 частини 3 статті 10 Закону державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Судом не встановлено та суду не доведено, що державний реєстратор мав прийняти рішення про відмову в державній реєстрації земельних ділянок площею 8,5978 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0205) та площею 0,5838 га (кадастровий номер 7310136300:08:001:0206) комунальної власності за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради.

Також суду не доведено та судом не встановлено, що державні реєстратори Добка О.Г. та Пендюр Т.В. при проведенні державної реєстрації земельних ділянок невірно застосували норми Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та прийняли рішення без врахування вимог пунктів 3 та 4 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , чим порушили право власності територіальної громади міста Чернівців в особі Чернівецької міської ради, здійснивши реєстрацію права за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради,

Відповідно до ч. 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Частиною 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Частиною 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно з ч. 1 ст. 79 Господарського процесуального кодексу України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Позивачем, всупереч вказаних положень процесуального законодавства не доведено суду та не підтверджено належними доказами факту належності до комунальної власності територіальної громади міста Чернівців спірних земельних ділянок.

У зв`язку з чим відсутні правові підстави для задоволення позову, оскільки Чернівецька міська рада в межах розгляду даного спору не довела набуття у встановленому законодавством порядку речового права, на захист якого подано даний позов і що державна реєстрація права власності на спірні земельні ділянки за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Чернівецької області в особі Чернівецької обласної ради порушує таке речове право позивача.

За таких обставин суд прийшов до висновку, що вимоги позивача про визнання незаконним та скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 25285094 від 15.10.2015, номер запису про право власності 33131284 від 05.09.2019, номер запису про право власності 33130763 від 05.09.2019 та скасування рішення Чернівецької обласної ради №25-12/17 від 24.03.2017 є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Відповідач у відзиві на позовну заяву заявив про пропуск позивачем строку позовної давності для звернення з позовом та просив застосувати позовну давність.

Відповідно до статті 256 Цивільного кодексу України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 Цивільного кодексу України).

Перебіг позовної давності починається з дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (частина 1 статті 261 ЦК України).

Частинами 3, 4 ст. 267 ЦК України передбачено, що позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Таким чином, при застосуванні позовної давності та наслідків її спливу (ст. 267 ЦК України) необхідно досліджувати та встановлювати насамперед обставини про те, чи порушено право особи, про захист якого вона просить, і лише після цього - у випадку встановленого порушення, і наявності заяви сторони про застосування позовної давності - застосовувати позовну давність та наслідки її спливу.

Враховуючи те, що судом встановлено недоведеність порушення відповідачами прав та законних інтересів позивача у спірних правовідносинах, безпідставність заявлених позовних вимог та відмовлено у задоволенні позову по суті спору, заявлена відповідачем заява про застосування позовної давності розгляду не підлягає.

Відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.

Керуючись ст.ст. 86, 129, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову відмовити повністю.

2. Судові витрати покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене у строки та порядку, встановленому розділом ІV ГПК України.

Повний текст рішення складено 21.08.2010.

Суддя О.М.Ярмак

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення06.08.2020
Оприлюднено25.08.2020
Номер документу91091444
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/2273/20

Постанова від 22.10.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 16.10.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 01.10.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 22.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 10.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 07.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Рішення від 06.08.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 11.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 24.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 09.07.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні